Vliegwiel afdraaien

Tjokke84

Die hard MF'er
7 aug 2014
975
299
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het afdraaien van een vliegwiel en balanceren ervan?
Waar hebben jullie dit laten doen?

Auto heb ik het vaker gedaan, maar bij de motor nog nooit
 
Ja hallo. Daar ben ik dan.
Gehele motorfiets voelt soepeler aan. Stijgt en daalt net wat sneller in toeren. Als je tevens je tandwielverhouding aanpast is het helemaal feest. Niet dat de fiets sneller word maar een stuk meer actief en levendig. Overigens heb ik ze niet laten balanceren. Afgedraaid door https://www.thecustomfactory.nl/ in raamsdonkveer nabij breda
 
Laatst bewerkt:
Ja hallo. Daar ben ik dan.
Gehele motorfiets voelt soepeler aan. Stijgt en daalt net wat sneller in toeren. Als je tevens je tandwielverhouding aanpast is het helemaal feest. Niet dat de fiets sneller word maar een stuk meer actief en levendig. Overigens heb ik ze niet laten balanceren. Afgedraaid door https://www.thecustomfactory.nl/ in raamsdonkveer nabij breda

Mag ik vragen waarom je hem niet heb laten balanceren? Maar wordt hij dan te agressief/ gevoelig op de gashendel?
 
Ja hallo. Daar ben ik dan.
Gehele motorfiets voelt soepeler aan. Stijgt en daalt net wat sneller in toeren. Als je tevens je tandwielverhouding aanpast is het helemaal feest. Niet dat de fiets sneller word maar een stuk meer actief en levendig. Overigens heb ik ze niet laten balanceren. Afgedraaid door https://www.thecustomfactory.nl/ in raamsdonkveer nabij breda

Dat zal dan puur gevoelsmatig zijn, want met het lichter maken van je bewegende massa zou je juist souplesse in moeten leveren, dat is in ieder geval wel mijn ervaring altijd geweest
Dat de motor sneller reageert dat klopt dan weer wel, en het gebrek aan massa kun je heel goed compenseren met je koppeling, maar een F1 is alleen maar met heel veel koppeling van de plaats te krijgen, terwijl je een lompe diesel gewoon van de plaats krijgt door de koppeling op te laten komen
 
Zal vast gevoelsmatig zijn. Overigens heb ik het beste resultaat behaald met een andere kettingwiel/tandwielverhouding icm laten afstellen op een testbank bij tovami in Goes. De fiets reageert spot-on op het gas. Wellicht is het verschil tussen een v2 en een 4 cilinder net wat anders kwa gevoel na diverse aanpassingen. Oh ja, snelgas voegt ook ietwat toe aan het hele verhaal. En dan hebben we het nog niet gehad over progressieve veren wat ook het gedrag van de fiets merkbaar verbeterd. Maar we dwalen nu af denk ik 🤔. Alleen het vliegwiel afdraaien is leuk maar je went heel snel aan die aanpassing. Ik had wel het idee dat de vtr nu minder hard afremt op de motor, of dat een gevoelskwestie is weet ik niet. Balanceren.. de een doet het wel de ander niet. Ik koos ervoor om het niet te doen, ik geloof wel dat het goed zit. Zeker weten is meten.maar als het gaat om de motorfiets in de schermafbeelding van ts..Is die standaard niet snel zat?
 
Laatst bewerkt:
Zal vast gevoelsmatig zijn. Overigens heb ik het beste resultaat behaald met een andere kettingwiel/tandwielverhouding icm laten afstellen op een testbank bij tovami in Goes. De fiets reageert spot-on op het gas. Wellicht is het verschil tussen een v2 en een 4 cilinder net wat anders kwa gevoel na diverse aanpassingen. Oh ja, snelgas voegt ook ietwat toe aan het hele verhaal. En dan hebben we het nog niet gehad over progressieve veren wat ook het gedrag van de fiets merkbaar verbeterd. Maar we dwalen nu af denk ik 🤔. Alleen het vliegwiel afdraaien is leuk maar je went heel snel aan die aanpassing. Ik had wel het idee dat de vtr nu minder hard afremt op de motor, of dat een gevoelskwestie is weet ik niet. Balanceren.. de een doet het wel de ander niet. Ik koos ervoor om het niet te doen, ik geloof wel dat het goed zit. Zeker weten is meten.maar als het gaat om de motorfiets in de schermafbeelding van ts..Is die standaard niet snel zat?

Lol, dat is mijn straatfiets.
Ik ben met een motor bezig voor mijn RSV monster project en vroeg me af of het nu echt merkbaar is voor een RSV mille blokje (ook een V2)
 
In mijn Duc zit ook een afgedraaid vliegwiel. Ik vind het super, zeker voor een twin. De remwerking van de motor wordt minder en boel reageert sneller op het gas.

Wel zou ik het alleen doen als je toch al de boel open hebt liggen, je went er namelijk zo aan.
 
In mijn Duc zit ook een afgedraaid vliegwiel. Ik vind het super, zeker voor een twin. De remwerking van de motor wordt minder en boel reageert sneller op het gas.

Wel zou ik het alleen doen als je toch al de boel open hebt liggen, je went er namelijk zo aan.

Het ligt dadelijk toch open. Even neuzen hoeveel eraf kan.
 
Ik heb een afgedraaid vliegwiel op mijn cb450n caferacer(van 2815 naar 1825 gram) en op mijn hawk gt zat er ook 1.
Hij reageerde wat sneller op gas en gas los en ik vind het gewoon prettiger rijden.
Op mijn cb500 twin scrambler komt ook een lichter vliegwiel.
 
Dat zal dan puur gevoelsmatig zijn, want met het lichter maken van je bewegende massa zou je juist souplesse in moeten leveren, dat is in ieder geval wel mijn ervaring altijd geweest
Dat de motor sneller reageert dat klopt dan weer wel, en het gebrek aan massa kun je heel goed compenseren met je koppeling, maar een F1 is alleen maar met heel veel koppeling van de plaats te krijgen, terwijl je een lompe diesel gewoon van de plaats krijgt door de koppeling op te laten komen

Dat zeggen meerderen, maar het maakt een heel aardig verschil, ik heb het bij een auto gedaan, en dat was goed merkbaar, ook wordt er beweerd dat berg op of met meer gewicht in de auto het negatief uit pakt, dit is niet waar, het voertuig voelt een stuk levendiger aan.
 
Ja hallo. Daar ben ik dan.
Gehele motorfiets voelt soepeler aan. Stijgt en daalt net wat sneller in toeren. Als je tevens je tandwielverhouding aanpast is het helemaal feest. Niet dat de fiets sneller word maar een stuk meer actief en levendig. Overigens heb ik ze niet laten balanceren. Afgedraaid door https://www.thecustomfactory.nl/ in raamsdonkveer nabij breda

Zit die gast niet hier op MF? Roughneck?
 
Dat zeggen meerderen, maar het maakt een heel aardig verschil, ik heb het bij een auto gedaan, en dat was goed merkbaar, ook wordt er beweerd dat berg op of met meer gewicht in de auto het negatief uit pakt, dit is niet waar, het voertuig voelt een stuk levendiger aan.

Bij de auto heb ik het ook gedaan. Echter was het wel zo dat je bij constant rijden een zagende snelheid ervaart. Nu vroeg ik me af hoe dat het ervaren wordt bij een motorfiets.
 
Het is toch heel simpel, een vliegwiel zorgt voor een dempende werking tussen de tacten door, ga je dat afdraaien, verminder je de demping..
Ga er van uit dat een motor door de fabrikant wordt ontwikkeld en daarbij worden alle facetten meegenomen , waaronder ook de kosten, en een lichter vliegwiel betekend ook minder kosten....
Nu zorgt een vliegwiel niet alleen voor een soepelere motor, maar houdt ook de massa in beweging...
Wie had er vroeger gehoord van ingeslagen koppelingskorven.... nu lees ik dat steeds vaker....waarom en hoe ontstaat dat, of zou dat kunnen ontstaan....
TFSI motoren halen vaak al geen 200k meer zonder revisie....rara....
En ja in het begin merk je er niets van, maar geloof me, die massa zit er niet voor niets aan, daar hebben hele hordes aan zitten rekenen
 
Heb eens een alu vliegwiel op een Ducati tweeklepper gezet,maar na een paar weken er weer afgegooid.Met de originele een veel betere (soepeler) motorloop.
Het sneller in toeren klimmen merk je de eerste keren,maar daarna niet meer.
Kon ook in korte bochten een versnelling hoger rijden.
 
Het is toch heel simpel, een vliegwiel zorgt voor een dempende werking tussen de tacten door, ga je dat afdraaien, verminder je de demping..
Ga er van uit dat een motor door de fabrikant wordt ontwikkeld en daarbij worden alle facetten meegenomen , waaronder ook de kosten, en een lichter vliegwiel betekend ook minder kosten....
Nu zorgt een vliegwiel niet alleen voor een soepelere motor, maar houdt ook de massa in beweging...
Wie had er vroeger gehoord van ingeslagen koppelingskorven.... nu lees ik dat steeds vaker....waarom en hoe ontstaat dat, of zou dat kunnen ontstaan....
TFSI motoren halen vaak al geen 200k meer zonder revisie....rara....
En ja in het begin merk je er niets van, maar geloof me, die massa zit er niet voor niets aan, daar hebben hele hordes aan zitten rekenen

ik meen ook dat ik ergens had gelezen dat het afdraaien van het vliegwiel voor tractie problemen zorgt bij de rsv.
 
Het is toch heel simpel, een vliegwiel zorgt voor een dempende werking tussen de tacten door, ga je dat afdraaien, verminder je de demping..
Ga er van uit dat een motor door de fabrikant wordt ontwikkeld en daarbij worden alle facetten meegenomen , waaronder ook de kosten, en een lichter vliegwiel betekend ook minder kosten....
Nu zorgt een vliegwiel niet alleen voor een soepelere motor, maar houdt ook de massa in beweging...
Wie had er vroeger gehoord van ingeslagen koppelingskorven.... nu lees ik dat steeds vaker....waarom en hoe ontstaat dat, of zou dat kunnen ontstaan....
TFSI motoren halen vaak al geen 200k meer zonder revisie....rara....
En ja in het begin merk je er niets van, maar geloof me, die massa zit er niet voor niets aan, daar hebben hele hordes aan zitten rekenen

In theorie zijn theorie en praktijk gelijk...
 
Heb eens een alu vliegwiel op een Ducati tweeklepper gezet,maar na een paar weken er weer afgegooid.Met de originele een veel betere (soepeler) motorloop.
Het sneller in toeren klimmen merk je de eerste keren,maar daarna niet meer.
Kon ook in korte bochten een versnelling hoger rijden.

Met de supermotard schijnen sommigen zwaardere vliegwielen op de 500cc 2 takten te bouwen, om een constantere snelheid te behouden.

Het ligt er maar net aan waar je je voertuig voor gebruikt.
 
Het is toch heel simpel, een vliegwiel zorgt voor een dempende werking tussen de tacten door, ga je dat afdraaien, verminder je de demping..
Ga er van uit dat een motor door de fabrikant wordt ontwikkeld en daarbij worden alle facetten meegenomen , waaronder ook de kosten, en een lichter vliegwiel betekend ook minder kosten....
Nu zorgt een vliegwiel niet alleen voor een soepelere motor, maar houdt ook de massa in beweging...
Wie had er vroeger gehoord van ingeslagen koppelingskorven.... nu lees ik dat steeds vaker....waarom en hoe ontstaat dat, of zou dat kunnen ontstaan....
TFSI motoren halen vaak al geen 200k meer zonder revisie....rara....
En ja in het begin merk je er niets van, maar geloof me, die massa zit er niet voor niets aan, daar hebben hele hordes aan zitten rekenen

En dit is nou iets waar ik het niet mee eens ben, als dit waar was zouden er niet zo veel problemen zijn met auto's/motoren!

Hadden we het niet over olie zuipende TSFI motoren? En zo veel andere problemen met modellen auto's/motoren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan