Vervangende spanningsregelaar

Salami

MF veteraan
Donateur
7 mrt 2006
3.138
276
Thuis
Omdat bij de Yamaha XT660Z Tenere (laat ik er daar nou net 1 van hebben) een nogal regelmatig voorkomend kwaaltje is dat de stekker van de kabelboom op de spanningregelaar kapot gaat, overweeg ik er een andere spanningregelaar met aangegoten kabel op te zetten, zodat de stekker vervalt en er een gesoldeerde verbinding voor in de plaats komt. Er rijden inmiddels diverse XT's rond met alternatieve regelaars. Wat ik echter graag wil weten is hoe ik bepaal wat voor regelaar ik hebben moet. Zomaar een regelaar van een andere motor erop knallen lijkt me niet verstandig :N
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Dit is wat ik weet van de orginele regelaar.

Voltage regulator: no load regulated voltage 14.1 ~ 14.9 V
Rectifier: capacity 35 A, withstand voltage 200 V

Is het genoeg om een 35A regelaar te zoeken of is het niet zo simpel?
 
Je kan die stekker er toch tussenuit halen.
Vervolgens vast solderen en krimpkousjes plaatsen.

kedo heeft trouwens vervangende sr`s

edit: zie nu dat de stekker rechtstreeks op de sr zit.
 
Laatst bewerkt:
Mja, het punt is een beetje dat ik van die stekker op de regelaar af wil. Bij de Tenere zit ie op een nogal lastige plek vol in de rotzooi van het voorwiel. Daarom wil ik een regelaar met aangegoten kabel waardoor ik zelf een verbinding kan solderen op een plaats wat hogerop en idd. sealen met krimpkous.
En idd, KEDO heeft ook regelaars, maar die zijn met de connector -O-
 
Zitten er in de originele stekker niet gewoon vlakstekkers (4,8mm ofzo) ? Die zou je ook kunnen vervangen door vergulde type. Wel met een echte tang krimpen en bij voorkeur niet solderen (soldeer kan slecht tegen trillingen en temperatuur schommelingen)

En tegen het vocht zou je eventueel van die pasta kunnen gebruiken die die japanners vaak in de gesealde stekkers blaffen. Geen idee wat dat precies voor goedje is.
 
Als de stekker uitfikt wilt dat zeggen dat daar teveel overgangsweerstand is. Op het moment dat de stekker gewoon goed vast zit (je desnoods deze met een tang wat verder dicht knijpt), zou dit goed moeten komen.
Een SR met aangegoten draden moet je of met een andere stekker weer in elkaar prikken of solderen. Solderen aan bedrading van een motor kan wel, maar hou d'r rekening mee dat met trillen de zaak kapot kan gaan, omdat de kabel op de plek van de soldeerverbinding stijf wordt en gaat breken. De tin trekt ook altijd een eind de kabel in, waardoor deze gedeeltelijk flexibel blijft (waar geen tin zit) en stijver waar wel tin zit. Breken is dan zo gebeurd.

Uitfikken van een stekkerverbinding is trouwens een progressief proces, door het warm worden van de stekker door de overgangsweerstand (en eventueel vonken) ontstaat er koolaanslaag. Door de koolaanslag wordt de overgansweerstand hoger, waardoor er nog meer warmte ontstaat enz. enz.

Gewoon de stekker goed aanknijpen en de verbindingen schoon houden. Persoonlijk denk ik dat die stekker op de plek zit waar het voorwiel een hoop rotzooi heen gooit, wel eens de oorzaak van 't probleem kan zijn. Ook rotzooi zorgt voor een overgangsweerstand... voor de rest zie het verhaal hier boven.
Als je 't niet vertrouwt en je overweegt zelfs om de zaak vast te solderen, dan zou ik de huidige stekkerverbinding eerst zo dicht maken dat er geen vocht/zooi bij kan komen. Misschien is kit een oplossing? Je wilt 't toch niet meer los maken?
Mijns inziens is het onzin om er een andere SR voor installeren, bij het gros van de machines werkt 't toch wel goed? Ik zou me eerder vragen gaan stellen waarom het bij een gedeelte van de motoren wél fout gaat, het is echt niet zo dat de stroom door de SR groter wordt naarmate de motor ouder wordt. Wat wel kan veranderen is de weerstand van de stekkerverbinding, als gevolg van corrosie of vuil in de connector.
 
Als de stekker uitfikt wilt dat zeggen dat daar teveel overgangsweerstand is. Op het moment dat de stekker gewoon goed vast zit (je desnoods deze met een tang wat verder dicht knijpt), zou dit goed moeten komen.
Een SR met aangegoten draden moet je of met een andere stekker weer in elkaar prikken of solderen. Solderen aan bedrading van een motor kan wel, maar hou d'r rekening mee dat met trillen de zaak kapot kan gaan, omdat de kabel op de plek van de soldeerverbinding stijf wordt en gaat breken. De tin trekt ook altijd een eind de kabel in, waardoor deze gedeeltelijk flexibel blijft (waar geen tin zit) en stijver waar wel tin zit. Breken is dan zo gebeurd.

Uitfikken van een stekkerverbinding is trouwens een progressief proces, door het warm worden van de stekker door de overgangsweerstand (en eventueel vonken) ontstaat er koolaanslaag. Door de koolaanslag wordt de overgansweerstand hoger, waardoor er nog meer warmte ontstaat enz. enz.

Gewoon de stekker goed aanknijpen en de verbindingen schoon houden. Persoonlijk denk ik dat die stekker op de plek zit waar het voorwiel een hoop rotzooi heen gooit, wel eens de oorzaak van 't probleem kan zijn. Ook rotzooi zorgt voor een overgangsweerstand... voor de rest zie het verhaal hier boven.
Als je 't niet vertrouwt en je overweegt zelfs om de zaak vast te solderen, dan zou ik de huidige stekkerverbinding eerst zo dicht maken dat er geen vocht/zooi bij kan komen. Misschien is kit een oplossing? Je wilt 't toch niet meer los maken?
Mijns inziens is het onzin om er een andere SR voor installeren, bij het gros van de machines werkt 't toch wel goed? Ik zou me eerder vragen gaan stellen waarom het bij een gedeelte van de motoren wél fout gaat, het is echt niet zo dat de stroom door de SR groter wordt naarmate de motor ouder wordt. Wat wel kan veranderen is de weerstand van de stekkerverbinding, als gevolg van corrosie of vuil in de connector.

Goed verhaal, dat soldeerverbindingen een zwak punt kunnen zijn, wat hierboven ook al door een ander werd gezegd wist ik niet :N
Die zou ik trouwens ook kunnen vervangen door zo'n universele waterdichte connector.
Ik weet ook wel dat het probleem niet bij alle motoren voorkomt, maar bij de Tenere toch wel iets vaker dan heel soms... hier op het forum is er zelfs eentje die het net voor de 3e keer heeft meegemaakt, en de schade kan aanzienlijk zijn. Overigens is de stekker op de kabelboom het zwakke punt, niet de SR zelf. Vandaar mijn redenering dat het een mooie oplossing zou zijn een gelijkwaardige SR met kabel te zoeken en de verbinding, gesoldeerd of met een degelijke connector, op een wat schonere/ drogere plaats.
 
Goed verhaal, dat soldeerverbindingen een zwak punt kunnen zijn, wat hierboven ook al door een ander werd gezegd wist ik niet :N
Die zou ik trouwens ook kunnen vervangen door zo'n universele waterdichte connector.
Ik weet ook wel dat het probleem niet bij alle motoren voorkomt, maar bij de Tenere toch wel iets vaker dan heel soms... hier op het forum is er zelfs eentje die het net voor de 3e keer heeft meegemaakt, en de schade kan aanzienlijk zijn. Overigens is de stekker op de kabelboom het zwakke punt, niet de SR zelf. Vandaar mijn redenering dat het een mooie oplossing zou zijn een gelijkwaardige SR met kabel te zoeken en de verbinding, gesoldeerd of met een degelijke connector, op een wat schonere/ drogere plaats.

Wat ik bedoelde te zeggen met "Ik zou me eerder vragen gaan stellen waarom het bij een gedeelte van de motoren wél fout gaat" bedoel ik dus waarom het bij sommige Tenere's wel fout gaat en bij sommige niet.
Er is dus iemand die dus al 3 keer de zaak uitgefikt heeft gehad, dit betekent (mijns inziens) dat het probleem nooit is opgelost, maar alleen gerepareerd. Ik zou de oorzaak van 't probleem dus zoeken in vocht of vuil. Door d'r een krimpkous omheen te doen en de zaak dicht te kitten sluit je die 2 factoren al uit.
Het kan natuurlijk altijd zijn dat bij die persoon waar 't 3 keer is gebeurt er 2 problemen aanwezig zijn, enerzijds een hoge overgangsweerstand (generiek probleem) en anderszijds misschien wel een hogere laadstroom (misschien rijdt deze persoon altijd met zijn lampen uit?).
Als ik jou was, zou ik de stekkers een los halen en controleren of er vuil of inbrandsporen zijn. Zo ja, schoonmaken (contactspray, schuurpapier etc), stekker goed strak dicht knijpen voor de beste verbinding. Daarna nog de zaak met een krimpkous of kit dichtsealen en gas op die lolly!
 
Terug
Bovenaan Onderaan