Verschillend merk van remblokken in de klauwen.

Mister Vogezen

Prov Antwerpen.
14 jan 2019
1.254
1.070
Prov Antwerpen
Ik heb een Pan 1300 van 2010.
Een voor mij mooie fiets met voldoende toercapaciteiten met een zeer goed remsysteem.
ABS , DCBS.
Iedereen plaatst als je links en rechts een remklauw hebt remblokken van hetzelfde merk en hetzelfde type.
Bijv merk A links en rechts gesinterd of iets anders.
Veronderstel dat er in de linkse remklauw merk A wordt geplaatst en in de rechtse remklauw merk B maar beiden merken gesinterd dan kan er daadwerkelijk eens vergeleken worden welk merk van de 2 de meeste remvoering nog heeft als de remblokken van 1 zijde aan vervanging toe zijn.
Alle 4 remblokken worden op dezelfde wijze belast bij het remmen en doen evenveel km's.
Is dit onzin of toch wel eens een testje waard wetende dat het éne merk zijn remblokken iets meer remvoering hebben dan een ander merk.
 
Ik ben geen expert, maar ik denk omdat de voorassen vroeger dunner (en misschien zachter) waren, en een hobbel in een bocht de boel kon laten torderen. Bij modernere fietsen zie je dat de wielassen steeds grotere diameters krijgen en uitgehold worden. Dit helpt dan weer tegen doorbuigen.

Wedervraag: Waarom breken de pisdunne spaken van een Buell voorwiel niet als hij vol in z'n rem knijpt?
Omdat de remschijf op de velg zit en de spaken dus helemaal niet belast worden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik ben bang dat het toch meer tussen je oren zit dan je denkt. Alle krachten lopen immers via de naaf en het midden van de band naar het wegdek. Je voelt toch ook je fiets niet naar rechts trekken als je optrekt? Terwijl je kettingwiel aan één kant zit.
Heb je nog nooit op een oude afgeragde opgevoerde zundapp gezeten...
 
Omdat de remschijf op de velg zit en de spaken dus helemaal niet belast worden?
Die spaken worden belast op trek en hebben al een voorspanning van 250 kilo, de kracht die vrijkomt bij remmen wordt verdeeld over alle spaken en die 50 kilo extra per spaak is niks in vergelijk met de ton die ze kunnen hebbben
 
Quote je nu gewoon @halflive waar hij het heeft over velgen zonder juist dáár een opmerking over te maken?!:o

Ik zag dat je als laatst gereageerd had hier en met het bijlezen zag ik de post van @halflive en toen dacht ik al: Ik weet meteen waar de laatste reactie van @v.d.v. over gaat! _O-

Wel consequent blijven want dit kan ik niet handelen hoor! :+
 
Quote je nu gewoon @halflive waar hij het heeft over velgen zonder juist dáár een opmerking over te maken?!:o

Ik zag dat je als laatst gereageerd had hier en met het bijlezen zag ik de post van @halflive en toen dacht ik al: Ik weet meteen waar de laatste reactie van @v.d.v. over gaat! _O-

Wel consequent blijven want dit kan ik niet handelen hoor! :+
Sommige mensen moet je echt alles uitleggen, dus deze speciaal voor jouw.
Wat halflive zegt over die schijf aan de velgen daar is geen woord over gelogen. Die schijf zit inderdaad aan de velg.
Hoezo consequent blijven :?
 
Sommige mensen moet je echt alles uitleggen, dus deze speciaal voor jouw.
Wat halflive zegt over die schijf aan de velgen daar is geen woord over gelogen. Die schijf zit inderdaad aan de velg.
Hoezo consequent blijven :?

Ik vind het een beetje jammer dat je met de opmerking "Sommige mensen moet je echt alles uitleggen, dus deze is speciaal voor jou" zo neerbuigend moet doen :N

Ten eerste:
Ik had even gemist dat de reactie van halflive ging over de montage van de remschijf op een wiel van een Buell en dacht daarom dat de verkeerde benaming werd gebruikt.
Dus voor wat betreft het consequent blijven is hier niet van toepassing.

Ten tweede: niet iedereen zal weten dat een Buell een remschijf gemonteerd aan de velg heeft aangezien in 99% van de gevallen de remschijven natuurlijk gewoon aan de naaf zitten.
 
Ik vind het een beetje jammer dat je met de opmerking "Sommige mensen moet je echt alles uitleggen, dus deze is speciaal voor jou" zo neerbuigend moet doen :N

Ten eerste:
Ik had even gemist dat de reactie van halflive ging over de montage van de remschijf op een wiel van een Buell en dacht daarom dat de verkeerde benaming werd gebruikt.
Dus voor wat betreft het consequent blijven is hier niet van toepassing.

Ten tweede: niet iedereen zal weten dat een Buell een remschijf gemonteerd aan de velg heeft aangezien in 99% van de gevallen de remschijven natuurlijk gewoon aan de naaf zitten.
Misschien moet je de volgende keer voordat je iemand gaat bekritiseren of uitlachen je eerst eens in de materie verdiepen. Halflive af niet voor niets de Buell als voorbeeld.
 
Misschien moet jij eerst even begrijpend leren lezen, ik zeg namelijk dat ik er even overheen gelezen heb dat halflive het had over de wielen van de buell.

Verder maak jij ervan dat ik iemand uitlach of bekritiseer, ik maakte namelijk een grapje omdat ik dacht dat jij niet in ging op de velgen/naven/wielen discussie zoals je altijd doet, niets meer en niets minder.

Mijn welgemeende excuses dat het anders overkwam en dat je je op je pik getrapt aangevallen voelde, meer woorden maak ik er niet aan vuil :t :W
 
Misschien moet jij eerst even begrijpend leren lezen, ik zeg namelijk dat ik er even overheen gelezen heb dat halflive het had over de wielen van de buell.

Verder maak jij ervan dat ik iemand uitlach of bekritiseer, ik maakte namelijk een grapje omdat ik dacht dat jij niet in ging op de velgen/naven/wielen discussie zoals je altijd doet, niets meer en niets minder.

Mijn welgemeende excuses dat het anders overkwam en dat je je op je pik getrapt aangevallen voelde, meer woorden maak ik er niet aan vuil :t :W
Het is je vergeven hoor. Ik had iets genuanceerder moeten reageren
 
Heb je nog nooit op een oude afgeragde opgevoerde zundapp gezeten...
Klopt, ik ben begonnen op een aluminium boxframe. Heerlijk! Ik heb gehoord dat oude brommerframes kunnen buigen en scheuren van te veel vermogen. Als het frame aan één zijde stijver is dan de andere (door bijv. montagepunten voor een standaard, motorblok, schokdemper, olietankjes, etc) dan zal het frame logischerwijs ook kromtrekken, en dan heeft effect op de koers.

Maar topicstarter kan dit makkelijk zelf testen door één klauw eens naast de schijf te monteren en te gaan remmen: Nul stuurinput. Bij auto's kun je wel een stuurinput krijgen bij optrekken en afremmen, maar dat komt omdat je via twee gescheiden punten naar het asfalt gaat. Blokkeer je het differentieel, dan is dit weg.

Die spaken worden belast op trek en hebben al een voorspanning van 250 kilo, de kracht die vrijkomt bij remmen wordt verdeeld over alle spaken en die 50 kilo extra per spaak is niks in vergelijk met de ton die ze kunnen hebbben
Precies: Het draaimoment om te vertragen loopt niet door die spaken, enkel de aslast (wat puur trek is). Had de remschijf op de naaf gezeten dan zou de boel finaal afbreken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan