Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Vraag koplamp

BimmerFan-_-

MF'er
Lid geworden
30 aug 2020
Berichten
31
Waarderingsscore
5
Hallo iedereen!

Op het gebied van electra ben ik best wel een leek en heb nu een vraag.

De oude koplamp van mijn motor heb ik gedemonteerd en wilde nu graag een andere koplamp monteren, alleen nu heb ik een probleem. Het groot licht en het dimlicht zaten in de koplamp zelf aan elkaar verbonden waardoor hij met 3 draden aangesloten kon worden, deze kon ook gewoon nog geschakeld worden tussen groot en dim. In de andere koplamp die ik nu dus wil monteren wordt de lamp in het midden aangesloten dmv deze 3 draden, net als de oude. Ook zitten er nog 2 extra draden bij die naar mijn weten het dimlicht inschakelen. Hoe kan ik dit nu monteren? Moet ik iets doorverbinden of kan ik alleen maar het grote licht in het midden gebruiken?

Alvast bedankt voor de reacties.
 

Bijlagen

  • IMG_9923.webp
    153,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_9925.webp
    211,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_9926.webp
    70,2 KB · Weergaven: 0
De lamp in het midden is een H4 lamp, driepolige stekker.
1 massa
1 12v dimlicht
1 12v grootlicht

De onderste lamp is een 5w steek als het goed is, via parkeer schakelaar of contact 12v verkrijgen.

Weet niet hoe de oude situatie aangesloten was? Anders is het eenvoudig te controleren welke draad wat is met een multimeter.

Parkeerlicht: waar meet je wat > naar kleine lampje en andere aan massa
Dimlicht: als het goed is de linker poot van de lamp als de ene pot horizontaal aan bovenzijde zit.
Grootlicht was bovenste dacht ik en massa de rechter.
 
De lamp in het midden is een H4 lamp, driepolige stekker.
1 massa
1 12v dimlicht
1 12v grootlicht
Het kan ook anders: (zie oa Daihatsu)

1 12v plus op de lampvoet
1 geschakelde massa dimlicht
1 geschakelde massa grootlicht

Een voordeel dat ik kan bedenken is
dat de tijd (milliseconde) voor schakelen Grootlicht/dimlicht kleiner is. ( De afgelegde weg naar massa is korter. Er staat immers al spanning op de gloeidraad zelf)
Geen storing mogelijk op massa (carrosserie) aansluiting
Geen noodzaak om een massa (carrosserie) te maken. Zeker handig met al die kunststof behuizingen.
De mogelijkheid om (eenvoudige manier) een controle functie te maken of een lamp defect is.