Waar motor in onderhoud ?

Juist aan de zelfklussers verdien ik het meeste geld.
Vraag me dus af waarom een motorfietsmonteur 4 jaar nodig heeft om het vak te leren als iedereen het voor de eerste keer het direct goed kan?????

Maar een motorzaak is helaas ook geen garantie voor kennis van zaken en liefde voor het vak. Ik bracht mijn motor destijds naar Dick Alblas, omdat ik bij een andere (gerenommeerde motorzaak, tunede ook veel) als antwoord kreeg "op de testbank loopt hij goed"... (Bij gebrek aan eigen testbank, was ik op zoek naar een reparatie die ervoor zou zorgen dat hij ook op de weg goed zou lopen). Toen Dick de carburatie naliep (waaraan vorige motorzaak ook veel tijd had besteed), kwam hij op maat geknipte o-ringen tegen 8)7. Niet de oorzaak van het probleem, maar hoe haal je het in je hoofd, in de carburatie notabene...

Daarnaast zat de borgpen (type haarspeld) van onder naar boven door de achteras geduwd, en was werkelijk ALLES wat ik naderhand ging vervangen wat door hen ook was gedaan, véél te vast gedraaid. (nee, niet vastgeroest, ik reed zoveel dat het daar de kans niet voor kreeg). Doe ik het zelf beter? Misschien niet, maar in ieder geval wel met meer zorgvuldigheid dan die prutsers!

Goede monteurs moet je met een vergrootglas zoeken. (Net als goede slagers, goede bakkers, goede schilders, vul elk beroep in...).

Ik durf te stellen dat ik best goed ben in mijn vak (banketbakker/pâtissier), en ik geloof jij in het jouwe. Ik durf daarnaast te stellen, dat als jij mijn beroep had geleerd, en ik het jouwe, we daar waarschijnlijk ook goed in zouden zijn *D Goed (willen) zijn in wat je doet is in mijn ogen meer een geval van karakter, dan van talent, namelijk :Y
 
Maar een motorzaak is helaas ook geen garantie voor kennis van zaken en liefde voor het vak. Ik bracht mijn motor destijds naar Dick Alblas, omdat ik bij een andere (gerenommeerde motorzaak, tunede ook veel) als antwoord kreeg "op de testbank loopt hij goed"... (Bij gebrek aan eigen testbank, was ik op zoek naar een reparatie die ervoor zou zorgen dat hij ook op de weg goed zou lopen). Toen Dick de carburatie naliep (waaraan vorige motorzaak ook veel tijd had besteed), kwam hij op maat geknipte o-ringen tegen 8)7. Niet de oorzaak van het probleem, maar hoe haal je het in je hoofd, in de carburatie notabene...

Daarnaast zat de borgpen (type haarspeld) van onder naar boven door de achteras geduwd, en was werkelijk ALLES wat ik naderhand ging vervangen wat door hen ook was gedaan, véél te vast gedraaid. (nee, niet vastgeroest, ik reed zoveel dat het daar de kans niet voor kreeg). Doe ik het zelf beter? Misschien niet, maar in ieder geval wel met meer zorgvuldigheid dan die prutsers!

Goede monteurs moet je met een vergrootglas zoeken. (Net als goede slagers, goede bakkers, goede schilders, vul elk beroep in...).

Ik durf te stellen dat ik best goed ben in mijn vak (banketbakker/pâtissier), en ik geloof jij in het jouwe. Ik durf daarnaast te stellen, dat als jij mijn beroep had geleerd, en ik het jouwe, we daar waarschijnlijk ook goed in zouden zijn *D Goed (willen) zijn in wat je doet is in mijn ogen meer een geval van karakter, dan van talent, namelijk :Y
Als je maar met je vette oliehanden van mijn taartje afblijft.:P
 
Maar een motorzaak is helaas ook geen garantie voor kennis van zaken en liefde voor het vak. Ik bracht mijn motor destijds naar Dick Alblas, omdat ik bij een andere (gerenommeerde motorzaak, tunede ook veel) als antwoord kreeg "op de testbank loopt hij goed"... (Bij gebrek aan eigen testbank, was ik op zoek naar een reparatie die ervoor zou zorgen dat hij ook op de weg goed zou lopen). Toen Dick de carburatie naliep (waaraan vorige motorzaak ook veel tijd had besteed), kwam hij op maat geknipte o-ringen tegen 8)7. Niet de oorzaak van het probleem, maar hoe haal je het in je hoofd, in de carburatie notabene...

Daarnaast zat de borgpen (type haarspeld) van onder naar boven door de achteras geduwd, en was werkelijk ALLES wat ik naderhand ging vervangen wat door hen ook was gedaan, véél te vast gedraaid. (nee, niet vastgeroest, ik reed zoveel dat het daar de kans niet voor kreeg). Doe ik het zelf beter? Misschien niet, maar in ieder geval wel met meer zorgvuldigheid dan die prutsers!

Goede monteurs moet je met een vergrootglas zoeken. (Net als goede slagers, goede bakkers, goede schilders, vul elk beroep in...).

Ik durf te stellen dat ik best goed ben in mijn vak (banketbakker/pâtissier), en ik geloof jij in het jouwe. Ik durf daarnaast te stellen, dat als jij mijn beroep had geleerd, en ik het jouwe, we daar waarschijnlijk ook goed in zouden zijn *D Goed (willen) zijn in wat je doet is in mijn ogen meer een geval van karakter, dan van talent, namelijk :Y

Bij ons was er een leerling monteur die regelmatig bouten afbrak,die had totaal geen gevoel hoe je bouten moest vastzetten,
hij kreeg het zelfs voor elkaar om een tang stuk te knijpen,die knakker had wel enorm veel kracht in zijn handen.
Ik heb hem ook maar niet de hand geschud toen hij weer vertrok:+
 
Bij ons was er een leerling monteur die regelmatig bouten afbrak,die had totaal geen gevoel hoe je bouten moest vastzetten,
hij kreeg het zelfs voor elkaar om een tang stuk te knijpen,die knakker had wel enorm veel kracht in zijn handen.
Ik heb hem ook maar niet de hand geschud toen hij weer vertrok:+

Ik denk dat ik wel gevoel in mijn handen heb (hoor mijn vriendin niet klagen in ieder geval), maar toch gebruik ik voor bijna alles een momentsleutel.
 
Mee eens,een maat van mij ging daar ook altijd heen met zijn Suzuki race motor.
vraag mij alleen af of hij nog steeds werkt,de man moet al aardig op leeftijd zijn inmiddels.
Zijn leeftijd valt wel mee maar hij doet het wat rustiger aan maar sleutelt nog steeds.En gigantisch veel kennis.
 
Maar een motorzaak is helaas ook geen garantie voor kennis van zaken en liefde voor het vak. Ik bracht mijn motor destijds naar Dick Alblas, omdat ik bij een andere (gerenommeerde motorzaak, tunede ook veel) als antwoord kreeg "op de testbank loopt hij goed"... (Bij gebrek aan eigen testbank, was ik op zoek naar een reparatie die ervoor zou zorgen dat hij ook op de weg goed zou lopen). Toen Dick de carburatie naliep (waaraan vorige motorzaak ook veel tijd had besteed), kwam hij op maat geknipte o-ringen tegen 8)7. Niet de oorzaak van het probleem, maar hoe haal je het in je hoofd, in de carburatie notabene...

Daarnaast zat de borgpen (type haarspeld) van onder naar boven door de achteras geduwd, en was werkelijk ALLES wat ik naderhand ging vervangen wat door hen ook was gedaan, véél te vast gedraaid. (nee, niet vastgeroest, ik reed zoveel dat het daar de kans niet voor kreeg). Doe ik het zelf beter? Misschien niet, maar in ieder geval wel met meer zorgvuldigheid dan die prutsers!

Goede monteurs moet je met een vergrootglas zoeken. (Net als goede slagers, goede bakkers, goede schilders, vul elk beroep in...).

Ik durf te stellen dat ik best goed ben in mijn vak (banketbakker/pâtissier), en ik geloof jij in het jouwe. Ik durf daarnaast te stellen, dat als jij mijn beroep had geleerd, en ik het jouwe, we daar waarschijnlijk ook goed in zouden zijn *D Goed (willen) zijn in wat je doet is in mijn ogen meer een geval van karakter, dan van talent, namelijk :Y

Dat klopt als een bus , je werk moet je altijd zo goed mogelijk doen.
Probleem zit vaak in de motivatie van het personeel.
 
Dat klopt als een bus , je werk moet je altijd zo goed mogelijk doen.
Probleem zit vaak in de motivatie van het personeel.
Ben dat niet helemaal met je eens,de meeste hebben genoeg motivatie,maar als je chef tegen je zegt laat bijvoorbeeld
kleppenstellen maar zitten want die zal nog wel goed zijn,wat moet je dan als monteur.
Ik kan je vertellen dat nog niet de helft gedaan word die zou moeten gecontroleerd of vervangen worden,
gewoon door de tijdsdruk die daar op staat.Laat ik het verder maar niet hebben over de afleveringen want dan
koopt er niemand meer een motor.Gelukkig zijn er nog uitzonderingen,maar bv Baatsen staat er vol mee.
Dus de monteurs de schuld geven is erg kort door de bocht,de baasjes kunnen er ook wat van.
 
Ben dat niet helemaal met je eens,de meeste hebben genoeg motivatie,maar als je chef tegen je zegt laat bijvoorbeeld
kleppenstellen maar zitten want die zal nog wel goed zijn,wat moet je dan als monteur.
Ik kan je vertellen dat nog niet de helft gedaan word die zou moeten gecontroleerd of vervangen worden,
gewoon door de tijdsdruk die daar op staat.Laat ik het verder maar niet hebben over de afleveringen want dan
koopt er niemand meer een motor.Gelukkig zijn er nog uitzonderingen,maar bv Baatsen staat er vol mee.
Dus de monteurs de schuld geven is erg kort door de bocht,de baasjes kunnen er ook wat van.


Geen idee hoe het elders gaat, ik controleer altijd persoonlijk de gedane werkzaamheden.
Andere ervaringen heb ik niet opgedaan, dus kan en mag daar niks over zeggen.
 
Geen idee hoe het elders gaat, ik controleer altijd persoonlijk de gedane werkzaamheden.
Andere ervaringen heb ik niet opgedaan, dus kan en mag daar niks over zeggen.
Tja dat zou kunnen,maar de overgrote meerderheid kiest voor het motor vak omdat ze dat graag willen,
misschien dat de werkelijkheid tegenvalt en daardoor ook de motivatie verdwijnt dat kan,
en het ligt dan misschien ook gedeeltelijk aan de leidinggevenden die minder motiverend zijn dan zou moeten.
Mijn vorige werkgever heb ik altijd met veel plezier voor gewerkt totdat er een andere eigenaar kwam,ik
moet toegeven dat mijn motivatie toen ook heel wat minder werd,dat lag niet aan het werk maar wel aan de nieuwe baas.
 
Ik lees 't nu pas.....................
Niet iedereen is geboren met 2 linkse handen.....................8)7

Ik weet een ZEER goed adres voor je motor-onderhoud.
Heel vlak bij, uiterst betrouwbaar en je zult nooit worden bedonderd!

Kijk recht voor je uit en ietsje naar beneden: JUIST...........Gewoon je EIGEN handjes!!
Een beter adres voor motor-onderhoud is er niet!!!:t:t
(en nog leuk om te doen ook!)
Juist aan de zelfklussers verdien ik het meeste geld.
Vraag me dus af waarom een motorfietsmonteur 4 jaar nodig heeft om het vak te leren als iedereen het voor de eerste keer het direct goed kan?????
Je praat alsof de zelf-klusser net gister zijn eerste gereedschap heeft binnen gekregen. (waar die vaak niet veel mee kan)
50 jaar geleden sleutelde ik al aan brommertjes. Later werden dat auto's.
Mijn eerste auto kocht ik met een defecte koppeling. Had nog nooit aan een auto gesleuteld.
Na 1 dag stond het blok naast de auto. (gewoon langs de straat) Nog 1 dag later deed de auto het weer.
Daarna nog vele jaren aan van alles en nog wat gesleuteld.

Met bouwen is het idem.
Had nog nooit iets gedaan met bouwen. Wilde wel een stuk aan mijn huis erbij hebben.
Na enkele onbeantwoorde offertes (de bouw was heel druk in 1999) heb ik besloten om het zelf te gaan doen.
Gewoon goed nadenken en je handjes laten wapperen! Toen heel veel geld mee bespaard!!

Niet iedere klusser is een klungel!!
 
Ik lees 't nu pas.....................
Niet iedereen is geboren met 2 linkse handen.....................8)7



Je praat alsof de zelf-klusser net gister zijn eerste gereedschap heeft binnen gekregen. (waar die vaak niet veel mee kan)
50 jaar geleden sleutelde ik al aan brommertjes. Later werden dat auto's.
Mijn eerste auto kocht ik met een defecte koppeling. Had nog nooit aan een auto gesleuteld.
Na 1 dag stond het blok naast de auto. (gewoon langs de straat) Nog 1 dag later deed de auto het weer.
Daarna nog vele jaren aan van alles en nog wat gesleuteld.

Met bouwen is het idem.
Had nog nooit iets gedaan met bouwen. Wilde wel een stuk aan mijn huis erbij hebben.
Na enkele onbeantwoorde offertes (de bouw was heel druk in 1999) heb ik besloten om het zelf te gaan doen.
Gewoon goed nadenken en je handjes laten wapperen! Toen heel veel geld mee bespaard!!

Niet iedere klusser is een klungel!!

Zeer zeker niet,er zijn zelfklussers waar menig professnieal rode oortjes :$van krijgt:Y
 
Ik lees 't nu pas.....................
Niet iedereen is geboren met 2 linkse handen.....................8)7



Je praat alsof de zelf-klusser net gister zijn eerste gereedschap heeft binnen gekregen. (waar die vaak niet veel mee kan)
50 jaar geleden sleutelde ik al aan brommertjes. Later werden dat auto's.
Mijn eerste auto kocht ik met een defecte koppeling. Had nog nooit aan een auto gesleuteld.
Na 1 dag stond het blok naast de auto. (gewoon langs de straat) Nog 1 dag later deed de auto het weer.
Daarna nog vele jaren aan van alles en nog wat gesleuteld.

Met bouwen is het idem.
Had nog nooit iets gedaan met bouwen. Wilde wel een stuk aan mijn huis erbij hebben.
Na enkele onbeantwoorde offertes (de bouw was heel druk in 1999) heb ik besloten om het zelf te gaan doen.
Gewoon goed nadenken en je handjes laten wapperen! Toen heel veel geld mee bespaard!!

Niet iedere klusser is een klungel!!

Maar zo zullen er genoeg voorbeelden zijn van mensen die het zelf probeerden te doen waar het volledig mis ging.. Sommige mensen zijn van nature handig al weten ze dat miss nog niet omdat ze nooit iets geprobeerd hebben.

Andere zijn weer heel handig met elektronica/techniek.

Ik zal met een handboek echt wel ver kunnen komen.. maar zou niet zomaar heel mijn motor demonteren omdat ik iets wil vervangen, de kans dat er situaties ontstaan waar ik niet uitkom is groot.. En dat is gebaseerd op zelfkennis.
 
Bij ons was er een leerling monteur die regelmatig bouten afbrak,die had totaal geen gevoel hoe je bouten moest vastzetten,
hij kreeg het zelfs voor elkaar om een tang stuk te knijpen,die knakker had wel enorm veel kracht in zijn handen.
Ik heb hem ook maar niet de hand geschud toen hij weer vertrok:+
Ja, dat soort "leerling-monteurs" ken ik.
Ik had er eentje die het voor elkaar kreeg om zelfs een bezem te breken.
Nee, niet bij het vegen, maar bij het terugzetten in de bezemhoek...... :-)
 
dit is toch eigenlijk best zorgwekkend, je betaald en wilt dan niet belazerd worden

Je word belazerd waar je bijstaat,zeker met aflever motoren,ik heb er bij gestaan dat er keihard gelogen werd
tegen een klant die zijn 2ehands kwam afhalen.8)7|(:r
Er werd ook tegen mij gezegd doe dat maar niet want dat kost te veel of duurt te lang :X:?
Er werd gewoon de gok genomen dat het nog wel even mee of goed zou gaan,fijne nieuwe baas:N
En zo kan ik nog heeeeeeeeeeel veel voorbeelden opnoemen,ook van autogarages.
Tijdsdruk,kosten,kleine marges noem maar op,allemaal zaken waardoor er niet gedaan word wat zou moeten.
Ondertussen rij jij weg met het gevoel dat alles gedaan is,maar helaas:W
 
Laatst bewerkt:
Je word belazerd waar je bijstaat,zeker met aflever motoren,ik heb er bij gestaan dat er keihard gelogen werd
tegen een klant die zijn 2ehands kwam afhalen.8)7|(:r
Er werd ook tegen mij gezegd doe dat maar niet want dat kost te veel of duurt te lang :X:?
Er werd gewoon de gok genomen dat het nog wel even mee of goed zou gaan,fijne nieuwe baas:N
En zo kan ik nog heeeeeeeeeeel veel voorbeelden opnoemen,ook van autogarages.
Tijdsdruk,kosten,kleine marges noem maar op,allemaal zaken waardoor er niet gedaan word wat zou moeten.
Ondertussen rij jij weg met het gevoel dat alles gedaan is,maar helaas:W
en vervolgens alles kapot.. maar als je ter plekke controleert, hoe reageren ze dan ?
 
Juist aan de zelfklussers verdien ik het meeste geld.
Vraag me dus af waarom een motorfietsmonteur 4 jaar nodig heeft om het vak te leren als iedereen het voor de eerste keer het direct goed kan?????
Die opleiding kun je tegenwoordig in 1 jaar afronden hoor.
 
en vervolgens alles kapot.. maar als je ter plekke controleert, hoe reageren ze dan ?

Oh er zijn wel mensen geweest die boos werden dat niet gedaan was wat ze hadden afgesproken ,dan werd het afgedaan als
een vergissing en mochten ze later terug komen en werd het alsnog gedaan,maar de meeste zijn in de zevende hemel
als ze een gekochte motor komen ophalen en gaan uit van de goede bedoelingen van de zaak,en kijken nergens naar,ook zijn er zoveel dingen aan een motor die je niet ziet zonder iets te demonteren,zoals bijvoorbeeld de klepspeling,luchtfilter ,bougies enzzzz.
Maar er zijn klanten geweest die thuis gecontroleerd hebben hoe het luchtfilter er uit zag en terug kwamen met een vuil filter,
tja leg dan maar eens uit hoe dat kan.Ik was blij dat ik geen werkplaats chef was,al zijn er natuurlijk altijd nog de monteurs
om de schuld aan te geven.
 
Die opleiding kun je tegenwoordig in 1 jaar afronden hoor.
Opleiding is 1ding,dat kan iedereen met een beetje verstand,maar dan ben je er nog lang niet,met het kleine beetje kennis
wat je dan heb ga je het in de praktijk niet redden,daar heb je vele jaren voor nodig met regelmatig cursussen volgen
om up to date te blijven,en dan mag je hopen dat de firma waar je voor werkt maar 1 merk voert,ga je werken bij een zaak die meerdere merken
voert dan ben je helemaal aan de beurt.Ik heb een leerling monteur meegemaakt die had MTS autotechniek gedaan,wat
hij daar gedaan heeft weet ik niet want hij kwam vragen waar hij de kleppen moest stellen bij de motor waar hij aan werkte.
Ik schoot toen in de lach want het was een 2 takt,nou daar had hij nog nooit van gehoord,maar eigenlijk was dat diep bedroevend
dat je dat met die opleiding niet weet,verder wist hij niet wat contactpunten zijn en kreeg hij het voor elkaar om 2 remblokken
aan 1 kant van de remschijf te monteren,ik ben best nog een tijd bezig geweest om die er weer tussenuit te krijgen want
de knurft had ze met aardig wat geweld er tussen gekregen.8)7
Een andere leerling monteur had voorvorkkeerringen vervangen bij een Honda PC ,daar hij nog geen motorrijbewijs had mocht ik er mee
proefrijden,nou ik wou de eerste bocht nemen toen lag ik al op mijn snuffert,de motor had een beperkte stuuruitslag gekregen omdat
het jong de vorkpoten te ver door de kroonplaat had gemonteerd waardoor de stuuruitslag beperkt werd.
Gelukkig voor hem was hij toen met een andere klant bezig zodat ik hem niet kon aanvallen en kon afkoelen, want ik was woest.:(B|
 
Laatst bewerkt:
Opleiding is 1ding,dat kan iedereen met een beetje verstand,maar dan ben je er nog lang niet,met het kleine beetje kennis
wat je dan heb ga je het in de praktijk niet redden,daar heb je vele jaren voor nodig met regelmatig cursussen volgen
om up to date te blijven,en dan mag je hopen dat de firma waar je voor werkt maar 1 merk voert,ga je werken bij een zaak die meerdere merken
voert dan ben je helemaal aan de beurt.Ik heb een leerling monteur meegemaakt die had MTS autotechniek gedaan,wat
hij daar gedaan heeft weet ik niet want hij kwam vragen waar hij de kleppen moest stellen bij de motor waar hij aan werkte.
Ik schoot toen in de lach want het was een 2 takt,nou daar had hij nog nooit van gehoord,maar eigenlijk was dat diep bedroevend
dat je dat met die opleiding niet weet,verder wist hij niet wat contactpunten zijn en kreeg hij het voor elkaar om 2 remblokken
aan 1 kant van de remschijf te monteren,ik ben best nog een tijd bezig geweest om die er weer tussenuit te krijgen want
de knurft had ze met aardig wat geweld er tussen gekregen.8)7
Een andere leerling monteur had voorvorkkeerringen vervangen bij een Honda PC ,daar hij nog geen motorrijbewijs had mocht ik er mee
proefrijden,nou ik wou de eerste bocht nemen toen lag ik al op mijn snuffert,de motor had een beperkte stuuruitslag gekregen omdat
het jong de vorkpoten te ver door de kroonplaat had gemonteerd waardoor de stuuruitslag beperkt werd.
Gelukkig voor hem was hij toen met een andere klant bezig zodat ik hem niet kon aanvallen en kon afkoelen, want ik was woest.:(B|

Ja er zitten er altijd tussen die denken dat ze met de opleiding alleen er al zijn, al moeten ze ook ergens de kans krijgen om de ervaring op te doen! Als je uiteindelijk alsnog alles zelf moet doen of controleren kun je beter niemand aannemen haha!
 
Terug
Bovenaan Onderaan