Verschillen motorfiets oliefilter en auto oliefilter?

Simonshavenaar

MF veteraan
7 aug 2012
3.025
10.062
Simonshaven
Rechts op de foto zie je de filters die ik voor mijn auto gebruik.
De Nipparts J1311026 is er bij de laatste oliewissel vanaf gekomen, de Bosch F 206 407 001 had ik er 2 van, dus 1 gemonteerd, en deze als voorraad.

Links op de foto het filter die bij de laatste wissel van de motor af kwam, en het doosje van de filter die er nu op zit.
Een Athena FFP003 en Hiflo HF303

De verschillen tussen de filters lijken me op het eerste oog minimaal, de maten van de filters zijn zo goed als gelijk, de o ring zit op dezelfde plaats, schroefdraad is identiek.

Het enige verschil dat ik tot nu toe zie is dat er in het Athena filter een veer zit, die ik in de Bosch en de Nipparts niet zie zitten, is dit een overdrukventiel voor als het filter dichtslaat?
In de Bosch en Nipparts filter zie ik wel een klein blikken dopje zitten, zou me niets verbazen als die veer daar gewoon onder zit, maar kan het niet zien.


Is er een verschil tussen auto oliefilters en motorfiets oliefilters, of zijn ze eigenlijk gewoon identiek.
Graag jullie mening


20160313_130437_zpslqfc6g2w.jpg


20160313_130644_zpshp6nvteq.jpg
 
Laatst bewerkt:
banden zijn ook allemaal zwart en rond, conclusie deze zijn ook allemaal hetzelfde!

Dus filters hebben binnenin waarschijnlijk meer lamellen, filterpapier dikker, doorgang door het papier anders, de by-pass veer andere sterkte.

Denk dat er toch verschil zal zijn onderling
 
grootste verschil is de prijs. Hetzelfde filter kost bij de AMH minimal 20-40% minder dan die bij de motorzaak.

Of je zomaar een passend autofilter kunt monteren zou ik niet doen. Ik weet wel dat veel motorfietsfilters om kunnen nummeren naar een vergelijkbaar fitler van een grote fabricant. Die zou ik zo durven monteren.
 
Niet alle auto olie filters zijn identiek aan de binnenzijde.

"hetzelfde" filter kan bij het ene merk wel een overdruk of anti-leegloop klep hebben terwijl het andere merk dat niet heeft.
Zo iets zie je alleen als je het filter open zaagt.


Ik heb zelf een "auto-filter" op de motorfiets zitten, dit is een modificatie die wel vaker toegepast wordt bij een Yamaha FJ1200.
(spin-on filter inplaats van een patroon omdat het filterhuis wel eens scheurt als je het huis te strak aandraait)

Ik neig er dus naar om te zeggen dat als een auto filter past, dat dit ook geschikt is voor je motorfiets.
Dingen zoals hoe goed het filtert is tenslotte afhankelijk van de standaard van de filter fabrikant.

Ik heb dus ook zo m'n twijfels bij Hi-flow filters voor motorfietsen omdat als het filter de zelfde maat heeft de hogere flow waarschijnlijk komt door minder goede filtering?
 
Op mijn Guzzi kun je filters gebruiken die ook in Italiaanse auto,s gebruikt worden. Wie weet is dat bij jouw motor hetzelfde. Zou niet zo raar zijn. Prijs autofilter is door de grotere aantallen vaak goedkoper. Als je kan bestellen bij een automaterialenzaak ben je goedkoper uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan