Waarom voet van de voetsteun

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Ik zie de laatste tijd bij de motor GP steeds vaker coureurs dat ze in de bochten de voet van de voetsteun afhalen en naar buiten steken.
Dat lijkt me niet verstandig.
Waarom doen ze dat?
Wat is het nut ervan?
Vindt het maar raar.
 
"At every press conference, in every interview, in fact just about any time Valentino Rossi answers questions in public, the same question comes up again and again: "Why do you stick your leg out when you're braking for a corner?" And every time, Rossi shrugs and explains that he doesn't really know; "it just feels natural to do" is the answer he usually gives."

Bron
 
Weet het niet zeker maar wat ik weleens gehoord of gelezen heb doen ze dat om een bepaald balans te vinden voor ze de bocht insturen...

Klinkt logisch... als je inderdaad je been uitsteekt dan vang je wind en draait je lichaam automatisch iets met de bocht mee... zou dat het zijn?
 
Ik zie de laatste tijd bij de motor GP steeds vaker coureurs dat ze in de bochten de voet van de voetsteun afhalen en naar buiten steken.
Dat lijkt me niet verstandig.
Waarom doen ze dat?
Wat is het nut ervan?
Vindt het maar raar.

Ik denk dat ze nog heel wat van je kunnen leren :+
 
Wat doe jij als je bijna op je plaat gaat? Juist je been uitsteken. :-P

Zal vast wel wat doen met balans of druk op het achterwiel.
 
Het is voor meer stabiliteit in de motor te krijgen, beetje als koorddansen met een stok, het zwaartepunt ligt dan anders.

Maar het is eerder gevoelsmatig dan dat er voordeel mee gedaan kan worden. Kijk naar Lorenzo, hij doet het nooit en blijft zijn teammaat op dezelfde motor voor en wint de laatste races zelf
 
"it just feels natural to do"

Bron

..dit..

Of het zinnig is om het been uit te steken? Vast wel, als ze er langzamer door gingen zouden ze dat meteen terug zien in de telemetrie en het (dus) niet meer doen. Je zou juist verwachten dat bij aanremmen de coureurs hun knieen stijf tegen de tank klemmen om nog wat druk van de polsen te halen. Maar dat is kennelijk niet zo, want ze steken gewoon een been uit terwijl ze nog vol aan het remmen zijn.

Die GP racers zijn de theorie van motorracen al lang voorbij en rijden gewoon op de manier waarop het voor hun goed voelt. Dat is niet altijd conventioneel maar het werkt voor hen. Zie bijvoorbeeld ook de stijl van Marquez.. heel spectaculair om te zien maar soms ook heel rommelig. in theorie niet zo snel.. in de praktijk echter...

Specifiek over het been zou ik me ook nog kunnen voorstellen dat het een manier is om je extra breed te maken. Als iemand je binnendoor wil inhalen, moet hij niet alleen om je motor heen rijden, maar ook om je uitgestoken been. Dat komt zijn lijn niet ten goede en daardoor heb je meer kans dat hij zijn motor niet op tijd ingestuurd krijgt en 'wijd' gaat zodat jij hem weer terug kunt pakken bij het uitaccelereren. Maar dan zou je het alleen zien als er iemand dicht achter zit.
 
Laatst bewerkt:

:Y wat wind tussen laten als afkoeling.
Let op, het gebeurt ook voornamelijk wanneer ze een hogere snelheid halen, in een langzamere bocht helpt het dus niet.

Uit de vraag kunnen we wel afleiden dat het leuk is dat Eurosport de gp weer uitzend. :P


Maareuh.. zwaartepunt leggen waar ze't liefst hebben tijdens het aanremmen lijkt me het meest voor de hand liggende. ;)
Vertrouwen komt wellicht uit de dirttrack. (Rossi's ranch?)
 
Maareuh.. zwaartepunt leggen waar ze't liefst hebben tijdens het aanremmen lijkt me het meest voor de hand liggende. ;)
Vertrouwen komt wellicht uit de dirttrack. (Rossi's ranch?)

ja, zwaartepunt inderdaad naar voren leggen naar 1 kant toe (waar het been uitsteekt natuurlijk).
hij heeft het 2 jaar terug eens uitgelegd aan de BBC
 
Ach , ik zie op de openbare weg motorrijders ook steeds lichaamsdelen uitsteken .
Linkerhand , rechtervoet , waarom? Geen idee .
 
Voornamelijk voor de c00l 8-)

Onder het mom van "concentratie" wordt er ook altijd erg c00l, en strak vooruit gekeken in de pitbox en wanneer ze klaar staan voor de start met die lekkere chick naast ze.

Als de grote man Rossi dan ineens begint met benen uitsteken voor bochten, dan willen deze hippe boys dat natuurlijk allemaal :Y

Volgens mij is bovenstaande de praktijk. Theorie is;

- Meer gewicht naar voorwiel
- Extra wind vangen (= meer weerstand = meer remmen)
- Gat binnenbocht verkleinen (voor eventuele inhaalactie)
- Motor vast in een hoek zetten om klaar te maken voor bocht
 
Geval van: monkey see, monkey does.

Valentino is er ooit mee begonnen en nu doet iedereen hem na.
Pootje uitsteken valt onder bijgeloof en heeft geen daadwerkelijke nut.
 
Terug
Bovenaan Onderaan