Vervangen dynamo Yamaha yzf 750r 1993

16 jun 2019
20
2
Goedenavond,
Mijn naam is Jos, sinds kort in het bezit van de Yamaha yzf 705r 1993. Nou wil ik mijn dynamo vervangen (al nieuwe in bezit) maar de oude krijg ik niet los, er is 1 schroef waar ik niet bij kom. Heeft iemand tips of een how to, wat moet ik allemaal losmaken om erbij te komen? Alvast dank
 
Sukkelmodus: Heel stiekem noem ik een boutje waarop een kruiskop of een sleufkop zit ook wel eens een schroef. Is dat echt verboden?:+ En hoe zit het met hele kleine M3 en M4 zooi? Noem je dat ook een boutje?
 
Laatst bewerkt:
Bron Wikipedia

Spraakverwarring schroef en bout
In de volksmond is het verschil tussen een schroef en een bout het verschil tussen een verlopende schroefdraad en een gelijkblijvende schroefdraad-diameter over de lengte van de bout. De 'juiste' definitie is echter dat bij een bout de steel voorzien is van een kop die meestal zeskantig is en waarmee de bout aan de buitenkant aangedraaid kan worden (volgens NEN 5501). Wordt de mogelijkheid tot aandraaien verkregen door een uitsparing in de kop, dan spreekt men van een schroef. De uitsparing daarbij kan bijvoorbeeld zijn: een rechte sleuf, een kruissleuf, een binnenvierkant of -zeskant, een zespuntige ster of een twaalfpuntige ster. Bijvoorbeeld: een "moerbout" en een "houtschroef". Ter aanvulling: de norm (NEN 5501) is in 2011 vervallen verklaard. Er is geen alternatief voor gekomen. Dit houdt in dat er geen geldende regelgeving meer is over wat nu een bout of schroef is, per definitie.
 
Er staat mij iets van bij dat een van de bouten achter de startmotor verstopt zit, maar helemaal zeker ben ik er niet van

Als je zeker bent dat je alle bouten los hebt kun je hem best een uitwaartse mep met een (rubber) hamer geven, grote kans dat ie dan op zn rubberen ring gekneld zit.
 
Er staat mij iets van bij dat een van de bouten achter de startmotor verstopt zit, maar helemaal zeker ben ik er niet van

Als je zeker bent dat je alle bouten los hebt kun je hem best een uitwaartse mep met een (rubber) hamer geven, grote kans dat ie dan op zn rubberen ring gekneld zit.


Dat is hem nou juist 2 krijg ik er los maar de 3de verstopt zich, ik zal het morgen dmv een foto laten zien
 
Nee, dat is zelfs de juiste benaming.
Een bout word van de buitenkant aangedreven, een schroef van de binnenkant, of je hem in hout of metaal stopt maakt geen fuck uit, en welke draad er op zit ook niet.

als er een koperdraad op zit is het een schroef/bout van een accu en daar zit een kruiskop op en een zeskant.

nauw jey weer.
 
Tering wat een geld 🙄
Ik koop veel nieuw via CMSNL, maar van sommige dingen denk ik dat het toch maar even blijft liggen tot ik wat vervangends tweedehans op de kop kan tikken

Met een tweedehands Generator koop je ook andermans probleem, het beste is dus om de bestaande te reviseren... als-tie al stuk is... @Doppler_effect is al in het gelukkige bezit van een vervengende, ben wel benieuwd waarom de huidige vervangen moet
 
Ik koop veel nieuw via CMSNL, maar van sommige dingen denk ik dat het toch maar even blijft liggen tot ik wat vervangends tweedehans op de kop kan tikken

Met een tweedehands Generator koop je ook andermans probleem, het beste is dus om de bestaande te reviseren... als-tie al stuk is... @Doppler_effect is al in het gelukkige bezit van een vervengende, ben wel benieuwd waarom de huidige vervangen moet
Ik ook. Heb echt behoorlijk kilometers op een FZR gezet maar nog nooit de generator hoeven vervangen.

Gewoon gebruikte via marktaats, werkt vaak prima
 

Bijlagen

  • 98B25CE5-5203-4B96-9A35-DC161B89DF9B.jpeg
    98B25CE5-5203-4B96-9A35-DC161B89DF9B.jpeg
    123,3 KB · Weergaven: 15
  • 8C1FA49F-35CB-4F0F-905D-557E74487F9B.jpeg
    8C1FA49F-35CB-4F0F-905D-557E74487F9B.jpeg
    157,6 KB · Weergaven: 14
Terug
Bovenaan Onderaan