Vlotternaalden zzr1100 lekken na ultrasoon reinigen en revisie

Denisezzr1100

Rookie
Lid geworden
15 aug 2024
Berichten
5
Waarderingsscore
7
Locatie
Venlo
Ben er niet zeker van of het brandstofprobleem van mijn zzr1100 van 96 hier wel thuis hoort ......ik probeer het maar.....
De zzr1100 is van 1996 , heeft tot voor 2 jaar geleden 62.500 km probleemloos gedraaid , met alle juiste en tijdige onderhoud , dat spreekt .
In die zin verkeert de brommer eigenlijk ook in (bijna-)nieuwstaat ..............door 'n fors uit de klauwen gelopen verbouwing heeft de brommer meer dan 'n jaar absoluut stil gestaan (weliswaar binnen en droog) en toen het moment aangebroken was "om weer te gaan rijden ", was o.a. de accu dood. Niet vreemd . Oook niet vreemd was , dat hij alleen te starten bleek/was met volledig gesloten choke , waarbij de minste aanraking aan het gashandle maar ook het maar 'n ietsiepietsie terugduwen (Lees dus : openen v.d. choke) er voor zorgde dat íe af sloeg .
Daarop , na daarover uitvoerig overleg over gehad te hebben met 'n motorzaak die die zich nadrukkelijk bezighoudt met het ultrasoon reinigen en reviseren van allerhande merken en soorten carburateurs , het besluit genomen om voor veel geld de carb's door hem onder handen te laten nemen , incl. vernieuwing van alle o-ringen groot en klein , vlotternaalden etc. etc. Ze zagen er bij afhalen inderdaad indrukwekkend schoon uit , mogelijk nog wel "frisser" dan nieuw/af fabriek . Na montage bleek bij de startpoging dat de vlotterbakken van de 2 linkse carburateurs (in rijrichting gezien) overliepen , en niet zo 'n klein beetje ook.........Na telefonisch contact hierover met "de uitvoerder" liep het spoor al snel dood , omdat hij geen idee had wat dit zou kunnen veroorzaken.................reden waarom ik mij tot u wendt . Op zijn website - op slechts één na - alléén maar positieve revieuws , opmerkingen/commentaren . En die 'mindere" was niet ik ! Iemand die hier iets zinnigs over kan roepen ???
 
Beste mensen , dank voor jullie reacties !

Inmiddels heb ik de man (nogmaals) gebeld , en hem verteld dat ik mij nogal teleurgesteld voelde nadat ik 260,00 euri's bij hem had achtergelaten voor 'n kunstje wat ik zelf niet kan , waarbij het resultaat van dat kunstje was dat de brommer weliswaar weer starttte en zelfs "enigszins normaal" liep , maar dat zich daarbij het probleem van 2 overlopende vlotterbakken voordeed , hetgeen sinds 1996 niet was voorgekomen !
Ik heb hem nadrukkelijk gevraagd om nogmaals zeer kritisch naar de afstelling van de vlotterhoogtes te kijken , waarmee hij direkt instemde .
Hij heeft mij toegezegd om over enkele dagen mij 'n aantal dagen en tijdstippen voor te stellen waarop ik naar hem kan terugkomen met de carb's.
Vanuit Venlo is Weert niet de andere kant vd wereld , maar evengoed heb ik hier wel bij "uitgehouden" om dit bezoek aan hem te gieten in de vorm van "klaar terwijl u wacht". Immers , mijn boerenverstand zegt mij (en ik heb géén verstand van carburateurs !) dat het al dan niet afsluiten van/door vlotternaalden op 'n -naar mijn bescheiden mening- relatief simpele wijze zou zijn te moeten testen . Dat had ik voor mezelf al berenedeerd , maar ik wilde graag de mening horen van derden , inzake dit probleem . Zodra ik weer bij hem in Weert ben , zal ik hem dit idee en standpunt nadrukkelijk onder de aandacht brengen . Voor dit moment is het in ieder geval zo dat ik zijn (telefonische) toezegging heb
dat het gaat goedkomen . Ik heb daar vooralsnog ook wel vertrouwen in . Voor nu , nogmaals dank voor jullie reacties ; het heeft mij geïnspireerd om contact met hem op te nemen , de situatie nogmaals (nog wat beter) uit te leggen en mijn teleurstelling uit te spreken . Het lijkt er op dat het mogelijk alsnog goed gaat komen . Ik houd jullie op de hoogte ! groet uit Venlo , Ad
 
Is de tank wel een beetje schoon, zonder roest en met nieuwe benzine ? Anders sta je er volgende week weer.

Je kan natuurlijk ook zelf even die vlotter hoogte controleren als je toch steeds die carburateurs er op zet en af haalt.
 
Beste mensen , dank voor jullie reacties !

Inmiddels heb ik de man (nogmaals) gebeld , en hem verteld dat ik mij nogal teleurgesteld voelde nadat ik 260,00 euri's bij hem had achtergelaten voor 'n kunstje wat ik zelf niet kan , waarbij het resultaat van dat kunstje was dat de brommer weliswaar weer starttte en zelfs "enigszins normaal" liep , maar dat zich daarbij het probleem van 2 overlopende vlotterbakken voordeed , hetgeen sinds 1996 niet was voorgekomen !
Ik heb hem nadrukkelijk gevraagd om nogmaals zeer kritisch naar de afstelling van de vlotterhoogtes te kijken , waarmee hij direkt instemde .
Hij heeft mij toegezegd om over enkele dagen mij 'n aantal dagen en tijdstippen voor te stellen waarop ik naar hem kan terugkomen met de carb's.
Vanuit Venlo is Weert niet de andere kant vd wereld , maar evengoed heb ik hier wel bij "uitgehouden" om dit bezoek aan hem te gieten in de vorm van "klaar terwijl u wacht". Immers , mijn boerenverstand zegt mij (en ik heb géén verstand van carburateurs !) dat het al dan niet afsluiten van/door vlotternaalden op 'n -naar mijn bescheiden mening- relatief simpele wijze zou zijn te moeten testen . Dat had ik voor mezelf al berenedeerd , maar ik wilde graag de mening horen van derden , inzake dit probleem . Zodra ik weer bij hem in Weert ben , zal ik hem dit idee en standpunt nadrukkelijk onder de aandacht brengen . Voor dit moment is het in ieder geval zo dat ik zijn (telefonische) toezegging heb
dat het gaat goedkomen . Ik heb daar vooralsnog ook wel vertrouwen in . Voor nu , nogmaals dank voor jullie reacties ; het heeft mij geïnspireerd om contact met hem op te nemen , de situatie nogmaals (nog wat beter) uit te leggen en mijn teleurstelling uit te spreken . Het lijkt er op dat het mogelijk alsnog goed gaat komen . Ik houd jullie op de hoogte ! groet uit Venlo , Ad
Wat een verhaal zeg. Ik hoop dat het goed komt.
 
Meesal kraan dicht rijden tot de vlotterbakken leeg raken,kraan open hopen dat de rommel mee spoelt,heb het met verschillende motoren mee gemaakt,soms tot 6x toe kraan open dicht,en als je dan op naar huis reed om die klote carburateurs toch maar te demonteren,stopten ze met lekken maar was de rit al verpest.
 
Ik ben niet zo goed met computers , d.w.w. ik kan typen (want heb ooit 'n typediploima behaald) , de Nederlandse taal ben ik redelijk machtig en kan daardoor mezelf goed uitdrukken en /of de woorden vinden om precies datgene uit te drukken wat ik bedoel - daar schort het allemaal niet aan . waar het bij mij wel aan schort is om zo'n voor mij redelijk gecompliceerde site te "overzien" , waar zit wat en vooral hoe dan ?? Anyway , ik doe m'n best en reageer bij deze dus op inOrbit : ja , de tank is brand en BRANDSCHOON !!! Hoe weet ik dat zo zeker ? Simpel . Om de carburateurs te kunnen (de)monteren moet de tank er af . Dus toen ik die toch in de hand had heb ik hem eerst boven 'n 'n hele grote trechter in 'n 25 ltr. jerrycan leeg geschud , vervolgens de benzinekraan gedemonteerd alsook de beide ingeschroefde benzinefilters om ook die kritisch te bekijken . Alles verkeert in absolute kraakschone nieuwstaat . Omdat ik beide filters heb verwijderd moet ik natuurlijk (2 verschillende) nieuwe o-ringetjes plaatsen en die heb ik hier liggen , met dank aan CMS . Tevens 'n benzinekraanrevisiesetje , omdat ik ook die uit elkaar heb geschroefd . Om de motor te kunnen starten heb ik 'n wagentje gemaakt met daarop 'n "mobiele benzinetank "met kraan en transparante leiding die ik strak in de bestaande benzineslang naar de benzinepomp kan drukken , lekvrij . Voor deze deels mislukte startmaneuver heb ik bewust NIET gekozen voor Euro 95 maar Aspen 4T benzine uit 'n nieuwe , ongeopende kan .
Zelf ga ik verder niets aan de carb's doen/prutsen . Ik ga er van uit dat ik de man kan overtuigen van het feit dat als 'n motor vanaf aanschaf - lees 1996- deze perikelen NOOIT heeft vertoond , maar voor het eerst wèl nadat hij daarmee 'n kunstje heeft gedaan , het wel 'ns zomaar zo zou kunnen zijn dat hij ergens 'n steekje heeft laten vallen . Of in dit geval dus eigenlijk 2 , carb 1=2 . Ik ben niet boos op hem , we zijn allemaal mensen en allemaal maken we (wel 'ns) fouten . Dat is in beginsel ook helemaal niet erg , zolang we er maar van leren . De 'leerschool"die ik heb doorlopen heeft mij vooral geleerd dat ik het meeste heb geleerd van "dingen" die (soms ook vreselijk) fout gingen . Niet zozeer van zaken die goed gingen .

Tot zo ver , groet Ad
 
Vrij vertaald naar:

Ik ben niet zo goed met computers, dat wil zeggen: ik kan typen, de Nederlandse taal ben ik redelijk machtig en kan daardoor mezelf uitdrukken en /of de woorden vinden om precies datgene uit te drukken wat ik bedoel - daar schort het allemaal niet aan. Waar het bij mij wel aan schort is om zo'n voor mij redelijk gecompliceerde site te overzien.

@InOrbit ja , de tank is schoon. Om de carburateurs te kunnen demonteren moet de tank er af. Dus toen ik die toch in de hand had heb ik hem eerst boven een hele grote trechter in een 25 liter jerrycan leeg geschud, vervolgens de benzinekraan gedemonteerd en de beide ingeschroefde benzinefilters om ook die kritisch te bekijken. Alles is netjes.
Omdat ik beide filters heb verwijderd moet ik natuurlijk (2 verschillende) nieuwe o-ringetjes plaatsen en die heb ik. Tevens een benzinekraan revisiesetje, omdat ik ook die uit elkaar heb geschroefd. Om de motor te kunnen starten heb ik een wagentje gemaakt met daarop een "mobiele benzinetank" met kraan en transparante leiding die ik strak in de bestaande benzineslang naar de benzinepomp kan drukken. Voor deze deels mislukte startpoging heb ik bewust gekozen voor Aspen 4T benzine uit een nieuwe, ongeopende kan.
Zelf ga ik verder niets aan de carburateurs doen/prutsen . Ik ga er van uit dat ik de man kan overtuigen van het feit dat als een motor vanaf 1996 deze perikelen nooit heeft vertoond, maar voor het eerst wèl nadat hij er aan gewerkt heeft, het kan zijn dat hij ergens een fout heeft gemaakt. Of in dit geval dus eigenlijk 2. Ik ben niet boos op hem, we zijn allemaal mensen en allemaal maken we fouten.

Tot zo ver , groet Ad

Ik kon het zo ook fatsoenlijk lezen.
 
Dus je hebt de carburateurs los aangeleverd om ultrasoon te laten reinigen?
Je hebt de vlotters niet getest alvorens te monteren, dat had je beter wel kunnen doen.
Er zal mogelijk wel iets in de aanvoerslang gezeten hebben of ergens anders.
Overigens niet zo heel moeilijk om ze even schoon te blazen omdat de naalden en zittingen nieuw zijn (lees, niet aangekoekt)
 
@ Raymond W : ja , heb de carbs van m'n motor "geschroefd" , verder niets daarvan gedemonteerd en zo als set naar hem gebracht. Na enige tijd weer bij hem opgehaald ,in 'n badhanddoek gewikkeld en 260,00 euri's afgetikt. Alles was vernieuwd . Uit je vraag destilleer ik dat ik de vlotters had moeten testen . Dat heb ik niet gedaan vanuit de aanname dat dat voor je gedaan wordt/is als je 'n paar honderd euri's achterlaat ....
Verder heeft hij mij ook niet verteld om dat te doen .....hoe dan ook : vanmiddag kreeg ik 'n appje van 'm dat ik a.s. zaterdag om 12.00 uur (weer) welkom ben bij hem , EN , zo schreef hij : we gaan het oplossen . Wordt vervolgd , ergens in de komende week ; groet , Ad
 
Als ik het LAAT doen ben ik ook 300 euro kwijt. Alleen de revisiesetjes zijn al zo rond de 4 tientjes, magtie er dan nog wat op verdienen???
Tuurlijk mag iemand wat verdienen.

Het was alleen even een ingeving dat ik het veel vind. Heb geen idee wat het normaal kost eerlijk gezegd. Ik doe het zelluf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan