wat is de perfecte passen fiets

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
12.156
8.818
Eindhoven
net terug van een vakantie met veel bergpassen en ik ben er achter dat de mijne iig niet de perfecte fiets is voor de passen (div 600) maar welke dan wel? wat voor type blok, zitpositie etc.
 
net terug van een vakantie met veel bergpassen en ik ben er achter dat de mijne iig niet de perfecte fiets is voor de passen (div 600) maar welke dan wel? wat voor type blok, zitpositie etc.
bmw? fjr 1300?
Iig motoren met een hoog/groot koppel.
 
Vereisten volgens mij:
*rechtop zitten
*breed stuur
*veel koppel, over alle toeren, dus een hele dikke 4 cilinder(1000cc+) of een wat mindere 1 of 2 cilinder.

Ik denk dan met name aan een honda cb1300, suzuki gsx-1400, kawasaki z1000, de toermachines(Pan, BMW R1xxx en K1xxx,...)
 
Laatst bewerkt:
Motor met veel koppel, ook bij lage toeren, is wel lekker.

Veel GS'en zien rijden.

FJR bevalt ook wel goed overigens...al vele 10-tallen passen mee gereden.
 
:^

De ideale passenfiest is licht, heeft veel koppel en een kleine draaicirkel.

Dus een Super-Motard.
 
idd, een SM is het summum
op 2 een een cilinder allroad
3 2 cilinder allroad
4 3 cilinder allroad

ver hierna komt de rest, tenzij je de weg kent.
 
Ik ben op een liberator door de bergen gereden. Dat is anders dan gewoon motor rijden (tussen de vrachtauto's |( )

Om hoog kom je altijd wel, persoonlijk vind ik een goed remmende motor ook erg prettig.
Remmende-motor, dus! Dus niet met een twee-takkie down-hill.......

Op mijn BMW door de bergen rijden is gewoon erg leuk en dat is een ouwe k100
 
Da's waar...heeft alleen als nadeel dat je er geen reet mee kan vervoeren, en aangezien de meeste passen in wat verdergelegen gebieden liggen...

SM etje achterin de bus. Snelweg rijden suckt met een motor.
 
GSX-R 750 gaat ook prima hoor!!! *D .

Hangt ook een beetje van de pas af, je hebt lange glooiende, of korte steile, goed wegdek, slecht wegdek.. als de bestuurder kan rijden, lukt het bijna overal mee. Maar, als je er echt voor kan kiezen, zou ik zeggen een niet al te zware fiets (gewicht; dus voor mij GEEN XJR1300 -GSX 1400 oid), wel flink koppel, rechte zitpositie, genoeg bodemspeling.. enkele voorbeelden waar je dan bij uitkomt: Kawa Z1000, Fazer1000 (iets minder), een TDM900, Aprilia Tuono :} , Cagiva Raptor, Ducati Monster, Supermotards... of natuurlijk een GSX-R 1000 met superbikestuur }) }) ...

Maar, zoals ik al zei; het gaat om het mannetje en je ziet ze met vanalles hard gaan; van een simpele XT600 tot de dikste BMW's RT en GS, Supersports, alles.. maar als je moet kiezen, een van bovenstaanden..
 
als't maar koppel heeft !!
Als je maar kan rijden...

Ik was 2 jaar geleden met een groep in de Dolomieten, ik had toen een Thundercat. Een maat van me een Fazer 1000, maar die was kapot. Hij had een leenmotor mee; een Bandit 600S. We hadden een gevarieerde groep met best ervaren en goede rijders, op goeie fietsen, maar die Bandit was gewoon niet bij te sloffen.. als je maar kan rijden!! Er zit een koppeling en een toerenbegrenzer op zo'n ding, gebruiken dan!! :} ;) .

dat oliegekoelde ding stonk trouwens wel verrekes als we boven waren hehe :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan