Vroeger had een motor geen ruitje.....

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.181
114
Ik lees in dit forum vele topics over specifieke motoren en het valt me op dat bijna elk topic wel een item over het motorruitje/windscherm heeft. Het lijkt alsof we in onze auto's verwend zijn door het ontbreken van wind en turbulentie. Dit is geen verwijt, ik maak me er zelf ook schuldig aan, maar er worden nogal wat ruitjes uitgetest en er worden veel ervaringen op motor-forum geplaatst. Ik heb ook al vaak ruitjes gekocht, maar de perfecte ruit is moeilijk te vinden. Ik heb een naked bike gehad en er toch weer een klein ruitje op gezet. Werd het niet beter van. Op mijn vorige motor zat een verstelbare en verhoogde schuifpui. De ideale stand zat er niet tussen. Het laatste jaar liet ik de ruit maar in de laagste stand staan. Op mijn huidige motor zit een vast ruitje; ik heb besloten om het te accepteren zoals het is en ik moet eerlijk zeggen, het bevalt me prima. Rijwind hoort nou eenmaal bij het motorrijden. Vroeger hadden motoren ook geen ruitje (en mijn Benelli brommer had er ook geen ;)). Ervaren jullie het ook zo?
 
Ik heb een klein ruitje vnml om de computer te beschermen tegen steenslag/insecten/vogels/regen. Niet om de rijwind tegen te houden. Een grote ruit die echt de wind uit je gezicht haalt ziet er te lelijk uit, maar als ik esthetisch mooi zonder rijwind zou kunnen rijden zouden ik en mijn nek ik dat graag doen. Met 40 graden in Italië lijkt me dat dan wel weer wat minder.
 
naast functie-ruitjes, zijn er ook veel ´sier´ruitjes.

het ruitje van m'n Fazer is niet zo zeer voor de wind, maar wel voor verfraaiing van de algehele aanblik.
is soms wel handig geweest voor een camera erachter zetten o.i.d. maar verder voor mij weinig nut op de weg.
hoeft ook niet, want de wind om je kop draagt ook de omgeving met zich mee, en draagt juist bij aan de beleving op de weg :]

Gr.
Lonewulf
 
Op de FJR geniet ik met volle teugen van mijn "schuifpui", bijna altijd in de hoogste stand. (Geniale omschrijving trouwens, schuifpui_O- die houden we erin :t) Ik zou er met 140 km/h op de cruise control gewoon een sjekkie achter kunnen draaien. Letterlijk. En waarschijnlijk nog aan kunnen steken ook. ('t Is nou dat ik al jaren niet meer rook... :+) Soms vergeet ik gewoon mijn systeemhelm dicht te doen als ik de snelweg oprijd, zo relaxt is het, en ik kan gewoon mijn radio blijven verstaan. Als ik dan wel eens op een andere motor rijd (leenmotor bij onderhoud of zo) merk ik het onmiddellijk in het lawaai en het geruk aan mijn nek.

Zo lang je <60 rijdt maakt het allemaal zo veel niet uit. Maar daarboven wordt het goed merkbaar. Bij lineaire versnelling stijgt de kracht van de wind kwadratisch, dus neemt het voordeel van een ruitje ook kwadratisch toe. Moet het natuurlijk wel precies goed geplaatst zijn, wat naast per motor verschillend ook per persoon verschillend uitwerkt, is omdat het afhangt van je eigen kleding, lichaamslengte en -bouw en helmkeuze. Als ik mijn FJR-ruit in de laagste stand zet geleidt hij bijvoorbeeld alle rijwind precies bovenop mijn borstkas en in mijn nek, waardoor het van onderaf keihard mijn helm inblaast. En dat is vervelender dan helemaal geen ruit. Maar daar heb ik bij mijn oude Spidi jas dan weer meer last van dan bij mijn Revit Defender, omdat die laatste een smallere beter sluitende kraag van dunner, harder materiaal heeft. (Kan ook zijn dat 'ie pas een paar maanden oud is in plaats van mijn al tig keer gewassen Spidi jas die al een paar keer de wereld rond is geweest.)
 
Laatst bewerkt:
Mijn viffer heeft een MRA vario toerschermpje met 2 uiterlijke standen:
- Rijwind
- Volle turbulentie

Voor de turbulentie heb ik gewoon oordoppen aan, gaat lekker zo, maar mijn hoofd wordt wel een beetje geklustst. Rijd wel comfortabeler dan met volle rijwind aan 140+/uur. Bedoel dan dat mijn bovenlijf de klappen van de wind niet meer moet opvangen, maar mijn ruitje doet dat dan.
Ook eens gekeken in slow motion, en ik zie gewoon het ruitje buigen (samen met de topkuip) bij het rijden :+
 
Ik lees in dit forum vele topics over specifieke motoren en het valt me op dat bijna elk topic wel een item over het motorruitje/windscherm heeft. Het lijkt alsof we in onze auto's verwend zijn door het ontbreken van wind en turbulentie. Dit is geen verwijt, ik maak me er zelf ook schuldig aan, maar er worden nogal wat ruitjes uitgetest en er worden veel ervaringen op motor-forum geplaatst. Ik heb ook al vaak ruitjes gekocht, maar de perfecte ruit is moeilijk te vinden. Ik heb een naked bike gehad en er toch weer een klein ruitje op gezet. Werd het niet beter van. Op mijn vorige motor zat een verstelbare en verhoogde schuifpui. De ideale stand zat er niet tussen. Het laatste jaar liet ik de ruit maar in de laagste stand staan. Op mijn huidige motor zit een vast ruitje; ik heb besloten om het te accepteren zoals het is en ik moet eerlijk zeggen, het bevalt me prima. Rijwind hoort nou eenmaal bij het motorrijden. Vroeger hadden motoren ook geen ruitje (en mijn Benelli brommer had er ook geen ;)). Ervaren jullie het ook zo?
ik heb daar een hele andere oplossing voor ik lees het topic gewoon niet als er vragen over ruitjes gesteld worden. aangezien iedereen anders is kan je er normaal toch geen zinnig advies over geven en dus bespaar ik mij de moeite om die topics te lezen.
 
ik heb daar een hele andere oplossing voor ik lees het topic gewoon niet als er vragen over ruitjes gesteld worden. aangezien iedereen anders is kan je er normaal toch geen zinnig advies over geven en dus bespaar ik mij de moeite om die topics te lezen.
Kijk, dit soort posts, daar antwoord ik dus niet op :+
 
Je hebt rijwind en turbulentie, daar zit toch wel een verschil tussen.

Mijn Varadero heeft er ook last van, ligt aan de bouw van de motor, zit nu een verhoogde ruit met vario schermpje op, helpt wel iets, maar perfect wordt het nooit.
 
Die schuifpui rijders met handvat/ zadel verwarming,tractie controle,ABS ,elec cruise controle en andere hulpjes aan boord ,Bluetooth met je telefoon in je helm ,ik hoop nooit zo te worden maar als zij het prettig vinden dan moeten zij het vooral doen.

Zolang iedereen maar happy is op de motor
 
Ik had laatst een motor mee zonder ruitje (en zonder kuip, en zonder handvatverwarming, en zonder onderkuip om de benen warm te houden) ... man, dan merk je pas hoe verwend je bent :P

Doe mij maar een ruitje, wel verstelbaar dan, al is het maar tussen winter- en zomerstand.
 
Die schuifpui rijders met handvat/ zadel verwarming,tractie controle,ABS ,elec cruise controle en andere hulpjes aan boord ,Bluetooth met je telefoon in je helm ,ik hoop nooit zo te worden maar als zij het prettig vinden dan moeten zij het vooral doen.
Ik kan bij alles een vinkje zetten, dus behoor voor de volle 100% tot die groep. Maar zoals je het formuleert is er blijkbaar wat mis mee. Wat bedoel je met "zoals zij" dan? Wat hebben "wij" comfort-rijders met elkaar gemeen waar je hoopt niet op te gaan lijken?

Zolang iedereen maar happy is op de motor
:^
 
Ik ben door de rijwind ooit naar achteren geschoven op de buddy. (Soort van bijna er af waaien zeg maar) toen er toch maar een klein ruitje opgezet, om de winddruk wat te verminderen. Het gebeurde overigens wel bij zeg maar minder legale snelheden. :+
 
Ik kan bij alles een vinkje zetten, dus behoor voor de volle 100% tot die groep. Maar zoals je het formuleert is er blijkbaar wat mis mee. Wat bedoel je met "zoals zij" dan? Wat hebben "wij" comfort-rijders met elkaar gemeen waar je hoopt niet op te gaan lijken?

Wij zijn niet stoeahhh :P

Cruise control en verwarmd zadel heb ik niet, maar vooral CC staat wel op mijn wensenlijstje!
 
Het ligt er net aan waarvoor je de motor gebruikt. Ben je mooi weer rijder, is op je motor stappen een keuze en mijd je snelwegen, dan is een ruitje niet nodig. Voor mij geldt dat allemaal niet en is een ruitje, net als beenschild en handvatverwarming, een voorwaarde. Ik ben er blij mee, vooral als het koud is en/of regent, maar ook in het muggen- en vliegenseizoen. Alles wat op de ruit zit, had anders op mijn vizier of in mijn mond gezeten. Bah!
 
Laatst bewerkt:
Het is net zo gewoon geworden als een auto met een radio, electrische ramen, stuurbekrachtiging en airco. Ik zou ook graag een auto rijden zonder al deze dingen maar dan mag ik onderhand nergens een grote stad meer in...
 
hebbie wel es 290 gereden zonder ruitje?
287 dus net 3 te kort. Hard is het wel, toch is het te doen, had geen last van m’n nek
Heel eventjes 245 met de Vmax. Zeer oncomfortabel. :Y
Dan heb jij dus wel een nek?
Die schuifpui rijders met handvat/ zadel verwarming,tractie controle,ABS ,elec cruise controle en andere hulpjes aan boord ,Bluetooth met je telefoon in je helm ,ik hoop nooit zo te worden maar als zij het prettig vinden dan moeten zij het vooral doen.
Zolang iedereen maar happy is op de motor
Ik had ook nooit gedacht zo’n homo te zijn maar kijk naar mij nu, pui’tje ervoor, handvatverwarming, cruisecontrol, Bluetooth, navi en ook nog een verwarmd zadel onder constructie. Het kan verkeren hè? Maar ondanks dat denk ik dat ik er wel mee wegkom.
 
Herkenbaar. Mijn ouwe pa heeft net zijn laatste motor gekocht en daar zat een volstrekt verkeerd passend Puig windschermpje op. Hij reed vroeger op een politie achtige Harley met zo'n megascherm, dat had zin. Maar nu heb ik hem overtuigd om dat Puig ding er af te halen, en blijkt dat het aanzienlijk rustiger rijdt zonder. Dat zou de vorige eigenaar toch ook gemerkt moeten hebben...? Een verkeerd schermpje doet meer slecht dan goed, en dan heb je ook nog de modellen die de wegligging verkeerd beïnvloeden.

Als ik ooit (weer) echt vaak en veel kilometers ga vreten koop ik een motor die af fabriek is uitgerust met een topkuip, daar kun je gewoon niet tegenop met een stapel universele schermpjes en deflectors. O ja, en je zit minder voor lul, want sommige van die aftermarket schermpjes... :r
 
Ik heb ook zo’n Flip up gevalletje, ziet er ook niet uit....en ook beetje ‘ouwelullen’ ding, trouwens ik ben ook een ouwelul. Maar vind hem best zijn werk doen en daar ging het mij om....dus meer uit de wind. Ik mis alleen nu een automaat......:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan