Wat zou je eerst kopen? Navigatie of communicatie?

Ik kan denk ik het beste gaan voor Comms en dan met mijn telefoon navigeren.

Bedankt voor de input.

Vraag: Heeft iemand de Packtalk van Cardo? Mij lijkt die mesh technologie echt top, zou je het missen als je een freecom 4 zou hebben ipv de Packtalk?
 
Mijn kat heeft daar misschien ook wel last van. Hij heeft het probleem opgelost door sporen van kattenbaksteentjes aan te leggen.
Daar tegen hebben wij een uitloopmat met opvangfunctie gekocht. Meer dan 95% (geschat) blijft in de mat liggen, en die kan je zo weer leegschudden. Was maar een paar Euro via Wish meen ik.
 
Laatst bewerkt:
Daategen hebben wij een uitloopmat met opvangfunctie gekocht. Meer dan 95% (geschat) blijft in de mat liggen, en die kan je zo weer leegschudden. Was maar een paar Euro via Wish meen ik.
Ik heb een speciaal rooster met bakje er onder. De kat is bijna 16 jaar oud. Vroeger had hij er veel minder last van.
 
Ik heb zelf een waterdicht tasje op mijn stuur waar ik mijn telefoon met de Waze app in stop. Daarna heb ik een Scala Freecom gekocht en kan met 4 anderen praten, muziek luisteren via Spotify en navigatie horen en zien. Vond ik zelf een goede oplossing, ik heb tevens ook een powerbank die in het tasje past als ik ook mijn telefoon moet opladen of voor langere ritten. Ik had niet zo'n zin in gedoe met extra draadjes en bovendien gebruik ik de powerbank ook buiten de motor om.
 
Ik zeg: communicatie.

Want navigatie kan gewoon op je smartphone. X-grip'je op je stuur (of een van de andere vele oplossingen), telefoontje erin en gaan. Ja, hele luxe motornavigatie heeft misschien wat extra opties, maar who cares, je begint net. Ik zou zeggen kijk eerst of je wat mist aan wat je al hebt.

En toeren in Noord-Holland? Dan heb je echt geen speciale "dit zijn extra mooie bochtige bergweggetjes" en zo nodig. Routes kun je thuis ook uitstippelen en ook zonder complexe map upload functies kom je daar heel Nederland makkelijk mee door.

En communicatie heb je ook wat aan als je niet aan het toeren bent maar bijv. gewoon woonwerk rijdt of zo. Zeker als je er eentje hebt die ook met Bluetooth aan je telefoon kan. Kun je fijn muziek luisteren, of de instructies van de navigatie (op diezelfde telefoon) goed horen, of voor mijn part gewoon een telefoongesprek voeren in de helm.

Dus ja, communicatie. Zeker. Want navigatie heb je al.


Mee eens
 
Waarom betalen mensen 20 euro per jaar voor een tomtom app als je ook apple maps / google maps / waze hebt? Wat doet die tomtom dan anders?
 
Waarom betalen mensen 20 euro per jaar voor een tomtom app als je ook apple maps / google maps / waze hebt? Wat doet die tomtom dan anders?

Ik heb al een tijdje niet gekeken naar Waze maar de laatste keer ca 1,5 jaar terug waren nog niet alle functies gesupport in Waze. Ik weet niet welke dat was maar hierbij een overzicht van functies die ik echt minimaal wil in mijn navigatie:

- Offline kaarten met dekking europa
- Vooraf gemaakte routes laden met meerdere punten waarlangs de route loopt
- Gedetaileerde file info
- Advies alternatieve route bij file maar alleen als de alternatieve route sneller is.
- Vaste flitsers
- mobile flitsers
- trajectcontole waarbij de gemiddelde snelheid wordt bijgehouden
- POI met tankstations

Zit dat tegenwoordig allemaal in waze?
 
@Hanzzzz
- offline kaarten: nee
- Vooraf gemaakte routes: nee
- gedetailleerde file info: misschien? Ik hoor altijd "embouteillage dans 3km" want ik heb Waze in het frans gezet om mezelf bij te schaven
- advies alternatieve route: ja, maar dat zijn dan vooral langs kleinere wegen dat je wordt omgeleid
- vaste flitsers: ja
- mobiele flitsers: half en half, is community based, het is dus nog altijd opletten geblazen
- trajectcontrole met gem. snelheid: nee, enkel huidige GPS snelheid wordt getoond
- POI met tankstations: ja (denk ik?)

Ik gebruik het gewoon voor snel te navigeren met wat meer info dan google maps.
 
Navigatie!
Je wilt toch rijden? Als je gezellig wilt kletsen dan ga maar met het koekblik.
Met navigatie kan je routes maken en volgen, of niet maar dan kan je met een gerust hart een willekeurige weg inslaan want als je het niet meer weet dan wijst de navigatie je wel weer de weg naar huis.
Rij je met maten dan zijn een paar simpele afspraken en gebaren genoeg.
 
@Hanzzzz
- offline kaarten: nee
- Vooraf gemaakte routes: nee
- gedetailleerde file info: misschien? Ik hoor altijd "embouteillage dans 3km" want ik heb Waze in het frans gezet om mezelf bij te schaven
- advies alternatieve route: ja, maar dat zijn dan vooral langs kleinere wegen dat je wordt omgeleid
- vaste flitsers: ja
- mobiele flitsers: half en half, is community based, het is dus nog altijd opletten geblazen
- trajectcontrole met gem. snelheid: nee, enkel huidige GPS snelheid wordt getoond
- POI met tankstations: ja (denk ik?)

Ik gebruik het gewoon voor snel te navigeren met wat meer info dan google maps.
Oké daarom blijf ik dus graag 20 euro pj betalen.
 
Communicatie is net als handsfree bellen: Je denkt dat het veilig is maar dat is pure schijn. Gedurende een gesprek verlies je aandacht voor de weg en krijg je veel minder mee van wat er om je heen gebeurt. Lullen doe je langs de weg, niet op de weg.
Vandaar mijn keuze voor Navi.
 
Laatst bewerkt:
Navi als eerste... Communicatie komt daarna wel. Ik rij vaak met iemand samen als we aan het toeren zijn en ik vind zowel de navi als communicatie heeel fijn!
 
Wanneer je een intercom hebt kun je je veel veiliger door het verkeer begeven wanneer je met meer man rijd. Mijn vouw en ik rijden er al zeker een jaar of zeven/ acht mee en het is echt een aanwinst. We begonnen met een goedkoop setje maar het is zo onmisbaar voor de veiligheid dat mijn vrouw de packtalk aanschafte. Een aanrader dus!
 
Ik zou gewoon geen van beide kopen als je niet zo veel budget hebt. Je kunt ook gewoon even stoppen om op je mobiele telefoon te kijken waar je ongeveer bent, als je het niet meer weet. En als je toch eens anders rijdt dan vooraf gepland maakt het ook niet veel uit als je aan het toeren bent; ik heb op die manier soms de mooiste routes gereden. Bijkomend voordeel: na enige tijd weet je overal de weg. En praten kan je ook wel doen als je niet aan het rijden bent :).
 
Navi tuurlijk....en voor 40 euro heb ik een BT setje gekocht; alleen connectie met mijn navi. En onderweg met een maat stoppen we vaak genoeg om te communiceren.....ff de route doornemen etc.

Gezien mijn belverbruik ben ik niet zo’n beller, en andersom: ik ben niet belangrijk genoeg om gebeld te worden....:+
 
EYES ON THE ROAD!
JA MAAR DAN KAN IK DE NAVIGATIE TOCH NIET AFLEZEN! :D

Die audio instructies verwarren alleen maar. Zeker bij rotondes, grote knooppunten en situaties met veel eenrichtingsverkeer. Je zoekt je gek welke rechts bedoeld wordt met "over driehonderd meter rechts". Dan kun je beter af en toe even naar de navigatie kijken. Natuurlijk moet je wel weten wanneer je dat doet; een straatje missen is veel minder erg dan op het verkeerde moment naar beneden kijken, maar toch. En een goed en duidelijk afleesbare navigatie hebben. Zoals de TomTom app O-)
 
Vraagje aan de TomTom go app gebruikers: geeft deze ook de ritstatistieken weer? Trip1/trip2, totale km’s, gem snelheid, max snelheid, rijtijd enz.

En hoe verhoud de smartphone zich mbt gps nauwkeurigheid/-snelheid tov een echte navi?
 
EYES ON THE ROAD!
Niet mee eens. Nou ja dat je op de weg moet letten wel, maar als je suggestie is dat je op de audio-instructies moet rijden ipv het scherm, no thanks.

Vooral bij ingewikkelde stukjes, waar je goed op wil kunnen letten, zijn de audioberichten al-tijd verwarrend. Eén blik op het lijntje en ik weet een paar honderd meter lang wat ik moet doen (staat stuk uit gezoomd bij mij). Ik weet uitstekend in welke situatie ik beter op het verkeer kan letten. Juist als een audio-instructie onduidelijk is moet je alsnog naar het scherm kijken en door de timing van de berichten is juist dát op een onveilig moment.
 
Terug
Bovenaan Onderaan