Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Wat zijn de platste helmspeakers die ik kan gebruiken met mijn Cardo?

klaazzzzzz

Die hard MF'er
Lid geworden
1 apr 2007
Waarderingsscore
31
Ik gebruik al jaren helm bluetooth systemen van o.a. Sena en Cardo. Vorig jaar heb ik een nieuwe Cardo Freecom 4+ aangeschaft met JBL speakers (40mm).

Waar ik eigenlijk als brildrager (vrij dunne veren) altijd al enigszins last krijg van speakers in mijn helm is dit bij de JBL's simpelweg niet te doen, ook niet als ik geen bril draag. Misschien dat het aan mijn HJC R-PHA70 ligt, maar deze heeft wel degelijk pockets voor de inbouw van speakers.

Ik zou heel graag een setje dunnere speakers willen hebben omdat ik denk dat het daar al snel mee is opgelost. De JBL's zijn maar liefst 10mm dik, ik zou het liefst iets hebben van 5-7mm. Het probleem is alleen dat ik ze niet kan vinden. Veel losse setjes worden aangeboden zonder dikte informatie wat het ergste doet vermoeden ;-)

Zelf iets assembleren wil ik ook wel proberen. Geluidskwaliteit is leuk maar niet heel erg belangrijk, ik luister niet naar muziek onderweg. Het gaat me vooral om basis nav info (Zumo XT), flitsers meldingen etc. De Cardo speakers hebben een standaard stereo 3.5mm male stekker.

Wie heeft tips/ideeën?

Dank, maar nee, niet wat ik zoek. Ik zoek echt speakers die ik gewoon in mijn helm kan inbouwen en kan gebruiken met mijn comm set. Als dat speakers zijn van een ander merk comm set dan wil ik dat ook graag weten.

Ik gebruik natuurlijk liever mijn huidige Cardo Freecom 4+ maar als dat niet gaat werken met de perfecte speakers dan koop ik die andere set wel mits de comm unit aan de helm zelf niet zo vreselijk groot is tenminste.

Check eens bij Uclear? Dimensies zouden wel op de site moeten staan. Ik heb zelf de wired drop in variant.

Check eens bij Uclear? Dimensies zouden wel op de site moeten staan. Ik heb zelf de wired drop in variant.
Was het maar zo'n feest. Nee, ook Uclear vind het niet belangrijk te vermelden dat zijn speakers een whopping 10mm dik zijn (Die info heb ik na grondig speurwerk ergens uit een Amazon Q&A kunnen vissen)...

heb hier een oude freecom4 liggen met std speakers (nooit gebruikt) en die zijn 9.5mm dik. Op mijn huidige sena 20S evo met de std speakers zijn die 7.5mm dik, maar met sena specifieke connector. Denk niet dat je platter gaat vinden. Als je geen dopjes wil gebruiken, schuim dieper uitfrezen met een dremel? Maar dan zit speaker verder weg van je oor, volume wordt er niet beter op. Ik gebruik in ear dopjesjes

volgens wat ik vind zijn de jbl varianten incl schuim ruim 14 mm dik.
De normale cardo speakers (40mm dacht ik) zijn net 9mm dik, wellicht is dat een optie?
Ik heb de Cardo JBL's hier liggen, ze zijn 10,16mm dik, inclusief de klitteband en het schuim, al zal dat laatste maar een fractie zijn van de gemeten dikte. Ik heb deze extra set vorig jaar van de importeur toegezonden gekregen omdat die dunner zouden zijn dan de originele maar ik weet nu wel zeker dat hij met de 'originele' de oude generatie Cardo JBL speakers bedoelde die schijnbaar 14mm dik was. De 10mm worden echter al al een tijdje standaard meegeleverd in de doos bij Cardo.

De speakers van mijn oude Sena SMH-5 (Blijven zitten in mijn R-PHA10) zijn ca 5-6 mm dik.
De Sena's hebben idd een specifieke aansluiting. Ik kijk nu naar de 3S universal en de 10R als alternatief voor de Freecom 4+. Ik weet dat de 3s kwalitatief niet in de buurt komen van de Freecom 4+ maar het gaat me om de dikte van de speakers. Nu heb ik helemaal niets en liggen hier een ongebruikte Freecom+ en twee sets JBK speakers weg te rotten ;-)

De speakers van de sena 3s zijn ook rond de 10mm dik omdat die ook dienst doen als behuizing voor de accu.

Bel Marcel eens, ik heb ooit eens een motor bergtraining gedaan en kreeg een heel plat speakertje in mijn helm die hij volgens mij geleverd had.

Beetje extra ruimte maken in he helm geen optie?

Ik had juist hetzelfde probleem met die jbl speakers. Ik kon eigenlijk geen enkele speaker verdragen in mijn helm. Mijn beste oplossing is dit na het uitproberen van verschillende oortjes en speakers:
€ 0,83 60%OFF | Soft Sleeping Headphone Silicone Anti-fold Headset In-Ear Earphones With Noise Cancelling 3.5mm Headphones Universal For Huawei

Dit zijn de platste die ik kon vinden en je hebt ineens redelijke gehoorbescherming en ze kosten bijna niks op aliexpress.

Laatst bewerkt:
Ik wil eigenlijk geen in-ears, maar deze ga sowieso maar eens proberen. Alhoewel dit natuurlijk niet te combineren is met de Cardo...

Ik wil eigenlijk geen in-ears, maar deze ga sowieso maar eens proberen. Alhoewel dit natuurlijk niet te combineren is met de Cardo...
Ja het is geen top kwaliteit hoor, maar ze gaan bij mij toch al een jaar mee. Je kan deze wel combineren hoor. Ze hebben gewoon een 3.5mm aansluiting. Ik gebruik ze zelf met de cardo Freecom 4+. Ik zou ook wel liever speakers in mijn helm gebruiken, maar ik heb nogal een luidruchtige helm en dus zou ik sowieso nog oordoppen moeten dragen anders.

De uitsparingen in de helm iets uithollen en klaar.
Heb ik zelf ook gedaan omdat ze er niet ver genoeg in vielen.

Met dit heb je voldoende om de ruimte wat uit te diepen. Wordt veel gedaan.

Bijlagen

• Cutter-Knife.jpg
    8,2 KB · Weergaven: 6
bij een Shoei GT Air zijn het ook plastic afwerkingen, maar die kun je eruit halen voor luidsprekertjes. Als je geen earbuds/IEM's will, dan gewoon de dremel erin. Maar nogmaals, volume gaat er niet beter van worden

Gewoon iets simpels van Ali?