VF1000R '84-er motorblok bouwen

full

Op deze foto zie je de gehele koppeling en de startmotorkoppeling gemonteerd, ik heb helaas geen foto's van de montage hiervan. |(
 
full
Achter de startmotorkoppeling zie je het krukastandwiel gemonteerd, let hierbij goed op dat de ingeslagen punten op zowel de startmotorkoppeling als het krukastandwiel uitgelijnd zitten met het puntje op de krukas! Aan de voorkant van het blok zie je nog een beetje oranje vloeibare pakking zitten.
 
Laatst bewerkt:
Aan de linkerkant van het blok wordt het carterdeksel gemonteerd dat over het kogellager van de uitgaande as valt. Hierin bevinden zich veel oliekanalen, met name die voor de cilinderkoppen. Let dus goed op dat de pakking, o-ring e.d. goed gemonteerd zitten voor je de bouten aandraait.
full
 
Aan deze zijde van de krukas wordt de dynamo gemonteerd, samen met het deksel en een nieuwe pakking. De bouten van het dynamodeksel nog niet aandraaien, in een later stadium moet de krukas vanaf deze kant nog verdraaid worden voor het uitlijnen van de 4 nokkenassen en het stellen van de kleppen.
full
Als je de bouten wel aandraait is meteen de nieuwe pakking waardeloos! :Y
 
Hier is de dynamo al gemonteerd (zie de witte stekker), ook het deksel is gemonteerd over het voortandwiel. In het gat aan de onderkant komt de waterpomp.
full
 
kijk als de bleke hier mee klaar is heb ik desnoods nog wel zo.n zelfde project liggen :Y identiek geval en hij weet de kraak en smaak *D
 
kijk als de bleke hier mee klaar is heb ik desnoods nog wel zo.n zelfde project liggen :Y identiek geval en hij weet de kraak en smaak *D
Dat klopt! Gooi alle onderdelen maar bij me neer en ik zal eens kijken.....neem dan meteen dat schitterende originele werkplaatsboek van je mee! Het kan alleen wel een jaartje duren ben ik bang. Alleen jammer dat je alles al uit elkaar gehaald hebt of heb je alles nog? :Y
 
full

Na het monteren van het koppelingsdeksel met een nieuwe pakking (pakking=erg belangrijk voor de schakelas, deze gaat anders vastzitten!) ga ik verder met de cilinderkoppen. Dit is niet zo'n lekker werkje, het bestaat vooral uit zeer geduldig pakking verwijderen :( :( en de klepzittingen slijpen. Soms vervloek je die vierkleps-koppen...... twee kleppen per cilinder gaat een stuk sneller! Tevens monteer ik nieuwe klepseals op de klepstelen, de seals die er zaten waren kompleet uitgedroogd }) laat je deze zitten heb je op zeker olieverbruik bij het schakelen (lekker blauwe pluim uit je uitlaat bij schakelen) :Y
Op de foto zie je de geprepareerde cilinderkop op zijn plek gelegd met een nieuwe koppakking. Zorg ook hier voor goed schone en ontvette pasvlakken, let op dat de pakking juist gemonteerd wordt anders sluit je gaten van de koeling af! :( Zie volgende foto
 
Laatst bewerkt:
De koppakking kan nl op 2 manieren gemonteerd worden, dan kun je per ongeluk de omcirkelde koelwatergaten afsluiten
full
 
Dat klopt! Gooi alle onderdelen maar bij me neer en ik zal eens kijken.....neem dan meteen dat schitterende originele werkplaatsboek van je mee! Het kan alleen wel een jaartje duren ben ik bang. Alleen jammer dat je alles al uit elkaar gehaald hebt of heb je alles nog? :Y
alles is er nog :Y :Y
 
alles is er nog :Y :Y
Wil je het blok weer in elkaar hebben dan? 8-) Ik dacht dat je eea snel uit elkaar gehaald had om te zien wat er allemaal inzat en het toch niet meer in elkaar hoeft ivm de defecte krukas ;( en het afgebroken tapeind......
 
Als de cilinderkop op zijn plaats ligt kun je deze "fixeren" door de 4 buitenste bouten te monteren en handvast te draaien. Daarna kan de tandwielunit voor de nokkenasaandrijving gemonteerd worden.
full
 
Als deze op zijn plek ligt en in de cilidnerkop vastgedraaid is met de 4 bouten kunnen de nokkenassen op hun plek gelegd worden
full

Bij het monteren moet het vliegwiel op het goede merkteken gezet worden en moeten de nokkenassen met het kleine gat van het tandwiel precies gelijk liggen met het pasvlak van de cilinderkop - zie foto's en tekening ;)
 
full

Als de nokkenassen op hun plek liggen en de timing is goed gezet kunnen de lagerkappen en de olieleiding gemonteerd worden. Let wel op dat de stelboutjes van de tuimelaars helemaal uitgedraaid zijn, dit vergemakkelijkt het monteren. Tenslotte worden alle bouten van de cilinderkop en lagerkappen volgens een bepaalde volgorde aangedraaid met het juiste moment. Als alles aangedraaid is kan de klepspeling afgesteld worden, dit gaat een stuk makkelijker met het blok op de werkbank dan gemonteerd in het frame! 8-) Meteen doen dus!
 
full

Na het afstellen van de klepspeling dacht ik het originele aluminiumkleurige klepdeksel te vervangen door een zwart deksel van een later type blok; niet dus, ik kwam erachter dat er toch meer verschilt tussen de 84 en 85-er blokken dan ik dacht. Zie de foto's, ik zet een aantal verschillen naast elkaar! :Y
Het begint al met de breedte van de cilinderkoppen, kijk maar naar het verschil in breedte van de deksels
 
Dit is de oliepomp van een 84-er blok, daaronder dat van een 85-er blok. De laatste is dubbel uitgevoerd, één gedeelte pompt de olie door de oliekoeler, het andere pompt de olie door het blok. De eerste blokken hadden nl. nog geen oliekoeler.
full
 
Ook de nokkenassen en lagerkappen verschillen behoorlijk, zie de foto. De bovenste set is van een 85-er motorblok, de onderste van een 84-er. Je ziet dat de latere nokkenassen langer zijn en de lagerkappen "robuuster" zijn uitgevoerd. Eén en ander is dus absoluut niet uitwisselbaar!
full
 
Ook de carterpan is behoorlijk verschillend! De eerste types hadden een "lege" carterpan, de latere types kregen een olie opvangplaat gemonteerd en je ziet de twee aansluitingen aan de voorkant waar de slangen van de oliekoeler op gemonteerd worden.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan