wat voor gereedschap verwijderen roest beugeltjes

Sp33ddragon

MF'er
5 sep 2012
48
1
Soms kom ik bij mijn yamaha xt350 beugeltjes tegen die door de jaren heen wat vliegroest op zich hebben gekregen/ wat dof zijn uitgeslagen door corossie enzovoort.

Nu heb ik vroeger altijd een staalborstel gepakt en daarmee de roest/corossie verwijdert echter geeft dit heel veel diepe ongewilde bijkrassen.

Nu gebruik ik een vijlborstel (is een stuk fijner), dit gaat al wel beter maar het is nog niet fantastisch

Ik vroeg me af wat jullie gebruiken om ijzerkleurige beugeltjes/dingen weer wat mooier te gebruiken.

Ik hoor vaak over:

Scotchbrite
lamellenschijf
schuurpapier
een staalborstel voor op een boor
een messing staalborstel?


Wat geeft nu een mooi effect met zo min mogelijk bijkrassen.. (bij auto's gebruikt met vaak filler/plamuur om dit soort dingen weg te krijgen) maar dat is bij dit juist niet mogelijk.
 
vliegroest poets je er zo vanaf met chromecleaner.
als het gewoon "ijzer" is, zonder chromelaag kun je dit proberen :
een emmer water met een flinke scheut schoonmaakazijn en daar de spulletjes een tijdje in leggen.
doe ik met de anodes van mijn boot ook, het staal waarmee de anodes vast zitten is dan weer helemaal blank.
 
hmm, ga me er eens over inlezen. Echter zijn de mogelijkheden hier thuis beperkt (flatje).

De lamellenschijf op b.v een boor is misschien ook wel een goede als een staalwol dingetje niet werkt.

Echter wat ik me nog afvroeg, als je gegalvaniseerd staal ontroest en schuurt haal je de galvanisatie laag er zeker wel af en zul je het eigenlijkw el moeten lakken..?
 
Vliegroest verwijder ik zelf meestal met Piwel staalwol (superfijn), kan prima op chroom (veerpoten) en andere 'gevoelige' metalen delen, zo fijn dat het iig geen krassen achterlaat, daarna weer een beetje S100 antiroest meuk eroverheen en het kan weer een tijdje voort :)

160374.jpg
 
Echter wat ik me nog afvroeg, als je gegalvaniseerd staal ontroest en schuurt haal je de galvanisatie laag er zeker wel af en zul je het eigenlijk wel moeten lakken..?

Als het roest is de beschermende laag sowieso al beschadigd, en zal het zeker opnieuw gaan roesten als je de roest alleen weg haalt en er verder niks mee doet. Zeker na schuren gaan het alleen nog maar sneller weer roesten.
 
ik ga binnenkort mijn frame op een paar plekken bijwerken (waar dus ook van die roest/corossie plekken zitten)

En daar ga ik de bovenstaande methoden dan maar voor gebruiken.

Voor goede plekken gebruik ik altijd de schuurladder 120 240 400

Maar voor plekken die ik eerst met een lammellenschijf/messing borstel heb gedaan moet ik daar met een andere korrel beginnen?
 
Ik doe al dat soort werkjes met de dremel multi.
Afhankelijk van het oppervlak doe je er een vilt schijfje of een messing borsteltje in.
Alleen wel ALTIJD een bril op doen bij dat klusje en helemaal als je er n borsteltje in doet. Want t zit zo in je oog.
 
hmm valt me trouwens wel op dat er verschillende soorten '' korrels'' lammelenschijven zijn...
Welke is goed om roest weg te halen?

En zoon messing borsteltje aan welke korrel staat die ongeveer gelijk in schuurpapier?
 
hmm valt me trouwens wel op dat er verschillende soorten '' korrels'' lammelenschijven zijn...
Welke is goed om roest weg te halen?

En zoon messing borsteltje aan welke korrel staat die ongeveer gelijk in schuurpapier?

hoe fijner de korrel hoe langer het duurt maar hoe minder bekrast het resultaat is.
je zou in stappen kunnen werken, eerst grof en steeds iets fijner werken voor het betere resultaat.
met welke je het beste kunt beginnen hangt van de mate van roest af ;)
 
maar een korrel 60 ofzo lijkt me wel weer erg grof? Het gaat meer om van die plekjes die zwartig/ lelijk zijn geworden door verwering..

Niet echt van die zieke roest die je bij auto's wel eens ziet..


overigens heb je bij staalborstels:

Getorst":

B+gNXRDXCi78jWzX2KPBRw==.jpg


en gewoon los

komm14ggs.jpg


die onderste lijkt me fijner/veiliger?
 
Laatst bewerkt:
Aluminium folie werkt perfect voor lichte roest.
Propje maken en mee oppoetsen.
Hoe groffer opgepropt hoe harder het schuurt. ( krast )
Je kan het propje even over iets heen wrijven om het gladder te maken en zo minder te laten krassen.
( het bekende truucje om zwarte strepen te maken met allu )

Voorbeeldje op mijn stuur:

543813_403252403093804_1327562320_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik doe al dat soort werkjes met de dremel multi.
Afhankelijk van het oppervlak doe je er een vilt schijfje of een messing borsteltje in.
Alleen wel ALTIJD een bril op doen bij dat klusje en helemaal als je er n borsteltje in doet. Want t zit zo in je oog.



bedoel je met een vilt borsteltje zoo'n polijstborsteltje zegmaar?


Maar ik vraag me wel af, moet je het daarna nog schuren, en met wat voor korrel? ik vind dat erg lastig in te schatten, bij licht opschuren weet ik niet of men korrel 120 of bv 240 bedoelt?
 
@Sp33ddragon.


Gewoon met een poetslap met daarop wat vloeibaar schuurmiddel van Aldi/Lidl of met zo'n groen/geel schuursponsje van dezelfde winkel.
 
Laatst bewerkt:
nou jongens: ik heb gewoon verschillende zooi gekocht vandaag, om een originele uitlaat van roest toe ontdoen.

gekocht:

messingborstel voor op de slijper: lak verwijderen gaat rete snel, laat weinig krasjes achter maar de diepere roest blijft toch echt zitten..

lammellenschijf korrel 120: Roest en lak vliegen eraf, echter neem je ook redelijk makkelijk materiaal mee weg wat niet altijd erg wenselijk is, nabewerken is makkelijk omdat je weet dat je met korrel 120 bezig bent geweest


Komborstel staal: Roest vliegt eraf, maar je maakt erg diepe krassen, ik heb het gevoel dat je bij korrel 120 moet beginnen om de krassen te verwijderen..



Dit geld natuurlijk voor spullen waar je niet bij wilt/kan plamuren, anders maken die krasjes weinig uit want je smeert toch plamuur...
 
Terug
Bovenaan Onderaan