vastzittende zuiger bij remrevisie

demifort

MF veteraan
Donateur
20 jun 2007
10.850
10.473
Hallo,

Ik ben bezig de voorste Tokico remklauwen van mijn ZXR te reviseren en nu wil er 1 zuiger niet uit.
Heb voor zover ik weet alles geprobeerd, op remdruk komt ie niet, in een pan kokend water niet, een nachtje in de wd 40 niet etc..
Met een tikje met een hamer en een stukje hout zakt de zuiger wel iets.
Nu kan ik misschien met grof geweld tekeer gaan maar dat is liever niet de bedoeling.

Nu heb ik een paar vragen.

Is er nog een oplossing om de zuiger eruit te krijgen|?

Zijn deze zuigertjes evt. aftermarket te koop en zoja, wat kosten deze ongeveer?

Zou ik nieuwe kunnen laten draaien en van wat voor materiaal zouden ze moeten zijn?

Ik hoor graag van jullie,

Vriendelijke groet, Peter
 
Die moet je er ook uitdrukken met je rem, voordat je hem gaat reviseren. Voor de rest zoeken, want er staan hier minstens 5000 berichten met het antwoord op je vraag.
 
Zelf kortgeleden remmen gereviseerd en toen kreeg ik ook 1 zuiger niet los (vergeten te doen voordat ik de olie eruit haalde) en heb deze er toen geprobeerd uit te halen met een tang, doekje tussen tang en zuiger en trekken maar. Vet domme actie want natuurlijk drukt die tang makkelijk door een doekje en zaten er allemaal butsen in de zuiger. Nieuwe hebben mij ~40 euro gekost, kan de plaatselijke dealer gewoon voor je bestellen.

hoeft niet zo te gaan natuurlijk zoals Marc al zegt even olie terug erin doen, lucht eruit en zuiger eruit pompen terwijl je de zuiger die wel beweegt tegenhoud.
 
mh, ik zal hem eerst nog een nachtje in de WD 40 leggen. eens kijken of er dan wat gebeurt.
Zag wel dat het bovenste rubbertje er tussen zit!, dan zit ie natuurlijk helemaal klemvast!

bedankt tot zover!
 
Met de compressor gaat ook. Let wel op je vingers

PAS OP!
Compressor gaat niet altijd even lekker, zoals te lezen in het grote sleutelblundertopic!

Eerste keer zelf remmen reviseren, klotezuiger zat vast.

Luchtcompressor aan, brrrrrr...

Lappen op krukje, beetje mikken met luchtpistool. Een heeeeeeel klein spuitje lucht, terwijl ik hem per ongeluk hermetisch dichtduwde.. Pst,

BEEEEEEEENG!

Zuiger door de schuur. Schrok me de t*ring, en ik was er nog wel op berekend. Maar niet dat hij er al ZO snel uit zou komen.
 
Laatst bewerkt:
Er bestaan speciale inwendige trekkers, speciaal voor zulke gelegenheden.

Is een soort van poelietrekker die zichzelf vastrekt in een bus(zuiger)

Misschien is er een motorrevisie bedrijf in de buurt, waar je eens kan informeren?

Anders zit er niets anders op om alle zuigers weer terug te plaatsen, klauw samen te bouwen en alle zuigers, behalve diegene die nu vast zit te blokkeren.

Dan met oliedruk of perslucht proberen om deze eruit te krijgen (kan nog tegenvallen)

Succes
 
Hangt een beetje van de klauw af die je wilt reviseren, maar als de zuiger er nog niet helemaal in zit, kan je er (als je erbij kan) een klap op geven met een hamer (met een blok hout ertussen natuurlijk) om 'm los te tikken. Daarna gewoon remklauw aansluiten, ontluchten, andere zuigers blokkeren met een blok hout en knijpen maar. Als je hem er zo niet uitkrijgt zou ik een nieuwe remklauw kopen :p. (of een zuur erin om de rubbers op te lossen, maar ik weet niet of dat zo best is voor de rest van je klauw)

grtz.
 
Er bestaan speciale inwendige trekkers, speciaal voor zulke gelegenheden.

Is een soort van poelietrekker die zichzelf vastrekt in een bus(zuiger)

Misschien is er een motorrevisie bedrijf in de buurt, waar je eens kan informeren?

Anders zit er niets anders op om alle zuigers weer terug te plaatsen, klauw samen te bouwen en alle zuigers, behalve diegene die nu vast zit te blokkeren.

Dan met oliedruk of perslucht proberen om deze eruit te krijgen (kan nog tegenvallen)

Succes


:Y

Heerlijk stukkie gereedschap. Ik heb best wat vastgerotte remklauwen gezien, nog geen enkele zuiger er niet uit gekregen.

En zonder beschadigingen.
 
Dank jullie voor de tips!

Ga het op de zaak eens met perslucht proberen.

tot mijn grote schaamte moet ik wel bekennen dat het zuigertje wel enigzins beschadigt is |( |(

Maar goed, is een leermoment zak ma zegguh..
 
Het beste kan je de andere zuiger(s) eerst vast zetten, niet erg fraai maar een lijmtang werkt goed liefst kunstof, of dikke tyrap, balk etc.Kijk SVP wel uit met perslucht...... zuiger kan met geweld eruit komen!!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan