Na het afronden van mijn eerste project (CB450SC, projectlog op prutser.be) vond ik dat het tijd was voor iets anders, iets (veel) uitdagender en groter.
Zoals de topictitel vermeld is dat een VF1000F geworden.
Dit is waar ik mee start:
Een Nederlandse VF1000F1 uit 1985: (moet nog ingevoerd worden in Belgie)
Een VF1000F2 (?) blok van een schademotor:
De motorfiets heeft een ratel in de achterste cylinderbank, wat vermoedelijk de nokkenaskettingen en/of nokkenaskettingspanners zijn. Dat moet dus gerepareerd worden. Gezien daar heel veel voor open en los moet wil ik het blok volledig reviseren.
Ik heb nog nooit een motorblok volledig gereviseerd, denkel gewoon reparaties gedaan, dus dat gaat meteen een hele mooie "first" zijn. Ik ga vermoedelijk een hulplijn moeten inroepen
Het F2 blok heeft de dubbele oliepomp en carter met gaten voor een oliekoeler, het is de bedoeling om dat over te zetten naar het blok van de F1. Wat vreemd is, is dat het blok de waterpomp aan de rechterkant heeft, en voorziening voor een oliekoeler, maar dat er "SC15" op staat, de nokkenassen van het F1 type lijken en dat de nokkenasketting een gewone is, ik had een hy-vo ketting verwacht. Mogelijk is dit een tussenmodel?
Het is een beetje de bedoeling om wat ik geleerd heb met mijn vorige project toe te passen op dit project. Ik wil graag de originele looks behouden, inclusief kleine cosmetische gebreken, maar de motorfiets volledig updaten. Een "sleeper" motor
Er staat momenteel geen deadline op het project, budget en tijd zullen dicteren hoe ver ik raak, maar heb wel een wishlist gemaakt.
Als er vragen, opmerkingen, suggesties of bedenkingen zijn dan hoor ik het graag!
Motorisch:
Suck:
- carburators volledig reviseren (ultrasoon reinigen, nieuwe pakkingen, rvs schroeven, ...)
- Dynojet kit of tenminste instelbare naalden
- Gasklep-as laten maken om de carburators van een TPS senspor te voorzien, OF aansluiting voor MAP sensor
Squeeze:
- motorblok volledig reviseren (boven en onderblok, alles wat vernieuwd moet worden vervangen)
- dubbele oliepomp en oliekoeler steken
- oilmod met filter adapter
- motor afstellen voor maximum koppel
Bang:
- (ignitech?) programmeerbare ontsteking, en 3D curve maken
Blow:
- O2 moeren op elke downpipe om mengsel precies te kunnen afstellen
- (mogelijk) 4-1 uitlaat als het vermogenswinst oplevert, maar vind het standaard systeem wel mooi
Rijwielgedeelte:
- CBR600F2 wielen, sport-touring banden
- Grotere, zwevende remschijven (320mm?) en brembo 4-piston remklauwen. Adapters moeten nog ontworpen worden
- Stalen remleidingen en op de remklauwen afgestelde hoofdremcylinder
- Naaldlagers in het balhoofd
Vering:
- Racetech emulators OF cartridges in de voorvork (na revisie), lineaire veren
- Luchtvering en TRACS systeem verwijderen
- Instelbare progressieve achterschokbreker
- Stuurdemper
Cosmetisch:
- Zadel opnieuw laten bekleden (mousse is doorgezeten)
- Alle sloten en contactslot vervangen door 1 type. Momenteel gebruikt het contactslot een andere sleutel dan de rest.
Elektrisch:
- Mosfet regulator (FHA012AA or FHA020AA) van een FJR1300 en stevige connectors
- Betere reflector in de koplamp
- AGM batterij
- Powerlet socket
- (mogelijk) motogadget m-unit en kabelboom maken, anders relais naar de koplamp
- running lights (pinkers die vooraan branden)
Nog enkele detailfoto's van de motor, om een algemeen beeld te geven van de uiterlijke staat.
Ik begin binnekort met het ontmantelen, en update dan met meer foto's.
Zoals de topictitel vermeld is dat een VF1000F geworden.
Dit is waar ik mee start:
Een Nederlandse VF1000F1 uit 1985: (moet nog ingevoerd worden in Belgie)
Een VF1000F2 (?) blok van een schademotor:
De motorfiets heeft een ratel in de achterste cylinderbank, wat vermoedelijk de nokkenaskettingen en/of nokkenaskettingspanners zijn. Dat moet dus gerepareerd worden. Gezien daar heel veel voor open en los moet wil ik het blok volledig reviseren.
Ik heb nog nooit een motorblok volledig gereviseerd, denkel gewoon reparaties gedaan, dus dat gaat meteen een hele mooie "first" zijn. Ik ga vermoedelijk een hulplijn moeten inroepen
Het F2 blok heeft de dubbele oliepomp en carter met gaten voor een oliekoeler, het is de bedoeling om dat over te zetten naar het blok van de F1. Wat vreemd is, is dat het blok de waterpomp aan de rechterkant heeft, en voorziening voor een oliekoeler, maar dat er "SC15" op staat, de nokkenassen van het F1 type lijken en dat de nokkenasketting een gewone is, ik had een hy-vo ketting verwacht. Mogelijk is dit een tussenmodel?
Het is een beetje de bedoeling om wat ik geleerd heb met mijn vorige project toe te passen op dit project. Ik wil graag de originele looks behouden, inclusief kleine cosmetische gebreken, maar de motorfiets volledig updaten. Een "sleeper" motor
Er staat momenteel geen deadline op het project, budget en tijd zullen dicteren hoe ver ik raak, maar heb wel een wishlist gemaakt.
Als er vragen, opmerkingen, suggesties of bedenkingen zijn dan hoor ik het graag!
Motorisch:
Suck:
- carburators volledig reviseren (ultrasoon reinigen, nieuwe pakkingen, rvs schroeven, ...)
- Dynojet kit of tenminste instelbare naalden
- Gasklep-as laten maken om de carburators van een TPS senspor te voorzien, OF aansluiting voor MAP sensor
Squeeze:
- motorblok volledig reviseren (boven en onderblok, alles wat vernieuwd moet worden vervangen)
- dubbele oliepomp en oliekoeler steken
- oilmod met filter adapter
- motor afstellen voor maximum koppel
Bang:
- (ignitech?) programmeerbare ontsteking, en 3D curve maken
Blow:
- O2 moeren op elke downpipe om mengsel precies te kunnen afstellen
- (mogelijk) 4-1 uitlaat als het vermogenswinst oplevert, maar vind het standaard systeem wel mooi
Rijwielgedeelte:
- CBR600F2 wielen, sport-touring banden
- Grotere, zwevende remschijven (320mm?) en brembo 4-piston remklauwen. Adapters moeten nog ontworpen worden
- Stalen remleidingen en op de remklauwen afgestelde hoofdremcylinder
- Naaldlagers in het balhoofd
Vering:
- Racetech emulators OF cartridges in de voorvork (na revisie), lineaire veren
- Luchtvering en TRACS systeem verwijderen
- Instelbare progressieve achterschokbreker
- Stuurdemper
Cosmetisch:
- Zadel opnieuw laten bekleden (mousse is doorgezeten)
- Alle sloten en contactslot vervangen door 1 type. Momenteel gebruikt het contactslot een andere sleutel dan de rest.
Elektrisch:
- Mosfet regulator (FHA012AA or FHA020AA) van een FJR1300 en stevige connectors
- Betere reflector in de koplamp
- AGM batterij
- Powerlet socket
- (mogelijk) motogadget m-unit en kabelboom maken, anders relais naar de koplamp
- running lights (pinkers die vooraan branden)
Nog enkele detailfoto's van de motor, om een algemeen beeld te geven van de uiterlijke staat.
Ik begin binnekort met het ontmantelen, en update dan met meer foto's.