VF 1000 Flater

Ik weet niet hoe vaak ik al gedacht heb dat er een vloek op mijn project rust, en hoewel ik niet bijgelovig ben, begin ik er toch in te geloven. Het lijkt wel de processie van echternach!
De uitlaat is tot in mijn dorp geraakt, en dan teruggestuurd zonder verwittiging. Ecko heeft er langs 2 kanten stickers op gehangen met mijn volledige adres an alle info blijkbaar, dus geen flauw idee wat er mis gelopen zou kunnen zijn.

[afbeelding]
Ook sterk dat dat pakketje niet wordt afgegeven bij het postkantoor als ze het niet kunnen afleveren?
 
Het verhaal met de uitlaat houdt voorlopig niet op..
Pakketje is terug bij Ecko. Stickers waren intact, adres is perfect leesbaar. Geen idee wat er kan gebeurd zijn.
Ticketje geopend bij bpost, en die sturen me natuurlijk door naar laposte in Frankrijk.
Ik hoop dat dit geen kaske-naar-de-muur verhaal wordt, want anders ga ik de uitlaten gewoon zelf ophalen in Gerstheim.

Soit.. Het motorblok is terug van te poederlakken!

De structuurlak valt echt reuze mee, hij ligt ongelooflijk strak, en doet alle relief in het motorblok extra uitkomen. Het is zwarte lak, maar afhankelijk van lichtinval varieert de kleur van antracietgrijs tot pekzwart.
Zoals ik gehoopt had, lijkt het blok nu nog een stuk imposanter dan voorheen. Nu nog hopen dat het mooi uitkomt met het frame, maar dat zie ik pas als ik de boel ga monteren.

Behold:
T03ckvS.jpg

EdIdJPs.jpg


Afplak en lakwerk was top notch. Ik heb maar een 4-tal gaten die ik even moet natappen, ik had aangegeven waar ik zeker geen lak wou (steunvlakken voor de UBS bouten die de krukas op hun plek houden bijvoorbeeld)
en alles is echt super proper gedaan. Alle pasvlakken moet ik ook nog even naschuren, maar het niet zoals met de kader of andere onderdelen dat ik met de dremel hele delen moet ontdoen van lak, wat een fijne afwisseling is :P

Het gaat nu nog even zoeken zijn hoe ik enkele details ga "highlighten".
Sowieso ga ik de koelribben terug blank schuren. Zoals eerder aangegeven wil ik de letters ook wit inkleuren, maar de mensen die het blok gelakt hebben raden af om het met poederlak te doen.
De grove structuur van de lak gaat het erg moeilijk maken om de letters in te kleuren, dus ik ga wat testjes moeten doen.

De klepdeksels zouden moeten gepolierd worden, maar dat is niet makkelijk meer nadat ze gelast zijn.
Ik twijfel om ze te laten verdichten, of zelf een grote triltrommel te bouwen. Dat laatste is natuurlijk wel leuker :+
eBxwcNn.jpg

KDwCfBy.jpg

asS9NCS.jpg


De gelaste ringen houden de coil-on-plugs perfect op hun plek.
De COP's komen niet los zonder een beetje wroeten en vloeken, dus ideaal!

Nog een tegenslag gehad.. De standaard hendels van Galespeed raakten mijn mooie new-old-stock schakelaars, dus na veel wikken en wegen een stel hendels besteld in Japan.
Jammer genoeg de verkeerde aangekregen :( Blijkbaar was het productnummer verkeerd op de site, met dit stel shorty's kan ik niets aanvangen.
JL3tqpu.jpg


Ondertussen ook de versnellingsbak een wellness beurt gegeven in de ultrasoon.
Er zat 30 jaar aan verbrandingsresten en godweetwat op de tandwielen en de assen, dus een opfrisser in de ultrasoon gevolgd door riant coaten met kruipsmeerolie was aan de orde.
Roest allemaal wel ongelooflijk snel, je moet er echt snel bij zijn na het badje of er is meteen vliegroest (vandaar de kruipsmeerolie)

De verzameling groeit, want ik wil ook een reserve bak hebben klaar liggen:
BUl33z1.jpg


Een geluk trouwens dat ik alles eens in de ultrasoon dunk, want op de uitgaande as van de bak die ik wou gebruiken was er een behoorlijke hoeveelheid "fretting" ("NL: passingroest")
van de naaldlager. Moet dus een andere as gebruiken. Dat was niet meteen zichtbaar toen alles nog vuil was. (detail foto's volgen)
Elk tandwiel en ook de schakelwals gaat nog onder het keurend oog passeren vooraleer ik alles monteer.
 
Laatst bewerkt:
Motorblok in de woonkamer op de eettafel... :o motorblok als ontbijt 8-)
Tjonge zeg dat ziet er deftig uit.
Alleen die kleppendeksels zouden idd gepolijst moeten worden als ik m'n mening zou mogen geven. Moet je dat dan in een soort vergrote uitvoering van de trilbak gaan doen?
Of eerlijk en echt handwerk. (en heel vieze en "lamme" handen en misschien niet overal goed bij kunnen.)
Ben benieuwd naar de detailfoto's van je as/bak onderdelen.
Het zit je met de onderdelen ook niet echt mee.
 
Daar het motorblok vrij mat is, zou ik de deksels gewoon stralen.

Bij dit XBR blokje hebben we het carter en de kop ook gewoon gestraald en is de matte finish zo gelaten.

IMG_7950_zps4s1eyzlh.jpg~original
 
Oei, had per ongeluk 2x dezelfde foto gepost...
Dit is een detail van de lak:
4GwhEo8.jpg


Het is bovendien niet de uitgaande as met schade, maar de ingaande (waar de koppeling aan vast hangt)
Je ziet duidelijk waar de naaldlagers gezeten hebben
5VAFUzn.jpg

qoNQoMi.jpg
 
Ik geef toch de voorkeur aan 'bling' voor de deksels...
Ga toch de downpipes ook polieren en dan heb ik een mooie afweging tussen bling en matzwart
 
Mijn motorblok heeft besloten een duik te nemen (letterlijk te nemen) en de stenen vloer een kusje te verkopen.

Buiten de ondertussen al ontelbare uren die ik in het blok alleen al gestoken heb, en het geld dat al in het proper maken en lakken stak, is mijn project voorlopig on hold.

Heeft er iemand een motorblok (mag een lege carter zijn) te koop met de volgende lagermaten: ABBB?
Ik wil mijn project nog steeds af maken, heb al de rest al, maar heb dus een nieuwe carter nodig. Ik veronderstel dat ik de cylinderbussen wel terug kan gebruiken.

X3NYgJo.jpg

W1BgIXa.jpg


Dat is 1 van die dingen dat je in slo-mo ziet gebeuren.. Ik was buiten aan het werk op de terrastafel, en de blok rustte op 1 van de devels die de 2 helften indexeren. Blijkbaar stond hij niet stevig en toen ik tegen de tafel liep klikte hij gewoon om.
1 moment van onoplettendheid en onhandigheid een waanzinnige hoeveelheid werk gewoon in de vuilbak.


Soit, ik hoop dat ik een carter vind, want heb eigenlijk nog wel leuk geknutseld verder.

Bovenste radiator gereviseerd.. Op aliexpress een radiatorkammetje gekocht, wat natuurlijk niet paste, dan maar met een pincet alles recht getrokken.
L68Eog1.jpg

NgCRfa4.jpg

3dlRbqg.jpg


Kleine dingen zoals de seriële connector voor de ontsteking waterdicht maken zijn onzichtbaar, maar als het niet gebeurt bijt zoiets later in je hand..
yu3NiUe.jpg

oapgTgS.jpg


Ik denk trouwens dat ik de ontsteking zo ga monteren:
uoZvgm2.jpg

CQkcesk.jpg


Op die manier heb ik een compacte module met daarin R/R, ontsteking en brandstofpomp, netje bij elkaar.
Moet alleen eens uitzoeken of een R/R veel storing (RFI) geeft en in welke mate de ontstekingsmodule daar van last kan hebben.

Gezien de bekabeling allemaal zal worden weggewerkt op de plek van het originele catch tankje, ben ik bang dat 1 of meerdere delen van de kabelboom tegen de vering schuren, of zelfs gekneld raken wanneer de vering hard inveert.
Daarom een soort tussenschot genaakt van een plaatje alu, nu kan ik naar hartelust de kabelboom wegproppen.
Zo zie je meteen hoe de brandstofpomp komt te zitten. (Je ziet hier de uitgang van de pomp, de toevoer komt langs achter, door een voorfilter, dan door de pomp en langs voor onder het overflow tankje naar de carburators.

HWjQbAk.jpg

tMKbcWZ.jpg

j1YOh8J.jpg

HjtgnUn.jpg


Zo komen de 2 zekeringkastjes te hangen. Waar de bevestiging van het catch tankje zat, gaat een beugel naar beneden lopen (die moet ik nog maken, dit was proof-of-concept), zo hangen ze niet gewoon van het spatbord naar beneden.
Eo04uhY.jpg

BZsm8u4.jpg


Dit geeft me in totaal 6 relais en 6 zekeringen, of 5 relais en 9 zekeringen. (of een andere combinatie..)
Ik denk wel dat ik daar al veel mee kan doen.

Hier was ik nog mee bezig toen het blok ging skydiven, elk schroefdraadje minutieus proper maken en alle pasvlakken netjes schuren:
POEK0bQ.jpg

kALIPK4.jpg


Zo.. Nu gaat het even gedaan zijn met updaten vrees ik.. Eerst ergens wat gaan bijklussen en eens goed nadenken over hoe het verder moet.
 
;( ;( ;( Dat is klote! Jammer genoeg ken ik het maar al te goed en dan denk ik: zou ik van de volgende fiets niet gewoon een ratbike maken? Ik kan/mag toch gewoon niets moois hebben..

Maar uiteindelijk moet je door! Komt vanzelf weer in orde :t Moest je geen ander carter kunnen vinden, dan kun je worst case nog altijd chemisch ontkalken, stuk terug er aan laten lassen en dan opnieuw coaten. Maar financieel blijft het natuurlijk..

Succes! Het andere werk uit je update ziet er in ieder geval weer piekfijn uit! :Y
 
Dat is flink balen Maxim, of zoals we hier zeggen: kut met peren. Even afstand nemen en over een paar weken (?) weer verder. Sterkte ermee !
 
das balen zeg!! goed te zien dat je er nog wel zin in hebt

ik zou btw niet de cdi aan de andere kant van de spanningsregelaar doen. die wordt loeiheet en ik vrees dat je cdi dit niet leuk gaat vinden
 
-O- -O- -O-

Zwaar klote

Maar toch ben ik (een heel klein beetje) blij om te zien dat bij anderen ook wel eens iets gruwelijk tegenzit. Gewoon hoop houden, en dan maar even pauze in het project.
Dan loop je vanzelf tegen een ander carter aan en kun je weer door.
 
Bedankt allemaal voor het meeleven en de steun, dat verzacht de ellende toch wat :]

Soms zit het inderdaad tegen, en soms zit het mee (en daar ga ik nu maar op wachten :+ )
Ik post het ook hier even had ook al geantwoord in het VF topic:

Bedankt voor de tips.. Ik weet inderdaad dat het er zit, en gezien ik de motor echt perfect wil hebben maak ik me zorgen over de schade. Als ik de motor in elkaar zet wil ik er de eerste 10.000km buiten een oliewissel niet aan moeten zijn, en bij voorkeur wil ik het blok niet meer open hoeven te doen. Ben als de dood voor kijkgaten in het blok door kritiek falen, want dan is meteen de hele binnenkant voor het oud ijzer. Nu is het "maar" een carter.

Zowel voorste als achterste cylinder aan de rechterkant zijn geraakt, net als de rechter achterkant van het carter. De voorste cylinder is er wel het ergste aan toe.
Ik ga even beraden. Zou toch eerder willen laten lassen dan, ik moet eens wat opzoeken en navraag doen.

Als ik een andere carter vind verkies ik er wel voor om deze carter te gebruiken om een tweede blok op te bouwen. Als ik 'm nu wil gebruiken voor mijn project moet hij terug ontdaan worden van poederlak (ellende), gelast en terug gelakt. Wil het niet gewoon bijwerken want dat ga je zien naast die structuurlak. Voor een reserve blok zou ik met een duct-tape oplossing kunnen leven :)
Was sowieso al van plan om met de reserve onderdelen die ik heb liggen een tweede blok en zelfs misschien een tweede fiets in elkaar te zetten (maar dan zonder alle toeters en bellen, gewoon stock.) Heb nog genoeg onderdelen die mooi binnen spec vallen. Soit, jullie horen het wel :+


Ik zal ondertussen dan maar de kabelboom en zo proberen te maken, en de verdere opbouw proberen te doen, op deze manier ligt tenminste niet alles gewoon stil.

das balen zeg!! goed te zien dat je er nog wel zin in hebt

ik zou btw niet de cdi aan de andere kant van de spanningsregelaar doen. die wordt loeiheet en ik vrees dat je cdi dit niet leuk gaat vinden

Over hitte had ik nog niet nagedacht. Ik weet echter niet of dat een probleem kan zijn.. De originele R/R zal best warm worden, maar ABS plastic kan in feite maar gebruikt worden tot 80C, zou de houder dan niet beginnen zacht worden of smelten als de temperatuur echt zo hoog zou zijn?
In ieder geval is wat ik ga gebruiken een mosfet regulator, die werken over het algemeen een stuk koeler, en deze is dan nog flink over gedimensioneerd.

Alternatief is de ontsteking bij het achterlicht wegwerken, maar ben geneigd om die plek toch leeg te houden, dan kan ik daar eventueel nog dingen opbergen.
 
Laatst bewerkt:
Nog een tegenslag gehad.. De standaard hendels van Galespeed raakten mijn mooie new-old-stock schakelaars, dus na veel wikken en wegen een stel hendels besteld in Japan.
Jammer genoeg de verkeerde aangekregen :( Blijkbaar was het productnummer verkeerd op de site, met dit stel shorty's kan ik niets aanvangen.
[afbeelding]
.


waarom gaan deze niet passen op jouw mc?
 
Mijn motorblok heeft besloten een duik te nemen (letterlijk te nemen) en de stenen vloer een kusje te verkopen.
Ohhh, NEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :( :( :( :( '( '( '( '( :N :N :N

Wat moet ik hier nou toch van zeggen.
Zucht, het zit je ook niet echt mee............

Op die manier heb ik een compacte module met daarin R/R, ontsteking en brandstofpomp, netje bij elkaar.
Moet alleen eens uitzoeken of een R/R veel storing (RFI) geeft en in welke mate de ontstekingsmodule daar van last kan hebben.

Zo.. Nu gaat het even gedaan zijn met updaten vrees ik.. Eerst ergens wat gaan bijklussen en eens goed nadenken over hoe het verder moet.
De rest ziet er zoals gebruikelijk weer helemaal tiptop uit.
Wat voor Reg/rectifier heb je, een van een Yamaha R1?
Zo'n mosfet shendinges? Geven veel minder warmte af en een veel stabilere uitgangsspanning heb ik gelezen. zou ik zelf ook moeten kopen.
 
waarom gaan deze niet passen op jouw mc?

Ze passen wel op mijn MC, maar het probleem met de standaard hendels is dat ze die "knik" hebben, zodat je makkelijker met alle vingers kunt remmen.
Die knik raakt mijn stuurschakelaars wanneer de hendels volledig ingeknepen worden, en hoewel ik voor de rem geen probleem zie, vrees ik dat de koppelingskant er onder te lijden gaat hebben.
De hendels die ik nodig heb zijn "full size" rechte hendels; op die manier raakt het uiteinde van de hendel het handvat vooraleer iets de schakelaars raakt (dat is de theorie).
Deze hendels waren zo kort dat ik ze niet tegen het handvat getrokken krijg. Gelukkig worden ze kosteloos vervangen.

Wat voor Reg/rectifier heb je, een van een Yamaha R1?
Zo'n mosfet shendinges? Geven veel minder warmte af en een veel stabilere uitgangsspanning heb ik gelezen. zou ik zelf ook moeten kopen.

Inderdaad een shindengen fh020aa regulator, zoals op heel veel moderne motoren gebruikt wordt. fh012aa is ook mosfet en past ook gewoon.
Grootste voordelen zijn dat ze minder koeling nodig hebben en dat ze stevige, waterdichte connectors gebruiken die behoorlijk wat ampere aankunnen.
Geen doorgesmolten connectors meer aan de alternatorkant, zoals op veel '80s motorfietsen gebeurt.
De R/R kan je 2dehands scoren, de connectors die je nodig hebt zijn Furukawa QLW250 (ebay, webshops, ...), ze zijn gewoon te crimpen met een courante tang.

Heb je hier wat aan ?

Verdorie; dat is interessant! Als ik echter met NOG een VF thuis kom dan vrees ik dat het "beeld zonder klank" gaat zijn bij de madam :+
Ik zie het eigenlijk ook net te laat; want dit had een mooie oplossing geweest. (Misschien als Tomcat nog eens een 50/50 motor wilt delen.. :+)

Te laat; want ik was al carters aan het opzoeken op ebay, gezien geen van de carters die ik hier nog heb een directe "swap" is.
Kom ik toch wel een NOS carter tegen op ebay in Italie; met quasi de juiste lagerschalen. BBBB, dan moet ik slechts 2 lagers omwisselen.
Ik vond enkele tweedehandse carters voor 120euro; en deze was 130. Niet lang getwijfeld dus. Wel weer wat armer; maar ik ben dus bijna terug in business.

Het plan staat vast nu, om de beschadigde carter te repareren, en daarvan een 2e blok op te bouwen.
Ik wil leren alu lassen; dat kan meteen een project zijn. Op die manier hoeft het blok ook niet ontlakt te worden, want dat is niet zo simpel met de poederlak.
Ik heb de juiste 2dehandse lagerschalen nog liggen om een andere krukas te gebruiken, eens mijn "hoofd" VF klaar is maak ik daarmee een reserve blok.
Als ik dan ooit besluit om injectie of turbo te proberen, dan kan ik dat eerst daarop testen. Of ik maak nog een "stock" VF.. Vervelen ga ik me niet.

Blijft zonde en zuur dat het gebeurd is, maar we gaan door.

Nogmaals dank voor alle steun, het motiveert echt!
 
Laatst bewerkt:
Dus nieuw carter is geregeld? zo niet dan moet ik kijken voor je want ik heb nog een oud blok liggen, maar weet niet eens of dit er een is met de geboorde nokkenassen of zoals die van jou.....
(Oftewel met of zonder uitsparingen bij het klepdeksel.)
Dus laat maar weten of je er nog mee omhoog zit, dan zal ik kijken voor je.
Het is een kompleet blok met zover ik weet drijfstang lagerschade.
Dus maten van de lagerschalen weet ik niet omdat ie nog in elkaar zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan