Wat moet er allemaal bijgehouden worden tijdens een motortocht van +- 10.000 km ??

ilyas

Rookie
25 jun 2019
6
1
Mijn droom komt hopelijk eindelijk uit en wil in de zomervakantie een motortocht te maken met een Yamaha R1 van 2007.
Hierbij ga ik dus ook langs bij verschillende landen en zal tussen de 6.500 km en 10.000 km ermee rijden. Heeft iemand zoiets
gedaan of iets waarop het een beetje op lijkt zo ja zou ik graag willen weten wat ik allemaal tijdens mijn rit moet bijhouden.
 
Oliepeil bandenspanning en ketting smeren.

Dat zijn ook het punten geweest die ik regelmatig in de gaten hield bij mijn naked bike maar aangezien ik in een korte termijn van 1 maand
ongeveer zoveel km's ga afleggen dacht ik dat ik misschien op extra dingen moest letten vandaar een voorzorg van mij. Ik vind het toch top
dat je met mij mee denkt.
 
Echt veel meer, misschien een keer ketspeling nazien- is er ook niet..
Niet te moeilijk doen en gaan! (als je eens wist op wat voor barrels ik hetzelfde heb gedaan..)
 
Let goed op je oliepeil, en hou bij wanneer je iets moet bijvullen. Neem ook wat olie mee natuurlijk. Let ook op de gebruikelijke dingen zoals je bandenspanning, eigenlijk zijn het de normale dingen die je ook met een naked bij houd. Ik ken die Sjaak trouwens ook niet. Verder, is het zoals Sammie ook zegt.
Fijne vakantie!
 
Supergaaf! Als je de motor al een tijdje hebt en hem als betrouwbaar ervaart, zou ik hem gewoon een beurt geven;
- olie
- filter
- voelkloeistof sjekken
- remmen; reinigen, blokken en vloeistof vervangen
- vertrekken op nieuwe banden
- ketting nog goed voor 10K?

Zo'n ding moet dat dan eigenlijk probleemloos aankunnen.

- olie mee, zoals gezegd
- kleintje kettingspray
- banden -> noodreparatie mee?
- laadpunt voor je GSM/Navi in orde?
- Accu etc. goed? Je kunt voor de zekerheid iig een check doen.
- en verder een uitgebreide controle, je kunt jeverhaal ook aan je vertrouwde dealer voorleggen, maar ook zelf doen, dan denk ik aan; keerringen, voorpoten pitvrij, alle verlichting, balhoofdlagers, wiellagers, achterbruglagers, het is ook een reden om je hele fiets even minutieus na te lopen.

Nogmaals, dan moet zo'n ding dat easy-peasy aankunnen.

En verder, ach .. het is 2019 ... met een GSM, beetje cash en een credit card kom je er wel. No worries. Goeie reis!
 
Let goed op je oliepeil, en hou bij wanneer je iets moet bijvullen. Neem ook wat olie mee natuurlijk. Let ook op de gebruikelijke dingen zoals je bandenspanning, eigenlijk zijn het de normale dingen die je ook met een naked bij houd. Ik ken die Sjaak trouwens ook niet. Verder, is het zoals Sammie ook zegt.
Fijne vakantie!

Buiten gebruikelijke dingen zag ik ook een keer een video dat ze hun kettingen gingen afstellen, moet dat wanneer het nodig is of is het om de bepaalde
km die je hebt gereden ??
 
Je ketting moet je bijstellen wanneer dat nodig is. Gewoon goed stellen wanneer je op reis gaat, als het goed is, en je hem regelmatig smeert, denk ik dat je het bij kijken naar je speling er genoeg aan hebt, maar dat hangt af van de staat ervan natuurlijk. Hou het gewoon in de gaten, ketting stellen is niet zo moeilijk hoor.
Je hebt wel een mooie rit in het verschiet zie ik! :t
 
Buiten gebruikelijke dingen zag ik ook een keer een video dat ze hun kettingen gingen afstellen, moet dat wanneer het nodig is of is het om de bepaalde
km die je hebt gereden ??

Als je die vraag moet stellen, dan is het beter dat je er (ruim!) voor je vertrekt door je vertrouwde dealer, of je vaste sleutelaar naar laat kijken. Ik zeg ruim (!) zodat ze in dit hoogseizoen ook wel de kans krijgen om iets uit te voeren, mocht het nodig zijn.
 
Dude, je wilt km's vreten op een R1 en kent R1 Sjaak niet! Dat kan niet hoor. Ken je klassiekers.

Trouwens, als je die 10.000 km gaat halen ben je voor die tijd wellicht wel eens toe aan een nieuwe achterband. Maar die hebben ze in de landen die je doorkruist natuurlijk ook heus wel.
 
Ik rij elk jaar één of twee keer een rondje van ca. 8.000km. Waar je op moet letten is zorgen dat je motor een beurt heeft gehad vlak voor vertrek en het allerbelangrijkste nieuwe banden. Remblokken is inderdaad ook iets om op te letten maar ik neem ook altijd vervangingsremblokken mee want soms gaat het opeens harder dan je denkt. En onderweg vervangen is een fluitje van een cent maar onderweg op zoek naar de juiste blokken is altijd een stuk lastiger.

Verder kom je met een betaalpas/credit card tegenwoordig een heel eind. Dus verder even bedenken hoe je gaat overnachten. Kamperen heeft mijn voorkeur, maar neem wel een kampeerstoel mee en een tent waar je met slecht weer ook comfortabel binnen kunt zitten, anders is het best afzien als je een paar weken onderweg bent.

Ik rij zelf met een cardan de grote ritten tegenwoordig. Maar mijn eerste rit alleen was 8.000km op een Kawasaki ZR7. Ketting stellen heb ik totaal niet gedaan, wel uiteraard een bus kettingspray meegenomen. Verder even regelmatig je olie checken.

Mijn voorkeur heeft het om niks te plannen, behalve een beetje een globale richting. Dan ben je helemaal vrij om je rit aan te passen en het mooie weer te volgen. Een paar jaar terug had ik Zuid-Frankrijk in gedachten en kwam ik uiteindelijk in Slovakije terecht. Afgelopen maand wilde ik eigenlijk richting de Spaanse Noordkust en kwam in de Provence uiteindelijk. Beide keren een kwestie van de regenbuien die me van koers deden veranderen.
 
Remblokken gaan bij mij 40.000 km mee op de reis motor, dus zorg dat die nog ver van de limiet af zitten
Kettingset gaat 25.000 km mee, dus bij een beetje twijfelt over je kettingset > nieuwe erop
Banden gaan ongeveer 10.000 km mee en zijn in Turkije slecht aan te komen
Reserve koppeling en remhevel mee en banden reparatie setje en yallah
 
Wat is de onderhoudsinterval?
Bij mijn motor 6000km. In dat geval zou ik dus ook een luchtfilter, oliefilter en bougies meenemen.

Gereedschap voor bovengenoemde en proppenset heb ik nog niet voorbij zien komen :)

Ik zei 'banden -> noodreparatie mee?' maar zelf heb ik dan weer verzaakt om luchtfiltercontrole te noemen ... O-)
En zoals ik bij #15 opmerkte, denk ik niet dat TS heel veel aan gereedschap heeft.
 
Ik maak regelmatig reizen van tegen de 10.000km. Wat ik altijd doe is zoals hier al vaker gezegd, zorg dat je motor vooraf gewoon in goede conditie is. Vertrek sowieso met nieuwe banden, ook al zijn de oude misschien nog niet op. Die monteer je gewoon later weer een keer. Nieuwe olie en oliefilter uiteraard. Of je motor veel olie verbruikt weet je zelf het best, dus neem eventueel wat extra olie mee. Zorg dat de remmen en ook de vloeistof in orde zijn. Je gaat in omstandigheden rijden die je misschien niet gewend bent (bergen en warmte), remmen krijgen dan extra op hun donder, dus check de blokken en zeker ook de vloeistof. Zorg dat je deze dingen vooraf gewoon in orde hebt, want je wordt er niet blij van als je onderweg noodgedwongen een motorzaak moet opzoeken omdat je met problemen. Nog los van dat het je extra tijd kost voor onderdelen die eventueel besteld moeten worden. Natuurlijk hebben ze onderweg best motorzaken, maar voorkomen is beter dan genezen. Laatst kwam ik onderweg ook een stel motorrijders tegen die op zoek waren naar een nieuwe kettingset voor een V-Strom. Die waren pas 3500km onderweg. Sorry, maar dan ben je gewoon vertrokken met een motor die in slechte staat van onderhoud is en dat is in mijn ogen gewoon stom. Het is allemaal niet onoverkomelijk, maar het gaat wel ten koste van je vakantieplezier als je onderweg met een gare motor staat. Er kan altijd iets technisch gebeuren, maar problemen met slijtageonderdelen moet je gewoon voor zijn.

Loop onderweg gewoon elke paar dagen je motor even na. Even de olie, vloeistoffen en banden checken kost je misschien een paar minuutjes. Ketting natuurlijk regelmatig smeren en de spanning controleren. Check ook de vering af en toe op lekkage, want met name in Servië en Bulgarije zijn de wegen niet echt om over naar huis te schrijven. Verder moet je met een motor die gewoon in goede staat van onderhoud is echt makkelijk zo'n reis kunnen maken zonder dat je onderweg groot onderhoud hoeft te doen. Hou wel je achterband in de gaten, want ik heb geen idee hoe lang je op een R1 doorgaans met een achterband doet, maar 10.000km lijkt me best veel. Is hij toch versleten, begin dan op tijd met zoeken naar een nieuwe band en niet als het al te laat is.

En los van het onderhoud, denk ook even aan pechhulp met Europadekking, reisverzekering, en in Servië moet je een originele groene kaart bij je hebben anders kom je er niet in.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan