Wat is motorisch 1:1 niet of juist wel uitwisselbaar?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.707
978
Almere
1:1 bedoel ik mee zelfde type blok, zelfde onderdeelnummers etc.

Zo heb ik hier onlangs geleerd dat nokkenas schalen (kappen, schelpen hoe ze ook heten) d.m.v. lijnboren specifiek bij een kop horen.

Helaas heb ik hier heel wat losse koppen en losse schalen, liggen die ik dus niet meer kan identificeren met de kop (partij gekocht).

Is dat dan klaar? Strippen en oud ijzer?

En zijn er zo nog meer niet uitwisselbare delen in een blok?
 
Schalen zijn op maat te krijgen (niet altijd).
En die horen dan bij een specifieke combi van kop en nokas.

Dat wil niet zeggen dat je niks aan een kop of een nok as hebt.

Als je bij een motor de nokas gaat vervangen, gebruik je een meetmiddel om te bepalen welke maat lagerschalen te gaat gebruiken.

En dat is bijv ook zo als lagerschalen worden toegepast bij krukas.

Lijn boren zie je wel als twee carterhelften samen een onderblok vormen. Dan moeten de uitsparingen links en rechts natuurlijk strak op 1 lijn zitten, als daar een as in ligt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In dit geval is het carter in twee delen, dus en carters horen bij elkaar en lagerschalen als ik het goed begrijp?

Aangezien alles uit elkaar ligt ondoenlijk om uit te zoeken (4 gedeeltelijke blokken).

Ik probeer even te vinden wat bruikbaar is en waar ik ruimte kan winnen :)

Overigens bedoel ik met lagerschalen waarschijnlijk lager kappen, er zitten geen halve rondjes met diverse dikte schalen in het blok en zijn dus niet te vervangen voor een dunnere of dikkere.
 
Laatst bewerkt:
In dit geval is het carter in twee delen, dus en carters horen bij elkaar en lagerschalen als ik h3t goed begrijp. Aangezien alles uit elkaar ligt ondoenlijk (4 gedeeltelijke blokken).
Lezen aub. :)

Carterhelften horen bij elkaar.

Lagerschalen bij een combi van de delen waartussen die gebruikt worden.

Kop en nokas, of carter en krukas.

Als je de huidige delen wilt gebruiken als bij elkaar horende delen, dan moet je idd de juiste bij elkaar gaan zoeken.
Soms staan in carterhelften markeringen.
 
Schalen zijn op maat te krijgen (niet altijd).
En die horen dan bij een specifieke combi van kop en nokas.

Dat wil niet zeggen dat je niks aan een kop of een nok as hebt.

Als je bij een motor de nokas gaat vervangen, gebruik je een meetmiddel om te bepalen welke maat lagerschalen te gaat gebruiken.

En dat is bijv ook zo als lagerschalen worden toegepast bij krukas.

Lijn boren zie je wel als twee carterhelften samen een onderblok vormen. Dan moeten de uitsparingen links en rechts natuurlijk strak op 1 lijn zitten, als daar een as in ligt.

De grootste uitdaging is iemand te vinden die die diameters kan lijnboren (voor een kop) is mijn ervaring...
 
Het boren hoeft niet van mij.
De eigenlijke vraag is beantwoord, als ik de delen niet bij elkaar kan matchen kan je het niet gebruiken.

En dan dus idd kop-nokkenassen en carter-krukas.

Het gaat nu om een dl1000 blok, krukas draait wel in lagerschalen die eventueel in diverse diktes verkrijgbaar zijn.

Zelfs de 6 carterhelften kan ik misschien matchen maar 100% zeker ben ik dan niet, daar ga je geen blok mee opbouwen lijkt mij..

Koppen idem, ik zal goed kijken naar markeringen maar indien twijfels gooi ik er geen nokkenassen in.
 
Laatst bewerkt:
je zal geen merktekens vinden die carterhelft A aan B linken, of lagerkappen aan koppen.

enige merktekens die je zal vinden zijn er om te bepalen welke lagerschalen er origineel in zaten.

in het vervolg alles wat bij elkaar hoort bij elkaar bewaren ;)
 
Ja dat is duidelijk, helaas kreeg ik de boel zo. Nouja wederom een wijze les voor de volgende keer.

Dus koppen kunnen weg en carterhelften kunnen weg. Nu vraag ik mij sowieso af wat de verkoopbaarheid daar van is... Planning was 1 set houden en de rest voor een simpel prijsje verkopen.
 
Laatst bewerkt:
er zullen genoeg mensen zijn die zich daar geen bal van aantrekken en die onderdelen gewoon gebruiken.

het is nu ook niet dat de verschillen groot zijn, waarschijnlijk niet eens voelbaar.
genoeg mensen die al eens een lagerkap van een nokkenas verneukt hebben, en er dan maar een 2dehands op zetten.
jouw DL carters bv : lagerschalen en een krukas erin, dichtvijzen en de krukas rond draaien : als dat soepel gaat zou het mij niet tegenhouden ze te begruiken.

ik vermoed trouwens dat die onderdelen sowieso quasi niets waard zijn. als het even erg is als bij een SV650, vind je alles van het blok in 2dehands in grote getallen, behalve een goede krukas want die zijn de oorzaak van al die 2dehands onderdelen.
 
Dl650 en dl1000 staan bij mijn weten bekend als betrouwbaar. Sv ken ik helaas onvoldoende maar wellicht gaat het dan om de oudere typen?

Verder valt het mij op dat blokdelen in ieder geval duur zijn.... Je hebt hier in NL maar weinig. Griekenland is wel veel te vinden :)

Degene van wie ik het overgenomen heb doet veel tuning van tl1000 en past de krukassen aan volgens mij.
Feitelijk zijn het dus tl1000 onderdelen maar passen ze in veel gevallen ook op de dl1000.

Alle specificaties, marges en onderdeelnummers naast gelegd en alles op de nokkenassen na is gelijk.

Ik heb vooral liggen:
Nokkenassen TL1000
Versnellingsbakken (gear ratio is bij dl net iets anders)
Alle deksels
6 Koppen
5 Cilinders
1 paar zuigers
6x startmotoren
Koppelingskorfen en toebehoren
Startkoppelingen, vliegwielen, dynamospul en klein materiaal.

En dus 6 carterhelften :)

Geen krukas, drijfstang of klepbuckets.
 
Laatst bewerkt:
Dl650 en dl1000 staan bij mijn weten bekend als betrouwbaar. Sv ken ik helaas onvoldoende maar wellicht gaat het dan om de oudere typen?

Verder valt het mij op dat blokdelen in ieder geval duur zijn.... Je hebt hier in NL maar weinig. Griekenland is wel veel te vinden :)

Degene van wie ik het overgenomen heb doet veel tuning van tl1000 en past de krukassen aan volgens mij.
Feitelijk zijn het dus tl1000 onderdelen maar passen ze in veel gevallen ook op de dl1000.

Alle specificaties, marges en onderdeelnummers naast gelegd en alles op de nokkenassen na is gelijk.

Ik heb vooral liggen:
Nokkenassen TL1000
Versnellingsbakken (gear ratio is bij dl net iets anders)
Alle deksels
6 Koppen
5 Cilinders
1 paar zuigers
6x startmotoren
Koppelingskorfen en toebehoren
Startkoppelingen, vliegwielen, dynamospul en klein materiaal.

En dus 6 carterhelften :)

Geen krukas, drijfstang of klepbuckets.

Motorzaak: Sanscorp :9 , je hebt genoeg liggen.

Je kan plasti-gauge gebruiken voor je krukas en lagerschalen. Maar volgens mij kan je daar nooit te weten of je lijnboring ook 100% klopt :')
 
Nee inderdaad, carterhelften zijn wel gemarkeerd gelukkig, even ergens een simpele binnenmicrometer scoren om in ieder geval lagerkappen te matchen ;)

Kijken of dat lukt + weer een ervaring rijker.

Ondertussen wel veel onderdelen liggen.... :)
Ook weer leerzaam, nooit een versnellingsbak van een motorfiets in het echt gezien.
 
Nee inderdaad, carterhelften zijn wel gemarkeerd gelukkig, even ergens een simpele binnenmicrometer scoren om in ieder geval lagerkappen te matchen ;)

Kijken of dat lukt + weer een ervaring rijker.

Ondertussen wel veel onderdelen liggen.... :)
Ook weer leerzaam, nooit een versnellingsbak van een motorfiets in het echt gezien.

Hehe, ziet er wel geinig uit. Ik leerde een paar jaar geleden pas dat een motorfiets helemaal geen syncrho's heeft ;)
 
Ik neem aan de synchromesh die ontbreekt t.o.v. een auto versnellingsbak.

Is het niet dat de tandwielen een schuin randje hebben om makkelijker aan te grijpen?

En ik kijk er nu naar, tijdens het schakelen grijpt er gewoon een nokje in een uitsparing. Die is vrij ruim en daarom kan je (denk ik) dan ook een klein stukje voor of uiteruit met de motor in de versnelling.

Ik ga er nog eens een keer rustig voor zitten, 1 carter zit nog incl. schakelmechanisme en bak in elkaar. Kan mij er zo een voorstelling van maken maar moet even echt begrijpen wat er gebeurd :)
 
Laatst bewerkt:
Niet doen :)
de synchromesh die ontbreekt t.o.v. een auto versnellingsbak.

Is het niet dat de tandwielen een schuin randje hebben om makkelijker aan te grijpen?

En ik kijk er nu naar, tijdens het schakelen grijpt er gewoon een nokje in een uitsparing. Die is vrij ruim en daarom kan je (denk ik) dan ook een klein stukje voor of uiteruit met de motor in de versnelling.

Ik ga er nog eens een keer rustig voor zitten, 1 carter zit nog incl. schakelmechanisme en bak in elkaar. Kan mij er zo een voorstelling van maken maar moet even echt begrijpen wat er gebeurd :)
 
Je hebt inmiddels kunnen vinden dat dit het middel is om te meten welke maat schaal ergens in hoort.

Ongeacht welke as er in ligt.

Carter helften liefste als combi.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat is zo makkelijk....
We horen vanzelf wat Ovy bedoeld.

Nou vooruit dan ;)
In plaats van dat de de snelheid van de tandwielen gelijk wordt gemaakt met de synchro's die al dan wel of niet mee draaien op de as, wordt met behulp van de schakelvorken de tandwielen verschoven over de as. Deze tandwielen hebben grote nokken die tussen een andere set nokken valt van een tandwiel dat wordt aangedreven door de as.

Niet elk tandwiel dat op de ingaande as zit wordt constant aangedreven. Vraag me niet welke, dat is te lang geleden en bak afhankelijk denk ik.

Er zijn op youtube wel wat leuke filmpjes te vinden. Dat zegt zeker meer dan mijn vroeg verward gelul ;)

https://youtu.be/E2CybLSrN5Q
 
Terug
Bovenaan Onderaan