VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

Voor m'n project ben ik nog op zoek (voor weihnug, het is een budgetproject) naar een 17" VF700/750S achterwiel. Deze komt ipv het standaard 16"exemplaar en geeft me wat meer (allroad) bandenkeuze. Het mooie is dat deze 1:1 om te wisselen is.
 
Iemand die weet hoe ik deze het beste los kan krijgen? Je hebt niet echt punten om tegenaan te slaan met een rubber hamertje. Alle bouten zijn ondertussen los.
 

Bijlagen

  • 20190104_154459.jpg
    20190104_154459.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 38
Als je rustig, met beleid tikt (niet slaat) met een kunststof hamer kun je gewoon tegen de wanden aan tikken. Om het trekken te vergemakkelijken kun je een paar bouten waarmee het BUITENdeksel vast zat terugdraaien om daar aan te trekken.
Lekkende keerring/pakking dat je dit deksel er af wil hebben?
 
Als je rustig, met beleid tikt (niet slaat) met een kunststof hamer kun je gewoon tegen de wanden aan tikken. Om het trekken te vergemakkelijken kun je een paar bouten waarmee het BUITENdeksel vast zat terugdraaien om daar aan te trekken.
Lekkende keerring/pakking dat je dit deksel er af wil hebben?

Dankje voor de tips! Hoogstwaarschijnlijk lekt de keerring inderdaad. Alleen met warme olie, als de olie koud is dan lekt die niks. Ik ga vanmiddag weer wat proberen. Was wel even een tegenvaller dat de waterpomp er ook af moest om bij de bouten te kunnen.
 
Hallo meesters van de VF! *O*

2 Jaar geleden hadden @Electrric94 en ik een fantastische (en goedkope) vf750f. Helaas nu niet meer, want we hadden hem na de winter verkocht. Na een tijdje kregen we toch spijt. Man, wat een mooie fiets was dat. Nu, anno 2019 zijn we terug als trotse VF eigenaren! :Y Maak kennis met Vera! (Excuus voor de nek oefening).

IMG-20190106-WA0008.jpeg

Vera is een speciale VF500F. Ze loopt namelijk nog niet... Daar gaan we natuurlijk verandering in brengen. Vera haar verhaal is te volgen in: € 500 Challenge - Vera! Ons V4 wonder!

De expertise en hulp is zeer welkom O-). Momenteel zitten we met 2 grote vragen:

- Vera draait vrij, heeft een uitstekende koppeling en alle versnellingen werken. We horen bij het laten draaien van blok echter een ratel. Ons vermoeden gaat uit naar NAKS, maar wellicht is hier het antwoord.
- Zijn vlotterbak pakkingen ook los verkrijgbaar (Just in case)? :$

Alvast dank voor de hulp en wij hopen dat jullie haar avonturen zullen volgen! :t
 
Bij een ratel is het idd goed mogelijk dat het een van de naksen is. 'ff' kleppendeksels verwijderen en spanning van de kettingen controleren. De 500tjrs hebben gelukkig zelden nokkenas problemen. Wel zijn de krukas lagers wat gevoeliger.
Losse pakkingen vind je waarschijnlijk wel op eBay, voor de 750 iig wel.
Controleer vooraf goed of de vlotternaalden niet lekken, anders kun je ze 2x open maken.
 
De VF500 is nog niet lopend en je hoort een ratel? Draai je krukas wel in de juiste draairichting? Is het niet de startkoppeling die je hoort?

Verder zoals voorgaand benoemd eventueel de klepdeksels openen om de situatie van de kettingspanning te kunnen beoordelen.
 
De VF500 is nog niet lopend en je hoort een ratel? Draai je krukas wel in de juiste draairichting? Is het niet de startkoppeling die je hoort?

Verder zoals voorgaand benoemd eventueel de klepdeksels openen om de situatie van de kettingspanning te kunnen beoordelen.
Nu je het zegt. Daar had ik overheen gelezen. Misschien een opmerking van de vorige eigenaar?
kan me niet voorstellen dat je 'm met de hand snel genoeg rond krijgt om te laten ratelen.
 
Ik heb de kap los met keerringen. Alleen ik heb denk ik de verkeerde pakking gekregen. Iemand die weet voor welke motor deze is? Hij komt bijna overheen, mis alleen een gat voor een bout en en zit een ronding teveel.
 

Bijlagen

  • 20190108_202737.jpg
    20190108_202737.jpg
    688,7 KB · Weergaven: 10
Nu je het zegt. Daar had ik overheen gelezen. Misschien een opmerking van de vorige eigenaar?
kan me niet voorstellen dat je 'm met de hand snel genoeg rond krijgt om te laten ratelen.

De vorige eigenaar had het inderdaad over een ratel. We hebben niet geprobeerd om het blok als een gek met de hand rond te draaien. Word al moe van de gedachte! _O-

Wij hebben hem ook gehoord toen we de motor hebben geprobeerd aan te lopen. Motor sloeg niet aan, maar we hoorden wel wat ratelen.:N

Eerstvolgende actie gaat inderdaad zijn om de kleppendeksels te lichten, de nokkenas ketting checken op spanning en de klepspeling te checken. Kan me zo indenken dat het blok ook flink kan rammelen en ratelen op een veel te krappe of te grote speling.:N

De update gaat nog volgen!
 
Voor m'n project ben ik nog op zoek (voor weihnug, het is een budgetproject) naar een 17" VF700/750S achterwiel. Deze komt ipv het standaard 16"exemplaar en geeft me wat meer (allroad) bandenkeuze. Het mooie is dat deze 1:1 om te wisselen is.
Zou je 'n foto kunnen plaatsen van de aansluiting van de cardankant van je wiel? Ik heb nog wielen staan maar weet zo niet meer welk type.
Heel leuk topic van je Magna-project! :t
 
Iemand nog intresse in een uitlaatsysteem voor de vf750f? Betreft de originele voorbochten aan een of andere vierkante collector. Met hieraan 2 zwarte Jama dempers. De vierkante collector wordt nog even hittebestendig zwart gespoten voor je. Pasvorm was niet super, maar het gaf een beschaafd geluid wat op origineel leek. Ik ga vanavond even fotos maken.
 
Even een oproepje aan de VF kenners hier!

We hebben vanmiddag even de klepspeling opgemeten van de VF500 van ons.

Let wel, het blok tikt behoorlijk als je hem aanloopt zonder dat er ontbranding plaats vind.

We zijn op de volgende waardes uit gekomen.

Intake kleppen
1. 0.10 & 0.10
2. 0.15 & 0.18
3. 0.10 & 0.10
4. 0.10 & 0.13

Exhaust kleppen
1. 0.20 & 0.20
2. 0.00 & 0.06
3. 0.25 & 0.28
4. 0.25 & 0.25

Met het oog op zakkende kleppen :X, schijnt een ding te zijn voor een vf500? Ziet iemand dan een echt hele rare klep? Heb degene die wij raar vonden even aangestreept. is dat terecht?

Edit: goeie speling en alle kleppen
 
Laatst bewerkt:
Even een oproepje aan de VF kenners hier!

We hebben vanmiddag even de klepspeling opgemeten van de VF500 van ons.

Let wel, het blok tikt behoorlijk als je hem aanloopt zonder dat er ontbranding plaats vind.

We zijn op de volgende waardes uit gekomen.

Intake
1. 0.010
2. 0.015/0.018
3. 0.010
4. 0.010/0.013

Exhaust
1. 0.020
2. 0.000/0.006
3. 0.025/0.028
4. 0.025

Met het oog op zakkende kleppen :X, schijnt een ding te zijn voor een vf500? Ziet iemand dan een echt hele rare klep? Heb degene die wij raar vonden even aangestreept. is dat terecht?
Als ik af ga op de gegevens, heb je wel heel dunne voelermaten, of je hebt het in cm uitgedrukt. Manual is 0,12mm (later 0,14mm) . Daarnaast heb je 16 kleppen en zou je dus 16 meetwaarden hebben. Heb je gemeten tussen de nokkenas en de tuimelaar? Je dient de speling tussen fe klepstel bout en de klep te meten. Gebruik twee voelermaten om de eventuele kantelspeling van de tuimelaar tegen te gaan. Dus een voeler tussen de ene klep en de andere op de te stellen klep op dezelfde tuimelaar..
 
Post wordt nog even aangepast! Tikfoutjes. Thanks voor het spotten!

Intake kleppen
1. 0.10 & 0.10
2. 0.15 & 0.18
3. 0.10 & 0.10
4. 0.10 & 0.13

Exhaust kleppen
1. 0.20 & 0.20
2. 0.00 & 0.06
3. 0.25 & 0.28
4. 0.25 & 0.25

meetwaarden kloppen verder wel!
 
Samen met TheDutchy vandaag olie+filter gewisseld en speling gechecked. Stonde de afgelopen 2x (na 6k) alles nog ok, nu na 7k moesten er 2 ff gesteld worden.

Carburateurs gesteld en gesynchrosineerd. Voor die rechtvoor was een . . . . . ._O-

IMAG2575.jpg


Kofferrek kon ook wat TLC gebruiken. Cheers pal!


IMAG2578.jpg
 
Post wordt nog even aangepast! Tikfoutjes. Thanks voor het spotten!

Intake kleppen
1. 0.10 & 0.10
2. 0.15 & 0.18
3. 0.10 & 0.10
4. 0.10 & 0.13

Exhaust kleppen
1. 0.20 & 0.20
2. 0.00 & 0.06
3. 0.25 & 0.28
4. 0.25 & 0.25

meetwaarden kloppen verder wel!

Alles boven de 0.15 resulteert in geklepper van de tuimelaars tijdens motorloop. Alles onder de 0.10 is echt te strak.
 
Alles boven de 0.15 resulteert in geklepper van de tuimelaars tijdens motorloop. Alles onder de 0.10 is echt te strak.

Dat vermoeden hadden wij inderdaad ook! Zitten we daarin in elk geval goed!:Y

Maar uit je post haal ik dat je de spelingen niet te extreem vind om te denken dat er een klep aan het zakken is? *O*
 
Voor m'n VF700C-project laat ik het liefst de brandstofpomp weg (tank komt nergens onder het niveau van de carbs)
Heeft er iemand ervaring met het rijden zonder pomp? Ik weet dat de theorie is dat op hogere toeren en minder volle tank brandstoftekort op kan treden, maar praktijk houdt zich nu eenmaal niet altijd aan theorie. :+
 
Mijn VFR750F (RC36-2) reed prima zonder pomp. Zou niet gaan rijden met nog maar een paar liter in de tank.
Nadat ik de contactpuntjes in de pomp vervangen had 'm wel weer ingebouwd...
 
Het wordt lastig als een een lange berg/heuvel afrijdt. Zoals in Belgie of verderweg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan