Wat zou je eerst kopen? Navigatie of communicatie?

Jean2cilinder

Bijna weekend
28 nov 2018
414
343
Noord-Holland
Hi.

Ben een redelijk nieuwe rijder en heb nog niet alles in huis voor toeren etc. Nu heb ik genoeg budget voor óf een Cardo Packtalk óf navigatie. Mijn plan is komend seizoen vooral in Noord-Holland te toeren en ook wat motor maatjes te maken. Waar zou je zelf als eerst in investeren? Navigatie of communicatie?

Gr
Jean
 
Als je wil gaan toeren, neem dan Navi..
Voor de communicatie heb je altijd handgebaren voor..

Gewoon je auto navi in een waterdicht tasje stoppen, zorgen voor 12v aansluiting en klaar.
(stuk goedkoper dan de motor navi's, alleen minder uitgebreid)

En je heb geen getetter in je oor..

Just my 2cnts
 
Ik zeg: communicatie.

Want navigatie kan gewoon op je smartphone. X-grip'je op je stuur (of een van de andere vele oplossingen), telefoontje erin en gaan. Ja, hele luxe motornavigatie heeft misschien wat extra opties, maar who cares, je begint net. Ik zou zeggen kijk eerst of je wat mist aan wat je al hebt.

En toeren in Noord-Holland? Dan heb je echt geen speciale "dit zijn extra mooie bochtige bergweggetjes" en zo nodig. Routes kun je thuis ook uitstippelen en ook zonder complexe map upload functies kom je daar heel Nederland makkelijk mee door.

En communicatie heb je ook wat aan als je niet aan het toeren bent maar bijv. gewoon woonwerk rijdt of zo. Zeker als je er eentje hebt die ook met Bluetooth aan je telefoon kan. Kun je fijn muziek luisteren, of de instructies van de navigatie (op diezelfde telefoon) goed horen, of voor mijn part gewoon een telefoongesprek voeren in de helm.

Dus ja, communicatie. Zeker. Want navigatie heb je al.
 
Als je de comset alleen koopt in de hoop iemand te vinden die met je wil praten, kun je beter de navigatie nemen. Je hebt 20 soorten intercom, en ze worden toch echt hoofdzakelijk gebruikt door mensen die regelmatig samen rijden of domweg als muziekinstallatie.
 
En soms is het ook gewoon lekker om niet te weten waar je heen gaat..
Dat kan met Navi ook, uitzetten is meestal vrij simpel.....

Ik zou zeker voor Navi kiezen. Dat geouwehoer met anderen is nergens goed voor, en met een navi kom je op plekken waar je anders nooit komt. Je kan dan thuis alvast de mooie weggetjes opzoeken en een route voorbereiden.
 
Communicatie en navi, heb tomtomgo op mn telefoon doet het zelfde als een gewone tomtom incl kronkel routes, en vooraf gemaakte routes. Kost me 20 euro per jaar die app. Gesproken instructies vind ik fijn als ik ff niet op t scherm kan of wil kijken.
 
Koop voor een paar euro een kaart van Noord Holland en leer die uit je hoofd. Dan heb je geen navigatie nodig.
Mijn Garmin ligt ook gewoon in de la.

Communicatie is niet alleen onnodig, maar ook onwenselijk.

Het uitgespaarde geld kun je besteden aan onderhoud, en dan heb je nog genoeg geld over om lekker veel te rijden.
 
Ik zou ook eerder kiezen voor Navi. Ook al rij je wellicht alleen in "de buurt", een Navi brengt je zelfs in de buurt naar plekken waar je het bestaan niet van af wist en dat is wel leuk. Tuurlijk kan dat ook zonder navigatie, maar het is op een gegeven moment niet meer zo leuk om doodlopende straten in te rijden...

Ik persoonlijk wil zien waar ik heen ga en ook horen waar ik heen moet, dus ik vind een TomTom (i.c.m. Freecom) op m'n stuur wel fijn.
Telefoon op het stuur om te zien waar ik heen ga vertrouw ik zelf niet zo, aan de ene kant kans dat ie eraf valt en anderzijds kans op diefstal als je ergens (even) stil staat.

Als je nu al weet dat je met een groep gaat rijden is wellicht een communicatie wel leuk als je wilt praten. Meest veilig is denk ik sowieso om met het verkeer bezig te zijn als je aan het rijden bent i.p.v. een vergadering of telefoongesprek, maar dat is weer een andere discussie. ;)
 
Nav.
Heb je een helm met uitsparing voor luidsprekers dan kan je er altijd oortjes in kleven als voorlopig.
Dat heeft wel iedereen en dan de slimme telefoon in je binnenzak.
 
In groep onderweg communiceren is vooral kwestie van van te voren duidelijke afspraken maken.
Niet per se communicatieset nodig.
En zoals gezegd, er is nogal wat te koop aan communicatiesets, en ze zijn lang niet allemaal aan elkaar te verbinden.

Maar, een bluetooth setje om aan je telefoon en/of andere apparaten te knopen kan wel weer handig zijn.
Navigatie app op je telefoon, en via de headset hoor je waar je heen moet.
Bijvoorbeeld:
Here WeGo
 
Gezien het budget van de TS kan ie wellicht voor een leuk prijsje zijn kant op? :P
Als ik hem niet een of twee keer per jaar gebruikte, was hij gratis af te halen.O-)
Vroeger, in de tijd voor de GPS, kende ik routes door grote delen van Frankrijk uit mijn hoofd.
 
Als ik hem niet een of twee keer per jaar gebruikte, was hij gratis af te halen.O-)
Vroeger, in de tijd voor de GPS, kende ik routes door grote delen van Frankrijk uit mijn hoofd.

Een route ergens heen is makkelijker te onthouden dan een "zomaar even leuke route rijden" route, althans dat is mijn ervaring.

En inderdaad vroeger was het nog noodzaak om dingen uit je hoofd te leren en gingen routes er veel makkelijker in ook. haha
Nu met de komst van GSP etc. ben ik er inmiddels vrijwel geheel aan overgeleverd. Als het niet meer MOET wordt je vaak wat makkelijker...:)
 
Communicatie en navi, heb tomtomgo op mn telefoon doet het zelfde als een gewone tomtom incl kronkel routes, en vooraf gemaakte routes. Kost me 20 euro per jaar die app. Gesproken instructies vind ik fijn als ik ff niet op t scherm kan of wil kijken.
:^ :^

Ook ik ben een zeer tevreden afnemer van de TomTom Go app voor €20 per jaar. Kan ermee lezen en schrijven, zogezegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paka
Hoezo een communicatie set? Je wil toch geen geouwehoer aan je kop als je lekker aan het motorrijden bent...…..

Ik heb zelf wel speakers in mijn helm maar alleen voor navigatiedoeleinden. Geen microfoon en ook geen verbinding met anderen.
 
Navigatie maar dan wel in de vorm van tomtom go op je waterdichte android telefoon. En een paar motor handschoenen waarmee je de navigatie kan bedienen.
 
Communicatie is niet alleen onnodig, maar ook onwenselijk.
Personal preference.

Ik heb zelf een prachtige comm set in mijn helm, maar ik helemaal niks met groepjes, voor mij is het enkel een geluidsinstallatie. Telefoneren onder het rijden werkt voor mij ook niet, dus dat doe ik niet, maar als dat voor een ander wel werkt, prima toch?
 
Voor mij persoonlijk was de keuze heel makkelijk, namelijk communicatie gezien ik deze elke dag gebruik: muziekje op en verkeersinformatie. Gezien mijn ervaring met snoertjes die toch altijd stuk gaan de keuze gemaakt voor een BT setje.

Voor die paar keer per jaar dat ik navigatie nodig heb, gebruik ik daar mijn telefoon voor die dan aan het stuur zit met een klemmetje. Naar mijn mening zijn er zat goede apps waarin je tussenstops kan aangeven om een route uit te zetten.

Mijn enige reden om eventueel wellicht ooit eens motornavi aan te schaffen zou eerder te maken hebben met de grootte van het apparaat. Mijn telefoon met houder is namelijk net te groot en blokkeerd daarmee de knipperlicht en lege tank indicatie lampjes. En met name die laatste is wel fijn om goed te kunnen zien wanneer je een lang stuk gaat rijden.
 

Bijlagen

  • koch-house.jpg
    koch-house.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 9
Ik ben geneigd om te zeggen com, maar rijd al zeker 3 jaar met een Moto V1 Bluetoothsetje van +/-€15 bij een of andere Chinese site en werkt prima. Als je dan een waterdichte telefoonhouder koopt, ben je voor max €50 en evt abonnement op TomTomGo van €20/jaar. Lekker el-cheapo.
 
Waze is een gratis navigatie app welke net zo goed werkt als de betaalde Tomtom variant. Cardo freecom 4 kan je nu online scoren voor rond de 130 euro!
 
Terug
Bovenaan Onderaan