VF 1000 Flater

Nee, precies... ik trok in gedachten even de vergelijking met een rivier (hoofdpomp), waar een zijrivier bijkomt (kleine pomp). Daar krijg je op de splitsing altijd een plek waar de stroming raar doet, water draait rond of staat zelfs stil, gaat een stukje tegen de stroming in etc...

Geen idee of dat in dit geval op gaat en of dat uberhaupt erg zou zijn.

In het geval van de rivier weet ik dat je daar soms leuke vangsten kan scoren, maar daar heb je weinig aan :+
 
Stromingsgewijs heb ik geen idee wat dat zou doen, dat zal ook zeer sterk afhangen van waar ik de buizen laat samenkomen en hoe (in een hoek, of mooi ingewerkt..)
Gezien beide pompen (rotors) "positive displacement" zijn, kan er slechts vloeistof passeren in 1 richting.
Ik denk niet dat op deze manier de grotere pomp de kleinere kan blokkeren. (Zolang de druk niet te hoog wordt)

Ik denk dat ik maar eens mails ga beginnen sturen naar verschillende bedrijven die oliepompen maken. Wie weet wil er 1 kennis delen :) ) Ik heb niemand in mijn vrienden en collega kring die hier kaas van gegeten heeft, en we spreken hier over het hart van de motor..
Hoe dieper ik in de literatuur duik, hoe terughoudender ik word om de pompen te koppelen...

Ik denk dat de "simpelste" verbetering nog steeds zal zijn om vanuit de F2 oliekoeler aansluitingen een lijn naar de koppen te leggen, met een tweede, externe overdrukklep, en tweede filter. Dat gaat alleen puzzelen worden waar ik dat ga kwijtraken.
 
Laatst bewerkt:
Meer olie door het filter vanwege de gecombineerde oliestroom, dan is het idd de vraag wanneer de bypass open gaat omdat meer olie door het filter een grotere drukval zal veroorzaken. Dan is het dus maar de vraag wanneer dat gebeurt en als het gebeurt wordt het systeem dan wel echt beter? Misschien iets vaker vers filter?
Als je twee pompen gaat koppelen dat ken ik bij onze systemen alleen uitvoeringen waarbij er na elke pomp een terugslagklep is gemonteerd. Klinkt leuk maar waar ga je die ff makkelijk laten in de Y leiding.
 
Ik denk dat het wel meevalt met meer olie door de filter, zolang de overdrukklep genoeg druk kan aflaten.

Meer volume =/= meer druk!
Er is verder in het blok niets gewijzigd, waardoor olie langs alle kanten weg zou kunnen lopen.

Gesteld dat de overdrukklep groot genoeg is, zal het systeem nog steeds dezelfde piek-druk hebben.
De piek-druk zal echter veel vroeger in het toerenbereik gerealiseerd worden, het systeem zal sneller op "relief pressure komen" en daar blijven terwijl de motor in toeren klimt, en er steeds meer olie door de overdrukklep wordt afgelaten.

Ik denk dat een terugslagklep in de leidingen enkel nuttig is als 1 van de 2 rotors breekt en stopt met pompen, maar gezien ze op dezelfde as zitten, heb je dan sowieso een probleem.
Als je op een bepaald moment van 1 van de twee rotors de afvoer afsluit, bouwt de druk al heel snel op en zal de pomp breken. Weet dus niet of zo'n klep beter is.
 
Even een ander idee...

Waarom gebruik je niet de oliekoeler en ipv retour naar het carter direct naar de koppen.. De koppen zijn het heetst en willen juist koele olie. je kunt voor de overdruk een bypass maken na de koeler en vandaar retour naar het carter..

OK het blijft ongefilterde olie.. Maar dat geldt voor meerdere honda blokken. De dream en blackbomber en latere XBR en CB hebben ook een bypass waarbij ongefilterde olie naar de koppen gaat en gefilterde olie naar de krukas en zuigersmering..
 
Ik snap het.. En door de koeler voor de PRV te plaatsen passeert alle olie toch langs de koeler.
Eens uitzoeken, want ik wil graag alles wegwerken in de belly pan, zo subtiel mogelijk..
 
Oeioei hier is de oma weer..
Nu was ene update wel erg lang geleden.

Toch is er nog wat gebeurd. Het nieuwe blok is gestraald, en al bijgewerkt en uitgemeten.

Het blok zelf had nogal lelijke gietnaden, die pas echt opvielen na het stralen.
Dat moest even bijgewerkt worden :)
tJKMAT4.jpg

SWDf8yB.jpg


Een collega van me heeft zelf een CNC machine gemaakt. (Echt te gek :o )
3TVO2GV.jpg

uc7N4i2.jpg


Dat moest getest worden, en het maagdelijke canvas waar een bloknummer hoort te komen was daar perfect voor.
Ik koos voor 1-SC15-MAXIM-BAELE, op die manier kan mijn volgende project 2-XXXX-MAXIM-BAELE zijn, waar XXXX de typecode is van eender welke volgende motor })
yzwOJpL.jpg


De hoofdlagerschalen zijn ook uitgemeten.. Hier heb ik nog een vraag over.
yCWMT83.jpg


Van stator naar koppelingszijde:
~0.025mm
XUwlc1b.jpg


~0.025mm
LTrkCu7.jpg


<0.025mm
Deze baart me wat zorgen. Ik heb geen kleinere plastigage.
Het is een nooit gebruikte carter, is zit dus ook geen vuil of restjes hondabond tussen de carter helften.
Zou de tolerantie veel veranderen eens het blok gemoneerd is?
Ik vind het wel erg krap. Zou ik 1 van de 2 lagerschalen (B) vervangen door een dunnere (A)? (om zo een combinatie te verkijgen die tussen A en B ligt)
YYcK3KX.jpg


~0.25mm
7mFMeJH.jpg


Verder geen hol meer gedaan eigenlijk. Te veel verplichtingen en geen budget..
Beetje schaamtelijk maar het is wta het is... :$
 
Laatst bewerkt:
Ben vorige week hierop terecht gekomen. Ik ben er nu pas door.
Je pakt de dingen wel echt grondig aan, he? Fantastisch werk! Erg leerrijk.
Bij wie laat jij je spullen verzinken? Ik ben ook uit Belgie.
Na een pauze van 10 jaar (duurt die verbouwing al zo lang?), wil ik m'n VF750F terug aanpakken. Die kocht ik ergens eind jaren '90 in onderdelen (tot op de krukas uit elkaar). Ik heb hem toen opgebouwd, eventjes mee gereden, en terug gedemonteerd na een lekkende tank en opgebruikte koppeling.
Soit, om even op jou vraag terug te komen: ik zou geen lagerschalen mengen. volgens mij krijg je dan 2 verschillende diameters, met een trapje waar ze elkaar raken. Ik ben echter geen professional.
Ik vraag me af hoe een pro tuner dit aanpakt bij het blueprinten.
Welke speling zou je krijgen bij een set 'A' lagers?

Nog even ivm. die O-ringen op de cilinderbussen:
pro508_aufbau_1
Hier werden ze vervangen (Viton o-ringen?)

Ik heb zelf trouwens ook een VF1000 blok liggen in onderdelen, met de dubbele oliepomp en bijhorend carter. Zou uiteindelijk in de VF750f (fase 2) moeten komen. Als ik tegen dan hulp nodig heb, weet ik waar ik moet zijn .-)
 
Aha, fijn te horen dat je er wat aan hebt :)
Van waar ben je?

Ik laat mijn spullen verzinken in Nederland..
galvano waalre

Ik was oorspronkelijk bij hen terecht gekomen omdat het 1 van de laatste bedrijven was dat groen en zwart kon passiveren (die processen gaan er vanwege milieu problemen uit). Ik zie trouwens net op hun site dat ze daar ook mee gaan stoppen.
Ik heb me op de moment dat ik m'n bouten daar afzette laten overtuigen om toch geel te laten verzinken. De eigenaar zwoer dat de moderne passiveringen beter zijn dan de "oude" groene en zwarte passiveringen.
In werkelijkheid zijn mijn bouten dus zilver met een gouden glans

Wat dat trapje in die lagerschalen betreft, een trapje van geniddeld 0.002mm tot 0.004mm (maximum) aan elke kant.. Ik weet persoonlijk niet of dat veel effect heeft. Maar heb dus ook geen idee en zit er een beetje vast mee.

Altijd welkom met je project :)
 
2 verschillende lagerschaal is uiteraard niet de bedoeling. Dan zit je as niet meer "in het midden" en ga je dus boven of onder meer speling krijgen dan aan de andere kant. Dat kan ook verschil in smering geven, aangezien de olie makkelijker naar het stuk met meer speling kan en dus zal het andere stuk waarschijnlijk minder olie krijgen. Dit is natuurlijk een probleem door het combineren van carter helften. Ze worden immers in de fabriek op elkaar gezet en dan in 1x bewerkt zodat je zeker altijd met 2 dezelfde lagerschalen kan werken. Ze zijn dus een koppeltje". Ik weet niet hoeveel de speling mag zijn, maar als het binnen tolerantie valt lekker zo laten en anders misschien een maat kleiner gaan.

Wat betreft het verzinken, in Wilrijk zit Duroc. Toen ik daar een jaar geleden was, was het 50 euro per mand. In een mand past iets van een 125kg aan materiaal dus daar kun je wel iets mee. Keuze uit geel verzinken of blauw (geeft "chroom look").
 
Het is weldegelijk een volledige carter, dus niets gecombineerd.
De speling moet liggen tussen 0.020 en 0.044mm. Alle lagerschalen zijn nieuw, de carter is nieuw.

Tedekke, Wilrijk is vlakbij in vergelijking met Waalre.. Bedankt voor de tip!
 
Laatst bewerkt:
Het is weldegelijk een volledige carter, dus niets gecombineerd.
De speling moet liggen tussen 0.020 en 0.044mm. Alle lagerschalen zijn nieuw, de carter is nieuw.

Tedekke, Wilrijk is vlakbij in vergelijking met Waalre.. Bedankt voor de tip!
Dan heb ik verkeerd gelezen/begrepen ;) Als je het echt niet vertrouwd even zoeken naar dunnere plastigage? Dan ben je in ieder geval zeker.

Duroc was ook nog eens binnen een dag of 2 klaar, zeer tevreden!
 
Misschien al bekend, maar volgens mij hou jij wel van technische updates. Rae-San is bezig de telwerken om te bouwen met stappenmotors en digitale lcd displays..

index.php


index.php


Video van de test setup:

Ziet er wel veelbelovend (en zeer gaaf) uit..
 
Dat is machtig!! En geeft vooral veel meer mogelijkheden om een ander frontend te steken :)

Is er ook ergens een forum link met uitleg?
 
Aha, fijn te horen dat je er wat aan hebt :)
Van waar ben je?
...
Altijd welkom met je project :)

Ik woon in de buurt van Leuven.
Voorlopig zal ik nog niet aan de VF beginnen. Ik heb nog een XR600R en een VTR1000 die eerst terug in elkaar moeten voor verkoop. Ik hou er maar 1 over (alhoewel de beide andere ook zeer fijne motoren zijn), en dat zal de VF zijn . Wel aangepast naar modernere maatstaven.
Een Resto-mod noemen ze dat tegenwoordig, denk ik.

Zeer spijtig trouwens van je blok. Wie na zoiets nog niet in de wet van Murphy gelooft...
 
Tijd om nog eens een update te geven.

Eerst wat goed gaat:
De carter die een duik gemaakt heeft, is terug opgelast. Moet de boel nog wat bijwerken, foto's volgen nog wel.

Verder heb ik heb een systeem uitgedokterd om de carter ontluchting een compacte en nette bocht naar voor te laten maken. AN fittingen en loodgieterij = street cred, nietwaar?

Het 20mm gat in het carterdeksel is hertapt naar M22x1.5, een afgedraaide M22-AN10 ebay-adapter er in en een 180 graden AN10 bocht.
De 180 graden bocht moet ik nog vervangen door een 150 graden, omdat de bocht korter is dan verwacht, en nu zit de relatief dikke slang gekneld tussen het carterdeksel en de tank.
Bij een iets flauwere bocht gaat de slang mooi naast het hoge gedeelte van het deksel lopen.

1khplE2.jpg

aGfrQ4O.jpg

tkaAQex.jpg


Langzaamaan ben ik ook de stukken aan het verzamelen voor een catch can zelf, om een idee te geven:
Alu buis, doppen, lange lasbare AN10 connectors..
yV213tY.jpg

ta8yWIp.jpg


Wat ook semi-goed ging zijn de adapters om de voorvork te verlengen.
Deze zijn een keer of 3 aangepast want er zat een quasi onzichtbaar randje in de onderpoot, en ben er pas achter gekomen nadat ik er helemaal niets meer van snapte, en dan maar wassen oordopjes heb gekneed en samen met de adapter in de onderpoot geknald heb.
Zo kon ik zien waar er nog pasproblemen waren. De voorpoten zijn ondertussen al een keer of 10 in en uit elkaar geweest. Na een tijdje werd ik er echt goed en snel in.
De 2de handse voorpoten misten overigens 2 nogal cruciale ringen (tussen bovenste glijbus en seal), en daar kwam ik pas achter bij het monteren.
het zijn gewone showa vorken, dus die ring moet er zijn. Tripje ebay, weekje wachten, nieuwe ringen.
Ik hoop deze week de voorpoten definitief te kunnen monteren. Dan kan ik het frame al eens op wielen zetten.

hwv7fBV.jpg

gggEhD4.jpg


Wat minder goed ging...
Ik vertelde al dat het uitlaatsysteem 2x door mijn goede vrienden van de Belgische post zonder verdere verwittiging retour gestuurd is. Uren bellen met de klantendienst van Bpost en Laposte hielp niets. De verscheten tijd, een behoorlijk bedrag aan telefoonkosten (aan Franse wachtmuziek opgedaan!!) en 2x 35euro portkosten in de vuilbak deden me beslissen van dan maar zelf dag te gaan zeggen in Frankrijk.
Ineens een weekendje van gemaakt dan, want het is 6u rijden. Sam van Ecko motos heeft ruim 40 VF staan, de paar die ik gezien heb waren wel echt de moeite. Kleine werkplaats maar ik keek m'n ogen uit.
Het uitlaatsysteem is ook echt heel netjes gemaakt. Thuis aangekomen echter, bleek er iets grondig mis..

CmyfBlJ.jpg


De standaard VF1000 uitlaten worden gemonteerd met een pakking. De aftermarket Laser, Marving, Mach, ... uitlaten echter niet.
Sam wist dit (ik niet), maar door een miscommunicatie zijn downpipes op maat gemaakt van standaard uitlaten zonder pakkingen.
Op een bepaald moment wou iemand een systeem mee bestellen, die wel de standaard uitlaten zou gebruiken, dat is uiteindelijk niet door gegaan, maar heeft blijkbaar in het vele mailverkeer voor de nodige verwarring gezorgd.

Soit.. Ik heb geen standaard uitlaten. Gelukkig geeft Sam de fout toe en gaat het gratis rechtzetten. Jammer genoeg betekent dat weer een weekendje Vogezen...
Ik vrees echter dat de gasflow behoorlijk geremd gaat zijn als de downpipes worden aangepast naar de smallere Marving dempers.

Plan B: een stel carbon dempers en daar dan link pipes voor laten maken.

Laat iets weten als je een set ronde carbon dempers te koop hebt in goede staat, of als je een set VF uitlaten van Marving wilt kopen. :W

Verder laat het systeem mede door de sterk vergrote diameter onwaarschijnlijk weinig ruimte over aan alle kanten.
Ik moet nog een systeem bedenken om mijn case-savers te monteren want de downpipes laten maar een 2-tal millimeter vrij van de framerail.

TvI62n9.jpg


krrrrap:
Ts56VbP.jpg

j8rVEHw.jpg

6hyMCei.jpg


Sam had ook een boek waarin de ontstekingscurve werd beschreven voor een VF1000.
Meer dan genoeg info om een basiscurve te maken, en deze waarden laten erg veel ruimte voor verbetering.
u4HgXMq.jpg


En dan om af te sluiten verdere brainstorming over het oliesysteem.
Ik ben nog steeds ervan overtuigd dat ik vanaf de tweede pomp de cylinderkoppen kan voeden, en zo de lage oliedruk in lage toeren, en de gebrekkige olietoevoer naar de koppen kan oplossen.
Meer olieflow en meer druk doorheen het gehele blok, over het hele toerenbereik. Ik moet alleen ergens een oliedruk regelklep steken, om zo te hoge druk te vermijden.
Te hoge druk rooft PK en als je pech hebt barst er iets in het oliesysteem. Iets wat ik dus wil vermijden.

Een externe oliedruk regelklep van Peterson Fluid Systems kost $$$, en hoewel het een mooie oplossing is, komt er bij dat bedrag nog een hoop AN fittingen, telon leiding en kopzorgen bij.
Want je moet dat nog allemaal wegwerken ook.

Ik denk er nu aan om een standaard VF1000 oliedruk regelklep af te draaien. Deze kleppen worden nog steeds in veel Honda's gebruikt, dus zijn goedkoop, simpel en betrouwbaar.
De buitendiameter is 18,5mm, met extreem dikke wanden, als ik de buitenkant 2mm afdraai, en dit gat naar 16,5mm opboor:
ZNOd4Ja.jpg


Dan past de klep er zo in:
Cp6ed8z.jpg

CCArv7r.jpg


Dan kan de voorkant gewoon worden afgesloten met een flens en AN fitting, en heb ik maar 1 leiding weg te werken.

Stof tot nadenken.
 
Het is weer veel te lang geleden dat ik nog eens een update gepost heb.
Er is sindsdien op persoonlijk vlak heel veel gebeurd, vandaar de radiostilte.

Ik heb wel (langzaam) nog voort gedaan.
Ik ben aan het leren tig lassen, maar al het laswerk dat je hier ziet heb ik nog wel uitbesteed :)
Wel alles zelf gemaakt en voorbereid.

Een bakje gemaakt voor de brandstofpomp en R/R.. De opstaande rand zorgt er voor dat de kabelboom (die ook daar gaat komen) niet in de vering kan raken.
Yt2Y361.jpg

DeqtDLw.jpg

lhbzkcz.jpg


Op z'n plek:
nPDwy8c.jpg

DO0JZDc.jpg


Dan een houder gemaakt voor de zekeringkastjes, uit dikke RVS plaat.
Rvs, want ik wou dat het zeker stevig was, met die gekke vorm.
scxpFse.jpg


Op zn'n plek, met de kastjes er op
csNirXn.jpg


Het vacuum plenum is ook af, nog net de zijkanten opschonen.
Ondertussen is de zijkant getapt voor M10 banjo bouten.
eKKhY5p.jpg


De catch can is ook af.
Dit is de toevoer (AN10) en de olie aftap nippel.
Onderaan komt een doorzichtig slangetje te hangen met een dop op, zoals op het originele tankje.
lOcohgu.jpg


Binnenin zit een dubbele roostering om olie te helpen afscheiden:
QdHGOdk.jpg


En zo komt het tankje gemonteerd:
QMRLykX.jpg


1 probleem is dat de tank ontworpen is om onder een kleine hoek te staan, maar volledig recht gelast is.
(Vergeten te vermelden..) Hierdoor raakt de toevoer nippel de binnekant van de tank. Ik heb 2 tankjes laten maken, en twijfel nu of ik de tankjes laat aanpassen of dat ik een minuscuul deukje aan de binnekant van de tank maak.

Raakvlak aangeduid in rode alcohol stift:
u4Qr5Qb.jpg


Dan zijn de schetsplaten en carterdeksels ook terug van hooglans verdichten.
Blinkt als chroom!!!
oqshLOG.jpg

R0lytcg.jpg


Ik heb wat extra schetsplaten laten doen, wie interesse heeft in een stel hooglans verdichte schetsplaten heeft stuurt maar een PM.
r24iPg9.jpg


Hopelijk voor het einde van het jaar: de uitlaat dempers passend gemaakt en het 2e oliecircuit klaar

Traag maar zeker is het nieuwe motto :+
 
Wouw ook dit ziet er weer geweldig uit allemaal. Benieuwd wat je met die leiding aan de onderkant van de tank gaat doen. Enne mooi dat je het project doorzet.
 
Hoogglans verdichten?
Dat is dus geen anodiseren
Ik heb er nog nooit van gehoord maar het ziet er wel fancy uit zeg.
Waar heb je dat laten doen?
 
Is het niet gewoon polijsten ? Ben benieuwd wat er anders aan is.
Hoogglans verdichten van velgen is een slijp proces waarbij in meerdere stappen de velg geschuurd wordt. Dit proces wordt uitgevoerd in een hoogglans verdicht machine die, met onder andere keramische kegels, de velgen zeer gelijkmatig polijst. de kegels zorgen ervoor dat de poriën van het aluminium dicht geslagen worden. Dit brengt een aantal voordelen met zicht mee:

doordat het oppervlak van de velgen gladder is geworden, heeft vuil minder kans zich aan de velg te hechten
hoogglans verdichten wordt machinaal gedaan in ongeveer 34 uur, doordat dit zeer gelijkmatig gebeurd is het resultaat perfect
doordat hoogglans verdichten een geautomatiseerd proces is, kunnen wij dit zeer voordelig aanbieden


Bron: Velgen polijsten en hoogglans verdichten - Super voordelig
 
Bedankt voor de fijne reacties :)

Wat het verdichten betreft; theredone51 heeft de juiste uitleg al doorgestuurd.
In eerste instantie moeten diepe krassen en corrosie al wel weggeschuurd en gepolijst zijn, daarna kan er verdicht worden. Dat kost nog het meeste, de voorbereiding.

Ik heb het laten doen bij Polishine Polishine - Miguel Vermeire | Home, en ben super tevreden. Aangenaam contact, een jonge gast die zijn vak echt 100% kent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan