Vier spiegels?

Janovich

The Interceptor
11 mrt 2018
28
2
Ik rij graag met grote spiegels. Nu had ik om uit te proberen een spiegel met dode hoek geinstalleerd.
Het bevalt zeer matig, het stukje dode hoek wat je nu in de spiegel kan zien is vrij klein, zal nog steeds over m'n schouder moeten kijken natuurlijk.
Vervelende ervan is zelfs dat je spiegel nu uit twee delen bestaat, waardoor je soms een vertekend beeld krijgt, voornamelijk als je maar één koplamp van de auto erin ziet.
Zit hierdoor vaker te double checken dan zonder dode hoek spiegel eerlijk gezegd.

Nu vroeg ik me af,
Is er iemand die met vier spiegels rondrijdt? oftewel, je twee normale spiegels, plus twee bar-end spiegels? Is dit een gek idee?
 
Wat is er mis met je hoofd draaien? :?

Niks mis mee, maar ik heb twee helmen, een jethelm en een systeemhelm en met die laatste heb je een beperkt uitzicht met je hoofd draaien, dus als ik op mijn klassieke motor rijd die geen spiegels heeft, gebruik ik de jethelm omdat je gezichtsveld daarmee breder is.
 
Laatst bewerkt:
Tuch wel een dingetje hoor.. op mijn '87 er 1000 zie ikalleen mijn schouders in de spiegels, na héél ver verstellen O-) verdwijnen die om plaats te maken voor het struweel dat ik ook in de ooghoeken zie. je krijgt er vanzelf een Uilenek van...
 
Misschien is het nu dan wel veiliger?

Ik vertrouw nooit geheel op mijn spiegels. Liever een keer te vaak mijn hoofd draaien dan toch per ongelijk iets in mijn dode hoek missen. Daar kan geen spiegel tegenop wat mij betreft.

Ik kijk sowieso natuurlijk altijd over mijn schouder. Maar tussen je spiegel en over je schouder kijken zit bij mij sowieso nog een stuk dode hoek. Of je moet je nek wel heel ver draaien. Wat Han S zegt is ook wel zo, dikke systeemhelm op je bakkes helpt niet echt mee.
Die dode hoek spiegel die ik had overbrugde dat stuk maar een klein beetje, en dan die vertekening erbij is het niet echt een verbetering.
Daarom denk ik gewoon vier spiegels en over de schouder blijven kijken. Of alleen links een stuurspiegel erbij.
 
Gewoon hard genoeg rijden zodat je aan 2 spiegels genoeg hebt?
Op m'n eerste motor zat na een paar verbouwingen niets meer wat niet noodzakelijk was met uitzondering van de wettelijke verplichtingen waar je niet onderuit kon... die dingen waren dan weer zo klein mogelijk uitgevoerd, zo ook de spiegel (ja, enkelvoud).
Maar ieder z'n ding dus misschien dit iets voor jou?
 
Ik heb ook wel eens met het idee gespeeld, gewoon omdat je eigenlijk nooit alles ziet in je spiegels. Als je ze ver naar buiten zet om een beetje meer naast je te kunnen zien (dode hoek verkleinen) zie je niets achter je en andersom.

Ik heb van die dode-hoek-opplakdingen liggen maar ze zitten er niet op. Zijn zo klein dat je er alleen schimmen uit kan halen, en op de toch wat trillende boxer zie je er in de meeste gevallen minder in dan dat.
 
Tijdens de Tour de France zie je dat de meeste BMW R1200RT van voor het LC tijdperk met 2 extra spiegels rijden.
Dat is omdat de standaard spiegels van die generatie onvoldoende zicht geven.
 
4 st :?

1544255492326.png
 
Mijn ervaring met barendspiegels is dat het zicht minder is dan "normale" spiegels, dus ik denk dat het weinig verschil maakt als je met beide tegelijk rondrijdt, want het meeste zicht haal je toch uit de normale spiegels.
 
Toch even wat filmpjes van die RiderScan bekeken.
Daar blijkt ook al een topic over te bestaan: Ervaringen Riderscan dodehoekspiegel

Het lijkt eigenlijk wel de beste oplossing voor de TS. Om heel eerlijk te zijn: het komt wel eens voor dat je gewoonweg niet genoeg tijd hebt om over je schouder te kijken. Als je bijvoorbeeld uit wilt wijken voor iets wat voor je gebeurd... maarja, dan had je misschien al te weinig afstand of heb je niet voldoende vooruit gekeken.
 
Of niet vaak genoeg in je achteruitkijkspiegel gekeken...

Als je daar vaak genoeg in kijkt, hoef je niet eens achterom te kijken.
In de (vracht-)auto kijk ik zelden over mijn schouder, behalve wanneer ik van te voren niet genoeg gekeken heb.
Op de motor overigens meestal wel, gewoon omdat je kwetsbaarder bent.
 
Ik doe altijd de schoudercheck. Ook al rij ik alleen op de snelweg, doe ik toch nog de schoudercheck gewoon om de routine erin te houden. Zelfs met 8 spiegels zou ik die check niet achterwege laten, heeft mij ook al enkele malen voor een aanrijding behoedt toen er onverwachts toch een auto in mijn dode hoek zat.

Die riderscan die hierboven genoemd wordt heeft mijn inziens vooral voordeel bij hectisch stadsverkeer, zodat je bij afslaan enz. een makkelijk overzicht krijgt of er geen fietser oid in je dode hoek zit, terwijl je gewoon op het verkeer voor je kan blijven letten.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met barendspiegels is dat het zicht minder is dan "normale" spiegels, dus ik denk dat het weinig verschil maakt als je met beide tegelijk rondrijdt, want het meeste zicht haal je toch uit de normale spiegels.

ik zweer al meer dan 10 jaar bij bar-end spiegels, moet geen gewone meer hebben.
 
Of niet vaak genoeg in je achteruitkijkspiegel gekeken...

Als je daar vaak genoeg in kijkt, hoef je niet eens achterom te kijken.

In de (vracht-)auto kijk ik zelden over mijn schouder, behalve wanneer ik van te voren niet genoeg gekeken heb.
Op de motor overigens meestal wel, gewoon omdat je kwetsbaarder bent.
:^

Ik check compulsief mijn spiegels. Alleen als het druk op de weg is doe ik een schoudercheck op de motor. In de auto nagenoeg nooit of ik er moet er kort ervoor een afleiding hebben gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan