VF 1000 Flater

Dus nieuw carter is geregeld? zo niet dan moet ik kijken voor je want ik heb nog een oud blok liggen, maar weet niet eens of dit er een is met de geboorde nokkenassen of zoals die van jou.....
(Oftewel met of zonder uitsparingen bij het klepdeksel.)
Dus laat maar weten of je er nog mee omhoog zit, dan zal ik kijken voor je.
Het is een kompleet blok met zover ik weet drijfstang lagerschade.
Dus maten van de lagerschalen weet ik niet omdat ie nog in elkaar zit.

Bedankt voor het aanbod, maar er stond net een carter te koop op ebay, met quasi de juiste lager maten.
Hele rollercoaster van paniek naar "komt goed" _O-

Ik gebruik trouwens (tegen beter weten in) een niet-lijngeboord F1 blok, want wou per se een F1 opbouwen.
Die vind ik mooier dan een F2, en wou ten alle tijde onderhoud makkelijk maken. Zag het niet zitten om telkens als ik kleppen wil stellen het blok te laten zakken.
Achteraf bekeken had ik misschien beter vertrokken van een F2 kader en die gewoon aangepast aan een F1 "look", maar ach. Als ons kat een koe was, konden we ze melken achter de stoof :+
 
Graag gedaan Maximus, ik volg de ontwikkelingen op de voet;)
Heb je al enig idee hoe lang je nog nodig hebt voor ie de eerste klappen gaat geven?
Deze zomer zal al heel lastig worden ben ik bang.....
 
Het zal nog wel even duren eer hij eerste klappen geeft.. Ik hoop voor 1 juli maar vrees er sterk voor.

Dit weekend is Tomcat even komen dag zeggen.
Gezien we met 2 waren was het de ideale moment om de kleppen in mijn cylinderkoppen te plaatsen.

Dat lukte wonderwel relatief vlot!
x7WqubD.jpg

godif17.jpg

A0eqAYq.jpg


De NOS carter is ondertussen aangekomen, en wat zag mijn lodderig oog?
Geen bloknummer!!!
hEFE3YL.jpg


Nu een set letterponsjes scoren en "SC15-MAXIMUS-2017" kan wel eens het nieuwe bloknummer worden :+
 
Dit weekend is Tomcat even komen dag zeggen.
Gezien we met 2 waren was het de ideale moment om de kleppen in mijn cylinderkoppen te plaatsen.

Dat lukte wonderwel relatief vlot!
Inderdaad wonderbaarlijk dat we dat samen zonder grote onhandigheden/ongelukken/collateral damage hebben kunnen doen. :+ Maar zonder dollen, het was echt geweldig leuk om al die mooie p@rn@ onderdelen eens in het echt te zien. Weer veel van je geleerd. Nog hartelijk bedankt voor de onderdelen!
Nu een set letterponsjes scoren en "SC15-MAXIMUS-2017" kan wel eens het nieuwe bloknummer worden :+
Lijkt me geweldig leuk, maar moet een bloknummer verder nergens aan voldoen? Dat geldt alleen voor een frame?
 
Ze passen wel op mijn MC, maar het probleem met de standaard hendels is dat ze die "knik" hebben, zodat je makkelijker met alle vingers kunt remmen.



Maar wel een mooie "knik" hoor!



full


Wilde ivm mijn "smashed up wrist" een lichte(re) koppeling; en Italiaans spul op mijn "Duc Eater" da kan nie he? :+
 
Laatst bewerkt:
Haha mooi man! Ga je wel even bombarderen met vragen :P
En, tevreden? Je hebt de VRC16x17, wat is de diameter van je koppelings slave?
Hoe is het gevoel, en heb je al met de "VRC" instellingen gespeeld?
Ik heb een VRC17.5x19 aangeraden gekregen, wat me erg zwaar lijkt voor mijn 38mm slave. (maar kan uiteraard nog niet testen :+ )
Kan je een fotootje nemen van de banjo aansluiting? Ik twijfel over welke banjo koppelingen ik best neem, de uitgang van de pompen is nogal gek gepositioneerd.
Ik dacht aan een 45* opwaarts gerichte banjo, maar weet niet wat er het beste zou werken.
 
Zal morgen eea fotograferen!
Heb de OEM leiding laten zitten; in tegenstelling tot remleidingen komt er weinig druk op te staan en voldoet ie prima. Voor de "bling" hoef je het niet te doen want je ziet de leiding toch nauwelijks... :-) Remmerijleidingen zijn Goodridge RVS (zaten er al op.._



Wat ik heb kunnen vinden is dat de OEM koppelings slave een dia van 35mm heeft.
Aftermarkets (oa TSR en Oberon) 38mm.


The OEM clutch op de SP is zeker niet slecht (heb Italiaans gereden en vorige week bij een grote dealer veel koppelingen geknepen. Er zijn nieuwe motoren op de markt die echt nauwelijks in te knijpen zijn. De lichtste was een Ducati supersport, maar een andere Ducati supersport was loeizwaar; weet niet meer welk type) maar heb nu echt een hele lichte koppeling.
Grijpt prima aan, dus me happy.

Op "full lock right" raakt de verstelknop voor de hendel net de snelheidsmeter. T's niet veel, maar kan de motor met het stuur die kant op niet op het stuurslot zetten. Tenzij ik de koppeling inknijp, slot er op en eea er tegenaan laat drukken.
Zoals je op de foto ziet had ik nog wat ruimte, maar er blijft (bij full lock, contact als nadat ik alles opgeschoven heb.
Ben dus "blij" dat ik nu niet meteen ook de rempomp vervangen heb, want die geeft misschien hetzelfde probleem.
Voor het geval dat ik 'm perse op het stuurslot moet zetten met stuur naar rechts, neem ik wel een spanbandje mee in mijn jas. Met koppeling "in" is er ruimte zat..


VCS (iets van 8 klikjes bereik) maakt eea net iets lichter, maar ook al staat ie op de "zwaarste" stand, is eea nog lichter dan oem.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info!!

Moet het eens in een excelletje steken, maar dan komen de verhoudingen MC/slave overeen denk ik, en dan gaat mijn koppeling ook relatief licht te bedienen zijn.

FYI.. die 8 klikjes verschuiven je drukpunt (hefboom) met telkens 0.25mm (2mm in totaal), en stellen je instaat om de ideale verhouding te vinden tussen snel ontkoppelen en een lichte koppeling..
 
Ik ben eens aan het peinzen geweest.. Jullie mening aub..

De VF1000F2 heeft een dubbele oliepomp. 1 dikke rotor, die dezelfde functie heeft als op de F1.
Die rotor voorziet alle componenten van olie, met gereguleerde druk en een stevig debiet.
Daarboven een extra rotor, de halve dikte van de andere, die enkel en alleen een olieradiator voorziet van olie.
Ik veronderstel ook met een stevig debiet, maar zonder drukregeling.

Zou ik, in plaats van een olieradiator en een oilmod te plaatsen, gewoon de cylinderkoppen door deze 2e rotor van olie kunnen voorzien? Dan zou ik een inline drukregelaar kunnen plaatsen, met overflow terug naar de carter, en olie voorzien naar de koppen zonder druk te stelen van de krukas..

Of houd ik geen rekening met een aantal factoren?


In ander nieuws:
sQI1j4f.png


Ben de voorvork beugel eens aan het laten 3D printen. Op die manier kan ik alles eens echt monteren, ben ik zeker dat alles 100% perfect is vooraleer ik mijn spaarvarken verder verkracht en de beugel laat frezen uit 7075 alu :)
 
Dat met de pomp zou in principe kunnen. Alleen gaat er dan ongefilterde olie naar de koppen..

Klopt, maar dat is niet anders is dan de standaard setup, toch?
Toen ik het idee opwierp was het meer om eens te horen of ik iets potentieel destructief over het hoofd zag, als ik de koppen vanaf de tweede rotor zou willen voeden. (bv oliegebrek, teveel druk, stress op de pomp...)
Je hebt wel gelijk, dat is hoe dan ook niet goed.

Ik heb wel al even rond gekeken naar wat mijn opties dan zijn.
Sowieso een "remote relief valve", moet alleen eens uitzoeken wat de maximum druk mag zijn naar de koppen.
Ik las ook dat volume belangrijker is dan druk, dus ook even kijken of ik best AN -4 of AN -3 leidingen steek dan.
remoterelief1.jpg


Na de drukregeling zijn dit de opties voor filters:

- Ik zou ongefilterde olie omhoog kunnen sturen, maar daar ben ik minder voor te vinden.

- Ik zou een adapter kunnen gebruiken om oliefilters te verplaatsen, zoals vaak wordt gedaan op racewagens of verbouwde wagens, en dan een volledige 2e oliefilter plaatsen.
103_0001.JPG

Voordeel: dubbel gefilterde olie :), nadeel: neemt wel wat plaats in. Gewoon de juiste adapterplaat zoeken (m20x1.5 draad) en ik kan 2x dezelfde filter gebruiken.

- Ik zou een inline filter kunnen plaatsen zoals op turbo's gebruikt wordt, sommige dieselfilters kan ik ook gebruiken.
PICT0412.jpg

Voordeel: plaatsbesparend, filter is wasbaar, nadeel: geen standaard filter, filtert niet super fijn.

De 3D print is ondertussen klaar. Al maar goed dat ik het eens laten doen heb.. Ik mocht al vijlen :+
Had wat veel hertekend en was de curve van het spatbord uit het oog verloren.
nVmFXSq.jpg

ktrPgH6.jpg


Verder is het ontzettend cool om het ontwerp eens in 3D vast te hebben. Een wereld van verschil met wat ik daarvoor deed: fantasie, meetlat en gokken:+.
Ben erg blij met het ontwerp van de de "brug" zelf, en over het algemeen zijn de klemmen ook goed.
Nu eerst de kader en zo eens monteren, en kijken of er geen dingen zijn die elkaar raken.
Daarna nog een beetje hertekenen, ik wil de brug verzinken in de binnenste beugels, gaat netter zijn.

dcevRWJ.jpg

yFSc4Wc.jpg

(lettertype is nog niet juist, is gewoon om een idee te hebben hoe de "MB" op de zijkant komt)
WReSLHN.jpg
 
Zolang de afdichtingen er niet tussenuit geblazen worden kan je oliedruk nooit te hoog zijn lijkt mij.

IK weet uit ervaring met koekblik blokken dat degene met een standaard hoge oliedruk vele malen langer mee gaan als de blokken met een lagere oliedruk.
 
Ik heb toch liever een drukregelaar op de leidingen staan.. Als een leiding barst tegen 11k toeren, kan ik het schudden.. Olie binnen enkele ogenblikken weg: blok :W , waarschijnlijk olie op de achterband: motor (en berijder) :W Mag er niet aan denken..

Soit, weer iets dat een beetje uit de hand gelopen is, gelukkig wel met een goede afloop.

Ik heb ondertussen 4 verschillende sleutels, waarvan slechts 1 complete set en daarvan heeft de tankdop helaas stevige corrosie.
Dat gaat als een puist op een neus in het zicht springen op een verder afgelikte motor...

Had al eens geprobeerd om de cylinder uit een tannkdop te wisselen, maar dat is niet simpel, en ik wil geen tankdop verneuken in het proces.

Dan maar op zoek gegaan naar een NOS tankdop, en hopen dat ik een dop kon vinden die 1 van mijn sleutels matchte.
Een tankdop van aliexpress was overigens ook een optie, maar hoe lang blijft zo'n dop mooi?
Ik vond bovendien enkel het "nighthawk" model dop, en altijd chroom ipv zwart. Dat was plan B :)

Tijdens m'n zoektocht kwam ik echter op een nieuwe, complete VF1000F2 set uit.
Het enige wat verschilt tussen een F1 en F2 set is het helmslot, en de lengte van de cylinder van het startslot.
Dat laatste is een voordeel, omdat het slot dan mooier in de VFR800 kroonplaat past. (Zit iets dieper verzonken dan, lijkt OEM)

Wel even getwijfeld over de aankoop ($$$!), maar gelukkig had ik een F1 helmslot op overschot, niet als deel van een set.
Daarmee een testje gedaan, de achterkant open gewrikt en al snel had ik de cylinder in mijn hand.
Ik verwachtte dat ik de cylinders gewoon kon wisselen, en heb dus de set besteld.

Jammer om zo'n maagdelijk slot meteen open te wrikken, maar het was voor een Goed Doel :+
arxSKwZ.jpg

Het stalen plaatje aan de achterkant van een F2 slot zit vast geniet door 2 alu pennetjes die plat gemept zijn.
Bij een F1 slot zit het plaatje vast doordat de behuizing op 3 plekken rondom de rand samen geknepen is.
1L3sqIW.jpg


1 minuutje met de boormachine en een beetje overtuiging van een schroevendraaier later:
3QNQysc.jpg


Echter.. Omwisselen was te gemakkelijk. Een F2 slot kan in 2 richtingen draaien! Het pennetje aan de achterkant van de cylinder staat dus op een andere plek :(
1DBAXvn.jpg


Er was maar 1 oplossing.. "We must go deeper"
Ik had geluk, en had een F1 slot met een cylinder waar mijn sleutel in paste, het model sleutel is namelijk niet altijd hetzelfde.
De boel uit elkaar gesloopt, en weer wat bijgeleerd: je kan de tuimelaars gewoon omwisselen!
Eigenlijk is zo'n slot iets simpel, maar je moet het weten. :) Blij dat ik dat nu ook eens uit elkaar gehad heb.
xkZafdK.jpg


Het plaatje aan de achterkant was wel wat gecorrodeerd, en ik had een stukje van de behuizing afgebroken toen ik het plaatje wou verwijderen.
Bison Kombi-Metaal to the rescue! Dit slot komt voorlopig niet meer los, en de coating aan de achterkant sluit verdere corrosie uit.
Nu enkel nog herlakken, en ik heb een quasi-maagdelijk F1 helmslot, en belangrijk: een nieuwe, volledig matchende set!
dcRQsMV.jpg

bGggiFn.jpg


Het eindresultaat:
Uv3mRog.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het zit er op, ik zou het zonde vinden om het er af te laten eerlijk gezegd.
Ik laat liever m'n helm niet aan de motor hangen als ik 'm moet achter laten, maar om terrasjes te doen oid zie ik me het slot nog wel gebruiken.
 
Verder brainstormen...
Momenteel is het niet meer dan een denk oefening, heb helaas deze en komende maand geen tijd om in de garage te zitten (..arbeiten..), maar wel tijd om te fantaseren. :)

Wat als ik een "Y-pijp" maak (lees: laat maken :+ ) die de 2 helften van de f2 oliepomp met elkaar verbind?
Ik kan bestaande leidingen gewoon aan elkaar laten braseren met dezelfde technieken als de originele leidingen.

Dan kan ik de oilmod nog steeds gebruiken, en heb ik geen externe regulator, 2e filter, externe leidingen, AN fittingen en zo meer nodig...
Geen olieradiator meer, maar de mods aan het koelsysteem moeten voldoende zijn om de motor koel te houden, bovendien zou (in theorie) de extra olie flow er voor zorgen dat ook bij koude start en bij lage toeren er meer dan genoeg olie(druk) naar alle hoekjes en kantjes van de motor komt..

Is dat te mooi om waar te zijn? Dat zou in theorie elk olie-issue van een F1 oplossen...
Zou de oliedruk regelaar het extra volume kunnen kwijt raken?
Dan moet ik een F1 carterpan gebruiken, en een support er in fabriceren voor de nieuwe leiding.

In het rood hoe de 2e rotor ongeveer geplaatst is bij de F2 pomp, in het groen een geknutselde leiding.
Tduhe3R.jpg


Een idee van hoe zo een Y-vormige leiding zou lopen (de freudiaanse vorm berust op toeval, ik zweer het :+)
suEHD5e.jpg


Wie kan mijn idee-balonnetje doorprikken? Wie denkt dat dit zou lukken?
 
Als je vanaf de 2e rotor van een F2 pomp een leiding wil verbinden naar de leiding waar de gefilterde olie het blok in gaat,is het misschien verstandig om toch een inline oliefilter te gebruiken die te reinigen is. www.knfilters.ca/inline-filters.asp.

Weet alleen niet hoeveel olie de overdrukklep kan verwerken als je dit gaat toepassen
 
Dit is de leiding naar de filter toe, de overdrukklep zit nog voor de filter. Er is dus geen inline filter nodig,
de olie zou bij elkaar komen voor de filter. Het is echt een kwestie van een Y-leiding te maken en te testen.

Gezien de tweede rotor half zo breed is als de eerste, verwacht ik ongeveer 50% meer volume. Dat is wel behoorlijk veel.
Ik zoek nu iemand met een oliedrukmeter op een gezonde VF, om daar wat cijfers van te nemen, (om zo te weten wat normale oliedruk koud, warm, traaglopend en snellopend is) maar tot nu toe enkel mensen met een V65 gevonden.
Als ik natuurlijk 50% meer volume heb zou ik met grotere leidingen naar de koppen kunnen werken (AN4), en hier en daar de olie passages opboren om zo meer smering, en meer "lekkage" te creëren, en het extra volume kwijt te spelen.
Maar waar ben ik dan mee bezig, weet nu al niet wat ik aan het doen ben :P

Alternatief zou ik 2 nieuwe tandwielen kunnen maken voor de pomp, en ze op die manier "overdrijven". Enkele pagina's terug heb ik hier al eens over nagedacht maar dat plan terug in de frigo gestoken (custom tandwielen = duuuuurrr)

Ik probeer er ondertussen achter te komen hoe ik de setup zou kunnen testen zonder een werkend blok. Als ik definitief mijn doel opgeef om dit seizoen (= voor september) de motor in z'n geheel klaar te hebben, dan kan ik een reserve blok opbouwen en daar wat testen op doen. Dat is misschien niet eens zo'n slecht idee.
Motor stand maken, blok opbouwen, prutsen :+
 
Nou, het gaat mijn pet al weer een paar verdiepingen te boven...
Maar als je zo een Y-splitsing creëert, heb je dan niet de kans dat de grote pomp de olie juist tegen de richting in naar de kleine perst?
 
Ja dacht ik ook aan, maar opzoekwerkt leerde me dat pompen vaker parallel in een hydraulisch systeem geplaatst worden.
Beide pompen zijn "positive displacement" en beide draaien tegelijkertijd, dus ik verwacht dat als de leiding groot genoeg is om het volume op te vangen, ze gewoon te koppelen zijn.

Ik vind echter (nog) niets over pompen met een verschillend debiet in parallel plaatsen..
 
Ik denk dat Thunderbolt de bypass relieve valve welke in het oliefilter zit bedoeld.

Weet alleen niet hoeveel olie de overdrukklep kan verwerken als je dit gaat toepassen

In het oliefilter zit een klepje, meestal veerdruk bediend, welke wordt geopend bij toename in oliedruk voor het filter. Anders zou de inhoud van het filter uiteindelijk op andere plaatsen (waar je het niet wilt) terecht gaat komen..
 
Laatst bewerkt:
Ah, echter, als ik de uitgangen van de pompen laat samen komen voor de overdrukklep ("relief valve") van het systeem zelf, dan zal die overdrukklep alle druk hoger dan ~65psi gewoon afblazen, terug in de oliepan.
Het is pas als het volume dat toekomt aan de klep groter is dan ze kan laten passeren, dat de druk in het oliesysteem erg hoog wordt, en mogelijk dingen gaat kapot maken.

Voor zover ik weet is de bypass in de filter enkel voor wanneer de filter zo vervuild is dat deze amper iets doorlaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan