Verkleuren van REV'IT! Sand4 motorpak

Sjakie1402

Rookie
Lid geworden
7 jan 2025
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Gents, en laten we de dames ook niet vergeten,

Sinds september 2021 zijn mijn vrouw en ik in het bezit van een textiele motorpak van het merk REV'IT model Sand 4 in de kleuren zwart/grijs. We zijn nu 3 seizoenen verder en ik heb er ca. 40.000 km mee gereden (mijn vrouw ca. 20.000 km achterop). Het valt ons heel duidelijk op dat de mouwen, die aanvankelijk donker zwart waren, verkleuren naar diep paars. Ook de kniestukken op de broek beginnen al duidelijk te verkleuren.

Als we bij een dealer binnenstappen dan krijgen we te horen dat dit ongebruikelijk is en nog nooit eerder gezien. Omdat REV'IT 2 jaar garantie geeft op de pakken kan een dealer hier weinig aan doen.

Ben benieuwd of jullie soortgelijke ervaringen hebben met de zwarte delen van REV'IT motorpakken en ik zou graag willen weten hoe dat bij jullie door de dealer of de fabrikant is opgelost (als dat inderdaad is opgelost)

In de bijlage een paar foto's voor het beeld.
 

Bijlagen

  • Jas.webp
    Jas.webp
    152,8 KB · Weergaven: 0
  • Jas-vs-kniestuk-broek.webp
    Jas-vs-kniestuk-broek.webp
    138,2 KB · Weergaven: 0
  • Jas-vs-zitvlak-broek.webp
    Jas-vs-zitvlak-broek.webp
    227 KB · Weergaven: 0
Geen sand 4 maar 3 gehad , het blauw werd een soort paars en zwart hetzelfde zoals je zegt. Na 3 seizoenen ( feb tot december ) vond ik het niet zo raar overigens.
 
Hier dezelfde ervaring, met mn oude en huidige (7jr oude) Rev'it pak.
 
Ik vrees dat je hier garantietechnisch weinig mee kunt. 40dkm is voor de gemiddelde rijder acht seizoenen...

Een pak uit dit segment dat na 40dkm alleen iets verkleurt en verder niets mankeert, daar mag je best tevreden mee zijn denk ik. :t

Dit speelt overigens niet alleen bij Revit. Heb hier een oude Hein Gericke doorwaai jas die ook paars verkleurd is. Ik beschouw het maar als karakter 8-)
 
Ik zou zeggen dat dit prima reclame is. Ziet er prima uit na 40.000 km. Als het pak verder goed waterdicht is en verder geen mankementen vertoont zou ik er persoonlijk geen punt van maken.
 
Ik was niet zo tevreden over mijn Sand2 pak. Maar verkleuringen heb ik nog niet meegemaakt. 3 jaar geleden heb ik een IXS-pak gekocht en inmiddels gebruik ik de jas hooguit voor de rondjes rond de kerk of als mooi weer jas.
 
Is zover ik weet 'gewoon' UV schade. De kleuren worden aangetast door voornamelijk zonlicht. Iets wat je vooral op textiel ziet en nagenoeg niet op leer of in veel mindere mate.

Verder zoals gezegd ziet het pak er keurig uit voor de gebruikte km's
 
Geen Rev'It maar 2021 Alpinestars Andes V3 Drystar Motorjas en broek, ca. 20.000km wel veel in de volle zon: UV is a bitch.....

Zelfde laken een pak. Fabrikant: natuurlijke wear en tear, hoort er bij. Lijm van klittenbandbevestiging laat ook los en moeten herlijmen. Tevens 'pillen' van delen van de zachte stof van de motorbroek. Qua comfort/waterdichtheid verder een superpak.
 
Mijn zwarte Revit Sand pak van 10 jaar oud is ook lichter geworden / verkleurd. Met wat kleine reparaties (naad en rits zelf met lijm repareren) is het nog behoorlijk waterdicht. Ben voor nieuw pak aan het kijken en verkleuren valt echt op als ik mijn pak langs een nieuwe leg. Op zich niet vreemd met al die zon en regen. Met helm hetzelfde verhaal.

Berg je jouw pak op in een donkere kast of laat je deze in het licht hangen?
 
Hier een Rev'It broek,
Net een jaartje ouder en ongeveer 20k verder.

Nog wel de originele kleur, maar iet meer waterdicht op bepaalde KRUISpunten.

Verder idd, karakter.
Als je al 5 jaar rijd, en je pak van 5 jaar oud ziet er nog uit als nieuw...
Dan rij je te weinig..
 
Ik heb (en gebruik) nog steeds mijn eerste motorjas van Revit! Meer dan honderdduizend km mee gereden (Veel meer zelfs, maar hoeveel precies ?) Nieuw was ie donkerblauw. Ondertussen is ie iets minder donkerblauw met uitgebleekte stukken en idd een paarse gloed eroverheen. De pullers van de ritsen zijn afgebroken (opgelost met paperclips) en de waterdichte witte laag aan de binnenkant van de zakken is verpulverd, maar hij is nog steeds warm en min of meer waterdicht, al hou je het bij een hoosbui niet droog. Maar het is ondertussen wel tijd voor een nieuwe. Een beetje verkleuring na een paar jaar zou ik me geen zorgen over maken.
 
Is normale slijtage.. UV straling is killer voor alles wat zwart is.
 
Dit heeft mijn Alpinestars pak niet, maar wel dat de witte logo's bijvoorbeeld vergelen.
En dat na "maar" 10.000 km. En dan op alles.
UV straling is gewoon een bitch.
 
Is normale slijtage.. UV straling is killer voor alles wat zwart is.
Dat is niet bij elk merk pak het geval kan ik je vertellen.
IK heb al jaren Stadler en zwart is nog steeds zwart dat al vele km.
De kwaliteit vd gebruikte spullen maakt het verschil.
 
Ook hier is het zwart van mn lookwell broek en jas (textiel) na tien jaar en vele duizenden kilometers nog steeds zwart.

Heb m toen ik nog rijlessen volgde gekocht, en hij was toen nog mooi zwart met zilvergrijze accenten.
Maar UV licht en all season aan de elementen blootstaan heeft het materiaal wel aangetast.
De waterdichte laag onder de buitenlaag is van een soort rubber, dat inmiddels droog geworden is en bezig is uit elkaar te vallen (steeds als ik de jas beweeg vallen er kleine stukjes van op de grond).
Zilvergrijs reflecteert niet meer en is grauw geworden.

Inmiddels geven de ritsen ook problemen, dus een nieuwe jas + broek word nu wel een must :)
 
Carrosserie van voertuigen: Kleur + blanke lak.
Materialen zoals kunststof wordt het in de korrel verwerkt en daarna komt er bij een helm als het goed is nog een beschermlaag transparant over heen.
 
Carrosserie van voertuigen: Kleur + blanke lak.
Materialen zoals kunststof wordt het in de korrel verwerkt en daarna komt er bij een helm als het goed is nog een beschermlaag transparant over heen.
Op een Ford T zit echt geen blanke lak hoor.
 
Nee dat zal toentertijd een 2k componenten lak zijn en sowieso niet op waterbasis.

Die zijn veelal dikker en sterker dan watergedragen lakken.
Bayer vond de 2K lakken pas in de jaren 60 uit.. En wat heeft dat überhaupt met zwarte verkleuringen van pigmenten te maken?
 
Nee dat zal toentertijd een 2k componenten lak zijn en sowieso niet op waterbasis.

Die zijn veelal dikker en sterker dan watergedragen lakken.
De Ford Model T geproduceerd tussen 1908 en 1927 draaide vooral om de eerste massaproductie in de auto industrie.

De lak of verf die op de Model T werd gebruikt, was geen moderne autolak.
Japan Black was een soort lak op basis van olie en pigmenten die snel droogde en relatief duurzaam was.
De lak werd met kwast en spuit opgebracht en daarna gebakken (een vroeg proces dat vergelijkbaar is met moderne industriële poedercoating).

De meeste zicht lagen werden handmatig aangebracht en gepolijst voor een gelijkmatige glans.

Wie kan er nog wat zeggen over de UV bestendigheid.
Kunnen we er een aantal spotten voor garantie claims. :? :+
 
Laatst bewerkt:
Bayer vond de 2K lakken pas in de jaren 60 uit.. En wat heeft dat überhaupt met zwarte verkleuringen van pigmenten te maken?
Ik bedoel maar dat de pigmenten verkleuren. Kenlijk wordt door sommige kleding fabrikanten een mindere kwaliteit zwart pigment gebruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan