Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

nieuwe bandjes gemonteerd onder de vstrom
 

Bijlagen

  • IMG_20190105_143614.jpg
    IMG_20190105_143614.jpg
    1 MB · Weergaven: 52
  • IMG_20190105_143631.jpg
    IMG_20190105_143631.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 51
Weet iemand een (web) adresje waar ik mirror block off plates kan halen voor een yamaha r1 voor een redelijk prijsje? Ik vind ze eigenlijk alleen op aliexpres en eBay, via nl aanbieders zijn ze al snel tegen de 70 euro. Persoonlijk wel vind ik dit aan de dure kant maar ben niet bekend met dergelijke accessoires.
 
Weet iemand een (web) adresje waar ik mirror block off plates kan halen voor een yamaha r1 voor een redelijk prijsje? Ik vind ze eigenlijk alleen op aliexpres en eBay, via nl aanbieders zijn ze al snel tegen de 70 euro. Persoonlijk wel vind ik dit aan de dure kant maar ben niet bekend met dergelijke accessoires.
Zijn ze van Ebay en Ali dan niet goed?
 
Met de BMW geklooid... Dat is dus zo’n apparaat waar de eerste keer van alles niet wil omdat je de spullen niet blijkt te hebben, alles moet met 'BMW speciaaltooltjes'.

Begonnen met de wiellagers vóór inspecteren want de voorkant maakte toch maar wat gek gezoem, en de vooras zit dus vast met een inbus 22. 22 ja. Had ik zo niet liggen (gek heah) dus moest improviseren: pijpsleutel gebruiken. Het was niet van harte maar het ging :P Overigens waren ze inderdaad naar de klote, dus die staan op de bestellijst, goed da'k even gekeken heb. In ieder geval waren de remblokjes prima.

In de categorie van voor naar achter werken, toen de dynamoriem vervangen. Eerst al het plastic eraf (rustig een uur later :')) en hoewel die oude riem er best af wilde, kreeg ik de nieuwe er niet normaal omheen. Ik miste het speciaaltooltje natuurlijk :') Uiteindelijk de dynamo zelf maar een stuk losgeschroeft zodat ik hem er overheen kon wippen. Handig ontwerp hoor, vooral ook omdat tijdens het hele proces die verrekte duolever spectaculair in de weg zit _O-

Kleppen stellen is dan weer kinderspel... die koppen vragen er gewoon om op tijd gesteld te worden. Ze steken keurig uit en zijn met basic tools te stellen. Toppie. Luchtfilter is zelfs zonder gereedschap. Bougies geven geen problemen en de olie eruit laten lopen is ook geen punt (duh), oliefilter... uhh wel. Mijn oliefiltersteutel (zo'n ding met ketting) past niet, daarvoor zit ie (rondom) veel te nauw tegen het carter gemonteerd. Aangezien ik de volledige onderhoudsgeschiedenis heb en weet dat ie vrij recent wél is vervangen, sla ik een keertje over. Volgende keer: oliefiltersleutel van BMW hebben. Of een model met een band ipv ketting, dat werkt waarschijnlijk ook wel. Nog wel even de gasklephuizen gesteld en het zaakje draait weer soepeltjes. Bakolie stinkt. Maar goed, ook maar gedaan. Olie voor de telelever blijkbaar vergeten te bestellen B| Naja, op de lijst en dat wordt een weekend binnenkort ergens.

Maaaaarrrr we zijn er nog niet, morgen nog even de navigatie en verstralers op contact bouwen, die kun je nu gebruiken wanneer je maar wilt. Maar goed dat nog niemand dat ontdekt heeft :+ Daarna de tupperware er weer op, had ik vandaag geen zin meer an...
Kan je beter gelijk je cardanolie meenemen achteraan.
Voor die v-riem op de dynamo te leggen is ook een handig trucje. Bougies eruit halen en met een platte schroevendraaier dmv te starten je v riem erop duwen :p
 
Nou ben ik zo eigenwijs geweest om toch die zware gelagerde kruiskoppeling te gebruiken maar tijdens de testrit merkte ik dat het nu slechter is geworden. In de bocht kantelt het wiel mee maar lijkt veel meer te stuiteren en dat voelt niet prettig.

 
Nou ben ik zo eigenwijs geweest om toch die zware gelagerde kruiskoppeling te gebruiken maar tijdens de testrit merkte ik dat het nu slechter is geworden. In de bocht kantelt het wiel mee maar lijkt veel meer te stuiteren en dat voelt niet prettig.

het wieltje heeft ook geen vering of demping geloof ik of wel? Niet zo raar dat het stuitert dan, zeker zonder gewicht erop... De kruiskoppeling is alleen maar stabieler waardoor jij er nu zelf meer feedback over krijgt, maar het zit hem erin dat dat wieltje Zelf teveel stuitert.

Hoe zit dit regeltechnisch eigenlijk? Moet er een extra kenteken op of alleen verplaatsen? Verlichting?
 
Nou ben ik zo eigenwijs geweest om toch die zware gelagerde kruiskoppeling te gebruiken maar tijdens de testrit merkte ik dat het nu slechter is geworden. In de bocht kantelt het wiel mee maar lijkt veel meer te stuiteren en dat voelt niet prettig.

Ala je het ECHT netjes wil doen, maak je het aanhangerwiel natuurlijk geveerd. Anders zal deze altijd blijven stuiteren, een met lucht gevulde band wil nou eenmaal graag stuiteren, zeker als je aanhanger zoals bij de tests amper gewicht draagt. Een atb-schokbrekertje is mooi klein.
 
het wieltje heeft ook geen vering of demping geloof ik of wel? Niet zo raar dat het stuitert dan, zeker zonder gewicht erop... De kruiskoppeling is alleen maar stabieler waardoor jij er nu zelf meer feedback over krijgt, maar het zit hem erin dat dat wieltje Zelf teveel stuitert.

Hoe zit dit regeltechnisch eigenlijk? Moet er een extra kenteken op of alleen verplaatsen? Verlichting?
Ala je het ECHT netjes wil doen, maak je het aanhangerwiel natuurlijk geveerd. Anders zal deze altijd blijven stuiteren, een met lucht gevulde band wil nou eenmaal graag stuiteren, zeker als je aanhanger zoals bij de tests amper gewicht draagt. Een atb-schokbrekertje is mooi klein.

Het aanhangerwiel is een 8,5 inch wiel dat van een kar afkomstig is die torsievering had en is nu inderdaad onafgeveerd en ongedempt. Ik ben blij dat jullie m’n vermoeden onderschrijven, de kruiskoppeling geeft inderdaad veel meer feedback omdat deze veel stijver is dan die hiervoor.
Normaal gaat er in deze bandjes 4bar lucht in en dat is voor een kar van 750kg. Ik vraag me af of dat ook een halve bar minder mag. De Wiellast zal nu onder de honderd kg blijven.
Dat van die ATB demper ga ik even onthouden @magnamaniac, wie weet kan ik er zoiets nog onder frommelen. Heb die dingen bij AlieX voorbij zien komen, geen idee of het wat is maar voor twee tientjes proberen is misschien een goede optie.
 
Het aanhangerwiel is een 8,5 inch wiel dat van een kar afkomstig is die torsievering had en is nu inderdaad onafgeveerd en ongedempt. Ik ben blij dat jullie m’n vermoeden onderschrijven, de kruiskoppeling geeft inderdaad veel meer feedback omdat deze veel stijver is dan die hiervoor.
Normaal gaat er in deze bandjes 4bar lucht in en dat is voor een kar van 750kg. Ik vraag me af of dat ook een halve bar minder mag. De Wiellast zal nu onder de honderd kg blijven.
Dat van die ATB demper ga ik even onthouden @magnamaniac, wie weet kan ik er zoiets nog onder frommelen. Heb die dingen bij AlieX voorbij zien komen, geen idee of het wat is maar voor twee tientjes proberen is misschien een goede optie.
4 bar heb je voor zo'n licht karretje echt niet nodig. Experimenteer wat met de luchtdruk. Mijn aanhangertjes had ik meestal zo'n 2-2.5 bar in zitten en deze waren ook nog geveerd. Hardtail motoren rijden vaak met maar 1.5 bar, om wat minder te stuiteren.
 
4 bar heb je voor zo'n licht karretje echt niet nodig. Experimenteer wat met de luchtdruk. Mijn aanhangertjes had ik meestal zo'n 2-2.5 bar in zitten en deze waren ook nog geveerd. Hardtail motoren rijden vaak met maar 1.5 bar, om wat minder te stuiteren.

Volgens de specs is vier bar de juiste druk maar dan waarschijnlijk met de volle belasting van 340Kg en ik zit nu op ongeveer 15Kg. Waarschijnlijk komt er ook nooit een zware last op, honderd Kg kom ik niet aan, de helft misschien als ik m’n best doe.
Bij Alie nog niks gezien waar ik vertrouwen in heb, kijk wel even op MP voor een tweedehands brommer schokbreker. Maar voordat ik daaraan begin moet de bak er op en met lading worden gereden. Als dat genoeg helpt dan blijft m’n kar een hardtail.
 
Terug
Bovenaan Onderaan