VMM's zijspanperikelen

Ik weet nog dat ik destijds bij de proefrit ook dik onder de indruk was van mijn Sabre met span. Ik heb er heel veel plezier van gehad, en dat span rijdt nog steeds. Ik weet niet meer of de teller aandrijving op voorwiel op blok zat. Dashboards zijn natuurlijk al wel dik dertig jaar oud, dat houd een keer op. Wat zit er voor achterwiel in? Ik reed eerst origineel, daarna een afgedraaide Goldwing velg met een eendeband. Dat is ook niet ideaal. Een speedsterband op de ori achtervelg daarna en dat gaat super. Bij een Sabre 1100 is een kleiner achterwiel overbodig omdat hij enorm sterk is.

Veel plezier en succes met de opwaardering.
Het zijn alleen de tellers die het niet doen,kilometerteller/snelheidsmeter is wel handig om te hebben,toerenteller maakt me niet uit.Het middengedeelte met oliedruk-,grootlicht- en neutraallampje plus de temperatuurmeter,tankmeter en versnellingsindicator doen het wel.
Achtervelg is ook eigenbouw van de vorige eigenaar,is een losse ring die veel in de landbouw gebruikt wordt,daar heeft hij de naaf van het originele achterwiel met daar een bus omheen gelast bij gebruikt en dat met elkaar verbonden door spaken ertussen te lassen.
Qua toeren valt het mij wel mee,bij 100 in de 6/OD loopt ie mooi rustig en bij 120/130 doe je 'm ook nog niet echt zeer.
 
Laatst bewerkt:
M'n topic maar eens afgestofd,kan helaas nog niet echt aan m'n span werken,maar wel alvast wat info aan de ervaren sleutelaars hier vragen O-)

De remmerij van m'n span valt onder eng door enige gebrek aan remkracht en ik ben benieuwd wat eraan te verbeteren is,hier zoals het nu is:

360.jpg


Van wat ik weet van de vorige eigenaar en bouwer van dit span,is de remschijf van een golf die is afgedraaid zodat de remklauwen van een gsx erop passen.
 
Andere (staalomvlochten)remleidingen erop, remvloeistof verversen en gesinterde blokken erin. En dan nog eens proefrijden. Oja, eerst ook de klauwen schoonmaken en zorgen dat de zuigers piekfijn lopen.
 
Andere (staalomvlochten)remleidingen erop, remvloeistof verversen en gesinterde blokken erin. En dan nog eens proefrijden. Oja, eerst ook de klauwen schoonmaken en zorgen dat de zuigers piekfijn lopen.
Dat zijn dingen die ik sowieso wil gaan doen als het span bij mij thuis staat,hoop dat het wat resultaat geeft,houdt niet over nu.
 
De schijf is niet erg groot natuurlijk, maar met twee klauwen zou je toch wel tot stilstand moeten kunnen komen. Anders wordt het een verbouwing naar een beste auto(sport)klauw
 
De schijf is niet erg groot natuurlijk, maar met twee klauwen zou je toch wel tot stilstand moeten kunnen komen. Anders wordt het een verbouwing naar een beste auto(sport)klauw
Zit ik me idd af te vragen,de naaf is van een golf,waarom dan niet de schijf en remklauw van een golf gebruiken,vraag me alleen af of die te bedienen is zonder bekrachtiging zoals bij een auto.
 
Ja die is gewoon te bedienen, echte auto's hebben ook geen rembekrachtiging en speel je met de remkracht door je remcilinder te verkleinen of te vergroten, alleen zou ik dan geen golf klauw nemen maar bv een willwood ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Ok,er zijn dus een paar mogelijkheden,eerst beginnen met verse vloeistof,goede leidingen en blokken,als dat niet genoeg helpt,zal ik verder moeten kijken.
 
Ik zou beginnen met knijpen. Een GSX remt met dezelfde klauen ook de klinkers uit de straat, aan de klauwen kan het niet liggen.
Knijp je in hout zonder effect, dan is de rempomp waarchijnlijk te groot. Knijp je hem tegen het handvat? Dan is de rempomp misschien te klein, maar zou ik eerst gaan voelen of je de rubberen leidingen voelt uitzetten. Ik zie zo flinke lengtes rubber en het lijkt nog een grote diameter ook. Ik gok dat als je dat naar motorfietsen standaard brengt je al veel beter remt. Vervangen door staal omvlochten is dan waarschijnlijk het aantrekkelijkst.
Maar ik zou eerst onderzoeken en dan pas spullen gaan kopen. Als de pomp te klein is kan je ook nog een klauw afkoppelen.
 
Als dat klauwen van een gsxr zijn, dan zijn t wel de achter remklauwen en die zijn op een sportfiets niet bepaald overbemeten.

Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar het lijken iig geen 4zuiger klauwen.
Komende zaterdag in hardenberg op de motormarkt kan je vast wel voor een paar tientjes een paar fatsoenlijke klauwen vinden. Gewoon elke willekeurige 4 zuiger klauw van een Honda yamaha of wat dan ook werken prima
 
Ik heb wat zitten foto-goegelen. Meeste gsx-en hebben de rem-slang-aansluiting recht boven de rem-zuiger.

Ik denk te hebben uitgevonden dat het voor-rem klauwen zijn van de oudere modelen gsx 1100 F. :Y



Dittes: http://www.rotana.dk/product-img/20160811_190909.jpg


Dan zou zoiets moeten passen: http://www.motorsloop.com/index.php?main_page=product_info&cPath=179_180_403&products_id=24601


En uiteraard nogmaals, wat halfleven zei. Eerst checken waar het niet deugt, als alleen de zuigers zijn vastgerot of als je blokken zwaar zijn verglaasd is dat ook niet wat. ;)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een obt gereden,remmen ging gelukkig,warm starten is een kriem en hij brult nu nog harder dan ie al deed,waarschijnlijk op een van de slechte stukken wat los of kapot getrild,bij thuiskomst niet meer naar gekeken,had een houten kont van heb ik jou daar en wilde alleen nog maar op de bank ploffen.
 
Vandaag een obt gereden,remmen ging gelukkig,warm starten is een kriem en hij brult nu nog harder dan ie al deed,waarschijnlijk op een van de slechte stukken wat los of kapot getrild,bij thuiskomst niet meer naar gekeken,had een houten kont van heb ik jou daar en wilde alleen nog maar op de bank ploffen.
obt? :?

;)

Wel weer apart dat de drie zijspannen apart waren geparkeerd. :X

En waren nog vijf personen van hier met zijspan ook op obt met een tweewieler. :Y
 
Kan je nog wat plaatjes posten van je remleidingen? Ik zit even terug te kijken, maar volgens mij zie ik meterslange rubberen leidingen.
 
Het is idd allemaal rubberen leidingen wat er voor op zit,wil ik sowieso vervangen voor staalomvlochten,wat er nu op zit zit er ook al een tijdje en dat is natuurlijk ook niet goed.
 
Wel weer apart dat de drie zijspannen apart waren geparkeerd. :X
Mijn "fout". Alle tweewielers stonden stijf tegen elkaar. Ik had geen zin in proppen en er was plek zat, dus ik ben "apart" gaan staan. De andere twee spannen vonden het blijkbaar een prima idee om er ook bij te komen. Waarschijnlijk met het zelfde idee. Of een geval van "slecht voorbeeld doet goed volgen". ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan