Wat is een degelijke toermotor?

Leeuwerikje

Rookie
22 mei 2015
18
0
Heren/dames motorrijders,

Ik ben Leeuwerikje (moest toch een naam verzinnen), en ik heb in het verleden 3 motoren gehad. Een Honda CB500F uit '74 en later 2 Honda's KB750KZ's.
Achteraf vond ik al deze motoren niet degelijk. De CB500 had een krukaswang die lost was gaan zitten op de krukas en tegen het motorblok aan had geschuurd, aldus was het hele blok vergeven van het aluminium vijlsel. De CB750's liepen op den duur zo slecht, net of er knikkers in het blok zaten.

Daar heb ik allemaal geen last meer van, al die motoren zijn verkocht, maar als ik weer ga motorrijden wil ik een toermotor die vooral degelijk is.

Wat is wijsheid?

Nou kan ik mij antwoorden als "Harley Davidson" of "BMW" voorstellen, maar Harley is onbetaalbaar (denk ik) en BMW komt nogal saai op mij over. Het mag heus wel Japans zijn, sleutelen vind ik heel leuk. Ik ben vooral geïnteresseerd in merken of series van motoren die zich bewezen hebben. Of, aan de andere kant, welke merken of series van motoren worden geplaagd door problemen?
Een motor die veel verkocht is, of een type- of merkclub heeft, is ook een sterk argument.

Zaken als een hoge topsnelheid, of image , zeggen mij niet zoveel. Het boeit me ook niet als ik op een 20 jaar oude motor terecht komt, dat zal me een biet wezen.

Betaalbaarheid, degelijkheid, repareerbaarheid en comfort is voor mij wel belangrijk.

Ik kijk uit naar jullie antwoorden.
 
Een Suzuki GS850 met een nieuwe spanningsregelaar lijkt wat rijden betreft erg op je CB750 ervaring alleen blijft een GS heel.
Een Kawa GTR 1000 klinkt altijd alsof hij stuk gaat maar hij doet het altijd en iedere modernere Honda is net zo saai en betrouwbaar als een BMW.

Echt slechte motoren zijn er niet meer.

Wat is je budget?
 
Hi Hellracer,

GTR1000 is een leuk verhaal, net wat over gelezen. GS850 is een mooie naked bike zoals ik ze van vroeger ken, maar dan moet je weer kuipen en koffers kopen, en sinds Vetter er mee gestopt is ken ik niet meer zo'n mooi merk, hoewel er destijds polyester boeren ze gingen namaken.
Ik lees graag meer van dit soort tips. Ik ben overigens niet zozeer op zoek naar een replica van de CB750KZ, de kwaliteit was ondermaats.
 
Kijk eens naar een nieuwe Suzuki GSX650F! Die heb ik anderhalf jaar geleden gekocht, een beetje met dezelfde redenen.
Een nieuwe, of bijna nieuwe (tweedehands met weinig jaren en kilometers) motor is toch fijner want je hebt er gewoon minder onderhoud en kosten aan.
Suzuki is degelijk maar zeker betaalbaar: je hebt een gloednieuwe, zeer betrouwbare motorfiets voor de prijs waar je bij Honda en Yamaha met geluk een beetje een knappe tweedehands voor vindt. Laat staan BMW en andere Europese merken. Honda en Yamaha zijn wellicht wat sjieker afgewerkt nog maar qua degelijkheid doet Suzuki echt niet onder.
De blokken van deze motor hebben zich zeker al bewezen: jarenlange trouwe dienst in de Suzuki Bandit. Gaan nooit stuk.
Je noemt kuipen en koffers. Kijk voor de GSX650FA GT. Zit alles op en aan.
Wat betreft merkclub: er zijn voor alle typen motoren en zeker alle merken motoren volgens mij wel clubs, al dan niet via MF.
Wij gaan morgen met de GSX650F club van motorforum (aangevuld met enkele GSX1250F en Bandits 650 en 1250) de jaarlijkse toertocht rijden.

Ik begrijp uit je bericht niet zo goed of je een nieuwer model of een echte oude tweedehands wil kopen, maar gegeven je verhaal denk ik dat je beter niet voor een hele oude motor kan kijken.
Maar wat Hellracer ook al zegt, slechte motoren worden niet meer gemaakt, aan een mooie tweedehands Japanner uit pakweg het jaar 2001 met niet al te veel kilometers kun je je waarschijnlijk ook geen buil vallen.

Belangrijke vraag idd: wat is je budget?
 
Het mag heus wel Japans zijn, sleutelen vind ik heel leuk. Ik ben vooral geïnteresseerd in merken of series van motoren die zich bewezen hebben. Of, aan de andere kant, welke merken of series van motoren worden geplaagd door problemen?
Een motor die veel verkocht is, of een type- of merkclub heeft, is ook een sterk argument.

Kijk eens naar een Honda ST1100 Pan European. Veel van verkocht, er zijn merken clubs, politie heeft er mee gereden, er staan er veel op marktplaats voor hele nette prijzen. Er is makkelijk aan te sleutelen voor wat betreft de gewone onderhouds zaken. Er zijn wel een paar kleine dingen waar je bij de ST1100 op moet letten (kwaaltjes) maar kilometerstanden over de 100000 schijnt absoluut geen probleem te zijn.
En omdat er zo veel van zijn verkocht staan er ook veel onderdelen op marktplaats.

edit: andere opties:
Kawasaki gtr1000
Yamaha fj1200
yamaha xj900 (diversion)
Honda P800 Pacific coast
Suzuki VX800 (volgens mij zijn er ook een paar geleverd met een kuip maar daar ben ik niet helemaal zeker van)
Honda Deauville
En natuurlijk de BMW's:
K100LT / RT
K1100LT
R1100RT
R1150RT
 
Laatst bewerkt:
Yamaha FJR1300. Heeft een typeclub, is bewezen betrouwbaar, heeft een cardan en is gewoon een superfijne motor. Nu ben ik denk ik een beetje bevooroordeeld want ik rij inmiddels al 12 jaar FJR.... Kijk bij de eerste types wel uit voor het klepgeleiderprobleem, hoewel de meeste al gemodificeerd zijn komt het nog steeds af en toe voor.
 
Betaalbaarheid, degelijkheid, repareerbaarheid en comfort is voor mij wel belangrijk.
Je wilt dus advies over een motor met kuip/ toerscherm en voldoende bagagemogelijkheden en enig 'reiscomfort' als ik het goed begrijp, ze zoekt tenslotte een toermotor....
Betrouwbaarheid lijkt me een erg algemeen begrip, bewezen technieken zijn meestal het beste. Dat wil niet zeggen dat er soms problemen in een serie kunnen zitten. De moderne elektronica in veel fietsen zorgt in de eerste plaats voor veel comfort en veiligheid, maar laat ook weleens een steekje vallen. Zelf daaraan repareren is vaak lastig en dan heb je veel apparatuur nodig. Sleutelen vindt je heel leuk, maar beperk je je dan tot olie en filterwissels of wil je echt alles zelf kunnen doen?
In welke gewichtsklasse zoek je, wil je sportief toeren, of echt een buffel? Een Yamaha FJR of Kawasaki GTR wegen afgetankt al aardig richting de 300 kg, dat is best pittig zwaar, zeker als je zelf niet al te groot bent.

Mijn tip; kijk eens naar de BMW R1150 (>2003 twinspark) of een vroege (>2005) R1200 serie. Bijvoorbeeld de R1150R met toerscherm is goed handelbaar, niet te zwaar, betrouwbaar en zeker niet saai. En ook redelijk betaalbaar, al is dat voor ieder een ander begrip. Onderhoud is niet ingewikkeld en zeker goed te doen, er zijn tal van actieve BMW clubs al dan niet specifiek voor boxers... ook op dit forum zijn actieve draadjes ...
 
De tips stromen binnen!
Even iets meer over mezelf: ik ben een man, 49, 180cm, en begon met motor rijden in 1985. Ik slaagde na een aantal maanden zelf met een L-plaatje te hebben gereden (in de goede oude tijd mocht dat nog). Mijn eerste CB500 koste 750 gulden maar had geen goed blok. Ik was nieuwsgierig, en heb toen mijn blok zelf opengemaakt, om te kijken waarom hij zo rauw liep. Later moest het een 2e keer: de geleideplaat van de nokkenas ketting was doorgesleten en had de nokkenas ketting gebroken. Ik heb de motor opgeknapt verkocht. Toen kost ik de CB750KZ. Daarmee ben ik nog naar Portugal gereden. Deze had een verbrande klep later, ook vervangen. Een 3e CB750KZ heb ik niets aan gedaan.

Ik had op een gegeven moment mijn eigen kwik-kolom carburateur synchronisatie meter en ook en moment sleutel (heel grappig, met een wijzerplaat), maar adviseer een ieder een geijkte te kopen die je mag laten calibreren, ooit brak er een bout af wegens onnauwkeurigheid van de goedkope moment sleutel.

Ik ben een elektrotechnicus van beroep. Ik heb dat 25 jaar gedaan, alles met een snoer aan krijg ik aan de praat. Helaas kreeg ik chronische pijnklachten (niet motor rijden gerelateerd, hoewel ik vroeger ook wel eens flink de gas hendel opentrok). Mijn opgedane kennis in elektronica deel ik nu met mensen via vrijwilligerswerk.

Een elektrische klacht aan een motorfiets ben ik niet zo heel bang voor, mechanisch ook niet maar je moet je beperkingen kennen. Een buddyseat opnieuw bekleden kan ik als geen ander, maar een krom wiel, een kromme voorvork of een scheur in je carterpan zijn hele dure reparaties, als het al niet op simpel vervangen aankomt. Mijn budget is wel wat beperkter, zeg tot 4000 euro.

Nog een vraag: Hoe lang gaat een blok mee? Ik zag een FJR voor 3250 euro, maar die had plm. 112.000 km op de teller. Kan je nog een tijd plezier van zo'n motor hebben? En als het blok ten einde is, waar vind je iets nieuws? "Op de sloop" zou je zeggen, maar ik ben bang dat de blokken daar net zo slecht zijn. En even het blok laten lopen buiten de motor is er niet bij.

Nog iets wat me te binnen schiet: kent de motor wereld inmiddels ook zoiets als een OBD stekker?
 
Laatst bewerkt:
Een FJR is bij 112.000 km. nog lang niet aan zijn eind, mits ie goed onderhouden is geweest. Op de sloop kun je best wel goede blokken vinden met niet teveel kilometers van een jongere schadefiets bijvoorbeeld.
 
Nop, even een zijdelingse vraag: omdat er geen motorfiets APK bestaat, denk ik dat kilometerstand niet zoveel zegt in de motor wereld. Klopt dat?
 
Hoi . Paar jaar pan European gereden. Werkelijk top motor. Blokken zijn probleemloos. Onderhoud makkelijk zelf te doen of via Hulp van en geweldig pan forum. Zit heel veel kennis. Blokken lopen makkelijk drie ton. St1100 koop je voor zo twee a drie duizend . Kijk anders effe op www.st1100-1300.nl
 
Is het niet handiger dat je op marktplaats geschikte motoren zoekt en dan hier navraag doet over de kwaliteit? Met je huidige beschrijving houd je ongeveer alle toermodellen over.
 
Laatst bewerkt:
Smet, voor jou mag het misschien gesneden koek zijn, ik ben dolblij met deze tips. Bovendien is het mij inlezen een deel van de pret. En ik vind dat men mij ook wijst op valkuilen: problemen met klepgeleiders bij de FJR. Zelf kwam ik achter koel problemen bij de Kawasaki ZZR. De betaalbaarheid van Suzuki. Ik kreeg vroeger een rolberoerte van de prijs van een Honda uitlaat.

De ZZR serie, is dat iets te veel een sportieve motor dan een toer motor?
 
Smet, voor jou mag het misschien gesneden koek zijn, ik ben dolblij met deze tips. Bovendien is het mij inlezen een deel van de pret. En ik vind dat men mij ook wijst op valkuilen: problemen met klepgeleiders bij de FJR. Zelf kwam ik achter koel problemen bij de Kawasaki ZZR. De betaalbaarheid van Suzuki. Ik kreeg vroeger een rolberoerte van de prijs van een Honda uitlaat.

De ZZR serie, is dat iets meer een sportieve motor dan een toer motor?

Nog iets waar ik helemaal niet helemaal uit ben...Hoe zit het met die toermotoren en geluid, intercoms en navigatie? Vetter had vroeger een elegante oplossing met zijn cyclesound voor een 1 DIN autoradio, maar in deze toermotoren zie ik nergens een radio uitsparing, maar nogmaals, ik kan mij vergissen. Wordt het tegenwoordig anders opgelost dan houd ik mij weer aanbevolen in hoe dat tegenwoordig zit.
 
Laatst bewerkt:
Zzr is inderdaad iets meer sport dan toer. Redelijk hetzelfde qua zit als een Honda Blackbird. Deze laatste heb ik zelf nu 3 jaar in bezit en erg tevreden over :) Leuke machine welke zich goed laat besturen. Langere afstanden en hogere snelheden geen probleem, er zit een fijne kuip omheen. Heb er zelf 3 koffers op en daar kan een hoop in. Al met al ook geen dure machine, op marktplaats staan ze vanaf zo'n 2400 euro :]
 
En bovengenoemde kilometerstanden zijn geen enkel probleem. Zoals bij elke motor staat of valt het met onderhoud.
 
Je budget is ruim genoeg om n mooie toermotor met cardan aandrijving te vinden.
Ga in ieder geval voor n motor met aantoonbaar onderhoud aangezien je technische kant minder sterk is.
Denk daarbij vooral aan de klepspeling, balhoofd en remschijfdikte.
Dingen als banden, remblokken ,ketting , olie en filter zijn normale eenvoudige slijtage posten.

Aan de andere kant is de zzr 1200 een hele hele fijne met ketting wel een stuk sportiever dan de bombproof GTR1000 met cardan. De Blackbird is qua zit nog sportiever en qua kwaliteit denk ik de hoogste in de sport toer, t was hondas vlaggeschip.

waar je overheen kijkt zijn de Triumph Trophy en dan met name de 900 vanaf 1996 ...

suc6 en veel plezier met je inlezen , afwegen, afvragen etc, dit forum is superleuk daarvoor

ps: intercoms en navi zullen voor jou een peuleschil zijn :
satnavs hebben een goede voeding nodig kun jij zeker aansluiten
Intercom is tegenwoordig bluetooth , met vox functie en ook te koppelen aan de satnav en radio, en gsm
 
Laatst bewerkt:
Een Suzuki GS850 met een nieuwe spanningsregelaar lijkt wat rijden betreft erg op je CB750 ervaring alleen blijft een GS heel.
Een Kawa GTR 1000 klinkt altijd alsof hij stuk gaat maar hij doet het altijd en iedere modernere Honda is saaier en betrouwbaar als dan een BMW.

Echt slechte motoren zijn er niet meer.

Wat is je budget?


:P


Er zijn trouwens tegenwoordig ook een aantal volledig elektrische motoren.
Misschien ook leuk om naar te kijken.
Ben je meteen van de mechanische benzinemotor-problemen af.

Wat voor gebruik heb je voor ogen?
Af en toe een leuke rit?
Elk weekend flink toeren?
Woon-werk? (maar dat is niet echt van toepassing als ik het goed gelezen heb)

Muziek voorziening gaat tegenwoordig via je telefoon/tablet/... en een bluetooth headset.
Al dan niet met communicatiemogelijkheden.

Hoewel, volgens mij heb je bij de grote toerbuffels nog wel de mogelijkheid
voor de optie van een ingebouwd "entertainmentcenter".
 
Laatst bewerkt:
Ga in ieder geval voor n motor met aantoonbaar onderhoud aangezien je technische kant minder sterk is.
Denk daarbij vooral aan de klepspeling, balhoofd en remschijfdikte.
Dingen als banden, remblokken ,ketting , olie en filter zijn normale eenvoudige slijtage posten.

Beste glennomino, je mag vinden dat mijn technische kant minder sterk is hoor, maar dat is niet zoals ik het ervaar.
Klepspeling heb ik zowel bij mijn CB500,CB750KZ als mijn auto (Citroen BX19GTi) zelf gesteld, bij de 750KZ had ik er een setje voor gekocht bij Hein Gericke.
De balhoofdlagers van mijn CB500 heb ik zelf vervangen door naaldlagers.
Voor het opmeten van mijn schijfremmen had ik een micrometer.
 
Wat voor gebruik heb je voor ogen?
Af en toe een leuke rit?
Elk weekend flink toeren?
Woon-werk? (maar dat is niet echt van toepassing als ik het goed gelezen heb)

Ik ben een man die veel beweging nodig heeft, wil hij enigszins slank worden. Dus ermee zomaar rijden gaat het niet worden, het zullen vooral leuke ritjes worden. Bovendien is alles op fiets afstand. Love is in the air, een dame waarbij ik mezelf op mijn gemak voel is gek op motorrijden, bij mij kriebelt het motorrijden ook wel weer. Maar ik ben gek op techniek en mezelf voorbereiden op een koop, en kijken wat er verandert is in 30 jaar (opoe vertelt..)
 
Ik heb nog geen Triumph Sprint in het lijstje gezien.... Kijk er eens naar! Zeker de Sprint ST 1050:
Oersterk blok, betrouwbaar en erg leuk om te rijden!
Staat op nr. 7 van de Motoplus 50.000 km duurtest (en dat is een erg mooie score) die de betrouwbaarheid van het blok, en de overige techniek, onderschrijft!

3 cilinder blok van deze motor wordt alom geprezen. Geen hoge toeren nodig, volop trekkracht ennnn prachtige techniek. Je zult versteld staan hoe mooi zo'n Triumph gebouwd is!
 
Laatst bewerkt:
Fazer, kan ik ergens dat overzicht zien van die 50.000km test en de rangorde er in?
Ik heb inmiddels gegoogled en zag dat die 50.000 km voor BMW desastreus is verlopen. Ook is er een klant te vinden die baalt van zijn aankoop van een 1200RS. Dat slaat toch wel een hele flinke deuk in het imago van BMW, wat ik als een probleemloze motorfiets kende. Maar ook hoe BMW ermee omgaat....brrr.
Als iemand deze testen als file heeft houd ik mij aanbevolen.
 
Dat BMW betrouwbare probleemloze motoren maakt zet dat maar heel snel uit het hoofd. Als je budget niet al te groot is zou ik BMW zeker niet nemen, de reparatiekosten zijn ook nog eens belachelijk hoog.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan