Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Pruisisch blauw is het dus niet, viltstift gaat ook wel, maar in mijn herinnering, gaf dit een mooie dikke laag, kan goed tegen vallen als ik het weer gebruik. niet vooradig, staat bij: mijn favorieten.

eens zoeken naar: Spantangopname blokken, moet eerst kijken wat ik nou eigenlijk precies heb.
 
Ik had eerst de tracee lac in een spuitbus maar vind de laag te dik, daarna de Dykem en dat werkt erg goed, om te testen met een Zamro bestelling de dikke stift meebesteld en nu gebruik ik die het meest, werkt het schoonst en droogt erg snel, maar kan niet tegen WD40 dan lost het op.
 

Bijlagen

  • BA5AAA16-B42D-417D-BE77-20FD7409C95C.jpeg
    BA5AAA16-B42D-417D-BE77-20FD7409C95C.jpeg
    1 MB · Weergaven: 23
beste allemaal,

ik heb een portaalfrees gebouwd voor houtbewerking (interieurbouw zelfbouw camper) nu ben ik op zoek naar een vetspuit voor het smeren van dit type smeernippel (ik dacht M4 draad):

enF6tFOVSmC4q896JopDPQ.jpg

Wat ook kan is een smeernippel die in bovenstaande loopwagen kan en onderstaand kop heeft, daar heb ik wel een vetspuit voor.

Verder heb ik ook nog een loopwagen die nog een slag kleiner is, daar vermoedt ik dat er M3 draad in zit t.b.v. een smeernippel, maar kan ik ook niets voor vinden.

Iemand die mij hiermee kan helpen?
q+892+rDR8e8YTKlZkgrmg.jpg


Ook heb ik een MACH3 probleempje, mensen hier die daarmee werken? het lijkt erop dat de frees in de Z-richting een vaste afwijking heeft, maar dan niet percentueel maar vaste waarde. ik bepaal de 0-waarde van de frees door het gereedschap los in de frees te doen zodat deze op het werkstuk ligt, dan vastdraaien en dat is Z=0. Als ik nu bijvoorbeeld de frees naar Z=-2 doe, staat hij op 3,4mm (bij benadering) Z=-4 is 5,4mm enz. is dit te verklaren?

en tot slot, een foto van de hele machine ;)

fCCbNwfOTUSEgMXJx7NewA.jpg
 
mij lijkt dat als de steps/unit verkeerd staat dat als ik de frees 2mm laat zakken dat het verschil dan ook niet exact 2mm zal zijn toch?

backslash niet aanwezig voor zover ik kan merken
 
Die eerste vetnippel, moet je daar niet gewoon een vet of olie spuit hard tegen aan drukken en dan pompen?

Of zoiets gebruiken wat die beweging in een keer doet?

HBM Vetspuit

db

Deze kun je niet met een normale spuit vullen, dat wordt een bende.

@nico95 als ik het goed zie moet je idd de vetspuit van bovenstaande link hebben. Nozzle er tegenaan zetten en op achterkant patroon drukken. Centraal smeernippel heet het.

Zit er nog speling in het systeem? Anders idd steppers opnieuw instellen. 2mm instellen hoeft dan niet 2mm verplaatsing te zijn. Maar ik heb geen ervaring met dit systeem.
 
beste allemaal,

ik heb een portaalfrees gebouwd voor houtbewerking (interieurbouw zelfbouw camper) nu ben ik op zoek naar een vetspuit voor het smeren van dit type smeernippel (ik dacht M4 draad):

Bekijk bijlage 1337073
Wat ook kan is een smeernippel die in bovenstaande loopwagen kan en onderstaand kop heeft, daar heb ik wel een vetspuit voor.

Verder heb ik ook nog een loopwagen die nog een slag kleiner is, daar vermoedt ik dat er M3 draad in zit t.b.v. een smeernippel, maar kan ik ook niets voor vinden.

Iemand die mij hiermee kan helpen?
Bekijk bijlage 1337072

Ook heb ik een MACH3 probleempje, mensen hier die daarmee werken? het lijkt erop dat de frees in de Z-richting een vaste afwijking heeft, maar dan niet percentueel maar vaste waarde. ik bepaal de 0-waarde van de frees door het gereedschap los in de frees te doen zodat deze op het werkstuk ligt, dan vastdraaien en dat is Z=0. Als ik nu bijvoorbeeld de frees naar Z=-2 doe, staat hij op 3,4mm (bij benadering) Z=-4 is 5,4mm enz. is dit te verklaren?

en tot slot, een foto van de hele machine ;)

Bekijk bijlage 1337074
Welke kit is dat?
Is er geen instelling voor tool depth?
 
@ian Correct, Z is negatief bij het naar beneden gaan.

@Rick-M ik ga deze bestellen en proberen! het punt met de stappen is juist dat 2mm instellen wél 2mm is. alleen met een vaste uitwijking. dus als ik in mach bijv zeg -2, dan is het bij wijze van -3,4. maar -4 wordt -5,4 , dus exact 2 lager.

@MotoMarz thanks!

@Dirtbag ik ga dit filmpje bekijken!

@kirill007 doel je op bouw kit? geen, het is een eigen ontworpen en gebouwd systeem. m.b.t. tool depth, moet ik me daar bijvoorstellen dat het systeem denkt dat er een afwijking vanaf 0 moet zijn omdat er ergens ingesteld kan zijn dat het gereedschap een bepaalde hoogte heeft t.o.v. het nulpunt? ik ga eens uitzoeken of ik zoiets vinden kan !

iedereen in ieder geval bedankt voor de suggesties, we zoeken verder! overige suggesties uiteraard welkom!
 
beste allemaal,

ik heb een portaalfrees gebouwd voor houtbewerking (interieurbouw zelfbouw camper) .....
In eerste instantie dacht ik nog even dat je een echte portaalfreesmachine voor houtbewerking had gemaakt zoals ik vroeger verkocht heb. Dat leek mij een hele prestatie..... Sterker nog, dat leek mij vrijwel onmogelijk.
Bekijk bijlage 1337292
Maar ook jouw machine mag er zijn hoor, ook al was mijn voorstelling iets heel anders...... :+
 
V.d.v. Zou niet voor het eerst zijn dat dit andersom gedaan word

Nico95
Als je eerst op z 0 een vlak freest en ernaast dan z-2 heb je dan de afwijking ook?

Je nult je gereedschap wel op een vreemde mannier namelijk

Zoals ik het verhaal nu lees
Heb je of speling in de z as,
Z 0 word na aandraaien spantang z +- iets,
Of een bed wat niet vlak is
 
V.d.v. Zou niet voor het eerst zijn dat dit andersom gedaan word

Nico95
Als je eerst op z 0 een vlak freest en ernaast dan z-2 heb je dan de afwijking ook?

Je nult je gereedschap wel op een vreemde mannier namelijk

Zoals ik het verhaal nu lees
Heb je of speling in de z as,
Z 0 word na aandraaien spantang z +- iets,
Of een bed wat niet vlak is
Je bedoeld dat Z met Y of X wordt gewisseld?
 
Hoe heb je de stappenmotor verbonden met de Z-as, direkt of via een snaar en tandwielen.? is die verhouding wel juist...
Hoe heb je deze ingesteld in Mach3
leuk linkje voor z-as calibratie
 
Even dit topic afstoffen..

Ik heb gisteren een draaibankje gekocht.

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van het draaien dus ik vermoed dat ik hier nog wel zal komen met wat vraagjes :+

Ik zal vanavond even een fotootje maken van het ding, het is een oudje en is ondanks dat deze klein is toch aardig zwaar (Lees: rugpijn voor 2 personen!)
 
Bedankt voor de links, ik ga deze de komende dagen eens rustig bekijken :t

Even een vraagje alvast:

Ik zag net dat de draaibank her en der wat ophoping heeft van oud vet en vuil heeft en wil dat schoonmaken, moet ik nog ergens rekening mee houden als ik de diverse delen zoals de spindels voorzie van een nieuw likje vet/olie? is er een soort vet wat de voorkeur heeft bijvoorbeeld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan