Vietnam Deel 2

Moving with AGS Vietnam, the ultimate failure (2)

Het moge duidelijk zijn, dat ik uiteindelijk “not amused” was. Pislink komt al iets meer in de buurt. . Inmiddels heb ik wat acties ondernomen.

Een aantal artikelen over AGS Vietnam op LinkedIn voorzien van een link naar mijn rapport. Helaas is het daar niet mogelijk om commentaar op Kevin Hamilton zelf te leveren. Dat kan alleen als hij mij uitnodigt en dat zal natuurlijk nooit gebeuren. O-)

Dankzij de Yellow pages heb ik heel eenvoudig ruim 100 verhuisbedrijven in Vietnam kunnen aanschrijven. Daar zijn een aantal reacties op gekomen, waarvan o.a. de strekking luidde dat men wel weet, wie de slechte bedrijven zijn. Hadden ze dat mij maar eerder verteld. :(

N.a.v. opmerkingen van één van hen heb ik een Nederlands artikel gestuurd over wat in Holland is toegestaan op het gebied van vergelijken van met name genoemde bedrijven en diensten. Geen idee of daar iets mee gedaan is. Misschien moet ik maar een voorzet geven.

Ook heb ik wat email-adressen gekregen van mensen, die ook door AGS Vietnam zijn verhuisd. Die heb ik ook de link gestuurd, zodat ze weten waar ze moeten zijn als ze klachten hebben. O-)

Helaas weet ik van Social Media te weinig af om dat ook op een voor dit doel geschikte manier te kunnen inzetten. Jammer, want soms lijkt dat uiterst effectief.

Iemand suggesties, zowel over Social Media als andere mogelijkheden? Ik zaag met veel genoegen nog wat verder aan de stoelpoten van Hammie.
 
Weer of geen weer

Dit is m.i. de beste app voor het signaleren van extreem weer in Vietnam. Duimen dat hij niet nodig is voor de Vietnam-gangers..

HK 1.jpg
 
Water puppetry captivates int’l guests in Hanoi

Puppet 1.jpg

A water puppet show recreates a historical story in Hanoi’s Hoan Kiem Lake. Photo: Mai Thuong / Tuoi Tre



Dozens of international visitors were among the hundreds of guests to visit Hanoi’s Thang Long Water Puppet Theater last weekend, with many walking away from the performance astounded by the unique display of skill and artistry.

Indian tourist Aman Jain and his family arrived at the theater at 3:00 pm to buy tickets for a 4:00 pm matinee after hearing rave reviews of the show.

“Our friends showed us some water puppetry videos, so we decided to see the show in person,” said Ahama, Aman’s wife, adding that she was impressed by the gig.

Aman and his family were not the only international visitors amazed by the show.


Puppet 2.jpg

Foreign guests enjoy a water puppet show at Hanoi's Thang Long Water Puppet Theater. Photo: Mai Thuong / Tuoi Tre


Puppet 3.jpg

Each water puppet show at the Thang Long Water Puppet Theater attracts dozens of tourists in Hanoi. Photo: Mai Thuong / Tuoi Tre



“I really admire puppeteers because I have no idea how they can stage such an amazing performance," said Dain Yulliana, a South Korean tourist.

“There were times when I felt like the puppets were moving on their own rather than being controlled by puppeteers behind the screen.”


Puppet 4.jpg

International guests wear headphones during the show in Hanoi. Photo: Mai Thuong / Tuoi Tre



With a capacity of 300 seats and a prime location on Hoan Kiem Pedestrian Street in downtown Hanoi, the Thang Long Water Puppet Theater has made a name for itself as a popular rendezvous point for guests from Vietnam and overseas visiting Hanoi.

The puppetry performances put on by the theater are known for their vivid portrayal of daily life in the countryside. They often include dragon dances, buffalo herding, flute playing, and boat racing.


Puppet 5.jpg

Daily life on display in a water puppet show in Hanoi. Photo: Mai Thuong / Tuoi Tre



In contrast to several other theaters in the city that are grappling with poor ticket sales, the Thang Long Water Puppet Theater is able to have shows throughout the year.

Thanh Hien, director of the theater, told Tuoi Tre (Youth) newspaper that the theater sold a combined 1,000 tickets for its four to five daily shows during its peak. Currently, the theater runs three to four shows per day.

The Thang Long Water Puppet Theater holds a record for being the only theater in Asia to host water puppet shows every single day of the year in the longest time.

Currently, the theater has plans to renovate and install larger seats to better serve visitors and promote Vietnamese culture to more tourists.



Bron: Water puppetry captivates int’l guests in Hanoi


Een absolute must als je in Hanoi bent.
Voor meer foto’s zie de bron.
 
Vietnam lawmakers approve extension of e-visa validity to 3 months

Visa 1.jpg

South Korean tourists visit Nha Trang, central Vietnam, May 2023. Photo by VnExpress/Bui Toan



The National Assembly approved on Saturday a government proposal to extend the validity of tourist e-visas from 30 to 90 days and allow visitors multiple entries.

The legislative body passed the needed amendments to the Law on Entry, Exit, Transit and Residence of Foreigners in Vietnam with 470 out of 475 members voting in favor.

The amendments take effect on August 15.

They also triple to 45 days the duration of visa-free stays for visitors from certain countries.

Nationals of some western European countries, Japan and South Korea, Vietnam's top tourism markets, are now permitted to visit without a visa for 15 days.

Lawmakers approved issuance of multiple-entry visas, saying it would reduce the administrative burden and save time and money.

"A three-month e-visa will meet foreign visitors’ demand to stay longer to explore investment opportunities," Le Tan Toi, head of the NA Committee for Defense and Security, said.

Vietnam currently offers
e-visas to citizens of 80 countries and territories and waives visa for nationals of 25 countries, mostly for between 15-30 days, a policy considered less generous than other countries in its neighborhood.

In the first five months of this year Vietnam received 4.6 million foreign visitors, more than half of the year's target of eight million but still only 63% of pre-pandemic levels.



Vietnam lawmakers approve extension of e-visa validity to 3 months - VnExpress International


Eeeeeeeindelijk…
…na jaaaaaren, iemand die nadenkt.
 
Voor degenen, die nu in Vietnam aan het rijden zijn: hoe verloopt de trip?
Alles OK?

Voor sommigen wat laat, maar ik vond zojuist een notitie terug.
Erich hield zich over het algemeen vrij netjes aan de officiële snelheden, zeker binnen de bebouwde kom.
Daarvan uitgaande + globaal rekening houden met wegcondities: bij het plannen van zijn trips rekende hij 50 km. kost 1 1/2 uur.
Tijdens onze gezamenlijke trips bleek dat meestal heel aardig te kloppen.
 
Jaa hier gaat het goed. Het zit er bijna op. Nu in Ninh Binh dus alleen nog een ritje naar Hanoi en dan is de trip klaar.
Ik moet zeggen, op rechte stukken hield ik me niet altijd aan de snelheid, 60 ofzo kan dan wel. Qua afstanden rekende ik altijd op gemiddeld 40 km/h + tijd voor pauzes. Meestal was dat ongeveer Google Maps x 1,5.
 
Time flies…

Ja, op rechte stukken reed ik ook vaak wel “iets te hard”. Bochten rechtop: zeeer brede schaamranden op de banden. Iets te vaak in -m eestal onoverzichtelijke- bochten van alles op de weg tegengekomen: wandelaars, zand, grint, kuilen, auto’s, motorfietsen, koeien, tegenliggers, bouwmaterialen en wat ze nog meer blind op de weg plempen.

Nog een paar leuke dagen in Hanoi toegewenst. Vergeet Hoan Kiem lake en het water puppet theater niet.
 
Voor het geval dat je nog even de “toerist wil uithangen” of “cultuur wil snuiven”, vlak bij elkaar in de buurt van het West lake vind je drie objecten, die je eigenlijk niet mag missen.

Mausoleum Ho Chi Minh
Een m.i. oerlelijk bouwsel, waar elke stap op het immens brede trottoir een onmiddellijke reactie van de militairen er omheen tot gevolg heeft. En dan te bedenken dat uncle Ho een man van het volk werd genoemd.

Huis Ho Chi Minh
Achter het mausoleum. Voor mij toont dit huis hoe hij echt was volgens wat ik heb gelezen. En ja, ik ken ook de verhalen over buitenechtelijke kinderen etc.

One pillar pagode
Voor mij het mooiste object in Hanoi.
 
Helaas wordt het mausoleum verbouwd. Dus uncle Ho bekijken zit er helaas niet in. Voor morgen wel al een ticket gehaald voor de waterpuppet show. En morgen ook helaas mijn inmiddels wel geliefde motor inleveren.
 
Gebeurt vaker. Hij is ook regelmatig naar Moskou om bijgewerkt en opnieuw (bij)gevuld te worden. Mogelijk wordt het nu gecombineerd.

En ach, je mist ook niet heel veel. Je moet heel lang in de rij staan wachten. En als je dan eindelijk binnen bent is even stilstaan om goed naar hem te kijken er ook niet bij. Je moet in beweging blijven wordt je dan toegeblaft. Kwestie van overdreven bewegingen maken en toch maar heel langzaam vooruit gaan. 😊

De waterpuppet show zul je geen spijt van hebben. Is echt uniek.

Enjoy!

Oh, en sterkte met de scheiding...
 
Bedankt. Ik heb er al even snel een paar bekeken. O.a. die van de booby-trap. Hmmm…
Ik ga op mijn gemak eens zoeken of er nog iets “in de buurt” tussen staat.

Toen ik langs ging was het niet mogelijk om het terrein van het pand in Nieuwerkerk te betreden. ☹
 
Xin Chao dames en heren Vietnam-reizigers.

Nog mooie foto’s gemaakt?
Nog leuke dingen meegemaakt?
Nog spannende belevenissen beleefd?
Nog tips?
Nog….

We wachten in spanning af.
 
Fotoboek

Even een kleine update.

Vietnam heb ik inmiddels vrij aardig achter me gelaten. De bekende websites volg ik nauwelijks nog. Alleen kwamen de afgelopen dagen toch weer zaken naar boven.

Ik ben bezig om mijn boek “Kleine bedrijven in Vietnam” als hardcover te laten drukken. Het e-book druk-klaar maken gaat veel meer tijd inzitten dan gedacht. Ik hoop het in de loop van de week naar de drukker te sturen. Gezien de kostprijs van één boek bij een kleine oplage (ca. €50 voor ca. 320 pag.) laat ik alleen een paar extra exemplaren drukken voor de directe familie. Want om het restant voor een dergelijk bedrag naar DeSlegte te zien verhuizen… ☹ Mocht er toch iemand interesse hebben, even een PM sturen.

Dus toen ook maar even gekeken naar de bekende sites. Daar zag ik een aardige fotoserie. Ik probeer die vanaf morgen te plaatsen.
 
Photo exhibition highlights Hanoi of late 19th century (1)

Black and white photos displayed at an ongoing exhibition offer a glimpse into Hanoi's ancient streets and historical vestiges in the late 19th and early 20th centuries.

Hanoi 1.jpg

A view of St. Joseph's Cathedral built from 1884 to 1887.


The cathedral is now a top tourist attraction in the capital.

The archive photos are being exhibited at the exhibition at Thang Long Imperial Citadel Heritage Area in Hanoi on the 69th anniversary of the Capital's Liberation.

The exhibition will last until December 31, introducing about 150 documents and images, including two themes: the Streets of Hanoi and East-West Intersection.

The exhibition highlights Hanoi's developments and changes in the fields of planning and construction in the late 19th and early 20th centuries, a period that marked an important change in Hanoi under the impact of the French.



Hanoi 2.jpg

Kho Hinh Pagoda, known as Bao An Pagoda at the end of the 19th century. This was the largest pagoda in the north at that time.


The pagoda consists of 180 compartments, and 36 roofs, surrounded by a hexagonal wall. In addition, the pagoda also owns many statues, all painted with bright red and gilded patterns.




Hanoi 3.jpg

Hang Bong Street at the end of the 19th century.


At that time, the French began to plan and build Hanoi according to the foundations of the old capital Thang Long with the Hanoi citadel at the center.

In addition to works such as the Flag Tower of Hanoi, Doan Mon, the main southern gate to Thang Long Imperial Citadel, and dragon steps in front of Kinh Thien Palace that had been retained, a series of new neighborhoods and political and administrative centers were built.



Hanoi 4.jpg

Hang Gai Street in 1884-1885.



De “huidige” Hang Bong street (foto 3) ken ik goed. Ik heb daar twee vakanties vlak bij in een hotelletje gezeten en was min of meer de weg naar andere plaatsen, die ik wilde bezoeken. Ziet er nu heel anders uit.
Hanoi 4a.jpg
 
Photo exhibition highlights Hanoi of late 19th century (2)

Hanoi 5.jpg

Gia Long Avenue (now Ba Trieu Street) in the early 20th century.

New streets were opened under the French planning such as Victor Hugo Street (now Hoang Dieu Street), Carnot Avenue (now Phan Dinh Phung Avenue), Nationale Avenue (now Chu Van An Street), République (now Hoang Van Thu street), Brière de l'Isle street (now Hung Vuong street), Puginier avenue (now Dien Bien Phu street).


Hanoi 6.jpg

A busy area in the earth 20th century that is now Yen Phu - Tran Nhat Duat - Tran Quang Khai streets.


Hanoi 7.jpg

Hanoi Post Office Department in the early 20th century.

Hanoi 8.jpg

Indochina University (now Hanoi National University) at the end of the 20th century.



Vooral de tweede foto spreekt me aan: “a busy area…”, waar iemand letterlijk midden op de weg loopt zonder risico om plat gereden te worden.
Want zo ziet het er nu uit:
 
Photo exhibition highlights Hanoi of late 19th century (3)

Hanoi 9.jpg

Hang Dau water tower of the 20th century.


The project was built in 1894, located at the intersection of the ancient streets of Hang Than, Hang Luoc, Hang Giay, Hang Dau, Quan Thanh and Phan Dinh Phung streets.

Despite many years of war, the water tower still exists as a historical testament.


Hanoi 10.jpg

A flea market in Hanoi in the early 20th century.


Hanoi 11.jpg

O Quan Chuong Gate at the end of the 20th century. The gate was in the east of Thang Long Citadel.


Hanoi 12.jpg

Wooden rafts on the Red River and Paul Doumer Bridge, early 20th century.


Bron: Photo exhibition highlights Hanoi of late 19th century


En zo ziet O Quan Chuong Gate (foto 3) er nu uit volgens internet.
Hanoi 12a.jpg
 
Kleine bedrijven in Vietnam

Dit boek is al een tijdje als e-book te koop: zie onderaan deze post.

Het leek me leuk om dit boek zelf ook in gedrukte vorm als koffietafelboek te hebben. Daar bleek meer tijd in te gaan zitten dan verwacht. De drukker stelt een hoop eisen om een optimaal resultaat te kunnen afleveren.

Zo moest bv. elke pagina worden voorzien van een zgn. bleed, 3 mm extra waarin de foto’s door moeten lopen, zodat er na het snijden geen witte rand te zien is.

Foto’s over twee pagina’s moesten op een even pagina beginnen. Wat weer tot gevolg had dat nieuwe hoofdstukken op een verkeerde pagina begonnen. En dus een oplossing gevonden moest worden. Het gedrukte exemplaar is dus op een paar plaatsen iets anders dan het e-book.

Ook moest ik de omslag opnieuw maken omdat deze apart moet worden aangeleverd.

En omdat het toch best om een redelijk bedrag gaat heb ik het document geloof ik wel tien keer minutieus doorgenomen of echt alles goed was.

De drukker was uiterst behulpzaam en vragen werden snel beantwoordt. Na het opsturen van de bestanden duurt het 5 dagen tot afleveren. Gisteren werd het pakketje met vier boeken gebracht. Het formaat is A4 liggend en de boeken zijn met 320 pagina’s ruim drie cm. dik.

En toegegeven, het resultaat was voor mij boven verwachting. En het is best wel apart om zo’n dikke pil met je eigen naam erop in handen te hebben.

Voor wie het ook wil proberen:

Affinity Publisher 2
Met dit pakket maak ik tegenwoordig al mijn boeken. Ook bv. een boekje voor het model met de resultaten van de fotoshoot of een moodboard.

Drukwerknodig.nl
Er zijn veel bedrijven die ongetwijfeld vergelijkbare resultaten leveren. Ik ben toevallig bij deze uitgekomen. Eén van de redenen was de uitgebreide calculator op de website, waarmee je snel de kosten van een boek kunt berekenen.

En de resultaten:

Boek 1.jpg


Ik kan het iedereen aanraden. Zelf overweeg ik om nog één of meerdere van mijn e-books te laten drukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan