(Vraag) Verkoop zakelijke motor

DvanV

MF'er
15 apr 2018
160
41
Utrecht
Hi allemaal. Ik kom niet helemaal uit hoe het precies zit met de zakelijke procedures omtrent verkoop bedrijfsmotor. Misschien zijn het lastige vragen, ik kon de juiste antwoorden niet vinden in de zoekfunctie.

Een BV heeft in 2017 een nieuwe motor gekocht bij de dealer, de BTW uiteraard teruggevraagd. Nu wil ik hem inruilen voor een andere motor bij dezelfde dealer, echter vind ik dat zij te laag bieden voor mijn huidige motor.

Als ik deze motor nu elders probeer te verkopen, waar moet ik dan rekening mee houden?

1. Hoe werkt het met de BTW bij verkoop aan andere zaak OF particulier?

2. Zijn er regels omtrent een minimumprijs als ik hem aan mijn eigen andere BV verkoop?

Ik vraag me dus af of verkoop moeilijker wordt omdat het een BTW motor is.
 
het is redelijk simpel de BV verkoopt hem met een BTW rekening aan iemand anders (wie maakt niet uit). als die ander ook een bedrijf is kan die de BTW weer terug vragen en de BTW die op de rekening van de BV binnenkomt bij verkoop mag weer gezellig naar de overheid. maar als het goed is heb je een boekhouder of accountant die je dat allemaal prima uit kan leggen. hoe dat met eigen BV's onderling zit weet ik niet maar dat kan je accountant je vast ook wel uitleggen.
 
het is redelijk simpel de BV verkoopt hem met een BTW rekening aan iemand anders (wie maakt niet uit). als die ander ook een bedrijf is kan die de BTW weer terug vragen en de BTW die op de rekening van de BV binnenkomt bij verkoop mag weer gezellig naar de overheid. maar als het goed is heb je een boekhouder of accountant die je dat allemaal prima uit kan leggen. hoe dat met eigen BV's onderling zit weet ik niet maar dat kan je accountant je vast ook wel uitleggen.

Bedankt voor je reactie, too. Dus als ik bijvoorbeeld €7000 voor de motor wil, moet ik een factuur opmaken en BTW erbij rekenen. Bij een particulier zal ik iets met de prijs moeten spelen anders krijgen ze hem (waarschijnlijk) privé goedkoper. Plus ze hebben natuurlijk standaard kopersrechten, zoals teruggave enz.

Wellicht moet ik dan bij verschillende dealers langs shoppen voor het beste aanbod, maar ik zal hem ook op marktplaats (of hier) als BTW-motor zetten.
 
waarschijnlijk verwacht je gewoon een te hoge prijs en je kan waarschijnlijk ook nog met een naheffing van de belasting rekening houden. want bij aanschaf heb je waarschijnlijk investeringsaftrek aangevraagd en gekregen en zo snel mag je een motor niet afschrijven dus je zal een stuk van die aftrek moeten terug betalen aan vadertje staat.
en als je een realischte schatting wilt hebben kijk wat de motor 2de hands opbrengt bij particulieren en trek daar de BTW van af (die heb je namelijk niet betaald) en als je hem bij een dealer kwijt wilt trek er dan nog wat af want de dealer wil ook winst maken en zal ook BTW moeten bereken bij verkoop en nog steeds concurrerend moeten zijn als hij er niet mee wil blijven zitten.
 
Ik was er niet van op de hoogte dat er een termijn voor de KIA regeling bestond, ik zal proberen daar meer informatie over te zoeken.

De (oorspronkelijke) dealer bood € 5000 voor een motor welke op marktplaats voor € 8000 staat.
 
Laatst bewerkt:
1 dat hij op marktplaats voor 8000 euro staat wil niet zeggen dat dat ook een redelijke prijs is dat is het begin van de onderhandelingen.
2 als de dealer 5000 bied (ik neem aan ex BTW) dan heeft hij na belastingen en kosten al een minimale verkoop prijs 6500 in gedachten en dat is nog zonder winst en risico dekking. dus voor een realistische verkoopprijs zou ik dan al uit gaan 7000-7500 verkoop. en dan zitten we niet al te ver af van de vraagprijs op marktplaats.
 
1 dat hij op marktplaats voor 8000 euro staat wil niet zeggen dat dat ook een redelijke prijs is dat is het begin van de onderhandelingen.
2 als de dealer 5000 bied (ik neem aan ex BTW) dan heeft hij na belastingen en kosten al een minimale verkoop prijs 6500 in gedachten en dat is nog zonder winst en risico dekking. dus voor een realistische verkoopprijs zou ik dan al uit gaan 7000-7500 verkoop. en dan zitten we niet al te ver af van de vraagprijs op marktplaats.

Ik ben je dankbaar voor je vorige antwoorden, maar ik was niet op zoek naar hulp met berekeningen. Dat is ook lastig aangezien je niet kan inschatten wat de waarde van mijn motor is.

Mijn vragen gaan over de belastingregels en wetgeving omtrent het verkopen van een zakelijke motor, ik verwacht dat er meerdere MF'ers zijn die (ooit) een zakelijke motor hebben gekocht, het is immers een vrij aantrekkelijke mogelijkheid.

Waar ik nu nog mee zit zijn de voorwaarden omtrent een "minimumprijs" bij het verkopen aan een andere BV. Ook vraag ik me nog af wat je bedoelt me een "te snelle afschrijving," volgens mij gaat dat per boekjaar en is dat afhankelijk van de totale omzet, of het investeringsbedrag (in het geval van de KIA.) Misschien dat er nog iemand is die er ervaring mee heeft.
 
Waar ik nu nog mee zit zijn de voorwaarden omtrent een "minimumprijs" bij het verkopen aan een andere BV. Ook vraag ik me nog af wat je bedoelt me een "te snelle afschrijving," volgens mij gaat dat per boekjaar en is dat afhankelijk van de totale omzet, of het investeringsbedrag (in het geval van de KIA.) Misschien dat er nog iemand is die er ervaring mee heeft.

Wat betreft een minimumprijs: Als je de motor verkoopt aan een andere B.V. (van jezelf) moet het een marktconforme prijs zijn. Het is niet toegestaan om bijvoorbeeld een motor met aanschafprijs van 10.000 netto in B.V. 1 na 1 jaar voor 1.000 aan B.V. 2 te verkopen, om zo een groot boekverlies te creëren in B.V. 1.

Wat betreft een te snelle afschrijving: wij houden 5 jaar aan met afschrijvingen voor voertuigen. Dit is volgens mij conform de gestelde richtlijnen.
 
Wat betreft een minimumprijs: Als je de motor verkoopt aan een andere B.V. (van jezelf) moet het een marktconforme prijs zijn. Het is niet toegestaan om bijvoorbeeld een motor met aanschafprijs van 10.000 netto in B.V. 1 na 1 jaar voor 1.000 aan B.V. 2 te verkopen, om zo een groot boekverlies te creëren in B.V. 1.

Wat betreft een te snelle afschrijving: wij houden 5 jaar aan met afschrijvingen voor voertuigen. Dit is volgens mij conform de gestelde richtlijnen.

Klopt inderdaad, je mag per jaar maximaal 20% afschrijven op de aanschafkosten, dat schiet me nu weer te binnen.

De marktconforme prijs is nog erg hoog, gezien bij verschillende handelaren en handelswebsites. Met € 8000,- (incl. btw) zou ik de goedkoopste zijn.

Als ik wil ruilen op een (licht)gebruikte, zal ik dan ook voordeel hebben er eentje proberen te vinden welke alleen zakelijk eigendom is geweest?
 
Tenzij je begiined ondernemer bent, dan mag je de 1e 3 jaar willekeurig afschrijven. Maar als je bv een restwaarde van 1000 had aangehouden en je verkoopt 'm voor 3000 dan moet je wel een positief resultaat boeken
 
Als ik wil ruilen op een (licht)gebruikte, zal ik dan ook voordeel hebben er eentje proberen te vinden welke alleen zakelijk eigendom is geweest?
Je kunt toch zelf je voordeel uitrekenen? Als je maar zorgt dat je een BTW factuur krijgt.

Goedbedoeld advies: neem een boekhouder in de arm. Die had zichzelf al terugverdiend als hij de KIA had toegepast op je vorige aanschaf.
 
Je kunt toch zelf je voordeel uitrekenen? Als je maar zorgt dat je een BTW factuur krijgt.

Goedbedoeld advies: neem een boekhouder in de arm. Die had zichzelf al terugverdiend als hij de KIA had toegepast op je vorige aanschaf.

Bedankt voor je advies; wij hebben inderdaad een goede accountant. Bij de aankoop van de eerste motor heeft hij ook snel geadviseerd. Echter ben ik veel van wat ik destijds geleerd heb weer vergeten. De KIA heeft hij toegepast, zou niet zeggen dat hij zichzelf daarmee terugverdiend heeft.. :-)

Ik had verwacht dat het wat makkelijker zou zijn om dit zelf uit te vogelen, maar zelfs met een goed uur Google-n is het nog steeds lastig. De antwoorden tot nu toe doen bij mij ook veel bellen rinkelen, het is soms een geheugen opfrissertje. Ik ben dan ook erg dankbaar voor de goede reacties van mensen met ervaring.

Niet dat het iemand wat uit zou moeten maken, maar in de afgelopen 5 jaar dat de BV's bestaan zijn wij vooral heel erg bezig geweest met werk verzetten en uitgroeien en hebben wij geen tijd besteed aan persoonlijke voordeeltjes enz. Alle winst wordt grotendeels weer terug geïnvesteerd, met name in onze werknemers. De (bedrijfs)motor is de enige uitzondering tot heden die ik mijzelf gun.

Je moet idd BTW berekenen, er zit echter ook BPM op en daarover hoef je geen BTW te rekenen.

Hier kan je berekenen wat je rest BPM is.
Bereken de BPM bij doorverkoop | VWE



Ja, je moet moet altijd als deze niet aan een vreemde wordt verkocht, dus ook bij een broer, zus of kind etc., aantonen dat de verkoop op basis van een marktconforme prijs heeft plaatsgevonden.

De verkoop is niet moeilijker alleen moet je een paar dingen wel goed regelen.

Bedankt voor de BPM calculator, dat is handig en is duidelijk nu. Doorverkoop moet marktconform zijn, de afschrijving in acht nemend is me ook weer helder.


Het enige wat me nog niet helemaal helder is, is wat het voordeel is om bij een dealer een tweedehands motor te kopen welke Zakelijk eigendom t.o.v. Particulier eigendom is geweest.
 
Het enige wat me nog niet helemaal helder is, is wat het voordeel is om bij een dealer een tweedehands motor te kopen welke Zakelijk eigendom t.o.v. Particulier eigendom is geweest.
Voor een particulier maakt het 0,0 verschil, die kan toch geen btw terugvorderen

Voor een bedrijf is aanschaf van een btw-motor (of auto) gunstiger omdat die de btw terug kunnen vorderen. Op een marge-motor/auto zit geen/minder btw.

Een zakelijk voertuig dat aan een particulier wordt verkocht wordt automatisch marge-voertuig. Van een marge-voertuig weer een btw-voertuig maken is over het algemeen financieel ongunstig. Dus met een btw motor/auto kun je alle kanten op, marge eigenlijk alleen particulier. Maar aangezien het overgrote deel van de motoren particulier zijn is dat niet zo'n handicap. Een bedrijfsbus op marge-regeling is voor de handel wel een stuk minder interessant dan een btw-bus, immers bussies zijn vooral zakelijk in trek.
 
Voor een particulier maakt het 0,0 verschil, die kan toch geen btw terugvorderen

Voor een bedrijf is aanschaf van een btw-motor (of auto) gunstiger omdat die de btw terug kunnen vorderen. Op een marge-motor/auto zit geen/minder btw.

Een zakelijk voertuig dat aan een particulier wordt verkocht wordt automatisch marge-voertuig. Van een marge-voertuig weer een btw-voertuig maken is over het algemeen financieel ongunstig. Dus met een btw motor/auto kun je alle kanten op, marge eigenlijk alleen particulier. Maar aangezien het overgrote deel van de motoren particulier zijn is dat niet zo'n handicap. Een bedrijfsbus op marge-regeling is voor de handel wel een stuk minder interessant dan een btw-bus, immers bussies zijn vooral zakelijk in trek.

Bedankt voor je antwoord, ook dit is me helder nu. De dealer rekent geen btw op zijn marge motoren, alleen op de BTW motoren. Dat maakt voor particulieren geen verschil, voor bedrijven uiteraard wel.

Voor mij is wat betreft alles opgelost, nu alleen nog zoeken naar de juiste deal! Nogmaals iedereen bedankt voor de antwoorden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan