Veel last van turbulentie

de-poelier

Die hard MF'er
27 feb 2012
438
393
Ik rij sinds een tijdje een een Kawa 1400GTR, en heb ook een nieuwe helm, een Scorpion ofzo.

Ik heb met deze combinatie onwijs veel last van turbulentie met bijbehorend lawaai. Zelfs met aangemeten oordoppen stap ik nog af met oorsuizen.

Het zorgt ervoor dat ik het afgelopen half jaar eigenlijk nauwelijks gereden heb omdat ik bang ben voor gehoorschade. Maar ik wil wel echt heel graag rijden, dus ik ga nu op zoek naar mogelijke oplossingen. Maar het liefst zou ik wel concrete dingen willen proberen, en niet een beetje gaan lopen gokken.

Ik had een tijd terug al een V-Stream windscherm gekocht, maar dat was niet de oplossing. Het volgende wat ik ga proberen is de stuurverhogers verwijderen. En dan weer testen met origineel schermpje en de V-Stream.

Maar goed, dit is dus nog allemaal op 'gok' basis. Heeft iemand een idee hoe je dit wat 'wetenschappelijker' kunt aanpakken? En daarmee bedoel ik dingen proberen op basis van bewijs, of toch op zijn minst een educated guess.
 
Misschien eens proberen het scherm eraf te halen en een rondje te gaan rijden? Turbulentie maakt véél meer lawaai dan rijwind, dus best kans dat je daar vrolijk van wordt. Als dat helpt en je vind 't niet erg om je nekspieren te trainen dan zou je eens naar een láger scherm kunnen kijken.
 
of gewoon betere gehoorbescherming gebruiken. doe als test eens iets in het kanaal van de gehoorbescherming en kijk hoeveel stiller het wordt. wel iets gebruiken wat je weer kan verwijderen achteraf en wat goed luchtdicht afsluit en als je zachte doppen hebt iets dat flexibel blijft en niet smelt bij lichaamstemperatuur.
 
Je hebt een andere helm, wellicht is die wat minder naar je wens.

Dan kun je de hele motor veranderen maar als het uiteindelijk de helm is, heb je al geprobeerd met andere helm met deze opstelling rond te rijden.
Helmen maken veel verschil, het verschil tussen mn oude en mn nieuwe is ook groot.
 
Wanneer ik met mijn eigen helm op een hornet of een street triple rij heb ik helemaal nergens last van. Gehoorbescherming en de helm zijn dus niet zo zeer het probleem.

Vanmorgen inderdaad eens bij wijze van test mijn windscherm eraf geschroefd, wat een rust, wat een verademing!
 
Tja helaas kun je niet de windtunnel in.

Ik zou op verschillende plekken van je ruitje touwtjes van ca. 50-70cm plakken en dan gaan rijden. Op de afstand/lengte waar ze het meest "wapperen" zit je turbulentie. :P
 
Zoals je hebt gemerkt is turbulentie / windruis een heel persoonlijk iets. Het hangt af van de motor, van je zithouding, je lengte en ook de helm heeft invloed. De minste turbulentie heb je met je kop in de schone lucht of juist achter een flinke ruit (maar dan loop je weer het risico dat je turbulentie áchter op de helm krijgt!). Maar een ruit waarbij de turbulentie vol op de helm komt is 3x nix, als je dan ook nog een helm hebt die daar slecht op reageert (zoals mijn vorige, een Arai) is het bepaald geen pretje.

En dan nog, met de Arai en de originele Tiger 955i ruit had ik niet overdreven veel last van turbulentie, wel van een zeurderig gevoel aan m'n kop aan het eind van een dag motorrijden. Daarom reed ik met ingekorte ruit. Met de huidige Nexx helm heb ik daar geen last van en kan ik met de standaard ruit rijden wat toch merkbaar minder winddruk geeft.
 
Ik heb flink geëxperimenteerd met draadjes ed. Natuurlijk invloed van helm, afstand tot ruitje, ed. Maar algemenere conclusie: ruithoogte rond je borstbeen geeft turbulentie. Dus of wat lager of wat hoger..
 
Voor zover mogelijk kun je als probeersel tijdens het rijden je hoofd met helm lager en hoger positioneren achter het scherm (je zelf uitrekken of inelkaar duiken), meestal merk je dan al verschil en kun je uitvinden hoe hoog of laag je scherm het beste zou moeten zijn.
Bij een demontabel scherm is verwijderen zoals reeds uitgevonden ook een goeie zet als probeersel.
 
Ik had hetzelfde probleem op mijn Tracer. Mijn opties waren een torenhoog scherm waar ik volledig achter zit, of een dusdanig laag scherm dat het onder mijn borstbeen komt. Zonder scherm rijden was eigenlijk nog het beste, maar dat was om andere redenen niet helemaal optimaal.

Uiteindelijk (op de gok) een Givi scherm er op gezet, het laagste wat ik kon vinden. Scheelt een boel!
 
:^

Nét het half-hoge schermpje van de Harley van mijn vader af gehaald. Rijden op die chopper mét scherm was inderdaad nog luider dan op mijn poedelnaakte caferacer.
Klinkt bekend. Mijn eerste was een naakte cruiser. Nooit iets van turbulentie op gemerkt. Ook niet bij minder legale snelheden op de snelweg. O-)
En toen kocht ik een V-Strom...
 
Lach of niet, had dit ook met m'n VFR ... laag ruitje.. "turbine" ... hoog ruit "turbine met fluit"..

Toen een tanktasje ( vast ) gemonteerd... Perfect ! ( ben de naam even kwijt, je monteert het op een tank-ring.. zodat je em er zo kan af klikken )
 
Ik heb flink geëxperimenteerd met draadjes ed. Natuurlijk invloed van helm, afstand tot ruitje, ed. Maar algemenere conclusie: ruithoogte rond je borstbeen geeft turbulentie. Dus of wat lager of wat hoger..
Ik heb hem al op z'n laagst, anders moet ik hem op z'n hoogst zetten, want daar tussenin is het nog erger. En op z'n hoogst merk ik dat de motor gaat pendelen bij 120+.

Voor zover mogelijk kun je als probeersel tijdens het rijden je hoofd met helm lager en hoger positioneren achter het scherm (je zelf uitrekken of inelkaar duiken), meestal merk je dan al verschil en kun je uitvinden hoe hoog of laag je scherm het beste zou moeten zijn.
Bij een demontabel scherm is verwijderen zoals reeds uitgevonden ook een goeie zet als probeersel.
Ja, dat heb ik wel geprobeerd, maar ik heb gemerkt dat het soms echt centimeter werk kan zijn... Dus dan kun je misschien wel een idee hebben, maar dat zou in de praktijk nog weer heel anders uit kunnen vallen.

Komende week worden mijn stuurverhogers verwijderd, kijken wat dat doet. En als ik het daarmee niet opgelost krijg ga ik inderdaad eens een afspraak maken in ravenstein.
 
Terug
Bovenaan Onderaan