Wanneer wordt stilstaan winterstalling?

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Ik zit te dubben of ik mijn motor deze winter zal stilzetten of doorrijden.
Maar vaak is het in de winter toch goed weer en wil ik een flink stuk rijden.
Maar dus niet eventjes laten lopen en weer afzetten, want dat is heel slecht.
Mijn vraag is nu hoe lang kan een motor stilstaan voordat je speciale winterstop maatregelen moet nemen.
Ik bedoel daarmee, kan ik de motor zonder maatregelen 1 maand niet gebruiken of 2 maanden of 2 weken?
Graag hoor ik ervaringen van andere winter gebruikers.
 
Over het algemeen is een winterstop nooit meer dan een paar maandjes, en een goed onderhouden motor redt dat makkelijk zonder speciale maatregelen. Als je gewoon zorgt dat je de motor na gebruik schoon (ivm pekel) en droog wegzet dan kan het allemaal lang aan. Als je accu een beetje goed is en je geen alarm of dergelijke hebt kan die ook makkelijk 2 of 3 maanden staan zonder lader, maar je kunt hem altijd tussendoor even een dagje aan de lader zetten.

Met mijn w-w motor rij ik gewoon door, de andere gaat wel de stalling in maar daar doe ik nooit iets speciaals mee. Heeft al eens 4 maanden stil gestaan zonder enige maatregelen, zelfs geen acculader, en is na die tijd gewoon starten lopen.

Als je echt van plan bent de motor voor meer als een half jaar weg te gaan zetten dan zou ik wat maatregelen nemen, verder vind ik het persoonlijk overdreven.

Zolang je altijd maar zorgt dat je de motor pekelvrij weg zet! De motor ook alleen wegzetten nadat hij goed is warm gereden, en zoals je zelf al zegt nooit tussendoor starten en kort laten lopen.
 
Ligt er ook een beetje aan waar je motor staat. Buiten zonder hoes of lekker verwarmd binnen. Dat scheelt nogal. Verwarmd binnen kan er iet zoveel gebeuren. Bij een motorzaak staan ze ook regelmatig maanden in de showroom zonder extra maatregelen.
Buiten zou ik misschien de accu eruit halen en hem onder een ademende hoes zetten.
 
Maanden je motor niet gebruiken maakt niks uit zolang deze maar droog staat.

Honda VFR uit 93 7 maanden niet gebruikt, even afstoffen en rijden maar.
Kawa uit 2002 afgelopen jaar 3 maanden in de stalling gehad, even wat blauwe rook uit de uitlaat
bij het eerste keer starten. Dit komt omdat er een beetje vocht in de olie kan komen (heel gewoon en niet erg) na een minuurtje lopen weer zuiver en rijden als een trein.

Het enige wat je het beste kan doen is je accu aan de druppellader hangen zodat deze goed blijft.
 
zolang als er geen alarm op zit en het liefst ook geen carburateur dan kan hij zo een paar maanden staan zonder problemen. zit er wel carbs op zou ik die even drainen nadat je de benzinekraan hebt dichtgezet. weer vullen is makkelijk genoeg met de kraan even een paar seconden op pri. en het voorkomt een hoop gezeur van vergomde benzine.
hier staat mijn reserve motor ook bijna het hele jaar stil behalve als de ander in onderhoud is of als iemand hem even wil lenen om samen een ritje te maken en die krijgt niet meer aandacht als op de bok zetten met een bijna volle tank (is gewoon makkelijk dat je niet meteen hoeft te tanken als je hem nodig hebt) en ik probeer om de periode van stilstand te beperken tot maximaal 3 maanden en dan is het normaal gewoon starten lopen. is de accu te leeg start ik hem met startkabels vanaf de dagelijkse motor maar dat is pas 1 keer voorgekomen en toen had hij bijna 6 maanden stilgestaan.
 
ACF 50 voor de dagen dat je rijdt, maar er wel preventief gestrooid is. Vlak voordat je een paar maanden niet rijdt even olie wissel, stukje rijden en dan met de schone olie neerzetten. Bougies eraf en een eetlepel olie en laten torderen is niet nodig.
 
Heb er nog nooit wat aan gedaan voor de winterstalling.
Suzuki uit het jaar kruik de hele winter buiten onder een hoes.
In het voorjaar op een knopje drukken en het ding deed het ieder jaar weer.
De honda ntv daarna precies hetzelfde.

Gewoon stallen en als het ding een alarm heeft eens in de twee maanden een daagje onder de lading.
 
De mijne staat van begin november tot april op stal,zeg maar zo'n 5-6 maanden.
Ik tank 'm helemaal vol met euro98 van BP(geen/weinig methanol)maak 'm goed schoon accu eruit en spreitje erover tegen de stof.
Accu aan de druppellader(niet constant trouwens)en verder niets.
In voorjaar spreitje eraf,accu erin,startknop indrukken en broemmmm.
Het is ook goed om dan je olie alvast te verversen,zodat de verzuurde meuk niet de hele winter in je carter meurt,maar heb ik nooit gedaan.
 
Hoe gaat het dan met nieuwe auto's die op een schip gezet worden en dan weken /maanden onderweg zijn naar de bestemming?
Hoe gaat het met (nieuwe) auto's die weken /maanden gestald worden op een open terrein buiten?
Hoe gaat het met nieuwe of 2e hands motoren die weken /maanden gestald worden bij een motordealer?
Daar gaat men echt niet alle vloeistoffen verversen en olie in het bougiegat doen en de benzinetank helemaal vullen en/of Forte benzinestabilisator toevoegen.
Of de accu's eruit halen en laden.
De auto's of motors worden koud gestart en met geweld naar binnen of buiten gereden.
Want tijd is geld, dus niet leuteren!
Waarom is dat dan niet slecht?
 
Laatst bewerkt:
2 weken geleden nog op Discovery, die oude vent koopt schroot op en verkoopt dat weer voor heel veel hij restoreerd ook wel, maar meestal alleen weer laten draaie,

Deze keer haalt hij een oude Porsche 956 onder het puin in een garage vandaan, 50 jaar stil gestaan.
vervangt de vloeistoffen, bougies en kabels en accu 2x (door)starten, lopen. oja, mannetje loopt wel altijd met WD40 te spuiten.
 
2 weken geleden nog op Discovery, die oude vent koopt schroot op en verkoopt dat weer voor heel veel hij restoreerd ook wel, maar meestal alleen weer laten draaie,

Deze keer haalt hij een oude Porsche 956 onder het puin in een garage vandaan, 50 jaar stil gestaan.
vervangt de vloeistoffen, bougies en kabels en accu 2x (door)starten, lopen. oja, mannetje loopt wel altijd met WD40 te spuiten.
TV is allemaal nep hoor. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan