Weinig motoren met boekjes?

peter-1981

MF veteraan
3 jan 2019
2.417
2.920
Heerlen
Ben zo stiekem aan het rondkijken voor een motor
Maar het valt me op dat weinig motoren ingevulde boekjes hebben of vaak weinig erin hebben staan.
Tref ik nu gewoon telkens de verkeerde of zijn motorrijders erg laks met het laten invullen van een boekje ?

Met mijn auto`s wordt namelijk alles perfect documenteert en hoe meer erbij zit hoe beter dit is voor een restwaarde :?
Ben wel benieuwd naar de ervaringen van de ervaren motor rijders :]
 
Ja maar dan bewaar je daar toch ook de stukken van ?
Doe zelf meer dan genoeg aan mn auto`s maar de rekening hiervan blijven ook gewoon bewaard samen met de boekjes
Kreeg nu weer een boekje toegestuurd van ene die motor was van 2006 en had in 2007 bij 950km een beurt gehad en bij 12000 in 2010 en nu 20k gelopen dat begint bij mij vanalles te jeuken B|
 
Hmmm, boekjes zeggen niet alles. Meerdere keren meegemaakt dat er over een periode van 10/15 jaar door verschillende dealers onderhoud was gepleegd maar dat de handschriften allemaal op elkaar leken en alles met 1 en dezelfde pen was gedaan. Bijzonder.
 
Je wilt dus eigenlijk weten wat er allemaal gedaan is, hoe goed hij onderhouden is?
 
Ja en of de kilometers kloppen , want zonder enige vorm van registratie is het natuurlijk allemaal lastig en als ex autohandelaar geloof ik helaas weinig mensen op hun mooie verhalen :9


@aspeve
Dat is dan inderdaad zn gevalletje erg apart en iets om met een boog omheen te lopen
 
Ik heb liever dat ze de boekjes gewoon invullen uiteraard allemaal dealeronderhouden (niet zeggende dat dit per definitie beter is hoor) maar als ze het zelf gaan lopen invullen dan is dat met voorbedachte rade en ben ik toch wat huiverig. Denk dat er aan de staat best het e.e.a. af te lezen is. Maar ook niet alles, mijn gsx ziet er echt erg netjes uit en toch was uiteindelijk de drijfstanglager kapot. Dit kwam er pas na ongeveer een maand stevig doorrijden goed uit. Verhaal staat hier op MF.
En hier waren de boekjes origineel en keurig ingevuld.
 
Ik kan me niet herinneren dat ik een boekje bij een nieuwe motor heb gekregen... Het boekje van de leasebus die ik op 7-7-2018 kreeg was op 15-7-1018 al kwijt :+ maar doordat ik hem voor onderhoud bij een gerenommeerde toko breng geeft dat geen probleem...
 
Boekjes zeggen me niks , rekeningen des te meer..
Overigens heb ik ook geen boekjes bij mijn motor , maar bewaar rekeningen wel om aan te tonen wat ik er aan heb gedaan / laten doen.
 
@Rob RD , klopt dan wordt het digitaal bijgehouden wat uiteraard ook prima is

@IJzervreter
Maar dan moet die persoon wel weten welke dealer
En ik kom bijvoorbeeld alleen bij een dealer voor regulier onderhoud ivm garantie en de rest doe ik zelf maar heb dus wel van alles de rekening.
Bewaar nog de rekening van een lakstift
 
Boekjes zeggen me niks , rekeningen des te meer..
Overigens heb ik die ook niet bij mij motor , maar bewaar rekeningen wel om aan te tonen wat ik er aan heb gedaan / laten doen.

Topic titel zou eigenlijk onderhoudshistorie moeten zijn want ook rekening heb ik wat aan .
Moet er natuurlijk wel blijken dat het ook van het betreffende voertuig is maar er is vaak gewoon helemaal niks bij .
En zoals gezegd iedereen vertroeteld zn trouwe paard wel zogenaamd maar bijhouden van wat er gedaan wordt is blijkbaar teveel ofzo 8)7
 
Ik koop regelmatig bij Hans v. Wijk en dat heeft wel tot gevolg dat al je aankopen geregistreerd worden. Nu heb ik 7 motoren dus blijft het een beetje gokken voor HvW voor welke motor ik olie koop. Maar een vriendinnetje van het forum hier wilde een " nette" motor kopen die inderdaad altijd bij HvW in onderhoud was geweest. Een keer navragen bij hun leidde er toe dat er 3 man nee stond te knikken op de vraag of dat een toffe fiets was... Dat wil dus ook wat zeggen...
 
Wat een raar onderwerp,..boekjes bij motoren??
ik dacht ook eerst even dat hij de handleiding bedoelde. Inderdaad nooit gezien zo'n onderhoudsverslag. Ik heb het onderhoud wel een paar jaar bijgehouden op een worddocument, maar perongeluk gewist. Ik heb wel alle onderhoudsrekeningen nog, zelfs nog die ik met guldens heb afgerekend, maar veel doe ik toch zelf aan onderhoud.
 
Mij boeit het geen bal wat er aan de motor is gedaan volgens de verkoper. Dat zie ik namelijk zelf ook wel. Een motor is in tegenstelling tot een auto goed te inspecteren van de buitenkant. Je weet snel genoeg hoe er met de motor is om gegaan.

Een onderhoudshistorie bij de dealer is al twijfelachtig soms maar zelf invullen helemaal. Dat heeft echt geen meerwaarde. Ik kan ook van alles beweren maar uiteindelijk telt alleen de huidige staat. Dus als iemand zelf zegt zijn kleppen gesteld te hebben op 42.000 km dan zou ik het alsnog laten doen bij wijze van spreken.
 
Ik bewaar alles en wil ook dat het "boekje" in wordt gevuld. Kleine moeite, kan geen kwaad en daarnaast vind ik het gewoon netjes en een fijn gevoel.

Mochten er, om wat voor een reden dan ook geen boekje aanwezig zijn bij een motor die ik wil kopen, dan moeten wel minimaal de rekeningen erbij zitten.

Uiteraard niet bij een pekelfiets, maar wel bij een serieuze motor. :p
 
Bij mijn brommerts zijn de boekje altijd ingevuld.
Zijn ze er niet bij, doorlopen naar de volgende motort of zelfs dealert.
Boekjes raak je nu eenmaal niet makkelijk kwijt.
Dus er is meer aan de hand.
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
Terug
Bovenaan Onderaan