Even een beetje lucht in het forum blazen hoor...
Tja, ik rij al zo'n 10 jaar motorscooter en heb talloze artikelen, topics en site bekeken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de middenklasse motorscooter het beste is.
Lichte motorscooters <250 cc
Dit segment spreekt mij ontzettend aan. Prijs per kilometer ligt ontzettend laag, licht in gewicht, steeds meer bagageruimte, het gaat de goede kant op met de lichte motorscooter. Vaak is de techniek ook eenvoudig waardoor er veel zelf gedaan kan worden. Tenslotte zit het met de duurzaamheid ook wel snor. Kilometerstanden van 100k kom je ook in deze klasse tegen.
Echter kom je in elke topic tegen dat scooterrijders (vaak tevergeefs) hun topsnelheid willen verhogen. Met aanschaf, heb ik zelf ook 2 keer meegemaakt, lijkt aanschafprijs en zuinig te winnen van topsnelheid, maar zodra je iets langer op de snelweg verblijft is het toch moeilijk met zo'n lichtgewicht. Met 2 personen wordt het nog lastiger. Kortom; dit maakt de klasse wat lastig voor een commuter die ook weleens de snelweg wilt pakken.
Zware motorscooter >500 cc
Het andere uiterste spreekt mij ook wel aan, maar dan gaat prijs, handelbaarheid en gewicht een rol spelen. Met 10k op zak kan je zoveel andere motoren kopen, je moet wel zeker weten dat een motorscooter de ware is. Daarnaast zal bij een bepaalde kilometerstand de waarde van een motorscooter enorm doen zakken. Handelbaarheid en gebruiksgemak, zijn dit niet 2 sleutelwoorden van een motorscooter. Een zware motorscooter is niet echt meer handelbaar en gebruiksvriendelijk. Een gewicht van 230 kilo is geen uitzondering meer. Gewicht is bij de supersport een ding, kennelijk bij een zware motorscooter niet. De techniek is vaak ook zo complex dat je zelf niet makkelijk iets kan doen, of een zware motorscooter echt betrouwbaarder is dan een lichte motorscooter betwijfel ik... Sterker nog, ik denk het niet. Kortom; prachtig om mee te racen of te toeren. Maar daarvoor zijn er goedkopere alternatieven beschikbaar.
De middenklasse >250- <400 cc
Dan kom je bij de middenklasse 1 cilinders uit. Er zijn modellen te vinden die veel bagageruimte te bieden hebben, goede windbescherming bieden, eenvoudige techniek, voldoende kracht om met 2 personen de snelweg te bestieren, licht in gewicht, handelbaar, betrouwbaar en redelijk te betalen zijn. Kortom; de ideale middenweg.
Ik denk dat iedereen hier wel mee eens is, topic kan gesloten worden
Mish
Tja, ik rij al zo'n 10 jaar motorscooter en heb talloze artikelen, topics en site bekeken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de middenklasse motorscooter het beste is.
Lichte motorscooters <250 cc
Dit segment spreekt mij ontzettend aan. Prijs per kilometer ligt ontzettend laag, licht in gewicht, steeds meer bagageruimte, het gaat de goede kant op met de lichte motorscooter. Vaak is de techniek ook eenvoudig waardoor er veel zelf gedaan kan worden. Tenslotte zit het met de duurzaamheid ook wel snor. Kilometerstanden van 100k kom je ook in deze klasse tegen.
Echter kom je in elke topic tegen dat scooterrijders (vaak tevergeefs) hun topsnelheid willen verhogen. Met aanschaf, heb ik zelf ook 2 keer meegemaakt, lijkt aanschafprijs en zuinig te winnen van topsnelheid, maar zodra je iets langer op de snelweg verblijft is het toch moeilijk met zo'n lichtgewicht. Met 2 personen wordt het nog lastiger. Kortom; dit maakt de klasse wat lastig voor een commuter die ook weleens de snelweg wilt pakken.
Zware motorscooter >500 cc
Het andere uiterste spreekt mij ook wel aan, maar dan gaat prijs, handelbaarheid en gewicht een rol spelen. Met 10k op zak kan je zoveel andere motoren kopen, je moet wel zeker weten dat een motorscooter de ware is. Daarnaast zal bij een bepaalde kilometerstand de waarde van een motorscooter enorm doen zakken. Handelbaarheid en gebruiksgemak, zijn dit niet 2 sleutelwoorden van een motorscooter. Een zware motorscooter is niet echt meer handelbaar en gebruiksvriendelijk. Een gewicht van 230 kilo is geen uitzondering meer. Gewicht is bij de supersport een ding, kennelijk bij een zware motorscooter niet. De techniek is vaak ook zo complex dat je zelf niet makkelijk iets kan doen, of een zware motorscooter echt betrouwbaarder is dan een lichte motorscooter betwijfel ik... Sterker nog, ik denk het niet. Kortom; prachtig om mee te racen of te toeren. Maar daarvoor zijn er goedkopere alternatieven beschikbaar.
De middenklasse >250- <400 cc
Dan kom je bij de middenklasse 1 cilinders uit. Er zijn modellen te vinden die veel bagageruimte te bieden hebben, goede windbescherming bieden, eenvoudige techniek, voldoende kracht om met 2 personen de snelweg te bestieren, licht in gewicht, handelbaar, betrouwbaar en redelijk te betalen zijn. Kortom; de ideale middenweg.
Ik denk dat iedereen hier wel mee eens is, topic kan gesloten worden
Mish