Weinig motoren met boekjes?

Bij mijn brommerts zijn de boekje altijd ingevuld.
Zijn ze er niet bij, doorlopen naar de volgende motort of zelfs dealert.
Boekjes raak je nu eenmaal niet makkelijk kwijt.
Dus er is meer aan de hand.
Het leven is niet vastgelegd in een boekje hoor... Doe wat jij wilt maar da's geen maatstaf. We hebben in de laatste tijd zo'n 8 motoren gekocht, alles zonder boekje. Het hadden allemaal nette fietsen moeten ijn en dat waren ze ook. 4 ervan lekten benzine, 1 had lekke uitlaatflenzen, 1 was er helemaal perfect (fzr1000 van Dannys Motoren in Ter Aar :} ) en de andere twee heb ik van de sloop gered.
De benzineproblemen op 3 van de 4 zijn eenvoudig opgelost en met de 4de is de koper teruggegaan naar de dealer en die lekt nu nog. Je koopt tweedehands en dan kom je er altijd achter dat er misschien toch wel een klein mankementje aan kan zijn. Voor ons geen enkel probleem en absoluut geen scheve blikken naar de verkopers... Maar met een boekje ben je zulke dingen echt niet voor hoor
 
Zeker is het geen maatstaf maar zegt toch wel in mijn ogen iets en vaak met een simpel belletje na te gaan hoe en wat.
Daarbij zie je dan ook wel een verloop in kilometers zeker als een fiets van eerste of 2e eigenaar is kan je hier wel vaker wat aan afleiden.
Bedoel bij een auto zijn de mensen oh zo voorzichtig en als we een motor gaan kopen ineens blijkbaar niet meer ofzo ?
Motoren hebben ook niks als nationale autopas (motorpas) of verplichte apk keuringen dus wordt er feitelijk ook nog niks geregistreerd en kunnen oplichters alle kanten uit blijkbaar.
Vind wel een verschil of een motor 80dkm gelopen heeft of 20dkm gelopen heeft en pech kan je altijd hebben maar je hebt vlugger een motor wat kapot gaat bij 80dkm dan bij 20dkm lijkt me zo
 
Nee... 't is wat je wil...
Onderhoudsboekjes geven alleen de servicebeurten weer, geen tussentijdse reparaties, rechtgetrokken voorvorken, amateuristisch vervangen koppakkingen, kromgereden velgen... Als je dan aan dat onderhoudsboekje een betrouwbare referentie wilt vastknopen: be my guest...
 
Ach inschatten of een motor op moment van aankoop in orde is dat zal me vast wel lukken , ook of het een nette motor is.
En het is me in ieder geval al duidelijk dat het niet zo is dat ik er nooit meer vanaf kom als ik een motor koop zonder boekjes of niet sluitende onderhoudshistorie .

Ga vrijdag maar eens een rondje Duitsland maken denk ik 8-)
 
Nee... 't is wat je wil...
Onderhoudsboekjes geven alleen de servicebeurten weer, geen tussentijdse reparaties, rechtgetrokken voorvorken, amateuristisch vervangen koppakkingen, kromgereden velgen... Als je dan aan dat onderhoudsboekje een betrouwbare referentie wilt vastknopen: be my guest...


Alles valt en staat natuurlijk met een stukje gezond verstand gebruiken en zorgen dat je wel beetje zicht erop hebt
 
Alles valt en staat natuurlijk met een stukje gezond verstand gebruiken en zorgen dat je wel beetje zicht erop hebt

Dit dus.

Het zegt niet dat alles goed en betrouwbaar is omdat er boekjes bij zitten. Je moet je er niet blind op staren, maar het kan geen kwaad als ze er wel bij zitten lijkt me.
Ik ben zelf heel zuinig op m'n spullen. Mede hierdoor denk ik dan op mijn beurt als iemand te beroerd is om zoiets simpels als een boekje bij te houden of rekeningen te bewaren mij dat persoonlijk genoeg zegt over de instelling van zo'n persoon en kan ie voor mijn gevoel ook niet zuinig met zijn motorvoertuig omgegaan zijn.
Gevoel bij een aankoop is heel belangrijk.

Voelt het goed dan is het vaak ook goed en vice versa.
 
@Rob RD , klopt dan wordt het digitaal bijgehouden wat uiteraard ook prima is

@IJzervreter
Maar dan moet die persoon wel weten welke dealer
En ik kom bijvoorbeeld alleen bij een dealer voor regulier onderhoud ivm garantie en de rest doe ik zelf maar heb dus wel van alles de rekening.
Bewaar nog de rekening van een lakstift

Ik ben een beetje allergisch voor mensen die voor alles een "bewijsje" moeten zien. Dat ligt aan mij, ik begrijp dat mensen houvast zoeken om een soort garantie te hebben dat ze iets goeds gekocht hebben.

Je hebt dus niet zoveel aan mij en mijn reacties in dit topic bedenk ik me nu. Jij zoekt dat overduidelijk wel en zoekt gelijkgestemden.
 
nee hoor , ik zoek gewoon de mening van de medemens en daar voldoe jij geloof ik ook aan .
Dit geeft mij in ieder geval een beeld dat bij een motor anders wordt gedacht dan bij een auto en aangezien ik uit die wereld kom neem ik natuurlijk ook het gedachtegoed uit die wereld mee
En ik zoek geen garantie om te bewijzen dat ik iets goeds gekocht heb want je kunt nog pech hebben met iets wat gloednieuw is maar wordt ook niet graag bezeken met terug gedraaide tellers en zit ook niet te wachten op mensen wat nooit hun olie verversen ( om maar even iets aan te halen al zie je dat meestal wel)
 
Toegegeven.. bedacht me dat net..
Beschouw elke motor en koekblik als "afgeschreven / sloop" op het moment van betalen.

Restwaarde / inruil waarde , er is alleen van belang of er dure onderdelen opzitten als de restanten / het karkas naar het oud ijzer gaan.


Even terugkijkend..
Van de laatste 8 koekblikken is er (1 ! ) niet met de schrootknijper / lier op de auto van de lokale sloper gegaan.
had hem nodig om bij het nieuwe "laatste rondje" koekblik te komen.
Ver weg, durfde hem niet in de buurt in te ruilen :)
 
Heb alle bonnetjes, ergens..... liggen verspreid door de garage, hier en daar een olievlek of vergeeld door de zon. Restwaarde van de motor is toch praktisch nul en zie wel wat er moet gebeuren dus hecht geen waarde aan boekjes en bonnetjes
 
ach boekjes zijn zo makkelijk in te vullen op het moment van verkoop dat ik er totaal geen waarde aan hecht. en als er dingen in staan die wijzen op nalatig onderhoud of problemen verdwijnen ze plotseling bij de dealer / handelaar.
ik vind de actuele staat bij verkoop veel belangrijker als wat iemand ooit op een stukje papier heeft geschreven toen ik er niet bij was. dat iets op papier staat wil niet zeggen dat het waar is.
 
Ach wat moet je nu met een boekje.........................? Ik zou zeggen: What you see is what you get!!
Als ik mijn motor verkoop wat heb je dan daaraan? (nee, verkoop voorlopig nog niet aan de orde)
Motor bijna 2 ton gelopen en dan is meer de staat waarin ie verkeert belangrijk.
Daarnaast is mijn motor samengesteld van meerdere motoren. Wat moet ik dan aanhouden................?

Ik houd voor mezelf in Excel bij wanneer ik olie heb ververst, belangrijke onderdelen heb vervangen en wanneer kleppen gesteld.

Boekjes zijn leuk voor nitwits en in de eerste jaren voor de garantie.
Als je een jonge motor overneemt kan je met het doorkijken van enkele blz met stempels zien of alle onderhoud is gedaan.
 
staar je toch niet blind op boekjes....of schematisch onderhoud :r
dikke flauwekul.....
het voordeel van nieuw kopen is dat je echt overal mee wegkomt.....
inrijden ? ....ben jij gek...
onderhoud?....pfff mischien eens nieuwe olie....de eerste 20 000 halen ze toch wel en daarna is ie waarschijnlijk toch weg....
warmdraaien??? mwah....een beetje maar is iets wat ook niet overdreven moet worden..

de waarheid is dat je een nieuwe fiets eens een jaar of 3 hebt en daarbinnen heb je garantie en gaat er zowiezo weinig stuk...
Mijn spullen netjes behandelen zodat de volgende eigenaar er een nette fiets aan heeft???...sorry maar daar kan ik niet aan beginnen....
Ben toch sinterklaas niet?..afjakkeren die zooi en laat de volgende maar met de brokken zitten..._O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan