Weinig motoren met boekjes?

Voor mij geldt het hele plaatje, hoe ziet de motor eruit, wat is de verkoper voor iemand, een liefhebber of iemand die het geen zak kan schelen, is er onderhoud gepleegd, zijn er boekjes of rekeningen, liefst beide, of kan ik bij een dealer iets navragen. En natuurlijk, hoe rijd de fiets, welk gevoel krijg ik erbij, bij het hele plaatje. Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf uitmaken wanneer hij een motor wel of juist niet wil kopen. Iedereen heeft zo zijn eigen maatstaven. Punt.
 
Een onderhoudsboekje zegt mij helemaal niks; ik heb wel graag een gebruikershandleiding (vind ik gewoon leuk om in te bladeren ;-).
Ik heb ooit een proefritje gemaakt op een jonge motor met weinig kms. Ik kreeg de spiegels niet lekker afgesteld; het stuur bleek verbogen. Ook stuurde hij naar links anders in dan naar rechts; het voor- en achterwiel stonden net niet in 1 lijn. Van buiten zag deze occasion met garantie en ingevuld boekje er pico bello uit. Ik vermoedde een botsing-reparatie, die buiten het boekje met onderhoudsstempels was gehouden...
 
Laatst bewerkt:
De boekjes die de vorige eigenaar van mijn motor aan mij kon overhandigen was de brochure waaruit hij de motor in 1995 had uitgezocht, een tijdschrift uit die tijd met een review van de fiets, en een folder met aangestreepte opties die hij toen als verlanglijstje gebruikte. Verder nog een manual met een hoop zwarte vingers er in. :P
Dat hielp toch wel bij de beeldvorming dat hij de voorgaande 22 jaar goed voor de brommer gezorgd had..
 
Ja maar dan bewaar je daar toch ook de stukken van ?
Doe zelf meer dan genoeg aan mn auto`s maar de rekening hiervan blijven ook gewoon bewaard samen met de boekjes
Kreeg nu weer een boekje toegestuurd van ene die motor was van 2006 en had in 2007 bij 950km een beurt gehad en bij 12000 in 2010 en nu 20k gelopen dat begint bij mij vanalles te jeuken B|
Voor mijn auto bewaar ik alles, want auto-mensen willen dit graag (ligt ook wel aan het type auto welke je wilt hebben of kopen). Het boekje is echter niet meer ingevuld sinds deze in mijn bezit is, maar alle bonnetjes sinds aanschaf zitten in een mapje. Ik vergeet dat boekje altijd klaar te leggen en ze pakken deze niet zelf uit het dashboardkastje. Het boeit mij niet zo want ik heb alle bonnetjes dus het is allemaal terug in te zien.
Ik hou wel alles zelf bij in een eigen "boekje", maar dat is voor mezelf.

Voor mijn motor heb ik ook een eigen "boekje", maar die is uitgebreider, want daar doe ik nagenoeg alles zelf aan. Daar staat net zoals bij de auto in wanneer wat gedaan is en wanneer wat gedaan moet worden aan de hand van de KM stand.
Geen bonnetjes die ik bewaar, geen origineel boekje welke ik in (laat) vul(len).

Ik heb er zelf ook nog nooit om gevraagd bij een auto of motor. Het enige wat het doet is iemand het gevoel geven dat dingen (goed) zijn gedaan. Dat is altijd maar de vraag. Meestal ook nog door de dealer gedaan, want die doen alles tip top. :+
 
Laatst bewerkt:
boekjes zijn zo vorige eeuw.
best is dat je een facebook account aanmaakt voor je motor en daar selfies zet van ieder onderhoud. Kan iedereen ineens ook de tijdlijn controleren *O*
_O-

Ik heb van alle 3 de motoren ook geen boekje. Van de ZRX weet ik zeker dat 'ie geïmporteerd is dus ik gok dat de/een vorige eigenaar het boekje niet kon lezen. :P
 
Zonder boekje of rekeningen moet je er van uitgaan dat het onderhoud niet gedaan is.


Das logisch ,hij had geen boekje.En rekeningen wordt ik depressief van die flikker ik zo snel mogelijk bij t oud papier.
ook dat mijn vr ze niet zien;)
 
Bij een knappe goed rijdende motor met ervaring wil ik eigenlijk alleen maar weten wanneer de kleppen zijn gesteld. De rest (olie/filter/bougies/luchtfilter/remblokjes/banden/ketting/kettingwielen/vorkolie) vervang ik toch preventief.
 
Zoiets en daar dan de boekjes in met alles afgestempeld? Het kan wel, maar ik let meestal ook meer op de staat van een motorfiets dan de boekjes.
 

Bijlagen

  • 9-1-2019 12-11-13.png
    9-1-2019 12-11-13.png
    57,3 KB · Weergaven: 23
Op zich kan ik TSér wel begrijpen.

Zelf met mijn auto's bijna alle onderhoud zelf gedaan, soms ook door een garage (bij gebrek aan juiste gereedschap bv),
en had van alles de bonnen.

Met mijn motoren, nog nooit zelf onderhoud van gedaan (op optische aanpassingen / ketting smeren na dan)
en altijd alle bonnen bewaard.
En bij verkoop altijd mee gegeven.
Geeft toch een beter gevoel.
Al kan je nooit weten hoe iemand ermee gereden heeft..

Dus ja, zou het zelf ook prettig vinden om onderhoud documentatie erbij te krijgen.
Al dan niet bij een dealer geregistreerd / boekje icm facturen / etc etc

Laat staan dat ik een nieuw nieuwe zou kopen.
Dan zou ik nog bij wijze van de verpakking willen bewaren van waar de motor in zat:+
 
Ik koop geen motoren zonder onderhoudsboekje, maar ik doe mijn onderhoud ook lekker zelf, dus is het boekje ook niet ingevuld.
Voor moeilijkere dingen (kleppen stellen) ga ik dan wél naar de garage, en dan wordt die aangevuld maar niet op de juiste kilometerstand.
Zelf hou ik een eigen onderhoudsboekje bij die ik daarna ook wel meegeef aan de nieuwe eigenaar mochten ze dat willen hebben.
Facturen etc. krijgen ze er ook allemaal bij. Geeft toch een enige meerwaarde aan de motor.
 
Heb bij een dealer gewerkt en was maar zelden een klant die met een boekje aan kwam, moest er meestal zelf om vragen om de 1000, 6k of 12k beurt af te stempelen.. hogere km standen nooit afgestempeld voor zover ik weet.
Mensen die een fiets nieuw kopen bij een dealer en hem daar laten odnerhouden, ruilen hem vaak ook daar weer in. Boekje is dan dus niet belangrijk.
In de motorfiets handel zijn de boekjes niet belangrijk, fiets met boekjes is niet meer waard dan een zonder !
Als je de onderhoudshistorie wilt laten zien kun je gewoon uitdraai vragen aan de motorzaak en kun je zo alles laten zien namelijk.

Maar er zijn ook heel veel mensen die zelf knutselen, die hebben natuurlijk helemaal niets met die boekjes te schaften ( al zijn er mensen die ze zelf invullen )
Daarbij komt in dat boekje niet te staan of de banden en remblokken e.d. vervangen zijn etc etc
Facturen erbij bewaren doen wel aardig wat mensen, ik vind dat alleen inetressant bij grote uitgaven ( revisies, kleppen stellen etc etc )

Toen ik mn 9 ging kopen had ik keuze tussen 2 particulieren, de een ging mij dus overtuigen dmv factuurtjes van van alles en nog wat ( bijv. knipperlichten ) en vond het nodig om steeds te benadrukken hoe goed hij wel niet voor die motor was geweest en dat hij bij voorbaad al spijt had bla bla bla, toen ik vroeg of dat ding bij 24k grote beurt had gehad icm kleppen stellen , had hij geen antwoord meer en moest hij zoeken tussen de facturen zei die..
De andere verkoper was vrij kort en duidelijk, nette fiets maar wel her en der een plekje , weinig geld, ga er mee stoppen dus je mag het pak en de bok en alles er wel bij hebben.. als ik meer info wou moest ik maar langskomen en zou hij zorgen dat hij aan kon tonen wat het laatste onderhoud geweest was.

Ben in het weekend bij die man geweest, heel fijn en relaxed, en heb na 10 minuten de 9 gekocht onder voorbehoud van proefrit..
Toen we aan de koffie en thee zaten kwam zn vrouw nog aan met laatste motoport factuur ; € 800 nog wat euro en 9 maanden geleden oid, grote beurt was gewoon gedaan incl kleppen en die man had het er met geen woord over gehad !

Waar ik op doel ; ik ga liever naar iemand toe die gewoon duidelijk is, dan dat iemand mij probeert te overtuigen omdat de boekjes er bij zijn,.. kom voor een motor, niet voor boekjes.

Moet er wel bij bekennen dat ik bij elke auto of motor er wel meteen nieuwe olie en een filter op gooi.. ook al is dat 3k geleden nog gedaan
 
Ik had geen zin om zo'n verhaal te typen dus bedankt ervoor :+

Boekjes geven hen die er verder niet goed over nadenken een vals gevoel dat het wel goed zit.
Het zegt bijna niets behalve dat er (zeer waarschijnlijk) onderhoud is gepleegd. Niet hoe, niet met wat en het zegt niets over de motor zelf.

Helemaal met dealers heerst er bij het gros van de mensen dat zodra iets bij de dealer vandaan komt of door een dealer gedaan is dat het dan altijd tip top 100% goed is. De onwetendheid.
 
Inderdaad! En juist omdat de dealer/garage het steeds weet te verprutsen doe ik al het onderhoud zelf. Ook aan de auto's.
Kost veel vrije tijd, maar is leuk, en geeft gemoedsrust. Scheelt ook veel geld, maar dat is niet de belangrijkste drijfveer.

Niets kan mij zo frustreren als onderdelen die met maar met de helft van het aantal boutjes zijn vastgezet, tank die niet vast gezet is waardoor de gaten van de ophanging uitgelubberd zijn, verkeerd om gemonteerde banden, verse krassen op het kuipwerk, en een kilometerstand die ineens magisch omhoog geschoten is. Ik heb het allemaal meegemaakt, en het gaat om hele bekende bedrijven.

Maar er zullen evenzogoed motorrijders met twee linkerhanden zijn die hele goede ervaringen met hun dealers hebben.
 
Ik vind het wel leuk als het Instruktie boekje en gereedschapsetje bij de motor zit. Teken van zuinig met je spullen omgaan.
 
Ik begin een "nieuwe" motor altijd met verse vloeistoffen en filters, wat moet ik dan met boekjes? Ik heb al teveel verhalen gelezen van servicebeurten die niet volledig zijn uitgevoerd. Ga maar eens praten met een monteur die de branche verlaten heeft. Zeker bij de grote dealers is de verleiding om shortcuts te nemen verleidelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan