Verkeersruzies, welke rol vervult de motorrijder?

[off-topic]

Neuh, maar het is een interessante M-Fér.
Iemand waar ik inhoudelijk weliswaar nogal eens mee overhoop kan liggen, maar altijd met respect. Bovendien is het , naar mijn mening, achter de schermen gewoon een goed mens.
En in tegenstelling tot wat men soms denkt heb ik niets aan meelopers, daar word ik niet wijzer van, wel van mensen die een andere invalshoek belichten.
Ook als ik die mening niet deel.
En het is altijd een bekende M-Fer geweest, altijd leuk als die na een tijd weer terug komen op het forum.

En ja, ik zal me vast in de toekomst eens aan zijn eigenwijsheid irriteren. Maar dat zal vast andersom ook wel eens zijn *D ;) [/off-topic]

Dat stukje had je ook aan mij kunnen schrijven toen ik terugkwam... :Y;)
 
Als ik zo de beschrijvingen lees : ( was er zelf niet bij )

Motorrijder met passagier snijd auto af ,
Waardoor de auto de vangrail raakt ( uitwijken ? )
Motorrijder wilt niet stoppen ( verzekering werk ? )
Autorijder probeert de motor tot stoppen te dwingen ( kuch.. zou ik ook doen )
Motorrijder schopt naar auto ( .. tja. uhhh )
Motorrijder gaat op waffel, en neemt z'n passagier met zich mee richting eeuwige velden.


Als ik dit ZO lees..

Ga ik niet protesteren of steunen.. Meer onder de noemer... ja , dan ben je wel een lul ja..
Triest voor je passagier . Voor de bestuurder meer een gevalletje darwin.
( om je dood te wensen gaat me wat te ver .. )

Jezus Stefan, dan hebben we het toch over aannames.

De blikpiloot zit nog vast en waarschijnlijk met een goede reden, maar ook dat is een aanname, sorry daarvoor.

Alles goed verder?
 
Naar aanleiding van het motorongeval op de A10 waar twee doden te betreuren waren door een conflict vraag ik mij af hoe de motorrijder hier op MF ermee omgaat. Het ongeval zelf is dus niet het onderwerp.

Laten anderen zich wel eens provoceren, wordt er wel eens een spiegel afgetrapt, non-verbale communicatie? Dit komt op een motor duidelijker binnen bij een ander dan dat je dat in een auto doet.

Ik ben zelf wel eens met opzet gesneden op de snelweg en schrok behoorlijk. Gelukkig hield ik hem toen recht en realiseerde dat ik inderdaad een paar keer indringend naar binnen had gekeken toen een automobilist mij uiteindelijk inhaalde na 2 kilometer op een meter van mijn achterwiel te rijden, terwijl ik door de grote verkeersdrukte geen kant op kon. Het was spitsuur, voor mij reed men 70, en de baan rechts zelfs 50. Dit heeft mij geleerd altijd stoïcijns te blijven, ook als mijn bloed kookt vanwege de actie van een ander. Zelfs de meest truttige auto kan ons motorrijders als een tank platwalsen, het is niet anders denk ik.

:^ wijze woorden.

Ik heb meerdere malen van dichtbij gezien hoe confrontaties tussen een auto en motorfiets aflopen.
No way dat ik me als motorrijder meng in zoiets :N

Als er op m'n werk uitgekeken moet worden naar een bepaalde auto met verdachten en ik tref die als motorrijder dan beperk ik mij rol heel bewust: eerst een surveillanceauto erbij, die kan daadwerkelijk iets betekenen als men slechte zin heeft. Ik ben als motorrijder dan gewoon het haasje.

Vaker meegemaakt dat collegas dan dachten dat ik als motorrijder veel makkelijker kan inhalen en ervoor kan rijden om hun snelheid te drukken en dat voorstel over de mobilofoon doorgaven. Mijn antwoord daarop is best heel kort |(
Een motorrijder hoort nooit voor een kwaadwillende auto te (blijven) rijden.


Iemand die mij kan vertellen wat je als motorrijder denkt te kunnen doen tegenover een auto, behalve je middelvinger opsteken ?
 
Helaas gebeurt het niet alleen in NL, ook in B kunnen ze ervan meepraten: Man in levensgevaar na zwaar geval van verkeersagressie in Antwerpen

Europa wordt steeds drukker, en gekker. Het is niet anders. Waar wat men er aan kan doen om de korte lontjes en opgewonden standjes in toom te houden? Ik weet 't echt niet.

Eigenlijk is het gewoon een zaak van mentaliteit.

Alleen gebruikt men in deze gevallen een motorvoertuig als middel/wapen.

Ik ken niet alle ins en outs van de casus, maar in dit geval zou ik verwachten dat het OM gaat voor doodslag


Doodslag: Art 287
Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.




Moord vereist een bepaalde 'voorbereiding', iig psychisch.
Er moet een fase van rust zijn waarin de verdachte kan nadenken en zich kan bedenken maar dat niet doet en doorgaat met de ander bewust van het leven te beroven. De opzet moet ook echt erop gericht zijn de ander van het leven te beroven. De vraag is of het OM kan bewijzen dat de autobestuurder aan het begin van zijn actie bewust het doel had de motorrijders van het leven te beroven.

Moord: Art 289
Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
 
Jezus Stefan, dan hebben we het toch over aannames.

De blikpiloot zit nog vast en waarschijnlijk met een goede reden, maar ook dat is een aanname, sorry daarvoor.

Alles goed verder?

Jazeker ! ( het is wat vroeg, konijnen beginnen te rellen, dus maar uit het mandje gekropen )

Klopt, het zijn aannames..
( net zoals het een aannamen is dat de automobilist de "dader" is )
Dat is aan de rechter om te oordelen.

Maar zeg nu zelf, als je de andere kant van het verhaal leest / of de andere versie ( ga er van uit dat jij er ook niet bij was )
Is het wel wat overdreven om meteen de auto bestuurder aan een boom te willen knopen, of
een gele-hesjes actie te willen starten bij de rechtbank.


- ok ok, we zijn hier op een MOTOR forum -

En vastzitten.. heeft hier in de provincie een moeder een paar dagen vast gezeten
terwijl haar dochten zichzelf van het leven heeft beroofd.


persoonlijk... *als je het zo leest* .. denk ik dat het 2 haantjes waren die allebei meer aan hun ego het denken
waren als aan de rest .
Auto, je bent zwaarder, je wint altijd .. lul..
Motor, je hebt een passagier.. op een evenwicht voertuig.. wat was je denkende ... lul
 
Eigenlijk is het gewoon een zaak van mentaliteit.

Alleen gebruikt men in deze gevallen een motorvoertuig als middel/wapen.

Ik ken niet alle ins en outs van de casus, maar in dit geval zou ik verwachten dat het OM gaat voor doodslag


Doodslag: Art 287
Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.




Moord vereist een bepaalde 'voorbereiding', iig psychisch.
Er moet een fase van rust zijn waarin de verdachte kan nadenken en zich kan bedenken maar dat niet doet en doorgaat met de ander bewust van het leven te beroven. De opzet moet ook echt erop gericht zijn de ander van het leven te beroven. De vraag is of het OM kan bewijzen dat de autobestuurder aan het begin van zijn actie bewust het doel had de motorrijders van het leven te beroven.

Moord: Art 289
Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Het zal in ieder geval aan het woord psychisch liggen dat er niet voor moord word gegaan maar voor doodslag. Naar mijn mening is het dus wel moord omdat de man doelbewust (volgens de getuigen in de krant) op de motorrijder is ingereden. Met een auto heeft hij dus (volgens mij) rare capriolen moeten uithalen om bij de motor te kunnen komen en hem te raken. In die tijd had ie ook kunnen nadenken of dat wel verstandig was. Ik zeg het nog maar eens, hij is ruim 50 jaar en geen 10 of 20. Van kleuters en pubers kun je dergelijk gedrag verwachten maar van een volwassen persoon niet. Mijn mening.
 
Je dienstwapen gebruiken?

Dat kan alleen in de film. In het echte leven is het praktisch onmogelijk om vanaf een rijdend voertuig met, laten we zeggen 130 km/u, met een pistooltje waar je zeg 5 meter gericht kan schieten, een auto zodanig te beschadigen dat hij tot stilstand wordt gebracht. En ook hier hoeft aan de gemiddelde "verdachte" niet meteen de doodstraf te worden opgelegd, alvorens hij voor de rechter is verschenen en dan nog...
 
Net als die middelvinger van MeanBlueMan, dat is namelijk belediging van een verdachte in functie en dat moeten we natuurlijk niet willen als samenleving.
 
En toen was ik ook de eerste die het opviel en je verwelkomde.
Nog steeds dankbaar voor :}
Toevallig een post van mij verwijderd? Dan mag je deze om dezelfde reden ook dumpen

Het gebruik van een vuurwapen, of het niet gebruiken er van heeft ook te maken met een hele grote kans op Collateral Damage en onschuldigen in The Line Of Fire
 
Hij is rechts :+ komt tie niet meer vooruit:N

Op alle dienstmotoren kun je het gas vastzetten.
Jaar of 5 geleden tijdens een trainingsdag hebben we idd rijdend geschoten. Tot een km of 50/60 ging dat nog verbazend goed.
Overigens is dat daarna in de trainingen niet meer teruggekomen :P





Dat kan alleen in de film. In het echte leven is het praktisch onmogelijk om vanaf een rijdend voertuig met, laten we zeggen 130 km/u, met een pistooltje waar je zeg 5 meter gericht kan schieten, een auto zodanig te beschadigen dat hij tot stilstand wordt gebracht. En ook hier hoeft aan de gemiddelde "verdachte" niet meteen de doodstraf te worden opgelegd, alvorens hij voor de rechter is verschenen en dan nog...

Met 130km/u lijkt het me idd heeel erg moeilijk worden.
Overigens word over het algemeen afgeraden door te schieten een auto te stoppen, kans op succes is te klein.
Zelf ooit wel in situatie geweest waarbij ik 5x op rijdende auto heb geschoten, gericht op banden. Daarbij met geluk idd een achterband lek geschoten, maar een schot van collega ketste af en bijrijder werd door die kogel verwond. Terwijl de bijrijder in deze nog geen verdachte was.....
 
Laatst bewerkt:
:^ wijze woorden.



Iemand die mij kan vertellen wat je als motorrijder denkt te kunnen doen tegenover een auto, behalve je middelvinger opsteken ?

Volgas er voorbij, vervolgens koffer vol kraaien poten gooien en collega's
Waarschuwen..



Kweet het, kijkt te veel films..




Maar serieus, dat je collega's dit dan zelf ook niet begrijpen??
 
Iemand die mij kan vertellen wat je als motorrijder denkt te kunnen doen tegenover een auto, behalve je middelvinger opsteken ?

Gas geven en maken dat je wegkomt :Y
Ik vraag me af wat er in een dergelijk geval gebeurt als je op de flitsfoto gaat. Ikzelf zal altijd na een dergelijk incident aangifte doen van poging tot mishandeling/doodslag/moord.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2013:10721

In dit geval betrof het een agent iemand die bij de politie werkt , op een prive motor, buiten diensttijd. Bovendien waren er meerdere getuigen dus bewijs is helder en onomstotelijk. Hoe gaat zoiets in z'n werk als slachtoffer een burger is of bij een beëdigd functionaris buiten dienst? Hoe zwaar weegt het woord van die laatste in een eventuele rechtzaak?
 
Met 130km/u lijkt het me idd heeel erg moeilijk worden.
Overigens word over het algemeen afgeraden door te schieten een auto te stoppen, kans op succes is te klein.
Zelf ooit wel in situatie geweest waarbij ik 5x op rijdende auto heb geschoten, gericht op banden. Daarbij met geluk idd een achterband lek geschoten, maar een schot van collega ketste af en bijrijder werd door die kogel verwond. Terwijl de bijrijder in deze nog geen verdachte was.....

een bijjrijder is in mijn boek altijd medeplichtig.....kromme wetten hier toch.

ik kan niet voor iedereen bij justitie spreken maar een aantal jaren terug hebben we eens een competitie geschoten waar een agent tussen zat.
de clusters die die gast schoot op 25 mtr waren gewoon een lachertje...
gewoon geluk dat er nog verlichting aan het plafond hing....
als zo iemand op straat gaat lopen schieten krijgt collateral damage een heel nieuwe betekenis...._O-
 
een bijjrijder is in mijn boek altijd medeplichtig.....kromme wetten hier toch.

ik kan niet voor iedereen bij justitie spreken maar een aantal jaren terug hebben we eens een competitie geschoten waar een agent tussen zat.
de clusters die die gast schoot op 25 mtr waren gewoon een lachertje...
gewoon geluk dat er nog verlichting aan het plafond hing....
als zo iemand op straat gaat lopen schieten krijgt collateral damage een heel nieuwe betekenis...._O-

Er zijn onderzoeken waarbij men kijkt naar in welke situaties de politie geschoten heeft.

Het blijkt dat veruit de meeste schoten gelost werden in noodweer situaties.
Dat zijn voor ons als politieagent, maar ook als mens, natuurlijk de belangrijkste momenten.
Een "hij of ik" situatie ben ik liever goed op voorbereid dan precisie over langere afstand.
Dus word daar vooral op getraind.
Als er wel gericht op een doel geschoten word tijdens training is dat ook 1 of 2 schoten en dan volgende oefening/houding/positie.
Roosjes melken is helemaal niet belangrijk voor politiewerk.
Wij schieten zelfs helemaal niet op 25 meter.

Met deze achtergrond vind ik het ook vrij logisch klinken.
 
Ik heb geen idee hoe en hoe vaak jullie trainen...
ik kan me voorstellen dat je trained om met de stress factor om te gaan.
Ik keek er destijds wel wat van op omdat een "pro" toch een beetje een verwachting patroon schetst.
Als zo iemand dan ondermaats scoort is dat iets wat je niet verwacht zeker als je bedenkt dat zo iemand wellicht eens in het openbaar tussen
het publiek moet handelen. (lijkt me vreselijk overigens)
Ik ben recent gestopt met de schietsport na 13 jaar.
Gemiddeld 100 patronen per week en als je dan merkt dat je niet veel verder meer komt dan is het klaar voor mij.
Nu nog ff een nieuwe hobby verzinnen....denk dat ik maar ga vissen ofzo *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan