Verschillend merk van remblokken in de klauwen.

Mister Vogezen

Prov Antwerpen.
14 jan 2019
1.254
1.070
Prov Antwerpen
Ik heb een Pan 1300 van 2010.
Een voor mij mooie fiets met voldoende toercapaciteiten met een zeer goed remsysteem.
ABS , DCBS.
Iedereen plaatst als je links en rechts een remklauw hebt remblokken van hetzelfde merk en hetzelfde type.
Bijv merk A links en rechts gesinterd of iets anders.
Veronderstel dat er in de linkse remklauw merk A wordt geplaatst en in de rechtse remklauw merk B maar beiden merken gesinterd dan kan er daadwerkelijk eens vergeleken worden welk merk van de 2 de meeste remvoering nog heeft als de remblokken van 1 zijde aan vervanging toe zijn.
Alle 4 remblokken worden op dezelfde wijze belast bij het remmen en doen evenveel km's.
Is dit onzin of toch wel eens een testje waard wetende dat het éne merk zijn remblokken iets meer remvoering hebben dan een ander merk.
 
Je wilt testen welke remblokken het langst meegaan? Is dat de belangrijkste criteria ?
Blokken die zachter zijn remmen doorgaans wat harder en zijn eerder versleten.
Daarmee loopt je test meteen spaak. Als links harder remt dan rechts zal links veel meer remmen en dus meer aan slijtage onderhevig zijn terwijl rechts niet veel hoeft te doen omdat links het meeste werk voor zijn rekening neemt.
 
Die schijf zal altijd slijten , bij elk type remblok.
Het gaat hem gewoon welk merk is sneller naar de vuilbak te verwijzen.
Is het mogelijk dat het voorwiel naar een bepaalde kant zou kunnen trekken omdat ook al zijn beiden merken gesinterd het éne merk dan harder zou remmen dan het andere vanwege de samenstelling ?
Dus verschil tussen links en rechts .
 
Die schijf zal altijd slijten , bij elk type remblok.
Het gaat hem gewoon welk merk is sneller naar de vuilbak te verwijzen.
Is het mogelijk dat het voorwiel naar een bepaalde kant zou kunnen trekken omdat ook al zijn beiden merken gesinterd het éne merk dan harder zou remmen dan het andere vanwege de samenstelling ?
Dus verschil tussen links en rechts .
Nee
 
Is het mogelijk dat het voorwiel naar een bepaalde kant zou kunnen trekken omdat ook al zijn beiden merken gesinterd het éne merk dan harder zou remmen dan het andere vanwege de samenstelling ?
Mijn motorfiets heeft één rem voor, en bij het remmen trekt het voorwiel niet naar één kant. Als dat bij een zwaardere motorfiets en op hogere snelheid etc wel zou zijn, dan denk ik dat in jouw situatie, met twee remmen waarbij de ene rem mogelijk iets beter zou presteren, de andere rem genoeg compenseert.
 
Om zo'n test goed te doen moet je dus verschillende soorten / merken remblokken kopen en over een langere tijd monitoren / meten. Ook zal je met iedere set exact het zelfde traject moeten rijden incl. Zelfde remgedrag.
Kortom, het kan maar wordt volgens mij een dure hobby.
Zoals V.D.V al zei : hoe zachter je blokken hoe meer vertraging en slijtage.
 
Geef mij maar zachte blokken, betere remvertraging en meer slijtage aan de blokken, maar veel minder slijtage aan schijven en meestal ook stiller. Als je wilt bezuinigen moet je minder remmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Ik heb een Pan 1300 van 2010.
Een voor mij mooie fiets met voldoende toercapaciteiten met een zeer goed remsysteem.
ABS , DCBS.
Iedereen plaatst als je links en rechts een remklauw hebt remblokken van hetzelfde merk en hetzelfde type.
Bijv merk A links en rechts gesinterd of iets anders.
Veronderstel dat er in de linkse remklauw merk A wordt geplaatst en in de rechtse remklauw merk B maar beiden merken gesinterd dan kan er daadwerkelijk eens vergeleken worden welk merk van de 2 de meeste remvoering nog heeft als de remblokken van 1 zijde aan vervanging toe zijn.
Alle 4 remblokken worden op dezelfde wijze belast bij het remmen en doen evenveel km's.
Is dit onzin of toch wel eens een testje waard wetende dat het éne merk zijn remblokken iets meer remvoering hebben dan een ander merk.

Waarom zou je willen weten welke remblokken langer mee gaan :?

Mij lijkt het belangrijker dat de remmen het doen (en blijven doen bij zware belasting) en dan maakt het me weinig uit dat ze wat sneller slijten.

Verder zeg je dat de 4 remblokken op dezelfde wijze worden belast maar weet je dat zeker? het kan zomaar zijn dat de ene remzuiger beter gangbaar is dan de ander waardoor je testje al geen duidelijke resultaten laat zien.
 
Ik heb een tweede schijf op mijn motor gemonteerd omdat hij wel het gevoel gaf ergens ongelijk te torderen, en dat kan ook niet anders.

Wil je een eerlijk vergelijk maken kan je toch merk A aan de binnenkant van de klauwen doen en merk B aan de buitenkant? Dan is de verdeling gelijk. Op enig moment had ik zoveel restblokjes dat ik alleen het blokje verving dat op de slijtagemarker zat.
 
Ik heb een tweede schijf op mijn motor gemonteerd omdat hij wel het gevoel gaf ergens ongelijk te torderen, en dat kan ook niet anders.

Wil je een eerlijk vergelijk maken kan je toch merk A aan de binnenkant van de klauwen doen en merk B aan de buitenkant? Dan is de verdeling gelijk. Op enig moment had ik zoveel restblokjes dat ik alleen het blokje verving dat op de slijtagemarker zat.
Als er dan wat verschil in remkracht zit tussen de merken dan zal de ene kant van de schijf heter worden dan de andere kant waardoor het risico op kromtrekken toeneemt.
 
Ik heb een tweede schijf op mijn motor gemonteerd omdat hij wel het gevoel gaf ergens ongelijk te torderen, en dat kan ook niet anders.

Wil je een eerlijk vergelijk maken kan je toch merk A aan de binnenkant van de klauwen doen en merk B aan de buitenkant? Dan is de verdeling gelijk. Op enig moment had ik zoveel restblokjes dat ik alleen het blokje verving dat op de slijtagemarker zat.

Kun en wil jij dat even definiëren ?
 
ja. Het is een Yamaha RD250LC, standaard met 1 schijf. Ik merkte het bij mijn FS1, TZR250 en bij deze RD. Op het moment dat de schijf door de blokken vastgepakt wordt wil die voorpoot gaan roteren om de vooras, aan die kant. Aan de andere kant niet. Met die dunne pootjes van die genoemde fietsen is dat merkbaar. Bij de luchtgekoelde RD250 had ik er geen last van, die is lager en heeft dikkere, of in ieder geval steviger geconstrueerde voorpoten, maar ook maar 1 rem. Dat de voorvork "werkruimte" heeft wordt bevestigd door als die voorvorkstabilisators die op die RD's zitten, dat standaard blikplaatje tussen de poten is knudde. Met de tweede schijf erop (alle gaten voor schijf en klauw zitten erop/erin) was dat gevoel weg
 
ja. Het is een Yamaha RD250LC, standaard met 1 schijf. Ik merkte het bij mijn FS1, TZR250 en bij deze RD. Op het moment dat de schijf door de blokken vastgepakt wordt wil die voorpoot gaan roteren om de vooras, aan die kant. Aan de andere kant niet. Met die dunne pootjes van die genoemde fietsen is dat merkbaar. Bij de luchtgekoelde RD250 had ik er geen last van, die is lager en heeft dikkere, of in ieder geval steviger geconstrueerde voorpoten, maar ook maar 1 rem. Dat de voorvork "werkruimte" heeft wordt bevestigd door als die voorvorkstabilisators die op die RD's zitten, dat standaard blikplaatje tussen de poten is knudde. Met de tweede schijf erop (alle gaten voor schijf en klauw zitten erop/erin) was dat gevoel weg

Nu heb ik er een beeld bij :Y
 
Waarom zou je willen weten welke remblokken langer mee gaan :?

Mij lijkt het belangrijker dat de remmen het doen (en blijven doen bij zware belasting) en dan maakt het me weinig uit dat ze wat sneller slijten.

Verder zeg je dat de 4 remblokken op dezelfde wijze worden belast maar weet je dat zeker? het kan zomaar zijn dat de ene remzuiger beter gangbaar is dan de ander waardoor je testje al geen duidelijke resultaten laat zien.
Om de verschillen eens te weten tussen bepaalde merken.
Een vergelijkingstest.
 
ja. Het is een Yamaha RD250LC, standaard met 1 schijf. Ik merkte het bij mijn FS1, TZR250 en bij deze RD. Op het moment dat de schijf door de blokken vastgepakt wordt wil die voorpoot gaan roteren om de vooras, aan die kant. Aan de andere kant niet. Met die dunne pootjes van die genoemde fietsen is dat merkbaar. Bij de luchtgekoelde RD250 had ik er geen last van, die is lager en heeft dikkere, of in ieder geval steviger geconstrueerde voorpoten, maar ook maar 1 rem. Dat de voorvork "werkruimte" heeft wordt bevestigd door als die voorvorkstabilisators die op die RD's zitten, dat standaard blikplaatje tussen de poten is knudde. Met de tweede schijf erop (alle gaten voor schijf en klauw zitten erop/erin) was dat gevoel weg

Ik ben bang dat het toch meer tussen je oren zit dan je denkt. Alle krachten lopen immers via de naaf en het midden van de band naar het wegdek. Je voelt toch ook je fiets niet naar rechts trekken als je optrekt? Terwijl je kettingwiel aan één kant zit.
 
Ik ben geen expert, maar ik denk omdat de voorassen vroeger dunner (en misschien zachter) waren, en een hobbel in een bocht de boel kon laten torderen. Bij modernere fietsen zie je dat de wielassen steeds grotere diameters krijgen en uitgehold worden. Dit helpt dan weer tegen doorbuigen.

Wedervraag: Waarom breken de pisdunne spaken van een Buell voorwiel niet als hij vol in z'n rem knijpt?
 
Die voorvork stabilisatoren waren er voor om er voor te zorgen dat als je een enkele schijf had en van die heerlijk dikke 35mm voorvorkpoten dat de boel tijdens hard remmen niet ging torderen.
Je ging al remmend de bocht om. of naar links of naar rechts afhankelijk van aan welke kant je enkele schijf zat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan