Verslag: Eigenbouw Shadow-zijspan voor motor vervoer

Bedankt voor de positieve reacties ! :)

Wat betreft de overhang van de bak en de voorloop..

Er is al best woest mee gereden maar de bak kantelen en het achterwiel de lucht in is eigenlijk nog niet gebeurt...
Wat namelijk eerder gebeurt is dat het voorwiel wegslipt (zeg maar een milde versie van wat je vroeger op je skelter had, dat als je in een snelle beweging het stuur op volle uitslag gooide je vrolijk rechtdoor bleef gaan). Ik weet niet of dit ongewenst gedrag is ?
De oude vuistregel is inderdaad gebruikt.

Een klein wieltje aan de bak zou best kunnen inderdaad :P Ik vraag me alleen af of dat inderdaad niet gevaarlijk wordt. Als de dreiging van over de kop slaan weg is, wordt die grens wellicht ook weer eerder opgezocht. Ik vind het op zich wel interessant om eens op een parkeerterrein te proberen of je met een gekantelde bak rijdende op dat wieltje je nog uit een noodsituatie kunt worstelen of dat het geheel onbestuurbaar wordt...
Maar voor nu lijkt de situatie zelf dus nog niet te verwezenlijken.

Snok je voorrem maar eens in in een lekkere linker bocht.

EDIT: NIET ECHT DOEN HE!!!!
 
Dag Oma, weer eens een update.

Na wat projectjes tussendoor krijgt het zijspan weer wat liefde. Ik heb besloten de motor iets minder "chopperig" te maken en het wat meer als een geheel te laten lijken.

Dus, allereerst de okselhaardroger vervangen voor een normaal stuur, deze eerst nog aan beide kanten 10cm verbreed zodat je lekker kunt aanzetten in de bocht.
Aftuigen:
20190203_170548.jpg


Nieuwe stuur:
20190203_183444.jpg


Ook de teller/koplamp combinatie 10cm laten zakken om de gehele lijn wat beter te laten doorlopen. Hier moet nog een fatsoenlijke beugel voor worden gemaakt.

Als statement de sissibar er af gedikkepeerd:

20190203_185807.jpg


Het idee was om de enorme kuil uit het zadel te halen voor een wat actievere zithouding. Ik dacht aan zoiets:

20190207_204041.jpg


Eerst het zadelschuim verwijderd en de pan voorzien van een laag purschuim:
20190209_140114.jpg


Vervolgens het pur weer vlak gezaagd om daar weer nieuw zadelschuim op te bouwen:
20190210_112843.jpg

20190210_130053.jpg


Toen met wat reststukken schuimrubber een vorm gemaakt om een impressie te krijgen van de zithouding en vooral het uiterlijk.
20190210_161658.jpg


Ik was er niet helemaal tevreden mee, dus even een laagje leer overheen gelegd om te kijken of het aan het rommelig ogende schuim lag. Vervolgens nog met wat andere kleur geprobeerd de enorme hoogte van het zadel te maskeren:
20190216_170619.jpg


Helaas. Niet tevreden over het resultaat dus op zoek naar een andere oplossing.
Een verenigingsgenootje had nog een gsxr-750 zadel wat op weg was naar de prullenbak. De vorm heeft wel een beetje wat weg van een zweefzadel.

Mocht het voorspatbord je nog zijn opgevallen, dat is even puur uit praktische overweging, ik heb momenteel niks liggen wat goed past en mooi oogt, dus moet het maar even met dit afgezaagde off-road spatbord.
20190216_172109.jpg

Nu nog een beetje experimenteren wat te doen met de lege ruimte boven het spatbord:
20190216_174857.jpg


Misschien wel met een rekje er bij voor een kratje pils:
20190217_152747.jpg


Vandaag eindelijk eens het luikje van de bak er met scharnieren en sluiters in geknutseld:
20190223_175318.jpg

20190223_175327.jpg


Het idee is om er eind Mei mee naar Luxemburg te gaan met een super-motard in de bak en volle campeerbepakking.
Er zal dus naast de huidige werkzaamheden even moeten worden doorgewerkt om het geheel wat meer af te werken, zoals nettere verlichting en een remtrommel voor het bakwiel.

Dat was 'm weer, aju.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt wel je best gedaan om er een uitdaging van te maken ;)

Je had ook gelijk de Slijptol kunnen pakken, hele achterkant van je frame er af zagen en er een paar nieuwe buisjes aan kunnen lassen. Gelijk het achterste punt van de tank wat hoger leggen en dan heb je gelijk echt een hele andere motor die wellicht optisch nog wel een wat klein achterwiel heeft ivm het voorwiel, maar dan ben je wel veel vrijer in de vormgeving van je zadel enzo.

In combinatie met je voorwiel en hoge spatbord zou t zelfs wel een mooie dirt track achtig stijl kunnen worden
 
Ha Erwin,

Dat had zeker gekund ;) Geen gek idee eigenlijk, een dergelijke stijl machted wel bij dit blok denk ik.
Maar dat is wel een grotere ingreep dan even een paar buisjes... de achtervering vervangen en herpositioneren, nieuwe zijkapjes fabriceren, en als ik dan toch bezig ben een grotere achtervelg.. Ik houd 'm in het achterhoofd, mocht de combinatie me heel veel plezierige uren geven verdient deze misschien wel eens een dergelijke transformatie :z
 
Grotere achtervelg moet je ivm met je gearing eigenlijk niet willen Wouter.
Is een cardan fiets toch?
 
Klopt inderdaad, maar van wat ik gezien heb lijken de cardanklokken van VT, VF en Nighthawks uit deze generatie allemaal erg veel op elkaar. Die hebben niet allemaal dezelfde transmissieratio, dus daar valt misschien nog wat mee te spelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Weer een update.

Begonnen met de bakrem.

De ophanging lijkt van oorsprong een remtrommel te hebben gehad. Helaas heb ik niet kunnen vinden waar de ophanging van af komt..
De velgboutsteek is 3x120. Onder andere een eend en peugeot 304 hanteren eze maat, echter lijkt de ophanging daar niet op.
Er zullen vast wel meer oldtimers deze maat hanteren, herkent iemand het?
20190302_130937.jpg

20190302_130942.jpg


Afijn, ik wilde de ophanging toch al aanpassen gezien de vering veel te stijf is. Daarnaast raden verschillende van jullie me al aan om een grotere voorloop te hanteren i.v.m. voorover kantelen.
Een mooi moment om ook dat aan te pakken.

Een remtrommel van een Chevrolet Aveo van de sloop geplukt waar de naaf al direct in zit:
20190313_102244.jpg


Het idee is om de gehele draagarm wat in te korten om daarmee de voorloop te vergroten. Mooi meegenomen is dat het geheel wat compacter wordt.
M.b.v een adapter plaatje is de uitlijning van de wielas gemakkelijk over te nemen:
20190316_123205.jpg


Boren slijpen vijlen:
20190316_130634.jpg

20190316_142516.jpg


De nieuwe naaf opname verbinden met de draagarm:
20190316_173553.jpg

20190316_174608.jpg

20190316_182939.jpg


Nu de maatvoering is overgedragen het rudimentaire deel verwijdert:
20190317_145047.jpg


De veer een nieuwe positie gegeven en onder een hoek voor nog slapper gedrag:
20190317_175209.jpg


En dan komt het totaal er ongeveer zo uit te zien:
20190317_175639.jpg


Bijna klaar :) Ik dacht er aan om een afzonderlijk rempedaal te maken voor het bakwiel, die met een beugel eventueel gekoppeld kan worden aan de achterrem. Eigenlijk zoals bij een tractor. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten Wouter.
 

Bijlagen

  • 20190302_130937.jpg
    20190302_130937.jpg
    168,3 KB · Weergaven: 3
  • 20190302_130942.jpg
    20190302_130942.jpg
    126,5 KB · Weergaven: 3
  • 20190313_102244.jpg
    20190313_102244.jpg
    117,7 KB · Weergaven: 1
  • 20190313_102244.jpg
    20190313_102244.jpg
    60,4 KB · Weergaven: 2
Ik heb een MZ gehad met een losse zijspanrem. De zijspanrem zit dan onder de achterrem. Je kunt alleen zijspan remmen maar de achterrem pakt beide remmen. In de praktijk gebruik je dat nooit. Misschien handig in het terrein maar op de weg heb ik er nooit nadeel, of voordeel van gebruikt.
Het is wel practisch bij een demontabel zijspan, dan heb je een los remcircuit.
 
ik heb eerst ook een lossen bakrem gehad die onder het rempedaal van de achterrem haakte. Ik kon dus of alleen de bak afremmen of beide tegelijk.
Voordat ik een schommel had gebruikte ik het wel in lange doordraaiers om zo niet meer zo zwaar te hoeven sturen; toen ik eenmaal een schommel had in gebouwd gebruikte ik het niet meer en tegenwoordig gebruik ik nog wel twee rempompen, maar gewoon vast aan elkaar gekoppeld
 
Weer een update.

Begonnen met de bakrem.

De ophanging lijkt van oorsprong een remtrommel te hebben gehad. Helaas heb ik niet kunnen vinden waar de ophanging van af komt..
De velgboutsteek is 3x120. Onder andere een eend en peugeot 304 hanteren eze maat, echter lijkt de ophanging daar niet op.
Er zullen vast wel meer oldtimers deze maat hanteren, herkent iemand het?
Bekijk bijlage 1365282
Bekijk bijlage 1365283

Afijn, ik wilde de ophanging toch al aanpassen gezien de vering veel te stijf is. Daarnaast raden verschillende van jullie me al aan om een grotere voorloop te hanteren i.v.m. voorover kantelen.
Een mooi moment om ook dat aan te pakken.

Een remtrommel van een Chevrolet Aveo van de sloop geplukt waar de naaf al direct in zit:
Bekijk bijlage 1365281

Het idee is om de gehele draagarm wat in te korten om daarmee de voorloop te vergroten. Mooi meegenomen is dat het geheel wat compacter wordt.
M.b.v een adapter plaatje is de uitlijning van de wielas gemakkelijk over te nemen:
Bekijk bijlage 1365285

Boren slijpen vijlen:
Bekijk bijlage 1365286
Bekijk bijlage 1365288

De nieuwe naaf opname verbinden met de draagarm:
Bekijk bijlage 1365289
Bekijk bijlage 1365290
Bekijk bijlage 1365291

Nu de maatvoering is overgedragen het rudimentaire deel verwijdert:
Bekijk bijlage 1365292

De veer een nieuwe positie gegeven en onder een hoek voor nog slapper gedrag:
Bekijk bijlage 1365293

En dan komt het totaal er ongeveer zo uit te zien:
Bekijk bijlage 1365294

Bijna klaar :) Ik dacht er aan om een afzonderlijk rempedaal te maken voor het bakwiel, die met een beugel eventueel gekoppeld kan worden aan de achterrem. Eigenlijk zoals bij een tractor. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten Wouter.
Dat heb ik geprobeerd, doodeng want soms pakte ik per ongeluk alleen de zijspanrem en schoot ik naar rechts.
Ik heb twee rempompen en twee pedalen die ik nu mechanisch gekoppeld heb.
Met vulringen kan ik de gelijkloop afstellen, dat blijkt handig want ook ik heb een zijspanrepommelrem en een schijf achterrem.
Het bleek bij mij dat de trommelrem een grotere slag moet maken dan de schijfrem.
 
Ik heb ook 2 pompen op 1 pedaal. Ik kan ze traploos afstellen maar ik merk wel dat ze verlopen.
Dus de volgende die ik maak daar ga ik een evenaar tussen maken.
 
Zo. De ophanging verder afgemaakt en beugel voor het spatbord er bij:
1382681

1382682


Houten spatbordje gefabriceerd (hout wordt nog dezelfde soort als de bak) met wat beter passende lampjes:
1382683


1382684


Schiet aardig op zo :) Ben ook begonnen met aansluiten van de bakrem. Een evenaar vraagt toch even wat meer werk dan ik nu voor ogen heb dus ik ga voorlopig voor de conventionele methode met een heveltje die door het rempedaal wordt meegenomen.

1382685


Groetjes Wouter
 
Terwijl anderen aan het genieten waren op de treffen in Genemuiden, heb ik mij weer druk gemaakt om het span af te krijgen.

Zoals gezegd toch gekozen voor een traditionele remopname. Achteraf is dit een goede test, want de overbrengingen liggen erg ver uit elkaar.
Ik heb momenteel de kabel aangesloten welke normaliter als handrem dient, in een auto kun je de handrem over een vrij grote slag aanspannen.
Het lijkt er op dat dit in de remtrommel zit verwerkt, want na het aangrijppunt kun je de kabel nog wel zeker een centimeter opspannen voor je echt weerstand voelt. Maar goed, even test rijden dan weet ik meer. Mocht het niet werken ga ik de hydraulische balg in de trommel gebruiken.
1384956

1384957
1384958


Volgende projectje:
Jerrycan houder.
Vond nog een oude broekriem in de kast, die past mooi
1384959

1384960

1384961

1384962

1384963

1384965


En als laatst: Nog twee bussen gedraaid om de voorvork te verlengen. De voorveren zakken wat meer door dan ik had verwacht, waardoor de bak aan voorkant lager hing. Ook wat andere geometrie natuurlijk, maarja, uit het oogpunt van geometrie kun je beter geen zijspan bouwen :P
1384966


Groetjes Wouter
 
Terug
Bovenaan Onderaan