Verlichtingsproblemen

lonewolf93

Dare to be different
29 sep 2014
9
0
Almere
Oke, ik ben nu een aanhangertje voor achter de motor aan het bouwen. Nu ben ik met de verlichting bezig, om de motor niet te zwaar te belasten heb ik voor LED verlichting gekozen. Nu de stekker even op de auto gezet, de remlichten werken maar de achterlichten doen niets. Stekkers weer uit mekaar gehad, alles goed aangesloten. Weer getest. En toen deden m'n achterlichten van de auto niets meer. Naar veel gezoek naar het probleem kom ik er achter dat de LED lichten voor achter verlichting gewoon feller gaan branden bij remmen (ipv meer leds die gaan branden bij het remmen) bij meten kom ik er achter dat als je 12v op de achterlichten zet er via de positieve draad van het remlicht 2v terug. Als je remt komt er via de positieve draad van het achterlicht 10v terug. (Maal twee (linkerlamp en rechterlamp) is dit het probleem, en zo ja hoe kan ik dit oplossen? Zo niet wat kan het wel zijn?
 

Bijlagen

  • IMG_20190520_214055.jpg
    IMG_20190520_214055.jpg
    185 KB · Weergaven: 13
Nog eens jouw OP doorgelezen, maar ik heb toch de indruk dat er iets met de massa verkeerd zit. Dit kan ook aan de auto liggen! Dat al uit geprobeerd met iets anders, gewone goed functionerende (en gecontroleerde!) aanhanger bijvoorbeeld?
En wat voor led verlichting heb je besteld? Kwaliteit (Hella e.d.) of postorderbezorgsjinees?
 
Misschien zit dat in de aansluiting van de achter / remlichten. Ik denk dat je er een diode tussen moet zetten of zoiets. Misschien zijn het zelfs wel plus aan massa lampjes. Waarschijnlijk kan de installatie van je auto ook niet omgaan met de gecombineerde achter / remlichten.

Het systeem zal zo zijn dat er twee voorschakelwerstanden in he achterlicht zitten. 12 volt op de "buitenste" laat het achterlicht branden, 12 volt op de binnenste maakt remlicht van het achterlicht... werkt niet met de gewone autoinstallatie
 
Doe voor de grap ook eens de massadraad die naar de lampen gaat ook verbinden met het chassis van de aanhanger.

Rem/achterlicht over een draad kan, maar die worden dan aangestuurd via PWM en daar heeft een diode weinig mee te maken.
 
Nog eens jouw OP doorgelezen, maar ik heb toch de indruk dat er iets met de massa verkeerd zit. Dit kan ook aan de auto liggen! Dat al uit geprobeerd met iets anders, gewone goed functionerende (en gecontroleerde!) aanhanger bijvoorbeeld?
En wat voor led verlichting heb je besteld? Kwaliteit (Hella e.d.) of postorderbezorgsjinees?
Ja, op andere auto hetzelfde probleem, het zijn inderdaad waarschijnlijk oorspronkelijk Chinese dingen (Amazon aankoop) maar deze gekocht nadat er veel goede dingen waren gezegd door bobber bouwers(bobber fender lampjes) omdat ik een bepaalde stijl lampjes wou hebben
 
Doe voor de grap ook eens de massadraad die naar de lampen gaat ook verbinden met het chassis van de aanhanger.

Rem/achterlicht over een draad kan, maar die worden dan aangestuurd via PWM en daar heeft een diode weinig mee te maken.

Want de bevestiging kan ook de massa van de LEDlampen zijn.
LEDs zijn van zichzelf al diode's, dus nog meer diode's ertussen plaatsen is alleen maar spanningsverlies.
 
Doe voor de grap ook eens de massadraad die naar de lampen gaat ook verbinden met het chassis van de aanhanger.

Rem/achterlicht over een draad kan, maar die worden dan aangestuurd via PWM en daar heeft een diode weinig mee te maken.
PWM zal niet zo zijn omdat de lampen wel feller gaan branden. en wat ik er uit begrijp hebben de achterlichten 3 draden, massa rem en achterlicht

Lampjes zullen ongeveer volgens onderstaand principe zijn, dan zijn die extra dioden noodzakelijk, anders maken de niet aangesuurde aansluitingen massa over de lampen van de auto. Dit is ook de enige manier van schakelen waar door je spanning over de andere draad terugkrijgt. Toevoegen van de rode leds voorkomt terugvoeden naar de andere lampen

lampie.jpg
 
Laatst bewerkt:
Doe voor de grap ook eens de massadraad die naar de lampen gaat ook verbinden met het chassis van de aanhanger.

Rem/achterlicht over een draad kan, maar die worden dan aangestuurd via PWM en daar heeft een diode weinig mee te maken.
Aanhanger is nu als frame ergens anders dus dit op plankje gebouwd om op de aanhanger te plakken zodat ik hem naar huis kan rijden.
 
Ik was mischien niet helemaal duidelijk maar als ik de lamp aan een 12v voeding hang en los het achterlicht aantik dan doet hij het wel, hetzelfde met het remlicht
Dat was mij inmiddels duidelijk, daarom wuif ik Tommy's PWM ook weg... Als je mijn uitleg óók leest zie je dat ik dat erin verwerkt heb
 
Ja, op allebei de achterlichten, 4 diodes in totaal dus. Kan met minder ook waarschijnlijk maar met 4 ga je op zeker, Gewoon 1N4007
 
Dat was mij inmiddels duidelijk, daarom wuif ik Tommy's PWM ook weg... Als je mijn uitleg óók leest zie je dat ik dat erin verwerkt heb
Ik zei ook ‘rem- en achterlicht over een draad’, TS heeft er twee dus doet dat er niet toe.

TS, hoeveel volt heb je op je aanhangeraansluitong ‘over’ op beide circuits (rem- en achterlicht)? Te grote spanningsval kan ook hele rare effecten geven met LED verlichting, dan zit er niets anders op dan alle overgangsweerstanden eruit halen, en als dat niet voldoende is de bedrading van de aanhanger een slag dikker uitvoeren.
 
Ik zei ook ‘rem- en achterlicht over een draad’, TS heeft er twee dus doet dat er niet toe.

TS, hoeveel volt heb je op je aanhangeraansluitong ‘over’ op beide circuits (rem- en achterlicht)? Te grote spanningsval kan ook hele rare effecten geven met LED verlichting, dan zit er niets anders op dan alle overgangsweerstanden eruit halen, en als dat niet voldoende is de bedrading van de aanhanger een slag dikker uitvoeren.
Aanhanger draad is een standaard 13polige kabel met jeagerstekker. Lijkt me dik genoeg
 
Het kan overigens best dat die weerstandjes in het rem / achterlicht niet achter maar naast mekaar staan, maar dat maakt voor de oplossing niet uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan