Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Virago met V-boost

bcans

Die hard MF'er
Lid geworden
13 nov 2002
Berichten
805
Waarderingsscore
0
Locatie
antwerpen
Ik ben bezig met een virago 1100 om te bouwen tot een soort V-boost systeem.

Er is een gemeenschappelijke buis tussen de twee carb's met twee aftakkingen naar elke cylinder.
Onder de 4500tr gebruik ik maar één carb maar erboven BOEM de tweede direct vol open via een modelbouw servo.
De servo kan enkel de carb dicht houden, niet open doen, dit gaat via een veertje naar de andere carburator.(ik zou niet graag hebben dat de servo mij een natte broek bezorgd)

Volgens bepaalde sites zou ik door de enkele carb onder de 4500tr ook een hoger koppel hebben in de lagere toeren? kan dit?

http/kjs.hypermart.net/upgrade/virago_manifold.htm

Maar moet ik dan de ralentir en mid sproeier van de tweede carb dicht solderen zodat deze mijn regelingen van de eerste carb niet beinvloeden?

Is 4500 tr een goed punt voor omschakeling.

Heeft iemand dit ooit geprobeerd?
 
Op donderdag 21 november 2002 22:58 schreef bcans het volgende:
Op donderdag 21 november 2002 13:00 schreef jkoehorst het volgende
Op woensdag 20 november 2002 18:51 schreef bcans het volgende:
- Die link heb ik gezien, Een modelbouwmotortje (elektro of 2-takt) moet meer
- teweeg kunnen brengen dan dat.

Gewoon proberen dus hahaha

Misschien maar wel ja, word vervolg op de injectie. Zal wel een apart geluid geven met een 2-takt er tussendoor .


Jij bent nog straffer, daar had ik niet aan gedacht,een extra twee takt motortje hahaha,Ik heb nog een BGX35CC methanol/nitro liggen van 9pk 8000 tr 1liter/10min

- Moet ik er alleen nog een goede propellor bij zien te vinden voor de juiste
- luchtsnelheid, wat kost een motortje+prop eigenlijk?




- Vergis je niet hoeveel vermogen een turbo vreet. Om 1,8bar (met een grote flow,
- reken maar eens uit hoeveel een motor ong. verpompt, heeel veel) te halen heb
- je echt veel vermogen nodig.

Ik spreek puur uit inersie van de turbine, het duurt langer om die tot een lager toerental te krijgen

+ Je bedoelt via de bewegingsenergie v/d turbo? Een turbo word zo licht mogelijk
+ gebouwd om hem zo snel mogelijk te laten reageren. Ik denk dat je er dan wel
+ een vliegwiel aan mag lassen.


Er hangt wel een electromotor aan die een paar honderd gram anker heeft!!

- En een diameter van 5 cm? Is eigenlijk geen vliegwiel.
- Hoeveel procent van het vermogen zou bij en normale
- turbo-auto verloren gaan in de turbo? Als het iets van 20% is praat je bij
- 100pk al over 20pk voor de aandrijving van de turbo. En dan heb je nog lang
- geen 1,8 bar vuldruk, eerder iets van 0,7 (redelijk standaard).






Kun je beter gaan experimenteren met perslucht in
+ een vaste tank. Zet je er een klein compressortje bij dat continu de tank
+ bijvult.


Wat dacht je van pure zuurstof die je normaal gebruikt voor te branden??
In combinatie met Lamda sensor en injectie om het verschil bij te werken!
Het is een HEEEEEEEL pak goedkoper denk ik dan NOS maar niet zo krachtig en heeft geen koelings-bijdrage aan de verbranding maar werkt wel met een koude motor.

- Zuurstof heb ik ook al eens aan gedacht toen ik nog een oude auto had, maar
- waar haal je zuurstof vandaan? Lijkt me best duur spul. En het probleem van de
- koeling lijkt me niet zo groot, een goede afstelling moet voldoende zijn.

- btw dat NOS-spul zal ook vast wel werken met koude motor maar ik denk niet dat
- je dat wilt (metallic-oliefabriek ).






+ Ik denk ook niet dat carburateurs zo fantastisch zullen reageren op zo'n
+ abrupte toename van luchtstroom, waardoor veel van de kortstondig hoge druk
+ met een verkeerd mengsel verbrand zal worden waardoor je weinig
+ vermogen zult krijgen, met injectie is dit beter te regelen (schakelaar +
+ druksensor o.i.d. om te weten hoeveel zuurstof je binnenkrijgt)


Daar zitten we weer met injectie te spelen ,we kunnen nog niet lopen en willen al springen.

- Injectie is in dit geval een leuke (en nuttige!) tussenstap .






- Met een groter sproeiertje kunnen carbs meer benzine leveren dan je in je blok wil hebben, maar injectie is leuker .

Ik kan de tweede carburator een hele grote sproeier geven en alleen bij boost inschakelen

+ Moet in principe kunnen, maar dat zou ook in dezelfde carb goed te doen zijn,
+ kwestie van afstellen.


Ja maar dan kan ik geen verschil maken met een simpel schakelaartje.

- Da's waar. Dus lambda-sonde in je uitlaat boren en 2-naar-1 inlaatkanaal bouwen?





- Farnell is duur, schandalig duur zelfs. Je kunt nog beter zo'n sensor uit een
- sloopblok van een auto trekken, kost praktisch niets. Maar ja, waar heb je
- genoeg ruimte in de kop om dat ding in te boren?

Vandaag bestellen morgen om 9H geleverd vanuit engeland,das service wat je betaald, en ik heb altijd exotisch spul nodig wat je in de normale electronica zaak niet vindt, moet bestellen en dat 6 maanden op moet wachten!

+ Je hebt het wel snel ja, maar dan kun je beter bij de Conrad (ook postorder)
+ kijken. Is minder duur en hebben ook hele vreemde componenten. Bovendien hebben
+ ze een winkel in boekelo en dat is hier 15min. met de motor vandaan .


Ik heb een paar keer materiaal besteld bij conrad, het is nooit aan gekomen, daar mee kan ik niet werken hoor.
Het is nu 23h38, ik moet dadelijk 10 printen etsen,boren,bestukken,programeren.
Dit alles moet morgen voor 10h geleverd worden en in bedrijf gesteld worden dus dit wil zeggen,nachtje door.
Ik mis nog enkele onderdelen die ik bij farnell heb besteld daarstraks,morgen om 9h staat dat hier,er op solderen en ik kan gaan leveren.
Dit lukt nooit bij conrad.


Je moet weten dat het er hier zeer hektisch aan toe gaat:VB

Om 16H telefoon,"Dringend bla bla bla nodig,kun je dat ontwerpen voor mij?"
Wanneer moet je het hebben en hoeveel?
Morgen om 8h 10 stuks >>> ok afgesproken!


Ontwerpen in't klad van 16h tot 17h
Print tekenen op EDWIN maar met de hand,geen auto routers(yech ik haat die)
17h tot 23h
Printen etsen 23h tot 1h
Boren 1h tot 2h30
Bestukken 2h30 tot 5h00
Software schrijven 12K in visual basic 5h tot 7h
Testen en afwerken 7h tot 8h
Afleveren 10stuks om 8h15 stipt.
Rekening volgt.......$$$!

- Zoiets heb ik vorige week ook gehad, maar 12K software schrijven in 2 uur???
- Dat is 11,9K includen en 100 bytes zelf schrijven.

- Maar Conrad bedoelde ik ook voor thuis, op het werk heb ik de onderdelen ook
- liever via Farnell.






Je moet een push-pull systeem maken op ferriet, ijzer is te traag en de resonatie freq is te laag, je maar een standaart dc/dc omvormertje maar met veel wikkelingen op de secundaire, niks van aan trekken dat krijg ik wel klaar!

- Knap als je dat lukt, succes!

Ik heb ooit een tranqiliser gemaakt, 18cm lange vonk tussen de probes= 180.000 Volt maar heb hem nooit gebruikt hoor, te gevaarlijk.

+ Hoeveel stroom vrat dat? En was die vonk continu of werd het steeds weer
+ opgebouwd?


Het was een vonk die kortbij starte en dan naar de puntjes liep en stopte,bangelijk zicht maar ik ben te ver gegaan en de transfo is door geslagen.
Het verbruik zou ik niet weten, ik denk rond de 10amp
Het was bedoeld als afschrikmiddel voor auto inbrekers.

- Ah zo'n ding, leuk speelgoed .







+ De luchtdruk in je spruitstuk is niet zo heel interessant als je een flowmeter
+ hebt, dan weet je immers precies hoeveel lucht je binnenkrijgt (dan reken je de
+ temp van de buitenlucht niet mee).
+ Met 1 temperatuursensor kun je al een heel redelijke compensatie maken voor de
+ koude start (temperatuurmeting van blok).

(Ik denk dat een goede koude start het moeilijkst zal worden met zelfbouwinjectie)


Als je een ontsteking maakt die gedurende enkele graden vonkt is er bijna geen koud-start probleem.
Heel rijk word gewoon verbrandt ipv een explosie maar warmt wel de cylinder op.

- Een goed mengsel is heel belangrijk bij de koude start, dat kun je niet zomaar
- compenseren door een grotere vonk door de bougie te trekken. En een heel rijk
- mengsel brand helaas gewoon niet. Of het brand/gloeit zo lang dat je spontaan
- een backfire krijgt tijdens de volgende inlaatslag






ps: ik zag dat je je met Robotwarstuff bezig houd,ik heb zware electro motoren liggen BOSCH 65A 24V 1500Watt met veld wikkeling van 15ohm
Printen om tot 200 amp aan te sturen kortsluitvast met remmen op het EMK.

Ik ben van plan om een alternator van een auto te gebruiken als zeer zware drie fase stappen motor met veld wikkeling.
Voordeel is, zeer traag+zeer snel 1 tot 8000 tr/min
Zeer hoog koppel
Bij stilstand niet geremd en niet te verplaatsen.
Gratis of voor weinig geld op de sloop.

idee voor jou??


- Nee, die Bosch motoren zijn te zwaar, je komt dan automatisch in een klasse
- boven de 100kg uit (zwaardere aandrijving/accu's/frame), misschien wel leuk als
- je ooit een walker gaat bouwen maar dan kan je weer beter overstappen op
- benzine. (btw we verkopen zelf elektromotoren (2e hands) dus we hebben er zat
- van (niet die meuk van de website dat is speelgoed, wat groot&goed is houden we
- zelf ))

-En een alternator van een auto heeft maar 3 wikkelingen, wij gebruiken
- elektromotoren met ik dacht 8 wikkelingen waardoor je een veel beter koppel
- krijgt. En als je echt toeren & koppel wil hebben moet je op zoek gaan naar een
- goede serie-motor .

- Regelaars bouwen we trouwens zelf (60A/36V) en die hebben ook een EMK-rem en
- terugvoeding naar de accu voor de overige energie. (en ze kosten gelukkig maar
- 30-40 euro de stuk en dat was ook reden #1 dat we ze zijn gaan maken).
 
- Moet ik er alleen nog een goede propellor bij zien te vinden voor de juiste
- luchtsnelheid, wat kost een motortje+prop eigenlijk?

Je zou een ducted fan moeten kopen met zeer hoog toerental,dat kost wel wat geld

Ik heb een beter en zeer goedkoop alternatief: Een kruimendief slopen...


- En een diameter van 5 cm? Is eigenlijk geen vliegwiel.
Het is maar 2 sec hé meer niet hoor

- Hoeveel procent van het vermogen zou bij en normale
- turbo-auto verloren gaan in de turbo? Als het iets van 20% is praat je bij
- 100pk al over 20pk voor de aandrijving van de turbo. En dan heb je nog lang
- geen 1,8 bar vuldruk, eerder iets van 0,7 (redelijk standaard).

er is maar een manier om dit uit te testen: proberen!

- Zuurstof heb ik ook al eens aan gedacht toen ik nog een oude auto had, maar
- waar haal je zuurstof vandaan? Lijkt me best duur spul. En het probleem van de
- koeling lijkt me niet zo groot, een goede afstelling moet voldoende zijn.

Goedkoop, elke apotheek heeft het, elk hospitaal.
Elke mechanische werkplaats.
Het wordt verkocht in flessen van 180l op 180bar..


- Injectie is in dit geval een leuke (en nuttige!) tussenstap .
Ok ok de verleiding is groot maar ik vrees dat het resultaat pas na jaren goed zal zijn,tegen die tijd heb ik een V-max hoop ik

PS:ik doe mijn vriendin een motor rijbewijs kado,dan kan zij viragoën en ikke Maxxe...yes yes yes

- Da's waar. Dus lambda-sonde in je uitlaat boren en 2-naar-1 inlaatkanaal bouwen?

Het 2- naar 1 inlaat kanaal heb ik al klaar,als ik de kabel van mijn digitaal fototoestel terug vindt zal ik eens een fotoke sturen.

- Zoiets heb ik vorige week ook gehad, maar 12K software schrijven in 2 uur???
Het basis programma was 3K groot, ik ben op twee uur tijd naar 12K gegaan,ik was zelf verbaast.
- Dat is 11,9K includen en 100 bytes zelf schrijven.

100 bytes?? dit is geen assembler of C hoor hahaha


- Maar Conrad bedoelde ik ook voor thuis, op het werk heb ik de onderdelen ook
- liever via Farnell.
Zo denk ik er ook over maar conrad is hier te ver weg en niet haalbaar.
Ik was op zoek naar de Kabellengte meter maar ik kan er niet aan komen hier in antwerpen.




- Ah zo'n ding, leuk speelgoed .
Veel te gevaarlijk

- Een goed mengsel is heel belangrijk bij de koude start, dat kun je niet zomaar
- compenseren door een grotere vonk door de bougie te trekken. En een heel rijk
- mengsel brand helaas gewoon niet. Of het brand/gloeit zo lang dat je spontaan
- een backfire krijgt tijdens de volgende inlaatslag

In de scheepvaartlaten ze eerst de motor een paar toeren draaien zonder injectie zodat er al een kleine opwarming is, dan pas injectie
dit zijn wel diesels ?

Het zal plak en vliegwerk zijn maar als ik nu eens een lambda sensor ga loggen met mijn gewone carb's dan kan ik toch al veel leren dacht ik?



- Nee, die Bosch motoren zijn te zwaar, je komt dan automatisch in een klasse
- boven de 100kg uit (zwaardere aandrijving/accu's/frame), misschien wel leuk als
- je ooit een walker gaat bouwen maar dan kan je weer beter overstappen op
- benzine. (btw we verkopen zelf elektromotoren (2e hands) dus we hebben er zat
- van (niet die meuk van de website dat is speelgoed, wat groot&goed is houden we
- zelf ))

Ik heb nog een Zenoa 35cc liggen op benzine 1,9 pk dacht ik



-En een alternator van een auto heeft maar 3 wikkelingen, wij gebruiken
- elektromotoren met ik dacht 8 wikkelingen waardoor je een veel beter koppel
- krijgt. En als je echt toeren & koppel wil hebben moet je op zoek gaan naar een
- goede serie-motor .

Een serie motor is moeilijk van richting te veranderen, bij een parallelmotor draai je gewoon het veld.(4amp)
Bij een serie motor ook maar je zit dan 150amp te schakelen.


- Regelaars bouwen we trouwens zelf (60A/36V) en die hebben ook een EMK-rem en
- terugvoeding naar de accu voor de overige energie. (en ze kosten gelukkig maar
- 30-40 euro de stuk en dat was ook reden #1 dat we ze zijn gaan maken).

Die kan ik toch moeilijk gaan gebruiken op binnenvaartschepen voor continue gebruik??
 
Op maandag 25 november 2002 08:30 schreef bcans het volgende:
- En een diameter van 5 cm? Is eigenlijk geen vliegwiel.
Het is maar 2 sec hé meer niet hoor

- Hoeveel procent van het vermogen zou bij en normale
- turbo-auto verloren gaan in de turbo? Als het iets van 20% is praat je bij
- 100pk al over 20pk voor de aandrijving van de turbo. En dan heb je nog lang
- geen 1,8 bar vuldruk, eerder iets van 0,7 (redelijk standaard).

er is maar een manier om dit uit te testen: proberen!

- Ik geef je heel weinig kans maar wens je heel veel succes.





- Zuurstof heb ik ook al eens aan gedacht toen ik nog een oude auto had, maar
- waar haal je zuurstof vandaan? Lijkt me best duur spul. En het probleem van de
- koeling lijkt me niet zo groot, een goede afstelling moet voldoende zijn.

Goedkoop, elke apotheek heeft het, elk hospitaal.
Elke mechanische werkplaats.
Het wordt verkocht in flessen van 180l op 180bar..

- Apotheek? Mm, toch maar eens vragen hier in de buurt .





- Injectie is in dit geval een leuke (en nuttige!) tussenstap .
Ok ok de verleiding is groot maar ik vrees dat het resultaat pas na jaren goed zal zijn,tegen die tijd heb ik een V-max hoop ik

- Ben dit weekend wat aan het testen geweest met een injectiepomp, de hele garage
- zit nu onder de benzine. Ik had een terugslagklep aangezien voor een
- drukregelaar .

PS:ik doe mijn vriendin een motor rijbewijs kado,dan kan zij viragoën en ikke Maxxe...yes yes yes








- Zoiets heb ik vorige week ook gehad, maar 12K software schrijven in 2 uur???
Het basis programma was 3K groot, ik ben op twee uur tijd naar 12K gegaan,ik was zelf verbaast.
- Dat is 11,9K includen en 100 bytes zelf schrijven.

100 bytes?? dit is geen assembler of C hoor hahaha

- Ik tel altijd het aantal bytes waarmee je je processor programmeert, hoe groot
- de code is in C of een andere taal is toch niet van belang.





- Een goed mengsel is heel belangrijk bij de koude start, dat kun je niet zomaar
- compenseren door een grotere vonk door de bougie te trekken. En een heel rijk
- mengsel brand helaas gewoon niet. Of het brand/gloeit zo lang dat je spontaan
- een backfire krijgt tijdens de volgende inlaatslag

In de scheepvaartlaten ze eerst de motor een paar toeren draaien zonder injectie zodat er al een kleine opwarming is, dan pas injectie
dit zijn wel diesels ?

- Diesels is een beetje een ander verhaal, die kunnen lopen op praktisch elke
- verhouding lucht/brandstof.





Het zal plak en vliegwerk zijn maar als ik nu eens een lambda sensor ga loggen met mijn gewone carb's dan kan ik toch al veel leren dacht ik?

- Reken maar. Maar het meeste leer je ervan door de waarde direct zichtbaar te
- maken tijdens het rijden. Alles wat je doet heb je dan direct feedback over.







-En een alternator van een auto heeft maar 3 wikkelingen, wij gebruiken
- elektromotoren met ik dacht 8 wikkelingen waardoor je een veel beter koppel
- krijgt. En als je echt toeren & koppel wil hebben moet je op zoek gaan naar een
- goede serie-motor .

Een serie motor is moeilijk van richting te veranderen, bij een parallelmotor draai je gewoon het veld.(4amp)
Bij een serie motor ook maar je zit dan 150amp te schakelen.

- Klopt maar een startmotor van een auto bv. kost maar 10,-. Elke andere motor
- moet nieuw gekocht worden en dat is gelijk een kapitaal. Dan wil ik wel even
- een grotere regelaar bouwen.






- Regelaars bouwen we trouwens zelf (60A/36V) en die hebben ook een EMK-rem en
- terugvoeding naar de accu voor de overige energie. (en ze kosten gelukkig maar
- 30-40 euro de stuk en dat was ook reden #1 dat we ze zijn gaan maken).

Die kan ik toch moeilijk gaan gebruiken op binnenvaartschepen voor continue gebruik??

- Gebruik je ze voor de scheepvaart?
- Kan wel, maar ze zijn ook bedoeld om te gebruiken voor ons robotje. Er zit
- natuurlijk geen enkele certificering of garantie op .
 
- Ben dit weekend wat aan het testen geweest met een injectiepomp, de hele garage
- zit nu onder de benzine. Ik had een terugslagklep aangezien voor een
- drukregelaar .

Oei das niet zo proper hé...

- Ik tel altijd het aantal bytes waarmee je je processor programmeert, hoe groot
- de code is in C of een andere taal is toch niet van belang.
Dit is de code in de µcontroller

de txt file tel ik niet mee, die is wel groter

- Diesels is een beetje een ander verhaal, die kunnen lopen op praktisch elke
- verhouding lucht/brandstof.

- Reken maar. Maar het meeste leer je ervan door de waarde direct zichtbaar te
- maken tijdens het rijden. Alles wat je doet heb je dan direct feedback over.

Ok dus veel rijden,loggen en leren tijdens het rijden

- Klopt maar een startmotor van een auto bv. kost maar 10,-. Elke andere motor
- moet nieuw gekocht worden en dat is gelijk een kapitaal. Dan wil ik wel even
- een grotere regelaar bouwen.

Starter motor continue gaan gebruiken?? ai ai

- Gebruik je ze voor de scheepvaart?

Ze zijn bedoeld om te sturen,dus via een reductie kast stuur je de roeren aan die
dan op 8 sec 180° kunnen draaien.

Ps: ik moet dadelijk naar Meppel das maar 100km van jou
Als je wilt kom ik eens langs vanavond
bel eens 0032474835794 dan kan ik eens zien of ik kan langs komen?
 
- Klopt maar een startmotor van een auto bv. kost maar 10,-. Elke andere motor
- moet nieuw gekocht worden en dat is gelijk een kapitaal. Dan wil ik wel even
- een grotere regelaar bouwen.

Starter motor continue gaan gebruiken?? ai ai

- Hoort eigenlijk niet nee.
- Voor de meeste robot-wedstrijden geld een maximum van 5 min. als zo'n motor het
- tot die tijd uithoud is het goed. (maar wij gebruiken ze niet hoor, veel te
- laag rendement)
- En stroombegrenzer kan voor deze dingen al wonderen doen.







- Gebruik je ze voor de scheepvaart?

Ze zijn bedoeld om te sturen,dus via een reductie kast stuur je de roeren aan die
dan op 8 sec 180° kunnen draaien.

- Werken ze in de scheepvaart met 24 volt?
- Ken je ook de Bosch 750W/24V? Die worden massaal gebruikt(of mishandeld, het is
- maar hoe je het noemen wilt) bij robotwars.






Ps: ik moet dadelijk naar Meppel das maar 100km van jou
Als je wilt kom ik eens langs vanavond
bel eens 0032474835794 dan kan ik eens zien of ik kan langs komen?

- ik kan niet. Onze oude regelaars zijn kapot gegaan door overspanning en
- vanavond moeten we de nieuwe testen. Aankomend weekend is er namelijk een
- evenement in Leeuwarden (modelbouw beurs) waar we naar toe gaan en dan moet het
- wel rijden.

- Anders moeten we een keer proberen af te spreken op een MF-meeting ergens in
- het midden van het land.

Gr. Jeroen.
 

- Hoort eigenlijk niet nee.
- Voor de meeste robot-wedstrijden geld een maximum van 5 min. als zo'n motor het
- tot die tijd uithoud is het goed. (maar wij gebruiken ze niet hoor, veel te
- laag rendement)
- En stroombegrenzer kan voor deze dingen al wonderen doen.


Ok als het maar voor 5minutjes is het te doen.


- Werken ze in de scheepvaart met 24 volt?

Tuurlijk alle is er op 24V

- Ken je ook de Bosch 750W/24V? Die worden massaal gebruikt(of mishandeld, het is
- maar hoe je het noemen wilt) bij robotwars.

Die ken ik maar zijn echt te klein, we beginnen bij 1500watt en de grootste rond de 9000 Watt (120Kg)

We gebruiken wel bijna altijd een ward leonard systeem.
Als je het niet kent een kleine uitleg.

Op de hoofdmotor die altijd moet draaien tijdens het varen staat een dynamo
Bosch 24V 1500 watt
Het veld hiervan is geisoleerd van de massa.
Hierop staat het stuur signaal, van 0 tot 24V A+ B- of A- B+ naar gelang de richting men wil sturen
De anker spanning hiervan die dan tussen de -40V en +40V ligt wordt op het anker van de stuurmotor aangesloten.
Ook een Bosch type 24V 1500 Watt.
Het veld hiervan is altijd 24V constant.

Dus met een regelbarestuurspanning positief en negatief van 3amp maakt de dynamo positief en negatief van 0 tot 40v 65amp.

Op het systeem staat ook een rem.

Ik maak bakjes om via een joystick een 20amp PWM pos/neg signaal te maken om deze stuurwerken aan te sturen. (reeds meer dan 70 stuks verkocht)






- ik kan niet. Onze oude regelaars zijn kapot gegaan door overspanning en
- vanavond moeten we de nieuwe testen. Aankomend weekend is er namelijk een
- evenement in Leeuwarden (modelbouw beurs) waar we naar toe gaan en dan moet het
- wel rijden.


Het kwam toevalig zo uit dus ik stelde maar voor.


- Anders moeten we een keer proberen af te spreken op een MF-meeting ergens in
- het midden van het land.

Gr. Jeroen.
 
Injectie en lambda sensors perfect uitgelegd,waaauuuw

http/www.conservatory.com/vw/manuals_nyx/


Ik ben aan't rond zien voor een lambda sensor, duuuuuuuuur

Motostock: 305€
Autostock: 300€
Farnell:180€
Autosloop: 62€ maar met uitlaat eraan vast

Is deze laatste te doen?? die 62€ anders ga ik hem halen.

Ik heb er ook een oude yamaha zien staan voor de sloop maar er zat een
klein olie koelertje naar mij te gapen.(20 op 10cm minike)
Hoeveel mag ik voor zoiets bieden??

Waar moet ik dat op aan sluiten??
 
Injectie en lambda sensors perfect uitgelegd,waaauuuw

http/www.conservatory.com/vw/manuals_nyx/

Heel goeie link . Die moet ik nog eens even op mijn gemak doorlezen.


Die lambda sensoren zijn wel schandalig duur zeg, ik heb er 1 gratis gekregen via een kennis (2e hands ding maar werkt prima). Ze moeten zeker goedkoper te vinden zijn.

Oliekoelers moet je me niets van vragen.
Ik zou zeggen dat je een gat in je carter boort en een externe elektrische oliepomp gebruikt. Zo laat je het orginele systeem in de motor nog intact.
 
Ik heb net een test gedaan met mijn logger.
toerental naar voltage en dan via µController opslagen in EEprom
nadien dumpen naar pc via tab limited naar exel.

ik heb er voorlopig een potmetertje aan hangen maar het ziet er goed uit
1000 Bytes= 7,5 sec logging = 500 metingen = 67 metingen per seconde

Ik heb in totaal 30000 Bytes op overschot dus als ik de run 14sec maak
wat normaal genoeg zou moeten zijn dan kan ik 15 run's saven voordat ik naar de laptop moet rijden om te dumpen.

Dit is in visual basic geschreven maar toch nog vrij snel hé 15µ sec per lus



Starten=Timer()
For n= 2500 to 3000
temp=GetADC(20)
adress=n*2
Call PutEEprom(adress,temp,2)
next
Stoppen=Timer()




Dus ik ken de exacte lengte van de lus zodat ik de timing kan berekenen
en de spanning is een integer van 0 tot 1024 (=5V)
even omzetten naar het juiste toerental en lap,een mooie Dynacurve als resultaat zonder dat je op de bank moet.
Groot voordeel!! RAM AIR gaat dus ook met dit systeem en het is een echte curve .
Geen symulatie!!

Als je nog de juiste versnelling naast het toerental plakt ken je de max snelheid na X-tijd en met het gewicht als ingave moet je toch ook het vermogen op het achterwiel kunnen berekenen.

Ken je daar een formuletje voor??



Wordt zeker vervolgt!!

Nitro Max volg je nog??
 
Help een V-max 145pk te koop:

795€ voorschot en 36X 155.06€ afbetaling

Dit is te doen maar ik mag nog steeds niet van mijn schoeke
 
Ik volg em nog wel hoor, Nitromax denk ik niet meer

Ben benieuwd wat eruit komt.
Zou zelf ook graag willen proggen aan zo een processor, maar helaas geen VB kennis....
 
als ik klaar ben geef ik je de soft en opdruk
of indien je er iets voor over hebt bouw ik hem voor jou.
Denk eraan het is nog maar een proto type,de loggin is nog te traag
om meerdere kanalen te loggen maar alles een voor een.


Als die V-max er nog staat tegen februarie heb ik genoeg geld samen om hem te kopen, maar ik denk dat hij dan al weg zal zijn.

Tegen februarie heb ik een ervaren V-max rijder nodig om de 2de versnelling van dat ding te testen en een globale indruk te geven, Liefhebbers??

Ik denk dat ik niet durf open gooien.(is er ooit wel een gewenning met een V-max?)
 
Ik hou me wel beschikbaar voor het project.
Wil er ook aan meewerken met opzetten en testen natuurlijk.
En die Vmax testen, geen probleem.
Vmax verveelt me na 3 jaar bezit nog steeds niet, elke keer weer die lekkere kick die je krijgt als ie begint te brullen.

( PS, nog iets aan dat schema gehad ? )
 
nee niels nog geen schema gezien??

Zeg, die blok van die V-max is geoxideerd, kan je daar iets aan doen?

Waar moet ik nog op letten voor ik hem koop?

De tweede weet ik al maar zijn er nog van die details?

Er staan Laser uitlaten op en hij heeft een dubbele kop lamp
38000 miles
Sissybar
Blauw zadel met V-max logo (jeans look)
grijze benzinebak en lucht happers.

Weet jij hiermee van welk jaar hij is?


Als het prototype werkt van de logger zal ik eens langs komen om bij jou een te proberen.
 
Zou het niet durven zeggen, wat je wel kan doen is, voorwiel checken, vanaf 87 discwheel ipv spaken, de voorpoten meten, 43 mm is na 93 en schroefoliefilter is van na 96.

Oxidatie is kewstie van poetsen en/of schuren en dan spuiten.

Schema had ik al een tijdje geleden gemaild van die begrenzer.
 

Als je mij aan het framenummer helpt, dan probeer ik wel ff het bouwjaar te achterhalen.

Paul.

PS: Ik heb nét iets binnengekregen om geoxideerde carburators weer mooi schoon te krijgen, ik moet alleen nog ff proberen hoe 't werkt.
 
ik zal eens proberen fotokes door te mailen
ik heb er een paar getrokken maar vindt mijn kabeltje niet meer

Als dat spul werkt laat je het maar weten,lijk me iets
 
...
Dit is in visual basic geschreven maar toch nog vrij snel hé 15µ sec per lus

Starten=Timer()
For n= 2500 to 3000
temp=GetADC(20)
adress=n*2
Call PutEEprom(adress,temp,2)
next
Stoppen=Timer()
...

Lekker simpel taaltje zeg! Maar de compiler is wel ok ja . Wat voor klok draai je? En wat is die 20 die je meegeeft aan de methode 'GetADC'?

Als je iets aan gaat sluiten op je ontsteking om het toerental te meten zorg er dan voor dat je ruim gaat strooien met condensatoren, weerstanden en een zenertje zodat je geen gevaarlijke stoorpieken meer overhoud. De meeste controllers gaan direct kapot als er op een I/O pinnetje meer dan Vcc komt te staan.
Voor een nauwkeurige meting moet je ook vlak bij de ingangspin van de ADC een buffer-C plaatsen zodat deze direct zonder weerstand zijn eigen C kan laden waarmee gemeten word.
 


Die 20 is zeer simpel pootje 20 van de module BX24 24pins DIP
Dus als je een andere ingang wil kies je gewoon een ander pootje
Er zijn 8 analoge ingangen van 10bit
nummers 13 tot 20

Je kunt ze als integer binnen nemen dus
temp=GetADC(20) 0v=0 /5v=1024
of als single binnen nemen
Call GetADC(20,temp) 0v=0.0 5v=1.0 dus spanningsdeler 15/1 dan doe je
temp=temp*15.0 en je meet de accu spanning als VB.

Kijk maar op
http/www.basicx.com

Ik verslind de BX24 per 50stuks


Ik draai op een kristal van 7,3728 Mhz

Die basic stamp van parallax draait op 50Mhz maar 10.000 instr/sec
de BX24 op 7Mhz 65.000 instr/sec floiting point multitasking en alles
doe dat maar eens na.

http/www.basicx.com/Products/BX-24/bx24compare.htm




trouwens wil je het ganse programma voor de logger.
ik zal het even erbij plakken:
dan kun je nog wat vragen stellen.
Niels ook voor jou,probeer er aan uit te kunnen.
Option Explicit
Public      starten      As New PersistentSingle
Public      Stoppen      As New PersistentSingle

Public Sub Main()
Dim      Lengte      As Single
Dim      temp      As integer
Dim      calc      As Long
Dim Adress      As Long
Dim n      As Long
Do

If             Getpin(19)=0 then
                  Goto Logging
ElseIf       Getpin(18)=0 then
                  Goto Dumpen
End If
Loop


Logging:
Call Putpin(25,0)' er is een Ledje op aansluiting pin 25 0=aan !
Call Delay(3.0)
Call Pulseout(25,0.1,1) ' ff flaschen
Call Delay(0.5)
Call Pulseout(25,0.1,1)
Call Delay(0.5)
Call Pulseout(25,0.1,1)
Call Delay(0.5)
Call Putpin(25,0)

Starten=Timer()
For n= 2500 to 3000 'voorlopig nog niet het volle geheugen bebruikt
temp=GetADC(20)
adress=n*2
Call PutEEprom(adress,temp,2)
next
Stoppen=Timer()
Call Putpin(25,1)

Do
Call Delay(120.0) 'gewoon niets meer doen euuu ik weet niet of stop iets doet?
Loop

Dumpen:
For n=2500 to 3000
adress=(n)*2
Call GetEEprom(Adress,temp,2)
Calc=(Clng(temp))*10000 'max toerental gemakkelijk aanpasbaar
Debug.print Cstr(n);";";Cstr(temp) 'op de seriële poort versturen 19.200 Baud
next
lengte=((Stoppen-Starten)/500.0)*1000.0

Debug.print"***************************************"
Debug.print "Elke stap=";Cstr(Lengte);" µSec"

Do
Call Delay(120.0)' ook weer zoiets
Loop

End Sub



Ik gebruik een 555 timertje


Via 10nF kom ik binnen op een zenertje van 4V,van hieruit via 10K op de trigger ingang van de 555 pin2
pulsje wordt omgezet naar een vaste breedte en via 10K/10µF omgezet naar een spanning van 0 tot 5V naargelang het toerental.
Deze meet ik dan met pin 20
Simpel toch?

Niels: die zelfde spanning laat je naar een TL072 gaan.
Op de positieve ingang zet je een potmetertje op de negatieve het signaal.
De uitgang kun je dan via een BS170 en een optocoupler naar je onstekingsonderbreker laten gaan om toerental begrenzer, simpel toch??
12 onderdelen en een klein printje!
kostprijs minder dan 10€ (print erbij gerekend)
 
Ik heb iets terug gevonden, hij is van 92
5300€ met 38000 miles is dat veel??
Op zich niet verkeerd.
Versnellingsbak zal wel gemodificeerd zijn, alleen de oudere had er last van. ( 87 tot 89 )
Ik zou wel iets van de prijs proberen af te krijgen ivm corrosie op het blok.

Als je de rijeigenschappen wilt verbeteren , check mn site.
Ik heb evt nog wel een set voorpoten en balhoofdplaten in de aanbieding mocht je de voorpoten nog willen verbeteren.
En misschien ook de remmen erbij.
 
Hoi Niels,

Dat schemaatje mag altijd nog eens mailen.
Ik heb een paar foto's getrokken met een goedkope digicam.
Er was geen plaats om er verder af te staan dus geen totaalo beeld maar kleine details

Die oxidatie valt wel mee,enkel een beetje op de cylinderkop



Dubbele koplampen maar ik vindt ze lelijk


Een laser racing uitlaat met de text
For Race use Only nummer 31.4007.L2


Mooie inox rem en koppeling leidingen, snelheidsmeter vliegt eraf.


Zouden we hier een mooi LCD scherm in de plaats van zetten?


De velgen zien er goed uit zoals je kan zien.
Voorband=METZELER 110/90-18 MARATHON




Een speciaal zadel met PD erop vermeld


Achterband en lichtjes Dunlop 150/90-15 de lichtjes moeten een Led Lichtkrant
worden als rem licht en achter licht maar ook soms een "Vingertje" of een mooi text te laten zien, "Kijk goed..dit is het laatste dat je zult zien" en dan gas



Motor berschermers denk ik met extra voetsteuntjes



Plexi cover op koppeling


Serie nummer: JYA2WEEO X NA023232
bouwjaar 1993?

Kun je dit terug vinden?

En wat denk je van de opties die erop staan?
 
Laatst bewerkt: