Vesnellingsbak zit vast

4 dec 2003
121
1
Amsterdam
Hoi luitjes,

Ik had even een vraag. Ik was gister lekker aan het :] , blijft bij het in z`n 1e versnelling schakelen, mijn versnellings pedaal naar beneden hangen :? . Ik rustig kracht zetten naar boven (z`n 2e), en klik, daar gingen we weer zonder problemen :?
Later op de avond in ene weer vast, maar nu gaat het naar z`n 2 ook niet lekker, en blijft het pedaal ook aan de bovenkant hangen. Daarmee is het schakelen zo goed als onmogelijk geworden, dus kan ik niet meer :] :r . Iemand aan de hand van deze beschrijving enig idee wat er aan de hand kan zijn?
 
Klinkt als bv een stukje tandwiel die is afgebroken of wellicht iets tussen de tanden.
Misschien even de olie eruit en kijken of daar stukjes in zitten?
Als je geluk hebt is het nieuwe olie erin en gaan en anders zal t een gevalletje revisatie worden.

iig suc6
 
Klinkt als bv een stukje tandwiel die is afgebroken of wellicht iets tussen de tanden.
Misschien even de olie eruit en kijken of daar stukjes in zitten?
Als je geluk hebt is het nieuwe olie erin en gaan en anders zal t een gevalletje revisatie worden.

iig suc6

Bedankt voor je snelle reactie, Kawaman. Ik hoop niet dat het erg stuk is, de bak is nog geen jaar oud, gekocht bij Ural-Team Oberhausen. Straks maar even de olie er uit, en kijken of er iets in zit. de laatste keer dat ik de versnellingsbak olie controleerde was die wel wat wittig :?
 
Wittig kan aangeven dat er bv koelvloeistof oid in je olie zit, ik weet echter niet of je een aparte smering voor bak en blok hebt bij jouw type?
 
Oh sorry, niet bij nagedacht dat die luchtgekoeld was.
Maar ik gaf ook aan dat het koelvloeistof oid is he!
maar zal in dit geval dus wel niks zijn, beetje wittig is niet erg, zolang het geen mayonaise is.
 
Gaat je schakelas rechtstreeks de bak in of zitten er nog stangetjes tussen?
 
uhmm alle symptomen wijzen volgens mij op een afgebroken veer van de schakelklok, dan komt het pedaal niet terug in de neutraal stand en schakelt de bak niet of zwaar omdat de schakelklok ook niet goed terugvalt in de midden-stand.
(dit hele verhaal gaat alleen op als je bak vergelijkbaar is met een Guzzi en of BMW bak, waarbij bak gescheiden is van het blok door een droge koppeling........en in de lengte van de motorfiets ligt)
 
uhmm alle symptomen wijzen volgens mij op een afgebroken veer van de schakelklok, dan komt het pedaal niet terug in de neutraal stand en schakelt de bak niet of zwaar omdat de schakelklok ook niet goed terugvalt in de midden-stand.
(dit hele verhaal gaat alleen op als je bak vergelijkbaar is met een Guzzi en of BMW bak, waarbij bak gescheiden is van het blok door een droge koppeling........en in de lengte van de motorfiets ligt)

Hey 3Wheel, daar zat ik nu ook aan te denken, en inderdaad is het een aparte bak, in de lengte richting en met droge koppeling.
 
Hey 3Wheel, daar zat ik nu ook aan te denken, en inderdaad is het een aparte bak, in de lengte richting en met droge koppeling.

Ik denk ook dat je het die kant op moet zoeken. Dat wordt dus even sleutelen. Bak eraf halen en loshalen valt mee, als je mazzel hebt ben je met een middagje klaar.

@ Zot: schakelas gaat rechtstreeks de bak in bij die moderene Urals. :)
 
witte zooi betekend water in de bak. smeer veel kit bij de ingang van de km-teller..
 
Hey 3Wheel, daar zat ik nu ook aan te denken, en inderdaad is het een aparte bak, in de lengte richting en met droge koppeling.

hehehehhh, tsja ervaring....... paar jaar geleden brak bij mijn Guzzi ook het veertje; was een leuke reparatie, dag werk om bak/blok uit frame te frotten........... en dat alles voor een veertje van nog geen 2 euro..........
Bij een Guzzi zit de btreffende veer in het achterste versnellingsbak deksel, maar het is zo goed als onmogelijk om dit te verwijderen zonder de bak te demonteren (uit elkaar kan wel, maar je krijgt daarna de versnellingsbak assen niet meer in het deksel......)
 
Ik denk ook dat je het die kant op moet zoeken. Dat wordt dus even sleutelen. Bak eraf halen en loshalen valt mee, als je mazzel hebt ben je met een middagje klaar.

@ Zot: schakelas gaat rechtstreeks de bak in bij die moderene Urals. :)

@ Ralfie: Wat laat je dat makkelijk klinken..... :9
Maar de eerste keer (en laatste) dat ik een bak open maakte kreeg ik hem niet meer in elkaar :X
Plus ik moet dan wel even eerst een nieuwe veer op de kop tikken..... :N
 
Ow, wat kom ik toch weer goed weg!

Gisteravond ff lekker ge- :) :] , kom ik thuis en meteen een grote olievlek onder dat ding :(
Lekt er een plas olie van onderuit het ontstekingsdeksel ...

Vanochtend dus ff Gossie gebeld, en wat denk je?
Die keerring breng ik vandaag wel langs joh!
:} :} :}

Geweldig die service, toch?

Bel Paula maar even ... wie weet komt ze vanmiddag nog bij je in de buurt :+

Nee hoor geintje, maar bel Gossie even, dan heb je het benodigde veertje morgen al in de bus!
 
@ Ralfie: Wat laat je dat makkelijk klinken..... :9
Maar de eerste keer (en laatste) dat ik een bak open maakte kreeg ik hem niet meer in elkaar :X
Plus ik moet dan wel even eerst een nieuwe veer op de kop tikken..... :N

Je moet ook wel opletten hoe je alles loshaalt :+

En inderdaad, bel Gossie en het veertje is morgen bij je thuis. www.ural.nl / 0166 605422
 
3wheel heeft het goed, het is de veer die je pookje in de neutraalstand houdt.
hij heeft ongelijk dat het alleen in rechte versnellingsbakken zit, ik heb zo'n veer ook in een MZ en in een goldwing zien zitten.
da's dus 2 euro handel en een zaterdag knutselen *O*
full

ik heb het veertje rood aangegeven, het is toch een ural?
een of twee van de lipjes van het veertje zijn afgebroken of verbogen.
een bmw bak heb ik wel vaker opengehad, daar zou ik je ondersteuning bij kunnen bieden.
bij een ural zou ik je hoogstens geestelijke bijstand kunnen bieden
 
hij heeft ongelijk dat het alleen in rechte versnellingsbakken zit, ik heb zo'n veer ook in een MZ en in een goldwing zien zitten.

Iedere versnellingsbak heeft een veer in de schakelklok, wat ik bedoelde met mijn opmerking is dat ik het alleen van onze (guzzi en bmw bakken) honderd procent zeker weet dat de beschreven symptomen kloppen met een gebroken veer.
Van zo'n japanse bak heb ik geen kaas gegeten, voor het zelfde geld valt die permanent in z'n 1 als het veertje breekt.......... heb geen verstand van jap-zooi.....

(en een Ural is een bmw........)
(( een dnepr trouwens ook........))
 
*O* Yeah, massel, massel, massel *O*
De versnellingsbak peilstok zat klem tussen de veer en het huis (denk ik?) :r
Toen ik de bak wou demonteren, zag ik de peilstok uitsteken..... Blijkt het schroefdraad van de vuldop weg te zijn :N Gevolg: de peilstok is kennelijk omhoog gegaan (getrild?) en weer naar beneden gestuiterd. Zodoende tussen de veer en het huis gezakt en de boel geblokkeerd :Y Peilstok er uit gefrot, afgezaagt nieuwe peistok op lengte gemaakt (voor los bij het gereedschap) en de vuldop mbv gasvittertape weer vast gezet. Trap, lopen, geen vuiltje aan de lucht :9~ En weer lekker :] :] :]
 
Hahahaha, typisch Ural-probleem, zoiets verwacht je toch bij geen enkele motor? 8-)
 
ja dat gebeurt bij een andere motorfiets nooit.
normaal heb je een niveauplugje voor je bakolie.
een ural is kennelijk gemaakt op een hoop olieverlies dat je regelmatig moet peilen :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan