volgeladen bewaren?

Dr1v3r 7

2 wheels 4 ever!
1 feb 2016
2.906
4.404
ergens in NL
beste stekker rijders.

ik hoop dat iemand met veel kennis van lithium accu pack's me kan helpen want heb een vraagje: als je elektrische motor 7-10 dagen volgeladen weggezet is, kan dit dan kwaad voor de accu?

ik zoek advies van iemand die echt verstand van deze type accu pack's heeft.
bovengenoemde blijkt nu het geval te zijn bij de door mij bestelde E-broh Bravo...

en lang verhaal kort: ik vertrouw het zaakje niet zo, omdat ik gehoord heb dat dit funest is voor je accu pack.
maar als het geen kwaad kan, heb ik me voor niks zorgen gemaakt...

wie weet raad?
alvast bedankt
 
Een lithium accu 100% volladen is niet zo goed, en leeg laten lopen tot 0% heel slecht. Een beetje fatsoenlijk BMS zorgt ervoor dat een accu nooit helemaal leeg getrokken wordt en ook niet 100% vollaadt. Als het metertje "100%" zegt is het in werkelijkheid minder.
Voor het gedurende een lange tijd bewaren is een halfvolle accu het beste, maar dan heb je het over maanden/jaren. Voor een paar dagen zou ik me er absoluut niet druk over maken.
 
Er zijn best veel factoren die invloed hebben op het conserveren van je accupack. Extern (temperatuur met name), intern (type cellen, BMS instellingen) en gebruik (laadcycli, SoC, etc,). Het meest funest voor accupacks van elektrische motoren is gebruik bij en (langdurig) opslag bij hoge temperaturen en (langdurig) diepontladen. Dat beschadigd de accucellen.

Daarna komt ‘overcharging’, ofwel (inderdaad) de motor 100% opladen en dan langdurig opslaan en/of continue aangesloten houden. Met langdurig wordt meestal langer dan 30 dagen bedoeld. Echter zijn de geleerden (fabrikanten in dit geval), het hier toch nog niet helemaal over eens. Zero adviseert om bij lange termijn stalling een SoC van ~60% aan te houden. Maar RGNT adviseert dan weer na elke rit altijd tot 100% te laden. Zelf hou ik, voor zowel de RGNT als Zero als de Kia een SoC van 60-80% aan, ongeacht de condities. En laad tot 100% als ik weet dat ik een lange rit moet maken. Alle drie hebben nog een accu in hele goede conditie..

Persoonlijk denk ik dat die 7-10 dagen op 100% niet gelijk funest zijn, als de lader maar niet continue aangesloten is geweest en de BMS er een beetje mee om kan gaan (dat kan ik lastig inschatten van een E-Broh). Maar als de motor die paar dagen met 100% SoC in een koel warehouse heeft gestaan zonder aan de lader te staan, is er absoluut geen reden om slecht te slapen.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad niet druk om maken zeker niet een paar dagen 100% waarvan niet eens duidelijk is of dat in de accu zelf echt 100% is, meestal niet door BMS.

Leeg is veel slechter, maar herhaling van zetten, het staat hier boven allemaal al ;)
 
dank allen voor de reacties.
was eerst wel wat ongerust, maar deze info is wat ik nodig had, dank daarvoor! :t

en heb zodoende de motor vandaag opgehaald *O*
de motorloze tijd is voor mij voorbij! :]
 
dank allen voor de reacties.
was eerst wel wat ongerust, maar deze info is wat ik nodig had, dank daarvoor! :t

en heb zodoende de motor vandaag opgehaald *O*
de motorloze tijd is voor mij voorbij! :]
Gefeliciteerd. Heb je een foto? En ik ben erg benieuwd naar je ervaring, hou ons op de hoogte!
 
Best dat je een Lithium accu gebruikt tussen 20 en 80% state of charge...

bij langere stilstand is 60 a 70% aangeraden.
 
Ja op 100% bewaren is niet ideaal. Maar goed, moet je je indenken; je laadt hem toevallig helemaal op, en daarna heb je 2 weken sneeuw.. JE trekt hem niet ff leeg, het is echt niet zo dat dat je accu erg gaat degraderen.

op een bokje zetten en dan de gashendel half open is ook niet ideaal (verbruikt zo weinig dat hij weken mag draaien denk ik) _O-

Ik heb dat in elk geval wel vaker gehad met mijn Sparta Ion E-speed en mijn Stromer ST2, niks nadeligs van te merken. Wat inderdaad meer funest is, is structureel diep ontladen, elke keer naar 100% laden en hoge temperaturen! (vooral hoge temperaturen bi j opladen/snelladen)

Mijn SR 2014 heeft een feature die ik kan waarderen, de onboard lader laadt hem niet verder dan 82-84%.. Ik vind het wel fijn, zo kan ik hem gewoon laten laden op werk, zonder dat de accu elke keer 100% is als ik hem vergeet. Ik heb nog een externe lader waarmee ik hem thuis zo nu en dan naar 100% laad voor de cellen te balanceren :)

Waar een accu ook snel mee slijt overigens; meer dan 70% batterij per rit gebruiken, dat heb ik bij mijn Stromer accu ook gedaan, dan slijt hij enorm snel. Beter is max 30% per rit ofzo (kan natuurlijk niet anders als je WW afstand langer is, of als je gaat touren - maar dat touren is meestal niet een dagelijkse bezigheid natuurlijk). Met mijn Stromer zag ik de SOH (state of health) van de accu daarmee heel hard onderuit glijden... (die accu is inmiddels ook al weer bijna 10 jaar oud, dus gek was het niet)
 
Terug
Bovenaan Onderaan