Weinig km/lange stilstand slecht?

Robert.S

Rookie
2 mei 2019
3
0
Goedenavond,

Ik heb eind vorig jaar mijn motorrijbewijs gehaald en ben op dit moment actief op zoek naar een motor. Ik zoek een naked bike. Ik heb een Suzuki GSR600 uit 2008 gezien, mooie uitvoering, eerste eigenaar en ziet er netjes uit. Echter, de motor heeft in die meer dan 10 jaar slechts 2.600km gelopen. Ik heb het motorbedrijf een aantal vragen gesteld, bijgaand de reactie:

"Wij hebben hem sinds 2010 in onderhoud, toen bij 1261km eerste beurt gehad. Daarna pas in 2017 weer terug gezien na lang stil staan (2250km).
Toen hebben we een nieuwe brandstofpomp gemonteerd en de tank schoongemaakt ivm lang stilstaan. Wij leveren de motor nu met een beurt, 6 maanden Bovag garantie en volle tank.

Ondanks de garantie twijfel ik sterk. Wel doen of niet doen? Wat zou er technisch gezien mis kunnen zijn wat ik in de eerste 6 maanden niet zie? Waar moet ik op letten?

Ik hoor graag.

Groet,

Robert
 
Met name de banden zijn waarschijnlijk niet de beste meer. als je geen platte kanten hebben zijn ze in ieder geval erg oud.
Ik zou daarom in ieder geval een setje nieuwe banden laten monteren. Accu zal ook wel aan vervanging toe zijn, als dat niet 2017 niet gedaan is.

Verder zou ik het wel aandurven zeker in combinatie met een beurt & garantie.

Als hij buiten heeft gestaan word het een ander verhaal, maar dan had je dat er vast aan af gezien.
 
Afgezien van mogelijke stilstandschade is die motor als jij er veel mee gaat rijden in hele korte tijd een relatief groot deel van zijn waarde kwijt.
De afschrijving is heel groot, tenzij de prijs niet afwijkt van een dergelijke motor met een meer gebruikelijke kilometerstand.
 
De ene stilstand is de andere stilstand niet. In principe moet een motorfiets elk jaar een beurt, zegt het onderhoudsschema. Nou kun je daar best een beetje van afwijken, maar bepaalde dingen hebben een levensduur, ongeacht of je ze gebruikt of niet: banden bijvoorbeeld, remvloeistof, en in principe alles dat van rubber (of wat daarop lijkt) is gemaakt. Die levensduur is beslist (veel) korter dan 11 jaar. Daarnaast veroudert ook motorolie met de tijd, dus die zou voor het mooie tussentijds ook meerdere malen (jaarlijks) vervangen moeten zijn.

Als de prijs goed is zou ik er best aan durven, maar je moet rekening houden met extra kosten: sowieso banden, remleidingen en -vloeistof, vorkolie, accu, en mss dat er de komende tijd vorkkeerringen en wat slangetjes gaan scheuren/barsten, en dat de carbs vervuild zijn of raken. Goede prijs is imho: dezelfde prijs die gangbaar is voor hetzelfde type motor met een gebruikelijkere km stand + hooguit €500 als-ie er echt als nieuw uit ziet. En ik zou even vragen of die 6 maanden garantie ook geldt wanneer b.v. vorkkeerringen gaan lekken. Als nee, dan zou ik het ding laten staan, want dan is die garantie ook geen bal waard.

Overigens is mij dan weer niet helemaal duidelijk waarom een brandstofpomp stuk zou gaan, met minder dan 3000 km op de klok, dus daar zou ik wel een verklaring voor willen horen ...
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond,

Ik heb eind vorig jaar mijn motorrijbewijs gehaald en ben op dit moment actief op zoek naar een motor. Ik zoek een naked bike. Ik heb een Suzuki GSR600 uit 2008 gezien, mooie uitvoering, eerste eigenaar en ziet er netjes uit. Echter, de motor heeft in die meer dan 10 jaar slechts 2.600km gelopen. Ik heb het motorbedrijf een aantal vragen gesteld, bijgaand de reactie:

"Wij hebben hem sinds 2010 in onderhoud, toen bij 1261km eerste beurt gehad. Daarna pas in 2017 weer terug gezien na lang stil staan (2250km).
Toen hebben we een nieuwe brandstofpomp gemonteerd en de tank schoongemaakt ivm lang stilstaan. Wij leveren de motor nu met een beurt, 6 maanden Bovag garantie en volle tank.

Ondanks de garantie twijfel ik sterk. Wel doen of niet doen? Wat zou er technisch gezien mis kunnen zijn wat ik in de eerste 6 maanden niet zie? Waar moet ik op letten?

Ik hoor graag.

Groet,

Robert

Als je niet veel uit wil geven aan restauraties, zou ik hem niet kopen als ik jou was. Stilstand is achteruitgang voor in elk geval alles van rubber, maar ook metalen delen en scharnierende delen worden er niet beter van om stil te staan.
 
er kunnen een hoop dingen mis zijn maar dat hoeft niet.
maar eerst een beurt is leuk maar wat voor een beurt stellen ze voor? als het alleen een afleverbeurt is stelt het meestal niet al te veel voor. remvloeistof wordt oud (wordt meestal niet gedaan bij een afleverbeurt) ook als het niet wordt gebruikt en die zal dus ook in de beurt moeten zitten. verse motorolie (wordt ook vaak niet gedaan bij een afleverbeurt) is ook geen slecht plan daar kan met zo veel stilstand een hoop condenswater in zetten en dat smeert slecht. hij moet dus een volledige beurt krijgen inclusief alle vloeistoffen vers.
verder met die kilometerstand kan je er wel van uit gaan dat de banden al 11 jaar oud zijn en dat komt de wegligging en grip niet ten goede. check de DOT code op de banden en als de banden ouder zijn als een jaar of 5 laten vervangen. Bijna alle campers gaan motorolie lekken op de krukas keerringen omdat die dingen zo veel stil staan, dan zakken de lagers uit en krijg je lekkage. dat soort dingen kan bij en motorfiets ook gebeuren maar hoeft niet.
veel dingen hebben een onderhoudsinterval die of km gebonden of tijdgebonden is wat het eerst komt. check of die dingen gedaan zijn zoals distributie riemen of multisnaren en rubberen remleidingen.
en verder het is een 11 jaar oude motor en daar moet de prijs naar zijn. je mag best een kleine premie betalen voor de lage km stand als hij ook gecombineerd wordt met goed onderhoud voor de zelfde prijs. anders koop je een motor van 11 jaar oud met op zijn minst een twijfelachtige onderhoudshistorie (of eigenlijk geen) en dan moet je dus geld gaan investeren om achterstallig onderhoud weg te werken.
en garantie is leuk maar lees de voorwaarden. lang niet elke garantie is totaal dekkend. soms worden dingen als draaiende delen en slijtage delen uitgeloten en dan heb je bijna de hele motorfiets te pakken. en als een motor kapot gaat door achterstallig onderhoud valt dat ook niet onder garantie normaal zelfs niet als je er van uit was gegaan dat het bij de afleverbeurt hoorde. vertrouwen is goed controle is beter.
 
Ik zou in elk geval zeggen; staar je niet blind op die ene motor. In de ruim 30 jaar dat ik rij en sleutel, ben ik tot de onverwachte conclusie gekomen dat ik liever een goed onderhouden machine met veel kilometers heb, dan een motor die jaren heeft stilgestaan.

Lagers, glijbussen, keerringen, slangen .. als het jaar in, jaar uit, stil staat hoef je er niet perse binnen een half jaar achter te komen dat het juist onder dat stilstaan geleden heeft. En het kunnen schrikbarend dure grapjes worden. De omstandigheden waaronder hij stil heeft gestaan zijn sterk bepalend natuurlijk, en dat kun jij misschien niet goed zien .... hij glimt toch zo mooi?

Maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn ... als je zo'n motor toch niet uit je hoofd krijgt, laat dan een professionele aankoopkeuring doen door iemand die er echt kijk op heeft. Erik van Lent bijvoorbeeld? Voor die €149 wil je geen risico lopen. Succes!
 
Wat een gedoe allemaal... Het is niet alsof het een barnfind is die 20 jaar stil heeft gestaan. Ding moet zo goed als nieuw zijn, zo voelen en rijden. Doet ie dat? Kopen en klaar.

Argumentje van sterke afschrijving is je reinste onzin, want als dat tegen hem zou werken was ie nu ook niet veel meer waard geweest.
 
Argumentje van sterke afschrijving is je reinste onzin, want als dat tegen hem zou werken was ie nu ook niet veel meer waard geweest.

Dat hangt ervanaf wat de prijs is die er nu wordt gevraagd. Als dat significant meer is dan de prijs voor een motor die wel een normaal aantal km's heeft gelopen, dan zal er inderdaad een forse afschrijving op zitten zodra er meer mee gereden wordt.

Los van de prijs, stilstaan is inderdaad niet goed voor een motor, maar we moeten het ook niet overdrijven. Banden en alle vloeistoffen vervangen schiet al een heel eind op. Ik zou ook overwegen de remkabels te vervangen door Teflonkabels, als ze dat al niet zijn. Als het gewoon rubber is dan hebben die inmiddels hun beste tijd ook wel gehad.
 
Dat hangt ervanaf wat de prijs is die er nu wordt gevraagd. Als dat significant meer is dan de prijs voor een motor die wel een normaal aantal km's heeft gelopen, dan zal er inderdaad een forse afschrijving op zitten zodra er meer mee gereden wordt.

Los van de prijs, stilstaan is inderdaad niet goed voor een motor, maar we moeten het ook niet overdrijven. Banden en alle vloeistoffen vervangen schiet al een heel eind op. Ik zou ook overwegen de remkabels te vervangen door Teflonkabels, als ze dat al niet zijn. Als het gewoon rubber is dan hebben die inmiddels hun beste tijd ook wel gehad.

Jezus , die motor is dus nog maar 10 jaar oud . Remkabels ? Neem aan dat er wel schijfremmen op zitten , vloeistoffen vervangen eventueel de banden en gaan met die banaan. |(:]
 
Met veel rijden slijt de motor ook. De tijd staat echt niet stil als de motor in gebruik is. Het is dus in de eerste plaats een 11 jaar jonge motor, maar dan eentje met lage km stand. Mag best iets duurder zijn dan een motor met 20K km, of 40-60+K km maar toch ook weer goedkoper dan een motor van 4-5 jaar met minder dan 5K.

Hoe de motor heeft gestaan maakt ook veel verschil. Buiten onder een hoes, in een relatief vochtig schuurtje of in een mooie droge garage?
 
Een paar jaar geleden heb ik een Ducati gekocht van 18 jaar oud met slechts 18.000 km op de klok en deze had ook een paar jaar niet gereden.
(wel met nieuwe riemen)
Rijdt fantastisch en heeft me tot nu toe niet laten staan. Nu 4 jaar later staat er pas een schamele 28.000 km op en de schade tot nu toe is een kapotte koppelingscilinder en een gebroken kabel van de km-telleraandrijving, verder probleemloos gereden.
 
Een paar jaar geleden heb ik een Ducati gekocht van 18 jaar oud met slechts 18.000 km op de klok en deze had ook een paar jaar niet gereden.
(wel met nieuwe riemen)
Rijdt fantastisch en heeft me tot nu toe niet laten staan. Nu 4 jaar later staat er pas een schamele 28.000 km op en de schade tot nu toe is een kapotte koppelingscilinder en een gebroken kabel van de km-telleraandrijving, verder probleemloos gereden.

2 jaar geleden kocht ik een Diversion van 17 jaar oud met 22.500 km erop. Bijna alles wat een membraan, rubber of ander uitdrogend/slijtend materiaal (vet droogt ook uit heb ik mogen ervaren) heeft heb ik mogen vervangen in 2 jaar en bijna 60.000km. Dus mijn les is geweest een motor te kopen die goed gebruikt is en de huidige had 28xxx in 7,5 jaar. Merk na 10.000km in een 4 maanden dat alles steeds soepeler werkt en hij dus blijkbaar nog niet ECHT ingereden was 8-)
 
Aan de andere kant ben ik ook niet bang voor wat hogere kilometerstanden, mn Honda uit de jaren 90 heeft nu 136.000 km achter de wielen en voelt nog aan als een nieuwe motor.
 
Oude motoren wel, in de Honda zit onderhand wel een revisiesetje in de remklauwen.
Rubbertjes en sommige plastic onderdelen zijn op een gegeven moment gewoon gaar.
Wel is het zo dat van stilstand een motor of auto niet echt beter wordt, pakkingen drogen uit en daardoor heb je kans dat je wat lekkages krijgt.
Vet droogt ook uit.
We hebben in NL ook een redelijk vochtig klimaat, die vochtige lucht heeft ook een redelijk verwoestende werking op het e.e.a.

Het hangt er dus ook vanaf hoe de motor ten tijde van de stilstand is gestald, in een verwarmde droge garage, in een schuurtje of buiten.
Heeft het ding nog wat onderhoud gehad in de tussentijd, enz. enz.
 
Wat een gedoe allemaal... Het is niet alsof het een barnfind is die 20 jaar stil heeft gestaan. Ding moet zo goed als nieuw zijn, zo voelen en rijden. Doet ie dat? Kopen en klaar.

Argumentje van sterke afschrijving is je reinste onzin, want als dat tegen hem zou werken was ie nu ook niet veel meer waard geweest.

:^

Aankoopkeuring en advies van erik van lent lijkt me een goede tip.
 
Nodig?
Een 600 Suzuki van 11 jaar oud....., nieuwe vloeistoffen, nieuwe remblokjes, even met de vetspuit rond (moet dat nog bij zulke moderne motoren?) EN RIJDEN!

OK ... dat geldt misschien voor jou en voor mij, maar de topic starter heeft er gewoon minder kijk op, anders zou hij de vraag niet zo stellen toch?

Bij een aanschaf van zo'n €4500 zou ik hem aanraden om die €149 te investeren. TS kan voorstellen dat er bij 'afkeur' en ' goedkeur' verschillende prijsstellingen worden gehanteerd, en als de dealer zeker is van zijn zaak laat hij zo'n keuring zeker toe. Daar kan een goede dealer alleen maar beter van worden.

Overigens @Robert.S ... klopt het dat de motor bij Van de Kuinder staat?
 
Mijn motor had ook slechts 3600 km gereden in 8 jaar.
Verse vloeistoffen , nieuwe accu en rijden maar.
Voorvork ging idd lekken dus daar ook nieuwe keerringen in.
Gelijk maar bij hyperpro de hele vork laten doen met een hyperpro veren , olie enz .
Banden zijn gecontroleerd en niet verdroogd , met mijn rijstijl durf ik het wel aan om ze op te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan