Op donderdag 21 november 2002 22:58 schreef bcans het volgende:
Op donderdag 21 november 2002 13:00 schreef jkoehorst het volgende
Op woensdag 20 november 2002 18:51 schreef bcans het volgende:
- Die link heb ik gezien, Een modelbouwmotortje (elektro of 2-takt) moet meer
- teweeg kunnen brengen dan dat.
Gewoon proberen dus hahaha
Misschien maar wel ja, word vervolg op de injectie. Zal wel een apart geluid geven met een 2-takt er tussendoor .
Jij bent nog straffer, daar had ik niet aan gedacht,een extra twee takt motortje hahaha,Ik heb nog een BGX35CC methanol/nitro liggen van 9pk 8000 tr 1liter/10min
- Moet ik er alleen nog een goede propellor bij zien te vinden voor de juiste
- luchtsnelheid, wat kost een motortje+prop eigenlijk?
- Vergis je niet hoeveel vermogen een turbo vreet. Om 1,8bar (met een grote flow,
- reken maar eens uit hoeveel een motor ong. verpompt, heeel veel) te halen heb
- je echt veel vermogen nodig.
Ik spreek puur uit inersie van de turbine, het duurt langer om die tot een lager toerental te krijgen
+ Je bedoelt via de bewegingsenergie v/d turbo? Een turbo word zo licht mogelijk
+ gebouwd om hem zo snel mogelijk te laten reageren. Ik denk dat je er dan wel
+ een vliegwiel aan mag lassen.
Er hangt wel een electromotor aan die een paar honderd gram anker heeft!!
- En een diameter van 5 cm? Is eigenlijk geen vliegwiel.
- Hoeveel procent van het vermogen zou bij en normale
- turbo-auto verloren gaan in de turbo? Als het iets van 20% is praat je bij
- 100pk al over 20pk voor de aandrijving van de turbo. En dan heb je nog lang
- geen 1,8 bar vuldruk, eerder iets van 0,7 (redelijk standaard).
Kun je beter gaan experimenteren met perslucht in
+ een vaste tank. Zet je er een klein compressortje bij dat continu de tank
+ bijvult.
Wat dacht je van pure zuurstof die je normaal gebruikt voor te branden??
In combinatie met Lamda sensor en injectie om het verschil bij te werken!
Het is een HEEEEEEEL pak goedkoper denk ik dan NOS maar niet zo krachtig en heeft geen koelings-bijdrage aan de verbranding maar werkt wel met een koude motor.
- Zuurstof heb ik ook al eens aan gedacht toen ik nog een oude auto had, maar
- waar haal je zuurstof vandaan? Lijkt me best duur spul. En het probleem van de
- koeling lijkt me niet zo groot, een goede afstelling moet voldoende zijn.
- btw dat NOS-spul zal ook vast wel werken met koude motor maar ik denk niet dat
- je dat wilt (metallic-oliefabriek
).
+ Ik denk ook niet dat carburateurs zo fantastisch zullen reageren op zo'n
+ abrupte toename van luchtstroom, waardoor veel van de kortstondig hoge druk
+ met een verkeerd mengsel verbrand zal worden waardoor je weinig
+ vermogen zult krijgen, met injectie is dit beter te regelen (schakelaar +
+ druksensor o.i.d. om te weten hoeveel zuurstof je binnenkrijgt)
Daar zitten we weer met injectie te spelen ,we kunnen nog niet lopen en willen al springen.
- Injectie is in dit geval een leuke (en nuttige!) tussenstap
.
- Met een groter sproeiertje kunnen carbs meer benzine leveren dan je in je blok wil hebben, maar injectie is leuker .
Ik kan de tweede carburator een hele grote sproeier geven en alleen bij boost inschakelen
+ Moet in principe kunnen, maar dat zou ook in dezelfde carb goed te doen zijn,
+ kwestie van afstellen.
Ja maar dan kan ik geen verschil maken met een simpel schakelaartje.
- Da's waar. Dus lambda-sonde in je uitlaat boren en 2-naar-1 inlaatkanaal bouwen?
- Farnell is duur, schandalig duur zelfs. Je kunt nog beter zo'n sensor uit een
- sloopblok van een auto trekken, kost praktisch niets. Maar ja, waar heb je
- genoeg ruimte in de kop om dat ding in te boren?
Vandaag bestellen morgen om 9H geleverd vanuit engeland,das service wat je betaald, en ik heb altijd exotisch spul nodig wat je in de normale electronica zaak niet vindt, moet bestellen en dat 6 maanden op moet wachten!
+ Je hebt het wel snel ja, maar dan kun je beter bij de Conrad (ook postorder)
+ kijken. Is minder duur en hebben ook hele vreemde componenten. Bovendien hebben
+ ze een winkel in boekelo en dat is hier 15min. met de motor vandaan .
Ik heb een paar keer materiaal besteld bij conrad, het is nooit aan gekomen, daar mee kan ik niet werken hoor.
Het is nu 23h38, ik moet dadelijk 10 printen etsen,boren,bestukken,programeren.
Dit alles moet morgen voor 10h geleverd worden en in bedrijf gesteld worden dus dit wil zeggen,nachtje door.
Ik mis nog enkele onderdelen die ik bij farnell heb besteld daarstraks,morgen om 9h staat dat hier,er op solderen en ik kan gaan leveren.
Dit lukt nooit bij conrad.
Je moet weten dat het er hier zeer hektisch aan toe gaat:VB
Om 16H telefoon,"Dringend bla bla bla nodig,kun je dat ontwerpen voor mij?"
Wanneer moet je het hebben en hoeveel?
Morgen om 8h 10 stuks >>> ok afgesproken!
Ontwerpen in't klad van 16h tot 17h
Print tekenen op EDWIN maar met de hand,geen auto routers(yech ik haat die)
17h tot 23h
Printen etsen 23h tot 1h
Boren 1h tot 2h30
Bestukken 2h30 tot 5h00
Software schrijven 12K in visual basic 5h tot 7h
Testen en afwerken 7h tot 8h
Afleveren 10stuks om 8h15 stipt.
Rekening volgt.......$$$!
- Zoiets heb ik vorige week ook gehad, maar 12K software schrijven in 2 uur???
- Dat is 11,9K includen en 100 bytes zelf schrijven.
- Maar Conrad bedoelde ik ook voor thuis, op het werk heb ik de onderdelen ook
- liever via Farnell.
Je moet een push-pull systeem maken op ferriet, ijzer is te traag en de resonatie freq is te laag, je maar een standaart dc/dc omvormertje maar met veel wikkelingen op de secundaire, niks van aan trekken dat krijg ik wel klaar!
- Knap als je dat lukt, succes!
Ik heb ooit een tranqiliser gemaakt, 18cm lange vonk tussen de probes= 180.000 Volt maar heb hem nooit gebruikt hoor, te gevaarlijk.
+ Hoeveel stroom vrat dat? En was die vonk continu of werd het steeds weer
+ opgebouwd?
Het was een vonk die kortbij starte en dan naar de puntjes liep en stopte,bangelijk zicht maar ik ben te ver gegaan en de transfo is door geslagen.
Het verbruik zou ik niet weten, ik denk rond de 10amp
Het was bedoeld als afschrikmiddel voor auto inbrekers.
- Ah zo'n ding, leuk speelgoed
.
+ De luchtdruk in je spruitstuk is niet zo heel interessant als je een flowmeter
+ hebt, dan weet je immers precies hoeveel lucht je binnenkrijgt (dan reken je de
+ temp van de buitenlucht niet mee).
+ Met 1 temperatuursensor kun je al een heel redelijke compensatie maken voor de
+ koude start (temperatuurmeting van blok).
(Ik denk dat een goede koude start het moeilijkst zal worden met zelfbouwinjectie)
Als je een ontsteking maakt die gedurende enkele graden vonkt is er bijna geen koud-start probleem.
Heel rijk word gewoon verbrandt ipv een explosie maar warmt wel de cylinder op.
- Een goed mengsel is heel belangrijk bij de koude start, dat kun je niet zomaar
- compenseren door een grotere vonk door de bougie te trekken. En een heel rijk
- mengsel brand helaas gewoon niet. Of het brand/gloeit zo lang dat je spontaan
- een backfire krijgt tijdens de volgende inlaatslag
ps: ik zag dat je je met Robotwarstuff bezig houd,ik heb zware electro motoren liggen BOSCH 65A 24V 1500Watt met veld wikkeling van 15ohm
Printen om tot 200 amp aan te sturen kortsluitvast met remmen op het EMK.
Ik ben van plan om een alternator van een auto te gebruiken als zeer zware drie fase stappen motor met veld wikkeling.
Voordeel is, zeer traag+zeer snel 1 tot 8000 tr/min
Zeer hoog koppel
Bij stilstand niet geremd en niet te verplaatsen.
Gratis of voor weinig geld op de sloop.
idee voor jou??
- Nee, die Bosch motoren zijn te zwaar, je komt dan automatisch in een klasse
- boven de 100kg uit (zwaardere aandrijving/accu's/frame), misschien wel leuk als
- je ooit een walker gaat bouwen maar dan kan je weer beter overstappen op
- benzine. (btw we verkopen zelf elektromotoren (2e hands) dus we hebben er zat
- van (niet die meuk van de website dat is speelgoed, wat groot&goed is houden we
- zelf
))
-En een alternator van een auto heeft maar 3 wikkelingen, wij gebruiken
- elektromotoren met ik dacht 8 wikkelingen waardoor je een veel beter koppel
- krijgt. En als je echt toeren & koppel wil hebben moet je op zoek gaan naar een
- goede serie-motor
.
- Regelaars bouwen we trouwens zelf (60A/36V) en die hebben ook een EMK-rem en
- terugvoeding naar de accu voor de overige energie. (en ze kosten gelukkig maar
- 30-40 euro de stuk en dat was ook reden #1 dat we ze zijn gaan maken).