VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

Naar beneden komen lukt anders wel met alternatieve brandstof "gravity". Omhoog is ander verhaal, zeker als de tank ergens onder het zadel verstopt gaat worden 8-)
 
Naar beneden komen lukt anders wel met alternatieve brandstof "gravity". Omhoog is ander verhaal, zeker als de tank ergens onder het zadel verstopt gaat worden 8-)
Voor m'n VF700C-project laat ik het liefst de brandstofpomp weg (tank komt nergens onder het niveau van de carbs)
Heeft er iemand ervaring met het rijden zonder pomp? Ik weet dat de theorie is dat op hogere toeren en minder volle tank brandstoftekort op kan treden, maar praktijk houdt zich nu eenmaal niet altijd aan theorie. :+
;)
 
Net ff electrisch systeem doorgemeten.

Bij draaiende motor meet ik ~15,1-15,2V op de accu.
Schakel ik licht uit dan daalt het iets.
Boek zegt "tussen 14 en 15"

De dynamo/alternator meet iets van 0,7ohm over elk van de 3 geke draden.
Boek zegt "moet iets maar niet nul zijn"

Bij stationair meet ik iets van 17-20 Vdc over elk van de paren (gele draden).
Met toenemend toerental loopt dit op tot boven de 70Vdc. Geef ik echt gas, dan gaat ie naar "OL".
Ik denk dat dit een schakeling is om te zorgen dat ie niet TE VEEL produceert. Correct??

Andere metingen ok?
 
Heb je de 15,2 volt ook gemeten op verschillende toerentallen? Zowel mijn Sv als CBR zitten tussen 14.5 - 14.7 op alle toerentallen.

Dus ik denk dat je spanningsregelaar zijn beste tijd heeft gehad en niet meer zo goed overweg kan met last. Zolang je accu nog niet aan de kook is geweest is er geen schade tho. O-)

Wat Vera de VF500 gaat doen weet ik nog niet, maar ik heb wel alvast een spanningsregelaar op voorraad. :X

Edit: Je dynamo is dikke prima. :Y De Over Voltage die je krijgt ligt waarschijnlijk aan je multimeter (100+ volt). Volgens mij moet je dynamo rond de 60/70v zitten op 4-5000 toeren. Pin me er echter niet op vast. O-)
 
15.1 was bij verschillende toerentallen, alleen als ik de verlichting uit deed werd het ietsie pietsie lager.

#Es kijken of er een MOSFET SR voor de VF bestaat! :]

Ik houd het in de gaten want tijdens mijn woonwerk vorig jaar (3,400km per maand) moest ik wel regelmatig de accu bijvullen.


2e klepdekselpakking is nu ook binnen (bij HONDA inmiddels NLA, CMSNL had er nog...)
1986, dus "halve maantjes".... _O-

1547814846449-1143111191.thumb.jpg.f7649a4b29c1c484dbe768e0cb43d727.jpg
 
Voor m'n VF700C-project laat ik het liefst de brandstofpomp weg (tank komt nergens onder het niveau van de carbs)
Heeft er iemand ervaring met het rijden zonder pomp? Ik weet dat de theorie is dat op hogere toeren en minder volle tank brandstoftekort op kan treden, maar praktijk houdt zich nu eenmaal niet altijd aan theorie. :+
Heeft die geen reservetank aan de zijkant of laat je die weg. Lijkt me dat die, iig voor een gedeelte, lager hangt dan de carbs.

Heb hem bij mijne weggehaald en het werkt tot dusver prima, maar echt lange stukken vol gas heb ik eerlijk gezegd niet er nog niet mee gereden.
 
Heeft die geen reservetank aan de zijkant of laat je die weg. Lijkt me dat die, iig voor een gedeelte, lager hangt dan de carbs.

Heb hem bij mijne weggehaald en het werkt tot dusver prima, maar echt lange stukken vol gas heb ik eerlijk gezegd niet er nog niet mee gereden.
Deze is verwijderdIMG_20190111_161720.jpg en komt ook niet meer terug, alleen de accu komt nog onder het zadel.
Bedankt voor de praktijkervaring en lange stukken volgas is sowieso niet de bedoeling (en hoogst illegaal in NL :P )
 
15.1 was bij verschillende toerentallen, alleen als ik de verlichting uit deed werd het ietsie pietsie lager.

Heb je de 15,2 volt ook gemeten op verschillende toerentallen? Zowel mijn Sv als CBR zitten tussen 14.5 - 14.7 op alle toerentallen.
Dus ik denk dat je spanningsregelaar zijn beste tijd heeft gehad en niet meer zo goed overweg kan met last. Zolang je accu nog niet aan de kook is geweest is er geen schade tho. O-)

CBR spanningsregelaar regelt uit op de bedrading richting de accu..

De VF regelaar stuurt uit op de rood-wit gestreepte draad van de spanningsregelaar naar de connector van het startrelais naar de accu.
De regelaar regelt echter op de zwart-wit gestreepte draad op de spanningsregelaar.
Deze zwart-wit gestreepte draad komt vanaf het contactslot terug via verschillende connectoren en aftakkingen bij de spanningsregelaar. Deze heeft dus onderweg al voldoende overgangsverbindingen welke de spanning kunnen gaan beïnvloeden.

Meet eens de spanning welke terugkomt op de zwart-wit gestreepte draad op de spanningsregelaar t.o.v. de minpool van de accu. (tijdens motorloop) Wijkt deze af van de werkelijke spanning van de accu tijdens motorloop gaat daar dus iets niet goed.
 
Ik zie dat ik een tikfout gemaakt heb...
Over de gele draden meet ik Vac een niet Vdc...

Bij draaiende motor meet ik de Vdc op de accupolen. Daar moet ik toch meten?
Volgende meting duurt zeker 1 week.... :-)
 
Ik bedoel te zeggen dat de spanningsregelaar niet direct de uitgaande spanning meet en regelt naar de accu. Hij regelt af op de zwart- wit gestreepte draad die afkomstig is van het contactslot. Dus stromingstechnisch gaat ie weg bij de regelaar (rood-wit), en komt op het startrelais.. Daar zit de hoofdzekering. Vandaar vertrekt ie met rood naar het contactslot. Door het contactslot komt ie met zwart-wit gestreept terug naar de regelaar. Zwart -wit gestreept voedt onderweg de zekeringkast, de bobines, de CDI units en de spanningsregelaar. Dus onderweg zijn er genoeg connecties die uiteindelijk de meting van de spanningsregelaar kunnen verstoren.. Als de regelaar minder voltjes meet op de zwart- wit gestreept, stuurt ie meer voltjes op de rood-wit naar het relais/accu..
 
deze VF750 op vfrdiscussion

IMG-20190118-213654.jpg


is nie goe denk ik. maar een Ier denkt dat dit wel meevalt...
 
Komen deze beschadigingen nou puur door het welbekende “olieprobleem” van de V4? Of kan het ook andere oorzaken hebben?! Ik heb ook wel iets beschadigingen op de nokkenas kaar niet zo veel als bovenstaande foto.

En hoe komen de slepers zo uitgeslepen, ook olie te kort?
 

Bijlagen

  • 1B3F7AD2-7FA9-45D1-9DE6-AC7C0D8015E0.jpeg
    1B3F7AD2-7FA9-45D1-9DE6-AC7C0D8015E0.jpeg
    1.015,2 KB · Weergaven: 7
  • 590FC8E6-163E-4AA5-A72A-C2C3E2BD62D5.jpeg
    590FC8E6-163E-4AA5-A72A-C2C3E2BD62D5.jpeg
    603,7 KB · Weergaven: 7
Het is niet zo zeer een olie probleem, maar een combinatie van factoren. Zacht metaal met onzuiverheden als nokkenas in combinatie met een hoop warmte. Hier is veel over te lezen op de US forums (VFRworld). Daar heeft o.a. Jamie Daughery (hij doet races met deze dingen) goede uitleg over het probleem. Onderstaande is echter een goede basis uitleg van wat er nou precies aan de hand is en wat Honda door de jaren heeft aangepast.

https://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/V4_cams.html

Zoals ik het heb opgevat; je hebt geluk en de onzuiverheden zitten niet direct in lijn met de sleper, of je hebt pech en verliest de nokkenasloterij. :/ Permanente oplossing; laat je nokkenas en slepers professioneel coaten.
En hoe komen de slepers zo uitgeslepen, ook olie te kort?

Het (blad)chroom van de slepers wordt beschadigd door de pittingen in de nokkenas. Wanneer er eenmaal een paar chips uit het chroom zijn verdwenen gaat de sleper in de (al beschadigde) nokkenas vreten. Het begint bij de nokkenas. Vandaar ook mijn nokkenasloterij interpretatie. O-)

@Ferde De pitting op jouw foto is wel funnest. Je kan echter geluk hebben, dat jouw sleper nog onaangetast is. *O*
 
Laatst bewerkt:
Bij mij was er 1 sleper die ong 5 mm was uitgehold maarja.. ik moest wat destijds dus met een hele boel herrie ong 400 km doorgereden; buigen of barsten en het werd buigen want de v4 liep gewoon door met 4k (=ong. 120kmh) aan toeren.
Heb wel meer hele maffe dingen gehad met die V4's maar ze hebben me nooit laten staan.
De oilmod heeft daarna alles opgelost en heb nooit meer zuks gehad.
 
Hebben mensen wel is last gehad na de oil-mod met big end problemen? Ooit is over gelezen op een amerikaans forum dat de oil mod voor te weinig olie zorgt onderin het carter waardoor het bigend eruit loopt.
 
Oliepomp van de vf500 '84 en '85 kan bijvoorbeeld de oliemod niet aan. In '86 heeft Honda een betere oliepomp (en groter carter) gebruikt voor de vf500. Hoe het met de grotere modellen zit weet ik echter niet.
 
Het is niet zo zeer een olie probleem, maar een combinatie van factoren. Zacht metaal met onzuiverheden als nokkenas in combinatie met een hoop warmte. Hier is veel over te lezen op de US forums (VFRworld). Daar heeft o.a. Jamie Daughery (hij doet races met deze dingen) goede uitleg over het probleem. Onderstaande is echter een goede basis uitleg van wat er nou precies aan de hand is en wat Honda door de jaren heeft aangepast.

https://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/V4_cams.html

Zoals ik het heb opgevat; je hebt geluk en de onzuiverheden zitten niet direct in lijn met de sleper, of je hebt pech en verliest de nokkenasloterij. :/ Permanente oplossing; laat je nokkenas en slepers professioneel coaten.


Het (blad)chroom van de slepers wordt beschadigd door de pittingen in de nokkenas. Wanneer er eenmaal een paar chips uit het chroom zijn verdwenen gaat de sleper in de (al beschadigde) nokkenas vreten. Het begint bij de nokkenas. Vandaar ook mijn nokkenasloterij interpretatie. O-)

@Ferde De pitting op jouw foto is wel funnest. Je kan echter geluk hebben, dat jouw sleper nog onaangetast is. *O*

Bedankt voor de goede uitleg.
Echter heb ik na het stellen van de kleppen nog steeds een tikkend blok. 2e handse nokkenassen en slepers zijn onderweg.
Misschien kan ik ooit eens op het gemakkie deze van enkel de achterste cylinders vervangen.
 
Ik heb met mijn V65's nooit enig probleem gehad met de krukas.. ook niet na 120K aan km's.
Rustig aan laten opwarmen de eerste 10 km en daarna pas het gas erop doet ook veel mbt voorkomen van inwendige schade.
 
Vandaag een leuk pakketje binnen gekregen.... nu nog de moed vinden om de Sabre te opereren _O-_O-

Ik heb net even het WPH bekeken, maar kan iemand mij vertellen of ik ook de slepers en krukassen van de achterste cylinders kan vervangen zonder het deksel van de voorste cylinders open te maken?
 

Bijlagen

  • DC6C850D-63A3-41D9-B566-81AA1C037BBE.jpeg
    DC6C850D-63A3-41D9-B566-81AA1C037BBE.jpeg
    914,3 KB · Weergaven: 7
  • 5F23B391-CA2F-4EF8-B792-BCD3C1F02EFD.jpeg
    5F23B391-CA2F-4EF8-B792-BCD3C1F02EFD.jpeg
    914,1 KB · Weergaven: 7
Krukas lijkt me stellig. :9 In mijn opinie kun je het beter los halen en niet nodig hebben dan laten zitten en een pain te hebben bij het zetten van de timing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan