Verslag: Eigenbouw Shadow-zijspan voor motor vervoer

Whata

MF'er
29 dec 2009
181
11
Bergen (Noord Holland)
Hoi. Ik ben al een aardige tijd lid van motor-forum maar post eigenlijk nooit wat.

Ik heb het afgelopen jaar een combinatie gebouwd en dit leek me een goed moment om dat te delen, wie weet biedt het inspiratie voor wie soortgelijke ideeën heeft.

De aanleiding van het project:
Ik rijd met een aantal vrienden regelmatig off the road ritjes. Ik ben nog student en zelf een auto en aanhangwagen bezitten om de enduro op mee te nemen, creëert wel erg hoge maandlasten bovenop de al dure hobby van het crossen/off the road rijden. Daarom was ik qua vervoer dus volledig afhankelijk van mijn vrienden en dat zinde me niet.
Tijd voor een oplossing!
Ik dacht eerst aan een aanhangwagentje waarop de enduro kan voor achter de motor, maar dat bleek een beetje tricky. Het totale gewicht wat je trekt mag niet meer zijn dan de helft van het gewicht van de motorfiets las ik. Dan heb je weinig speelruimte. Met mijn lichtste motor (CR250, ca. 100kg) was er bij een zeer licht gewicht geconstrueerde aanhanger misschien nog wel aan te voldoen met een niet al te zware motor. Maar met een zwaardere enduro (XR600, ca. 145kg) kom je dan direct op een zwaargewicht. Dat had ik niet voor handen, ik moest het doen met een oude Honda Shadow VT750. Bovendien las ik dat een zware aanhanger erg gevaarlijk kan zijn (je opzij wegdrukken bij hard remmen in een bocht).
Toen kwam een maat van mij met het idee van een zijspan, en dat zijn vader in het verleden hier en daar er nog wel eens een crossmotor op had zien staan.
Toen ben ik mij eens in de materie gaan verdiepen. Het leek prima haalbaar.

De basis is dus een Shadow VT750 uit 83. Overigens heb ik deze motor overgenomen voor een fles Johnnie Walker dus was het voor de hand liggend om het hele project in proportie low budget te houden. Veel materialen komen dus direct van de schroot. Qua voorzieningen had ik wel geluk.


Ik vond voor weinig een merkwaardige 'zijspan' constructie op marktplaats die met wat modificatie waarschijnlijk wel dienst kon doen.
20180106_174841.jpg


Een gebruikelijke waarde voor toespoor, vlucht en voorloop gepakt en direct de ophanging gemaakt van wat schroot.
20180120_191023.jpg




Geringe stelmogelijkheid en wat constructies die menig mens als 'beun' bestempelt.. Het project was vooral nog een experiment, ik was erg benieuwd hoe een zijspan zich werkelijk gedraagt.
20180120_191038.jpg

20180120_191012.jpg




Met deze set-up heb ik een paar keer rondgereden op het parkeerterrein. Het stuur trilde zeer heftig. Als deze stevig werd vastgehouden was de combinatie te beheersen maar eenmaal wiebelend werd het bijna oncontroleerbaar, je armen werden bijna van je lijf gerukt. Ik heb wat geëxperimenteerd met gewicht op het 'zijspan' maar dit hielp weinig. Ik dacht dat het vooral te danken was aan de enorme breedte die het frame het voertuig gaf.
20180121_170410.jpg



Inmiddels was ik de positionering van de crossmotor aan het bepalen.
20180612_212618.jpg


Het wordt wel een aparte gewaarwording..
20180612_212629.jpg


Met ruim voldoende bewegingvrijheid bleek het frame 30 centimeter smaller te kunnen.
20180612_214147.jpg


Aan de slag. Op de onderstaande foto is het frame al 30 centimeter versmald, het oogt direct al minder bespottelijk.
20180616_132657.jpg


Tussenfase modificatie van het frame. Over de achterkant was ik nog niet helemaal uit.
20180616_180201.jpg


Wordt over een aantal minuten vervolgd in het volgende bericht.

Mvg Wouter
 
Goed bezig!
Lekker lomp, dat is alleen maar goed voor het gewicht.
Het slaan en schudden kun je wel verminderen met afstellen maar het gaat nooit helemaal weg. Een stuurdemper helpt. Een JFJ verkorting, Ed Pols platen, een schommel of een draagarm constructie aan de voorkant is altijd beter dan een standaard vork.
 
Welkom op het forum. Hoe kan het met iemand die zo'n outillage heeft en begint met een geschonken motorfiets nog fout gaan? Alle voorwaarden zijn aanwezig om je te mogen bewegen in kringen van de spanners. Heb één voorwaarde nog gemist. Je moet stronteigenwijs zijn. Oh, dat had je al genoemd? Gaat helemaal goed komen.
 
Zoals waarschijnlijk wel opviel was er geen ruimte meer voor de rechter uitlaatdemper.
Ik bekeek wat opties om ze beide naast elkaar aan de linkerkant te plaatsen.
20180618_212914.jpg

20180618_214759.jpg


Na wat uurtjes laswerk en wederom wat buismateriaal van de schroot was het uitlaatprobleem verholpen.
20180619_203950.jpg


Toen werd er nog vele uren aan het frame gelast. Ik was zo op dreef dat ik helaas vergat tussendoor foto's te maken.
Er is ook een begin gemaakt aan het frame voor de bekisting. Aan de achterkant van het frame is een inrijklem gemaakt. Het voorwiel van de motor steekt straks aan de achterkant een stukje uit de bekisting, anders werd de bekisting te lang, dat vond ik niet mooi ogen.
Ook had ik een munitiekist gevonden op de legerdump die goedkoop was vanwege zijn vorm, voor mijn toepassing uitermate geschikt.
20180718_161039.jpg



De rijwaardigheid van het geheel was al toegenomen, maar de trillingen in het stuur waren nog steeds erg aanwezig. Bovendien was het sturen door de originele naloop van 140mm erg zwaar. Ik had besloot om een schommel-voorvork te maken en ondertussen al het nodigde ontwerp uitgedacht en de onderdelen verzameld. Op mijn werk kon ik busjes draaien en pijp buigen. In de universiteitswerkplaats had ik stiekem wat laten lasersnijden.
20181011_190339.jpg

20180709_170600.jpg

20180724_150025.jpg

20180724_165021.jpg

En voila. Er zitten de nodige uurtjes denkwerk achter maar het werkelijke fabriceren van een dergelijke voorvork viel me erg mee. Ik heb rubberscharnieren gebruikt ter plaatse van de brug ophanging.
20180724_202403.jpg


Ik heb de naloop in stappen van 25 mm instelbaar gemaakt: 40, 65, 90 en 115mm. Ik vond het interessant om hiermee te expirimenteren. Op deze manier kan er met dezelfde vork ook nog solo worden gereden. Onder andere op dit forum vond ik dat 40mm naloop goed scheen te werken. Echter vond ik de combinatie daarmee iets te nerveus. Het sturen ging zeg maar zo makkelijk, dat het nog moeilijk was om netjes rechtuit te rijden. Toen heb ik deze teruggezet naar 65mm, dit werkt voor mij goed. De trillingen waren er nog steeds, dus ook een stuurdemper van een kever is aan het geheel toegevoegd. Dat hielp zoveel beter dan ik had verwacht, dat dit in combinatie met de originele voorvork de trillingen ook wel had verholpen. Maar goed, nu ook geen slijtende geleidebussen en lekkende keerringen meer.
20180727_205128.jpg
 
De XR600 is wat groter. Het frame was aan de voorkant iets te kort (kijk naar het uitstekende achterwiel) omdat het qua lengte anders ook wel erg gek oogde.
20180729_123018.jpg


Dus heb ik het frame voor de bekisting daar iets laten toelopen. Ziet er qua stroomlijn misschien ook een klein beetje fraaier uit. Er werd al regelmatig gerefereerd naar een doodskist.
20180729_184935.jpg


Toen was het tijd voor de bekisting. Deze wilde ik voor het uiterlijk van hout maken. Een juiste houtsoort kiezen die weerbestendig is, tegen een stootje kan én niet al te duur is was nog even een opgave. Hieronder was een probeerseltje, een oude voorraad boeidelen bestaande uit houtsnippers en vooral veel kunststof resin. In principe prima maar ik vond het niet ogen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor douglas.


20180730_150857.jpg

Na een ochtend zagen begon het al ergens op te lijken.
20180731_151423.jpg

Vervolgens het stalen frame voorzien van een likje magistrale Aldi 3 in 1 lak.
20180801_210220.jpg


De planken gebeitst en het zonlicht hielp om er al een leuk plaatje van te maken.
20180802_173419.jpg

20180802_173514.jpg


Ook een klep gemaakt voor aan de voorkant, ligt hier in de bak. Het is echter nog een beetje gochelen met de locatie van het scharnierpunt dus deze is nog niet gemonteerd.
20180802_191325.jpg


Dat is zo'n beetje de stand van zaken nu. De combinatie heeft al een aantal keren trouw werk verricht en rijdt eigenlijk erg goed. Met een motor in de bak rijdt het als een vrachtwagen en ligt de topsnelheid op 120km/h (maar het motortje is al een blok van de sloop dus daar zullen al ook al de nodige paarden zijn weggerend) maar dat viel natuurlijk te verwachten.
20180804_134248.jpg


Momenteel moet er nog het een en ander gebeuren:
-Laadklep monteren
-Onderkant van het frame schilderen
-Montage van het spatbord en achterlicht op orde maken (zijn nu voornamelijk ty-raps)
-Voorspatbord monteren

Plus, er valt nog genoeg aan toe te voegen en te verbeteren zoals een geremd bakwiel, externe brandstoftank (de shadow heeft maar 12,5 liter aan boord), een luivel, aftakas, koffiezetapparaat aangedreven op uitlaatgassen en weet ik wat voor gekkigheid. Genoeg te doen nog dus.

Ik hoop dat de lezer er iets aan heeft en wie weet tot soortgelijke ideeën wordt geïnspireerd!
Dingen kunnen ook altijd beter dus opmerkingen en kritiek worden gewaardeerd.

Met vriendelijke groet, Wouter Voorberg
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig!
Lekker lomp, dat is alleen maar goed voor het gewicht.
Het slaan en schudden kun je wel verminderen met afstellen maar het gaat nooit helemaal weg. Een stuurdemper helpt. Een JFJ verkorting, Ed Pols platen, een schommel of een draagarm constructie aan de voorkant is altijd beter dan een standaard vork.

Yes, dat hielp enorm :)

Welkom op het forum. Hoe kan het met iemand die zo'n outillage heeft en begint met een geschonken motorfiets nog fout gaan? Alle voorwaarden zijn aanwezig om je te mogen bewegen in kringen van de spanners. Heb één voorwaarde nog gemist. Je moet stronteigenwijs zijn. Oh, dat had je al genoemd? Gaat helemaal goed komen.

Bedankt. Aan het gereedschap lag het zeker niet nee, vooral met dank aan de motorsportgroep studentenvereniging! Dat is goed om te horen ;)
 
Mooi Man! Altijd prachtig, zelfbouwers die gewoon slijptol en lasapparaat ter hand nemen en GAAN!........:}:}
 
Ik was even sprakeloos (lees type arm), maar zeg nu WAUW!!! + + een paar :t:t en :}:} .

Ennehhh, koffie zetten met de hitte van de uitlaat? TOP IDEE!! :t
 
Sjapoo! Mooi man, dan geknutsel. Uitgaan van niks, denken, bakken, opnieuw denken en dan uiteindelijk tot iets komen wat niemand anders heeft. Leuk!
 
geinig project, zou alleen de dempers er iets strakker langs zien te krijgen
 
kijk, hier word ik nou blij van. lekkker rommelen knutselen en freubelen.
mischien kan je nog ergens een bak/kist maken voor je croshelm, of draag je die ook wanneer je op het span zit ?

wat me opvalt, is dat de bak ver voorbij het span wiel steekt, bij een linker bocht kan dan de bak de grond gaan raken waardoor je over de kop kan slaan. ik heb zelf nog nooit op een span gereden, maar dat lees ik hier wel eens. zou het dan mischien slim zijn om aan de voorzijde onder de bak rollen/wielen te maken, die gaan rollen wanneer de bak de grond raakt.
 
kijk, hier word ik nou blij van. lekkker rommelen knutselen en freubelen.
mischien kan je nog ergens een bak/kist maken voor je croshelm, of draag je die ook wanneer je op het span zit ?

wat me opvalt, is dat de bak ver voorbij het span wiel steekt, bij een linker bocht kan dan de bak de grond gaan raken waardoor je over de kop kan slaan. ik heb zelf nog nooit op een span gereden, maar dat lees ik hier wel eens. zou het dan misschien slim zijn om aan de voorzijde onder de bak rollen/wielen te maken, die gaan rollen wanneer de bak de grond raakt.

Een zwenkwiel?

302636099.jpg
 
Gaaf gedaan man !! :t:t

Dat duiken van de neus was ook wel een dingetje wat al lezende bij mij op kwam, aardig gewicht op de neus van de 'bak' zo.
 
het lijkt ook alsof de voorloop volgens de oude vuistregels is gebouwd. Het zal wel in de buurt van de 25 cm zitten?
dan kan het best 20 cm naar voren waardoor het duiken ook een stuk minder wordt.
 
als je regelmatig op de crossbaan komt zou ik daar met het span geen oefenen en zorgen dat je wat ervaring op doet.
ik denk dat het zwenk/steunwiel je snel meer gevaar dan gemak oplevert.
 
Bedankt voor de positieve reacties ! :)

Wat betreft de overhang van de bak en de voorloop..

Er is al best woest mee gereden maar de bak kantelen en het achterwiel de lucht in is eigenlijk nog niet gebeurt...
Wat namelijk eerder gebeurt is dat het voorwiel wegslipt (zeg maar een milde versie van wat je vroeger op je skelter had, dat als je in een snelle beweging het stuur op volle uitslag gooide je vrolijk rechtdoor bleef gaan). Ik weet niet of dit ongewenst gedrag is ?
De oude vuistregel is inderdaad gebruikt.

Een klein wieltje aan de bak zou best kunnen inderdaad :P Ik vraag me alleen af of dat inderdaad niet gevaarlijk wordt. Als de dreiging van over de kop slaan weg is, wordt die grens wellicht ook weer eerder opgezocht. Ik vind het op zich wel interessant om eens op een parkeerterrein te proberen of je met een gekantelde bak rijdende op dat wieltje je nog uit een noodsituatie kunt worstelen of dat het geheel onbestuurbaar wordt...
Maar voor nu lijkt de situatie zelf dus nog niet te verwezenlijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan