Verbreden schuurdeur.

Jannes1966

MF'er
22 apr 2019
106
45
Heeft iemand ervaring met het verbreden van de deur van de (stenen) schuur/berging, en dit laten doen door een persoon/bedrijf?
Mijn motorscooter krijg ik maar net in en uit de schuur gedraaid, vandaar dat een bredere deur mij erg prettig lijkt.
Omgeving Breda-Roosendaal.
 
Zijn verschillende opties voor., bij allen zal je stuk muur moeten weghakken en/of slijpen. Hierin moet dan een nieuw kozijn worden gemaakt. Eventueel kan je het verbreding deel uitvoeren worden als deur die als aanslag gaat werken voor je andere deur. Wel opletten op. Het gewicht wat op het kozijn rust.
Heb dit zelf opgelost door het gehele kozijn eruit te halen een latij in te metselen en een roldeuren te monteren.

Zet het anders op werkspot. Wel met een duidelijke uitleg wat je wil, anders krijg je hele rare uiteenlopende offertes.
Woon te ver van je verwijderd anders...

Succes, Marcel
 
Bij mij is er een deel tegenaan gebouwd met dubbele deur.

Achter de poort zit de oude deur die dichtgetimmerd is. Zit er nog maar kan niet meer open. Via die deur kon ik de schuur niet eens in.

Ook via werkspot laten doen.

Geen steen maar dat maakt voor die mannen weinig uit. De prijs wellicht.
 

Bijlagen

  • D2052841-9B96-4297-8281-687BA8DEC840.jpeg
    D2052841-9B96-4297-8281-687BA8DEC840.jpeg
    49,2 KB · Weergaven: 51
Ik heb de klus inmiddels inderdaad op Werkspot gezet, met 3 foto's erbij.
Maar zou het fijn vinden als ik een goed, betaalbaar en betrouwbaar adresje krijg via dit forum.
 
Boven de deur zit een latei. Deze latei vangt het gewicht op van de stenen boven de deur. Je ziet dat de latei aan de ene kant op een halve steenbreedte rust en op de andere kant op een hele steen. Afsteunen op een halve steen is voldoende in dit geval. M.a.w. Je kan ongestraft aan de rechterkant je deuropening een halve steen breder maken. (stenen muur doorslijpen van boven naar beneden, niet gaan hakken) Daarnaast zou je kunnen kiezen voor een deur die geen kozijn nodig heeft waarbij de schanieren rechtstreeks op de steen kan vast zetten. win je weer een centimeter of 10.

Wil je nog bredere dan moet er een andere bredere latei in
 
Een dubbele deur zou een optie kunnen zijn, maar heb geen idee wat het zal gaan kosten als je alles laat doen.
Hopelijk verneem ik binnenkort meer info van vakmensen, ook qua prijs.
 
Heeft iemand ervaring met het verbreden van de deur van de (stenen) schuur/berging, en dit laten doen door een persoon/bedrijf?
Mijn motorscooter krijg ik maar net in en uit de schuur gedraaid, vandaar dat een bredere deur mij erg prettig lijkt.
Omgeving Breda-Roosendaal.
Om een offerte te maken zal de man de foto willen hebben met de maten van de huidige deur, de latei, hoe breed je het wilt hebben en of je de extra breedte links, rechts, symmetrisch of vrije keus wilt hebben. En of je een bredere deur wilt, of dubbele deuren en hoe ze moeten draaien.
Hoe explicieter jij bent, hoe beter hij kan offreren. Wees ook duidelijk over vrije keus die je aan hem over laat.
 
Nee, geen idee. Ik knutsel zelf, maar ben geen klussenier. Ik zag je vraag en vroeg me af hoeveel ruimte je nodig hebt. Als 1 cm genoeg is dan kan dat zonder breekwerk.
Een cm van de muurkant van het kozijn afzagen en een lat tegen de scharnierkant van de deur aan lijmen en schilderen. 5 eur materiaal kosten? Ik ben een prutser. Een dag werk?
Als je zo breed wilt dat de latei te kort is dan zit je aan de dure kant van het verhaal.
Vandaar mijn vraag om concreet te specificeren wat je wilt, maar niks te vragen wat je eigenlijk niet uitmaakt.
 
Dr zit al helemaal geen kozijn in, joh... Boven is open, aan de hangkant zit een 2en3 met een paar fitsen er op aan de buitenkant en de sluitkant heeft al helemaal geen kozijn als je het zo ziet... Broddelwerk, dit is een tuindeur. Als je die fitsen op het metselwerk zet en de deur aan de 2en3 vastschroeft heb je voor 5 euro een centimeter of 7 bredere deur
 

Bestaand heeft al een vrij hoog 'doe-het-zelf gehalte' ....

Even een lat netjes vertikaal op de muur en een slijptol er langs, 10 cm kan zeker, ik zou de stootvoegen langs de koppen aan houden.
Deur met regel terug hangen en de deur even verbreden. met een regel oid. Slotje effe terug

Deze scharnieren op de stenen schroeven zou ik niet doen, dan zou ik eerder even 2 of drie hengen met plaatduimen halen en de plaatduimen op de gevel schroeven. (hengen moeten ca. 2/3e van de deurbreedte beslaan.


Als je eventueel nog breder wil, dat kan ook, dan haal je die latei en metselwerk er boven gewoon weg, dan vervangen je dat door een regelwerk met paneel oid.
Hebben ook wel eens zoiets in twee delen gedaan, een deur van 83 dacht ik en dan er naast een smalle deur van 50 oid, die met een pomp-espagnolet vast zit, sluitplaat van de loop deur hier in. Heb je extra breedte nodig dan doe je ook het kleine deurtje open.
 
Laatst bewerkt:
Deze scharnieren op de stenen schroeven zou ik niet doen, dan zou ik eerder even 2 of drie hengen met plaatduimen halen en de plaatduimen op de gevel schroeven. (hengen moeten ca. 2/3e van de deurbreedte beslaan.
Neeeehhh, die scharnieren op het steen is ook de oplossing niet... Maar als je broddelwerk voort moet zetten kan het wel...
 
makkelijkste oplossing hout rechts weghalen, aan de zelfde kant halve steen weg slijpen met een haakse slijper met diamantblad (dan blijft er nog voldoende draagkracht over voor de latei) en dan aan de binnenkant een roldeur achter de opening plaatsen. dan heb je met minimaal werk iets van 10-15cm gewonnen in de breedte. denk je meer nodig te hebben dan zal je een langere latei moeten plaatsen en dat is behoorlijk wat meer werk als je het goed wilt doen zonder dat de muur er boven uitbreekt of het spulletje gaat verzakken doordat het cement krimpt tijdens het drogen (als je de verkeerde soort gebruikt).
bij een roldeur kan je eventueel de stenen nog scheef afslijpen om de draai iets te vergemakkelijken.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zelf zou doen. Kozijnen eruit ,stalen strip rondom erin maken net zo breed als de baksteen strip van een mm of 8/10 dik. Strip met goede ankers in steen vastmaken en dan daarop de scharnieren maken. Geen breek werk en wel wat cm gewonnen
 
Aan TS,

Hoeveel wil je breder worden. Er worden zeer veel uiteenlopende ideeën geopperd, maar het valt en staat allemaal met wat jij aan wensen hebt.
Heb je ook een bedrag wat je uit kan en wil geven aan dit project?
Er staat op marktplaats een roldeur.

Elektrische garagedeur, Marantec

Bieden voor een leuk bedrag.
Deuropening op maat slijpen, latei breder maken en deur aan de binnenkant.

Appeltje eitje.

Succes,
Marcel
 
Terug
Bovenaan Onderaan