Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Busje gedraaid om de kop te controleren of deze slinger vrij zit

IMG-20190502-135808.jpg


Ik heb een filmpje van een paar sec waar op te zien is dat de wijzer binnen de honderdste blijft terwijl de bank draait
Zal wel toeval zijn .
Ben er nog niet achter hoe ik dat filmpje hier kan plaatsen staat op mijn telefoon


Wil je mooie verloopstuk/montageplaat niet tekort doen maar wanneer je slingering/afwijking wilt meten zou je dat moeten doen met een perfect ronde/rechte as die je meet op slingering na het inspannen dus vóórdat je er iets van afdraait!
Na afdraaien verwijder je namelijk de onrondheid/excentriciteit die mogelijk aanwezig was.
Wat je nu "meet" is niet meer dan het resultaat vaneen stabiel lopende bank. O-)
 
Klopt helemaal wat je schrijft de eerste meting was met een geslepen as en toen meten ik een slinger van een honderste ( 1 streepje op die HBM meter) na het afdraaien was dat verminderd naar een paar duizendste ( wijzer liep 3/10 deel tussen de nul en de eerste streep )

Dan geeft die eerste meting iig aan dat je een prima bank met een goede eigenbouw montageplaat hebt gemaakt! :}
Voor huis, tuin en keukengebruik meer dan voldoende.
 
Mijn draaibankje toen gecontroleerd met een stuk hydraulische cilinder ( die was nagemeten op de bank van de hydrauliek boer )
Was er toch... zeg maar .. - volgens hem kon je ook een stuk van een schokbreker gebruiken , dat dit ook heel goed werkte.
Als er nog olie in zat als je hem afzaagt, was ie geschikt.
 
Iemand ervaring met een Huvema draaibank?

We zijn voorzichtig aan het rondkijken naar een (metaal)draaibank,
Willen toch zeker richting 1000mm tussen de centers.
Er zijn best wat oude apparaten te vinden op internet, voor nogal verschillende prijzen.
Iets met bomen en bos enzo.

Dus mocht iemand suggesties hebben, met name, waarop te letten?
Dan houden wij ons aanbevolen!
 
Mijn draaibankje toen gecontroleerd met een stuk hydraulische cilinder ( die was nagemeten op de bank van de hydrauliek boer )
Was er toch... zeg maar .. - volgens hem kon je ook een stuk van een schokbreker gebruiken , dat dit ook heel goed werkte.
Als er nog olie in zat als je hem afzaagt, was ie geschikt.
met de plunjerstang van een hydraulische cilinder denk ik
 
Zolang er geen inroest schade aan het bed zit en alles werkt zonder speling is het bruikbaar maar verwacht bij deze dat je goed moet kijken en voelen of dat ook zo is
Een beetje speling is wel nog weg te stellen maar zodra je inroetingschade ziet gauw weglopen dat is erg duur om te herstellen ongeacht wat ze daarover uitleggen
 
Inroesting is makkelijk te herken als een putje onder het oppervlakte of een roestbult
Bed moet glad strak en vrij van roest zijn ander gewoon laten staan er worden genoeg aangeboden in die maatvoering die nog in gebruik zijn zodat je ze werkend kan beoordelen
Dat laatste moet je voorkeur hebben dat het werkend te zien is
Was bij mij ook het geval alleen te kort naar gekeken waardoor later bleek dat de motor verkeerd was aangesloten maar dat was eenvoudig aan te passen
 
wel een mooie bank... ietwat gedateerd misschien (kijk ook vooral naar het bed en de poten.... is niet super stabiel/stijf/massief) Maar met wat poetswerk best een leuke bank van te maken denk ik.
Mijn was optisch in dezelfde staat. Technisch OK, klein dingetje hier en daar... inmiddels een weekend verder ben ik van dit:
photo_2019-05-27_16-58-24 (2).jpg


Naar dit, hele cross-slide los gehad, alles gechecked, schoongemaakt gesmeerd en afgesteld, zelfde voor de compound en uiteraard de snelwisselhouder:
photo_2019-06-03_12-01-19.jpg


mijn 3klauw heb ik inmiddels compleet uitgeplozen, schoongemaakt, geassembleerd EN de bekken geslepen. Had erg veel bellmouth en .25 runout. Bekken weer mooi recht nu en gemiddels 0.04 runout over verschillende diameters.. Via ebay ook een setje buiten-bekken gevonden wat onderweg is.
photo_2019-05-27_16-58-21.jpg


4klauw bijna klaar en de basis voor mijn back-plate is ook via ebay onderweg:
photo_2019-05-27_16-58-18.jpg


Niets mooier als een machine voor schrootprijs kopen en deze te leren kennen door hem weer gangbaar te maken! (zeker als het technisch ook nog allemaal in orde / binnen de marges voor mijn gebruik is)
Nu ben ik nog op zoek naar houders voor mijn DB110 Drehblitz snelwissel. Dingen zijn schijnbaar zeldzaam, binnenkort maar eens tekening van maken en vragen wat een kleine serie draadvonken in C45 kost....... volgens mij is er wel markt voor.
 
Die draaibank uit de link is waarschijnlijk wel behoorlijk oud, en heeft waarschijnlijk een laag toerental, waardoor je al snel te kort komt als je met wisselplaten bezig wilt. Toch wel voor minimaal 1500 omw/min gaan, en geen klauwplaat met schroefdraad opname nemen als je ook schroefdraden wilt maken.
Celtic 12 en 14 zijn leuke banken, hebben een volledige norton kast die zowel metrisch als inch draden kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan